Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Xtreme

To swing or not to swing

Recommended Posts

Bij deze een topic naar analogie op "To be or not to be" van Sheeckspeare, maar dan over de zwenkventilator. Het is me al enkele keren overkomen dat een prima functionerende ventilator bij het zwenken een irritant krakend geluid veroorzaakte, terwijl de ventilatorbladen nagenoeg geruisloos hun werk deden. Het geluid was uitsluitend afkomstig van het zwenkmechanisme. Toen ik ging nadenken over het nut van het zwenken, ging ik twijfelen of dit zwenken wel nuttig was. Als je de ventilator zonder zwenken recht onder de lamp richt, gebeurt er het volgende: de verwarmde lucht onder de lamp wordt weggeblazen en vervangen door koelere lucht van links, van rechts en van onder de lamp. Deze stelling kun je heel eenvoudig op zijn juistheid toetsen: pak twee velletjes papier uit je printer, houdt die tussen duim en wijsvinger van beide handen ongeveer tien centimeter uit elkaar en blaas daartussen. Gevoelsmatig zou je denken, die blaadjes blaas je uit elkaar. Het tegendeel is echter waar: de blaadjes trekken naar elkaar toe. Door het blazen ontstaat er een onderdruk, waardoor de hogere luchtdruk van links en rechts het luchtdruk te kort aanvult. Vandaar dat de blaadjes papier naar elkaar toegaan in plaats van uit elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kraken kan je verhelpen met, jawel.. WD40!! :)

 

Het zwenken brengt wel meer schommeling met zich mee in alle factoren, maar is nodig om minder waaiers in je hok te plaatsen anders moet je onder elke lamp een waaier zetten.

 

ik gebruik de kolomventialtoren ipv. de traditionele ventilatoren op standaard.

 

ruik ik daar de comback van de cooltubes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien moeten we het ook zoeken waar we de warmte kunnen laten ipv het te willen verdelen met de rest van de lucht om een stabiele temp te krijgen.

 

Lampenkappen staan bol naar beneden dus zowel als al het licht word ook de warmte naar beneden geprojecteerd, als we nu eens een kap bedenken die wel het licht projecteerd maar bijvoorbeeld warmte naar boven afvoerd door bijvoorbeeld gleuven of gaten in de kap waar de warmte door kan ontsnappen met minimaal verlies van lichtreflectie.

 

Maar ook een gebundelde lichtbron is een warmtebron, neem het voorbeeld van de zon en het vergrootglas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat met die afvoergaten is een briljant idee als je het dakpangewijs kan maken dan behoud je de reflectie en kan de warmte weg.

 

 

Edited by Casto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt bijvoorbeeld de ajust-a-wings, als je die bijvoorbeeld een beetje aanpast..

 

Hier een schets zoals het bijvoorbeeld zou kunnen.

 

gallery_5606_1912_39269.jpg

 

De warmte word goed afgevoerd door openingen in de kap. Je kunt het zelfs zo gek maken door een mini afzuig systeem op de kap te maken die een watt of 10-20 in beslag neemt die de warmte afzuigt naar boven.

 

je hebt dus minder waaiergeweld nodig om de warmte weg te houden uit je planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Briljant!, maar zou hier nooit over nagedacht zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan hou je alsnog de warmte tussen de lampen al is het minder.

 

maar een goed gebouwd hok heeft (in bijzondere gevallen door de vorm van de ruimte daar gelaten) geen ventilators nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt 3.0 maar als je aan je max zit en je kan de temperatuur onder je lampen net een paar graden laten zakken zou het mooi zijn.

Ikzelf heb geen last van temperatuur ik heb tussen de 20 en 35 graden waar ik uit kan kiezen.

Ik zet de fancontrol op 26 en het wordt nooit warmer als 27 graden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar in krappe ruimtes is een paar graden nou net het verschil, en er zijn genoeg mensen die de warme lucht onder de lamp vandaan blazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sowiso in de zomer zijn de hokker vaak snel te heet waardoor je maar wat graag die warmte wilt afvoeren, dat het te heet boven de lampen is dat is geen probleem meer, de temperatuur rondom je planten die is belangrijk.

 

Zou misschien ook een oplossing kunnen zijn waardoor meer watt mogelijk is in kleinere ruimtes die anders niet mogelijk zou zijn door een warmteprobleem, of je zou orkaankracht moeten afzuigen om het onder de duim te houden.

 

maar continu met je waaier op je planten is ook niet gunstig, een briesje is wenselijk. Ook voor een stevige ontwikkelijk van de stammen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de outdoor is het doorgaans, hoe meer luchtbeweging hoe beter. Het moet natuurlijk niet als en storm tekeer gaan maar een goede luchtbeweging is cruciaal dus ik zeg een constant briesje. De lucht die de plant afscheid moeten afgevoerd worden (co2) en de lucht die ze nodig hebben moet aangevoerd worden, dit kan alleen als de lucht in beweging blijft.

 

Een aqarium is een vergelijkbaar iets, het water moet in beweging blijven om een gezond zuurstofgehalte te voorzien in het water voor de vissen.

Omdat een indoorkweek een gesloten ruimte is moeten we dus zelf voor deze voorziening zorgen, de kunst is dus alle factoren in harmonie te laten werken

voor de beste omstandigheden voor de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch kies ik altijd een airsock of een buisen systeem boven ventilators...

de lucht stroom is veel geleidelijker en rustiger, daarnaast kan je er erg mooi je co2 mee verspreiden.

 

 

een ventilator heeft geen 1 voordeel als je het mij vraag in een goede setup, wel is het uiteraard niet altijd mogelijk en soms dus een must om je verlies te nemen en een ventilator neer te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zie je toch boefje??

 

Dat is z'n bloem op een stokje, die draait rondjes als er wind staat :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

fruitschaal?

 

volgens mij is de quizz terug :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoiets?

 

http://www.puksuppor...ab-fi-reflector

n kap met een gat erin joguh!

 

nu ff on topic:

 

niet swingen maar "onder de lamp door blazen" geloof ik wel

 

http://www.canna.nl/.../aflevering-10/

 

zoals kees zegt: de zuuigenduh werking :P

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg altijd swingen, als zij dat aangeeft en je hebt het in goed overlegt besproken, doen. Echt waar kan een prachtige ervaring zijn. Ook dat je dan later met je eigen vri,…..

 

Ow wacht, verkeerde forum sorry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...