Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sensi life

koude hokken en tenten energiezuinig verwarmen!

Recommended Posts

Heb je leuk gedaan Sensi. Denk overigens niet dat die planten onder spanning stonden. Stroom gaat alleen door iets heen als ze een een + en een 0 hebben. Jij pakt met je hand de + (jouw stroomlek) vast en met je voeten ben je verbonden met de aarde (0).

 

Iets wat overigens energiezuinig is en ook buiten je meter om gaat is een laserkachel. Daar verwarm ik persoonlijk nu de hokken mee, geen hogere stroomkosten en toch erg efficient met thermostaat. Klein apparaatje, veel warmte. Alleen ook een klein beetje licht dus dit is iets voor BUITEN de tent of een soort afgeschermd hoekje in je originele hok.

 

Ps. Bodemtemp is idd belangrijk; MAAR.. Tijdens de licht aan periode wordt je aarde opgewarmd tot waarschijnlijk een graad of 25/26. Als je je luchttemp op 21 houd dan blijft je aardetemp altijd ietsjes daar boven omdat aarde goed warmte vasthoudt. Na 12 uren donker is het in je aarde nog net iets warmer als je omgevingstemp. Via dit laserkacheltje blijft je worteltemp dus ook altijd goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is er niemand die zn voedingswater van 21 graden door een tuinslang over de bodem laat lopen en dit inbeweging houdt met een pompje?

 

zo deed ik het vroeger met een hokje van 2 keer 600 watt voedingsvat met verwarming ernaast en gewoon rondpompen werkte prima iig beetje warmte verlies naar t einde maar nooit heel veel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou zelfs die tuinslang langs je plafond kunnen laten lopen zodat je lampwarmte het water overdag op temp houd.

luchtinlaat boven in je hok kan ook schelen, dan warmt je lamp de vallende koude lucht op.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twee tenten afzonderlijk laten draaien voor de warmte lijkt mij veruit het beste. Dat wordt mijn eerstvolgende project.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ken wel mensen die vloerverwarming maken met uitlaat van opticlimate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan kun je er net zo goed die warmtewisselaar op zetten zoals gedaan door Racker. Gesloten systeem verwarmen is een Dryfast nog steeds het meest efficient als je moet ontvochtigen en verwarmen tegelijk. Anders zo'n laser/kachel. Helemaal als je met een tentje werkt, dan kun je die mooi buiten je tent neer zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je efficient wil zijn, moet je eerst eens ophouden met afzuigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je efficient wil zijn, moet je eerst eens ophouden met afzuigen.

 

Moet je wel de ruimte voor hebben..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is afzuigen niet juist veel efficiënter dan koelen en ontvochtigen?

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mwah, met strooizout en ijsklontjes kan dat best goedkoop volgens mij..;-)

 

Als je hoogte hebt is natuurlijke trek natuurlijk t mooiste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk inderdaad dat afzuigen efficienter is dan ontvochtigen. Probleem blijft dan natuurlijk wel dat je altijd afhankelijk bent van de omstandigheden buiten en dan moet je ook nog verwarmen. Als je kunt aanzuigen uit de woonkamer kan het misschien.

 

Daarentegen denk ik dat verwarmen met zo'n laserkachel al een stuk beter is voor de mensen die over de meter gaan.

 

 

 

 

Als je de grote afzuiger uitzet en overschakelt op een klein onderdrukfiltertje heb je ook al minder verwarmingskosten. Daarbij hoef je pas te ontvochtigen na week 6. Wordt het wel een duur grapje voor een tentje :)

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of de optie die dilago noemt? Twee hokken om en om draaien en dan de lampen van het "dag" hok gebruiken als verwarming voor de nachtkant. Dan gebruik je de energie tenminste nuttig.

 

Die laserkachel lijkt me inderdaad ook wel handiger als je moet verwarmen. Je moet voor een electrische kachel al haast een aparte groep aanleggen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ipv zand kan je beter speksteentegels gebruiken.Zand gaat een voedingsbodem worden voor ongedierte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zand is er ook al uit elmanito ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Hupsakee speksteentegels erin :) (heb er geen aandelen in :P)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de vloermat in een chape verwerkt, net iets te laat met die speksteen :)

 

dit is ook in orde, maar dat zand was niet alles....

ik moet wel zeggen dat ik geen last van ongedierte ofzo heb gehad, wat niet was kon nog komen natuurlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het een mooie oplossing Sensi, die verwarmde vloer zo, ik weet alleen niet wat het gaat doen als je de potten rechtstreeks op dat spul zet, weet niet of het wat afgeeft aan iets van gif in je aarde straks, het water zakt wel door je pot, dus het heeft contact met die chape!

 

Ik zou er schalen onder zetten.

 

Succes!..... :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry mar speksteen tegels gaan de zaak niet maken hoor, die zijn te dun om veel warmte op te slaan.

Ik heb een massieve speksteenkachel in bestelling staan van 1200kg en dat is dan nog maar een kleintje.

Dan zou ik je toch eerder aanraden die vloer een epoxy behandeling te geven (op voorwaarde dat die de tijd krijgt uit te dampen natuurlijk)anders gewoon een plastiek zeiltje

Share this post


Link to post
Share on other sites

de schaaltjes was zowieso de bedoeling el oro verde ;)

 

het is goed zoals het is nu, temp. in het midden van de pot is mooi 20g :tu

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo is dat, je doelstelling is bereikt, en dat is fijn, want dan heb je het werk niet voor niks gedaan!

20 graden vinden ze best lekker, dat weet ik zeker. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

de schalen staan er iig onder sinds vandaag

hopelijk hebben anderen er iets aan, ik heb mijn doel idd bereikt :tu

 

thx el oro ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Sorry mar speksteen tegels gaan de zaak niet maken hoor, die zijn te dun om veel warmte op te slaan.

Ik heb een massieve speksteenkachel in bestelling staan van 1200kg en dat is dan nog maar een kleintje.

Dan zou ik je toch eerder aanraden die vloer een epoxy behandeling te geven (op voorwaarde dat die de tijd krijgt uit te dampen natuurlijk)anders gewoon een plastiek zeiltje

 

Icm met een verwarmend vloermatje best te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn wel goede warmte verspreiders, dat geef ik toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook voor dit motief zijn 375L potten goed. Met een omgevingstemperatuur van 21graden in de nacht is de worteltemp nog steeds zo rond 24 graden. Als ik de temperatuur in de nacht laat zakken tot 18graden dan blijft de worteltemp nog steeds 21-22.

 

De grote potten slaan de warmte erg lang op door hun grote volume.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...