Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sensi life

koude hokken en tenten energiezuinig verwarmen!

Recommended Posts

Ik zie regelmatig mensen voorbijkomen die met temperatuur problemen zitten ik een (koud) hok en die zich afvragen hoe dit (het energiezuinigst) op te gaan lossen…

Ik ga proberen hier wat nuttige info te plaatsen voor diegene die het nodig kan hebben….

 

Ik heb zelf ook een hokje, ergens in een buitenschuurtje, met een koude inblaas, en heb zelf ook veel temp. Problemen gehad, ik ben naar oplossingen voor de koude dagen gaan zoeken.

 

je kan natuurlijk verschillende dingen gaan toepassen om de temperatuur enkele graden op te krikken, ik ga er hier enkele van bespreken…

 

de gewone electrische verwarmingen: 1000-2000W verwarmingen kennen we allemaal wel, deze zijn heel duur in gebruik van energie, goedkoop in aankoop. hier heb ik een jaar mee gewerkt, en al een tijdje de deur uit gedaan omwille van het hoge verbuik. Ook zijn deze naar mijn mening brandgevaarlijk in kleinere ruimte’s

gallery_16219_14788_2344.jpg

de olie radiator:

deze lopen toch ook meestal tussen de 1000W-2000W en zijn hierbij ook energievreters!

ze nemen ook veel ruimte in beslag, zelf heb ik nooit een olieradiator gehad, kan er dus ook niet heel veel van zeggen....

gallery_16219_14788_2238.jpg

 

Petroleum kachels(zibro): ook deze zijn duur in gebruik, petroleum rekening loopt al snel op van de verschillende mensen die ik ken die hier mee werken. Ook brandgevaarlijk vind ik. Duur in aankoop.

Wel scheiden deze dan weer co2 uit, wat dan weer goed is voor onze plantjes…

Maar ik een klein hokje is deze moeilijk toepasbaar.

gallery_16219_14788_17438.jpg

Dan die waar ik meer voor opteer( in kleinere hokjes, tentjes,…)

 

tubular heaters:

 

dit zijn pvc- buizen(tube’s) waarin een warmte-element loopt, die volledig afgedicht en spatwaterdicht zijn. ( ip44)

met of zonder regelbare thermostaat, overhitting-beveiliging, en verkrijgbaar in verschillende lengte’s en wattage’s

gallery_16219_14788_109625.jpg

 

deze tube heaters zijn op verschillende manieren toepasbaar.

Je kan ze gewoon in je hok zetten, tegen de buitenmuren van je hok boren , onder het scroggnet hangen, in de inlaatbuizen plaatsen, in een voorgemaakte bak plaatsen waar je inlaatlucht doorstroomt,……

Je kan er eigenlijk alle kanten mee uit….

 

welke testen heb ik hier mee gedaan:

Ik heb een hok van 110 x 100 x 160 ( lxbxh)

-Als ik 2 tube’s van 120W(1m. lengte) in mijn hok plaats, de afzuiger uitschakel, loopt de temp. Op tot 25g.

-Laat ik de afzuiger op minimale stand werken, word het amper 15g.

 

-Dan heb ik een bak gemaakt waar ik te tube’s in kan plaatsen, waar mijn inlaatlucht doorstroomd,

Dan moet de afzuiger dus wel werken, anders komt er geen warme lucht binnen,

Hier loopt de temp op tot 12-13g. de inlaatlucht is hier 16-17g.

 

 

-Tube’s in de inlaatslangen:

Ook hier weer met afzuiger werkende, loopt de temp in hok op tot 14-15g

de inlaatlucht is hier 18-19g.

 

de electrische vloerverwarming:

deze heb je ook in verschillende lengte’s en wattage’s, en voor verschillende toepassingen…

je hebt deze voor onder tegels te plaatsen (verwarmingsmat)

gallery_16219_16533_65399.jpg

of een andere voor onder parket, laminaat, tapijt, vinyl (verwarmlinsfolie) te plaatsen.

gallery_16219_14788_1185.jpg

 

 

-De verwarmingsmat zelf wordt max. 36-38g. deze is bedoelt om in de tegellijm onder tegels te verwerken. Als je dit zo doet, krijg je een gevoelstemperatuur op de tegel van 20-25g.

-de verwarmingsfolie word max 20-22g. deze kan je dan weer onder laminaat of parket leggen, ook wordt deze veel gebruikt om in caravans of bungalows te plaatsen.

Beiden worden ze als pakket aangeboden met bijpassende thermostaat en vloersensor.

 

Ik heb geopteerd voor de verwarmingsmat, omdat deze temp toch wat hoger kan oplopen.

 

hoe ga je te werk:

 

-eerst bepaal je waar je je thermostaat gaan plaatsen, dan zorg je voor 230V op de plaats waar de thermostaat komt.

-rol de verwarmingsmat netjes uit in je hok, met de aansluitdraad van de mat in de richting van de thermostaat.

gallery_16219_16632_3565529.jpg

-plak de mat hier en daar wat vast, zodat deze niet meer kan verschuiven

gallery_16219_16632_1659276.jpg

-plaats de vloersensor in het midden van de verwarmingsdraad en plak deze vast.

gallery_16219_16632_2240097.jpg

- brengt de kabel van de vloersensor en de kabel van de mat zelf naar de plek van de thermostaat.

-nu kan je al gaan aanlsuiten, alles volgens bijgeleverd aansluitschema....

- eerst de mat zelf testen voor je verder gaat! werkt deze, dan kan je verder gaan...

- ik heb geopteerd voor een laag wit zand over de mat te doen zodat deze gelijdelijk zijn warmte afgeeft

gallery_16219_16632_146319.jpg

gallery_16219_16632_1195495.jpg

gallery_16219_16632_393572.jpg

 

maar je kan evengoed een vloertje maken met een gietmortel en de mat hier in verwerken.

 

mijn vloertje is nu tussen 20-25g.

dit geeft een temperatuur in het midden van mijn hokje van 13g. (met afzuiger)

met de 2 tube's nog eens onder mijn scrognet zit ik aan een mooie temp van +- 20g in het hokje (met afzuiger)

met een buitentemperatuur van 5g.

 

we zijn zelf nog volop aan het testen, stel dat je toch nog niet op de gewenste tmp. zit, kan je altijd nog een tube bijplaatsen....

 

ik kom van een electrische verwarming van 1000W-2000W en zit nu met alles te samen ( 2 x tube 120W + vloerverwarming 150w) op 390W !

en dit met hetzelfde resultaat!

 

hopelijk hebben jullie hier wat aan....

moest ik nog testjes doen, plaats ik ze hier bij.

 

moesten jullie zelf aanvullingen of opmerkingen hebben hoor ik het graag :)

 

nu tijd voor een :smoke :smoke

Edited by sensi life
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

die mat is die watervast joh? of ga je nog wat over dat zand heen leggen?

 

als je water geeft en er loopt wat onder uit de pot in je zand zit het zo bij die mat, zand draint als de ziekte...

 

Dus hoop echt voor jou dat die mat geen sluiting maakt als er water op komt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

uiterdaard is die mat waterdicht donbone!

 

is een gewone verwarmingskabel die zo ook tussen de plantenbakken leggen, maar dan in een mat geweven!

 

wordt gebruikt in badkamers en is volgens de eu-normen, hier heb ik wel genoeg achter geinformeerd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes!

 

Ik zou om het verhaal compleet te maken de olieradiator nog even toevoegen ;)

 

Nuttige info is het zeker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan bodemverwarming heb je niet zoveel als je inkomende lucht koud blijft. Want heb ik ondanks geleerd van meester Racker; worden de suikers die de plant overdag in de blaadjes aanmaakt 's nachts naar het warmste deel van de plant getransporteerd. Dus wil je dat het tophoogte warmer is dan bij je medium ;)

 

Efficiente manier van verwarmen is een hok of tent in een goed geisoleerd hok die slechts iets groter is. Dan kun je je hok voorverwarmen. Een tent zal de kamer waarin hij instaat ook meeverwarmen.

Edited by supernoob
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

olieradiator staat er idd niet bij casto :tu

 

@ supernoob

net daarom bespreek ik meerdere dingen!

 

als ik de tube's in het inlaatkanaal leg heb ik een inlaat van 19g.

beter lezen ;)

 

de bodemtemperatuur is zeker even belangrijk als de temperatuur rond de toppen!

 

over hok in hok, heb je helemaal gelijk!

zo is het hier ook!

 

maar dat is ieder voor zich......

ik bespreek het hier zodat mensen zelf kunnen uitmaken wat nu het beste is voor hen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doel meer op energiezuinige verwarmingen voor de kleine hobbykweker ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi topic, als de vloer niet koud is doen je planten het veel beter,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Sensi,

 

Is idd een leuk alternatief voor een kachel.

Hoe warm wordt die mat onderaan? Als je dat in een tentje gaat leggen dat de bodem van het tentje niet smelt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx amnees ;)

 

thx tune, beter lezen is de boodschap ;) de mat zelf (de verwarmingskabel die erin verwerkt zit) wordt max 38g.

er zal dus niets gaan smelten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je potten raken nooit direct te grond, 11L vierkant bijvoorbeeld zijn iets verhoogd, er zit een cm of 2 tussen de bodem en de bodem van de pot.

 

Maar waarom het zand? lijkt me een beetje ongedierte gevoelige broedbak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe zandvlooien in je hok ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat predator idd zegt, 2 tentjes om en om draaien werkt goed.

 

Ik heb zo'n hotbox heatwave matje in m'n voorgroeihokje, ideaal! Mooi is ook dat ze die dingen in elk formaat vierkante tent hebben, en dan een paar cm kleiner als marge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan verwarm je de vloer nog niet, met een 2e tentje. of je moet hem op de tent zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, nieuwe generatie tenten 1x1x6m voor de schoorsteenkweker

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, mijn DR60 met 250W zorgt er toch mooi voor dat de 120L Mammaoth die ernaast staat mooi op temperatuur blijft, ze zijn 12/12 tov elkaar geschakeld. Andersom verwarmt die 120L met 600W IR erin die deels in kamer uitblaast ook weer perfect de DR60 en een DP90 waar de mamma's hun heil zoeken gedurende de nacht.

 

Eerder had ik een klein keramisch kacheltje in de kamer staan die 3x2.5 goed verwarmde, erg veilig maar ook hoger verbruik jammer genoeg en met alle wattage op 1 groep (maar ook de herrie) kon ik niet meer stofzuigen dus anders aangepakt sinds maandje of 4 en bevalt goed (ook op de stroomrekening).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ cannabusiness

ik werkt met smarpotten, en ook met gewone plastik potten duw je dat rondje van een cm zo onder het zand ;)

het zand is voor een gelijkmatige verdeling van de warmte in de vloer.

als je met proper wit zand van de bouwmarkt werkt zit hier geen ongedierte in hoor....

zou je er toch bang voor hebben, behandel je het zand met vertimec en klaar....

 

om en om draaien zou ook een mooie oplossingkunnen zijn,

maar vele mensen(waaronder ik) kunnen of willen zich dat niet permiteren!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het met om en om niet dat er overdruk onstaat en geurtjes ontsnappen uit de tent?

 

Mooie topic. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie setup Sensi, zo te horen heb je wel een eco manier gevonden.

Al blijf ik nog steeds achter mijn heat exchanger idee staan hoor :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey sensi life, kijk even op mijn topic: "geisoleerde ruimte voor 120x120x200 tent" wij zijn ook druk bezig geweest om energiezuinig te verwarmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een deel van je warme uitgeblazen lucht recirculeren is ook vrij eco.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...