Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

DeDerdeJ

6x600 Dimlux+opti. Graag wat meningen

Recommended Posts

Over een week of 6, als mijn huidige ronde afgelopen is wordt het na jaren tijd rigoureus het hokje te updaten. Op dit moment hangen er 6x600 zelfbouwers (Mari vsa's) van zeker 3 jaar oud, kappen van een tientje, kabels, leidingen en luchtslangen overal!

 

Wat is nu het punt?

Onzekerheid! Het wordt hoog tijd dat ik wat nieuws ga doen.

Met mijn huidige kweken en hokken kom ik niet boven de 450gr per lamp en dit schommelt altijd tussen de 300-450. Vind ik persoonlijk nog een goede score, als je na gaat dat er eigenlijk niets perfect is. Temperaturen te koud of te warm, te veel of te weinig water etc.

Daarom nu ook afgelopen met de onzin en kweken als een baas!

Ps. tips als "te duur, kleiner beginnen etc" zijn tijdverspilling, ik zie mezelf als een hele goede mainstream kweker, maar zeker geen pro. Daarom nu eens tot het uiterste! Kijken wat ik kan na een jaar!

 

Ik ga in ieder geval het hele hok uitbreken en opnieuw inrichten, ik zal mijn plannen opsommen.

 

*Volledig geisoleerd d.m.v. isolatieplaat 40mm

*40mm isolatieplaat piepschuim op de bodem. 's Winters word het betonvloertje nogal koud.

*Standaard vijverfolie op de vloer en landbouw folie wit aan de wanden.

(ik heb eigenlijk nog nooit iets anders gebruikt. Zijn er betere oplossingen?)

Verlichting komen in twee rijen van 3. Links en rechts. Pad in het midden. Ton in dezelfde ruimte!

 

*Licht:

6 x Dimlux (400v) + controller, sensoren en camera

Adjust-a-wing met heatspreaders of Gavita kappen. Ik twijfel nog. Tips!?

 

*Lucht:

Opticlimate i.c.m. de opticlimate CO2 brander

350m3 afvoer+filter voor de geur

200mm passieve aanvoer voor zuurstof. Evt. zet ik hier een kleine motor met filter op.

 

*Water:

Ultrasoon bevochtiger met UV (van de kijkshop)

Vat 250 liter Flextank

Aanzuigpomp+filter

Verwarming

CirculatiePomp

De PE buis in een ring gelegd en water d.m.v. 8-liter drukventielen met daarop een splitter naar 4 met blauwe korfstekers.

 

*Dames:

Medium: Deze gaan op cocos slabs, ik weet nl. niet zo goed wat ik aanmoet met Mapito en soortgelijk.

Plantjes: NLX, 16 per lamp uit zaad.

Voeding: Gout (onlangs over gestapt vanaf Canna, bevalt prima)

Ik begin met gem. 4 min per dag tot uiteindelijk zo'n 10 á 12. rond de 8e week begint de afbouw weer, tot de 9e a 10e week droogtrek.

Omdat ik uit zaad kweek gaan de dames na twee weken opgekweekt te zijn rechtstreeks 12/12 in bloei. Gem. zo'n 9 a 10 week bloei!

 

Qua instellingen van het geheel, dit moet geen probleem zijn. Elektronica is mijn vak.

Qua schema's, deze krijg ik van de leverancier van dit alles, met name ec waardes tijdens c02

 

Mijn vragen:

*Doe ik het goed qua opbouw!?

*Vergeet ik niets?

*Zijn er punten die ik echt aan moet passen, of waarna ik moet kijken?

*Wat zijn de ideale min. en max. temperaturen in deze situatie?

*Wat is de ideale luchtvochtigheid bij Co2? Ik hou nu tot ong. de 4e a 5é week 60/70 procent aan. Daarna trek ik deze normaliter terug naar plusminus 40%. Is dit goed?

*Tot hoeveel procent laat ik de opti 's nachts ontvochtigen?

*Is het verstandig bij co2 extra middeltjes in huis te hebben? fosfor, calium en weet ik wat nog meer?

 

En als laatste, noem me een sukkel, maar ik heb nog NOOIT gedieft of getopped. Een hele oude kweker zei ooit dat je er met je poten vanaf moest blijven. Gewoon de plant laten gaan. Ik heb hier dan ook geen verstand van. Wel of niet doen?

 

 

Een hele lap, ik weet het. Maar zoveel vragen. Ik hoop dat ik jullie daarmee lastig mag vallen!

Als beloning zal ik van de toekomstige kweek het meest uitgebreide kweekverslag maken die ooit is gemaakt. Of in ieder geval een poging doen! ;-)

Ik ken helaas niemand persoonlijk die ik hiermee lastig kan vallen. De enige "kwekers" die ik ken, zijn de types die we allemaal kennen. Altijd mintens 600gr per lamp, maar nooit ook maar een cent op zak!

Edited by DeDerdeJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga naar een goede GS die zal je persoonlijk wat meer info kunnen geven op de man af en wellicht de situatie beter kunnen schetsen.

 

Opticlimate? Zeker doen krijg je nooit spijt van

Dimlux? Voor mij niets anders meer!

CO2? Ook zeker doen wanneer je met de boven genoemde producten gaat werken (verdiep je er van te voren wel goed in!)

 

Wat betreft de kappen zou ik gaan voor de diamond reflectoren die zijn een stuk goedkoper als de adjust a wings en naar mijn mening de beste koop (prijs/kwaliteit gewijs.)

 

Eerlijk gezegd zou ik wel gaan werken met RFX/Mapito als ik jou was! Er zijn er genoeg hier die er naar zijn overgestapt en ook echt niets anders meer willen.

 

Wat betreft je voeding.... iedereen heeft hier zo z'n meningen over enz. Ik zelf ga voor hy-pro i.c.m aptus toevoegingen

 

 

ps: Als je werkt met een soortgelijke setup als hier boven is 600gr de lamp zelfs een tegenvaller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat belooft.....Tips?

 

-Kijk uit met gif (ethyleen)

-Gavita kappen, zeker geen a.a.w.

-passieve inlaat weg en zeker geen motor. (kost je co2)

-Bevochtiger? Ga lekker uit eten voor die centen. (je gewas slaat nat, je fan van de opti loopt vast en je krijgt schimmel)

-Min /max verchil niet meer dan 8gr.

-Ontvochtigen altijd op 60% in de nacht

-ideale lv hangt af van de temperatuur, daarom heb je vpd op je controller

-Hou het qua voeding simpel.

 

Veel succes :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik geen normale vijverfolie, de kans is redelijk aanwezig dat deze gifstoffen loslaat en je planten sterven hierdoor af. Beter meteen goede, dampvrije epdm folie halen. Voor de rest, TOP setup :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zet je zo veel zaadplanten per lamp? En hoeveel m2 beschijn je dan per lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jgroen

Thanks! Zal ook eens kijken naar de Diamond kappen. Heb ze al eens zien liggen. Wel eens wat klachten gehoord over lichtverdeling.

RFX/Mapito dan wel i.c.m. druppelaars?

 

@wietbladeren.

Bedankt. Pfff, er zijn zoveeeeeel leuke verslagen te vinden. Ik ga me eens verdiepen in die uit jouw post!

 

@Racker

Thx. Haal het folie wel bij de growshop, maar vraag nooit naar iets speciaals. Nog nooit last van vergiftigingen gehad verder.

Passief weg? Geen extra frisse lucht voor de dames?

 

@spacefrog2

Veel zaadplanten? Ik kweek meestal met 18 per m2. 12, 16 en 20 ook geprobeerd. 16 á 18 bevalt mij het best. Wellicht teveel i.c.m. co2? Per lamp dus 1m2. Ik gebruik hydrobakken van 2x1m waar de cocoslabs inliggen.

 

ps. zojuist wat foto's gemaakt van een ander hokje waar ik een summier verslag van ga bijhouden. De link post ik nog even! ;-) Edit: ---> http://www.wietforum.nl/topic/105996-lekker-lui-super-silver-haze/

Edited by DeDerdeJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

RFX i.c.m eb&vloed systeem OF i.c.m irrigatie systeem wat je maar wilt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat denk je dan.....tot je (semi) gesloten gaat kweken.

 

Een plant heeft geen "frisse" lucht nodig, alleen co2. Je geeft aan dat je dat zelf gaat toevoegen. Met een grote luchtinlaat heb je minder vacuum en verbruik je heel wat meer co2.

 

Niet gaan druppelen op rfx/pito. Dat gaat net zo lang goed tot de eerste verstopping.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker, duidelijk.

Op de opticlimate site adviseren ze wel een kleine aanzuiging te maken. Waarom? Geen idee!

Ik was ook in de veronderstelling dat dit juist niet nodig was!

Share this post


Link to post
Share on other sites

onderdruk

 

+1 raad je dit ook zeker aan. 1000m3 kistje is meer dan voldoende en dan laat je hem ook nog op 50% of minder draaien. Het laatst genoemde verschilt wel per ruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een afzuiging is iets anders dan een al dan niet passieve inblaas. Afzuiging is zeker aan te raden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzuiging plaats ik ook zeker! @jgroen heeft het over 1000m3. Ik dacht zelf nog minder te doen, maar met 1000m3 en dan op 30% of 50% is natuurlijk beter dan een 350 op 100%. Aanzuiging ben ik inmiddels op aanraden van de GS al op afgestapt.

 

Iets anders, waar ook altijd vaak misverstanden bij ontstaan, hoe zit het met circulatie?

Nu hang ik in principe altijd een paar fans aan de wanden om een lichte bries te creëren.

Is dit bij gebruik van een opti nog steeds nodig? Aangezien je in principe boven de planten/lampen langs met geperforeerde buis gaat werken!

Ik zat er aan te denken om nu eens 12cm-230v fans per lamp op te hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedenk heel goed hoe je je lvs gaat monteren, cruciaal!

Aantal zwenkel fans die onder je lampen door blazen zullen het klimaat wat gelijkmatiger houden.

 

Al aantal keer gezegd maar als je semi-gesloten gaat zijn weekmakers gevaarlijk.

Pak je hok eerst in met dampdichte folie en gebruik Firestone EPDM vijverzeil(Wilkamp).

Haal je bekabeling bij elektro boer en vraag om industriële kabel.

 

Armaturen zou ik voor de HR96 van Gavita gaan, of nog even wachten op die van Dimlux..

Share this post


Link to post
Share on other sites

500 cub afzuig op 50/60 % is al zat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier 6x600 met 1000m3 op 20%, als ik harder afzuig gaat er wel heel veel gas verloren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las net dat opticlimate nu ook verkrijgbaar is in een PRO3. Misschien interessant om daar naar te kijken dederde J.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal niet anders gaan, pro2 maken ze niet meer :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

*40mm isolatieplaat piepschuim op de bodem. 's Winters word het betonvloertje nogal koud.

*Standaard vijverfolie op de vloer en landbouw folie wit aan de wanden.

(ik heb eigenlijk nog nooit iets anders gebruikt. Zijn er betere oplossingen?)

 

Die piepschuim plaat gaat indeuken, een losse plaat overheen leggen om rare ongelijkheden in je vloer te voorkomen.

 

Standaard vijverfolie vd GS... of gewoon wat je buiten in de vijver kan gebruiken (die beter laten liggen).

 

Vd rest is alles al gezegd :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je kijkt op het internet is nog steeds de Pro2 te koop. En er is weinig info te vinden over de Pro3.

Kan je ook zeggen wat de belangrijkste wijzigingen zijn tussen de Pro2 en de Pro3?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aanzuig is wisselbaar tussen lange en korte kant met verplaatsbaar paneel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...