Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Smartpot

Aantal buffertabletten in grotere smartpot

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik vroeg me af hoeveel buffertabletten ik moet gebruiken in een 114 liter smartpot. Op sanniesshop staat dat je bij een grote aardebak 20 tabletten op een m2 moet geven maar nu is de vraag valt dit al onder een grote aardebak?

De diameter van de pot is 53cm en de hoogte is 39.5cm. Deze wil ik neerzetten in een dr60 met een 250w gavita ir lamp. Graag zou ik ook was advies willen over het aantal te nemen planten in deze setup voor een scrog kweekje.

 

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou 2 planten nemen en diagonaal neerpoten.

 

Verder zou ik 10 tabs nemen en wat schimmeltjes door de aarde doen.

 

Maar als je een sativa dominante soort neemt zou ik maar eentje zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 stuks geeft een mooiere verdeling en scheelt weer een weekje groei..

 

is 10 taps niet wat veel ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 stuks geeft een mooiere verdeling en scheelt weer een weekje groei..

 

is 10 taps niet wat veel ?

 

Zijn er richtlijnen om de klok om te zetten bij een scrog of is het meer een beetje gokken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, zou dr eerder 11 van maken.

 

Bij kleine potten is het 1 tab of 5liter

Naarmate hij groter is loopt het advies terug. Zo is bij 100 L dacht ik iets van 9 geadviseerd.

1 meer op zo'n pot maakt niet zoveel uit hoor. Ik heb liever een tabje teveel als te weinig als het op zulke volumes aankomt

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol dat is niet echt slim, beter juist 1 te weinig dan 1 te veel, bij te weinig kwestie van 1 tap top dressen bij te veel ben je al te laat..

 

en sannie zegt 20 stuks per meter, hij zit op 0,25 meter en jij adviseert er 10+ ???? :huh:

 

ik deed er 15 op 380 liter (+- 1 mtr) uiteraard wel nog met andere toevoegingen maar nooit te korten gehad..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik zou een tabje ook niet perse gebruiken tegen een tekort, daar gebruik ik een goeie voeding voor. Het is meer te voorkoming van een tekort mocht je geen (goede) voeding geven.

 

En Ja 10 stuks op een pot van 114 L. De fabrikant raad 9 tabs op 100L aan, en slechts 1 op 5L.

Je kunt dus zien dat het terug loopt in ratio.Ik zeg trouwens niet dat iets niet kan, ik zeg alleen wat de fabrikant aanraad

Edited by Pirus

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 tablet volstaat voor 5 liter aarde voor een volle ciclus

Bij een grote aardebak mag de halve hoeveelheid genomen worden(20 tabs op 1m2)

Als we uitgaan van de halve hoeveelheid komen we uit op 1 tablet voor 10 liter en zouden er dus 11 tabletten inkunnen.

Maar uitgaande van de 20 tabs op 1 m2

3.141 * 0.265*0.265=0.22m2

iIn dit geval zouden 5 tabs dus volstaan.

Word er hier dan niet vergeten rekening te houden met de diepte vd pot??

3.0 Wat is het gevaar van teveel buffertabletten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou dan gewoon de middenweg nemen omdat er niet echt gesproken kan worden van een duidelijke ratio. Dus een stuk of 7. Je merkt vanzelf wel wanneer je bij moet gaan voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelfde als met andere voeding, gooi er te veel van in en je krijgt overvoeding en blokkades...

 

doe er zoals sok zij een stuk of 7 max in en je zit altijd goed..

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is het met grote bakken minder tabs omdat er meer leven is en omzet in de bodem dan in "kleine" potten

 

5 tabs zou ik voor gaan en mocht je alsnog wat willen toevoegen dan kan je er een kapot maken er verstrooien en in de grond wrijven

dat werkt ook erg goed :)

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar wacht daar niet te lang mee dan krijg je weer een stikstof overschot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt een m² , maar ook de hoogte speelt een rol, ik zou kijken naar het volulme in plaats van de m²....

 

verder zou ik ook zien hoe rijjk mijn aarde is en hoe lang ik denk voor te groeien, dat zouden de factoren zijn waar ik de hoeveelheid mee bepaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

114 liter en dan in een DR60?

 

Ga je last krijgen met de hoogte denk ik, bij mij ging 1 plant in een 41ltr smartpot al de lamp in, je hebt echt maar 140/160 hoogte tot je beschikking en daar gaat nog lamp-plant vanaf en je medium biedt plaats voor een struik aan groei bovengronds wat dwars door je scrog heen zal groeien.

 

opnieuw ervoor gaan zitten en uitrekenen (ook welke strain wel en niet kan) voordat het je straks letterlijk en figuurlijk het tentje uitgroeit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol elke strain kan :lol: met een scrog moet het geen enkel probleem zijn, ik heb nog wel lager gekweekt, draaide een keer met een 250 watter in een kastje van net een meter hoog :D

gewoon met een echte sativa gelijk op 12/12 beginnen en de meer indica de meer voorgroei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol elke strain kan :lol: met een scrog moet het geen enkel probleem zijn, ik heb nog wel lager gekweekt, draaide een keer met een 250 watter in een kastje van net een meter hoog :D

gewoon met een echte sativa gelijk op 12/12 beginnen en de meer indica de meer voorgroei.

 

Ik ben van plan chocolope neer te zetten van wietzaadjes.nl

Er staat in de beschrijving dat het voornamelijk een sativa is en dat je moet opletten om het omtijd in de bloei te doen.

Als ik nou 3 plantjes neerzet en ze meteen op 12/12 zet kom het netje dan vol?

En hebben de planten niet eerst een groeitijd nodig om de wortels door de bak te laten groeien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou er niet 1 neer zetten, als er dan iets mis gaat met de plant zit je zonder en kan je opnieuw, zet er dan minimaal 2 neer en haal desnoods de kleinste weg als het te vol raakt...

 

wortels komen wel goed het groeit ook nog door in de eerste paar weken 12/12

laat ze wel een dag of 2/3 op 18/6 staan zodat ze goed zijn aangeslagen/gewent aan het klimaar/medium en je daar geen vertraging in krijgt..

is beetje lullig als ze al een 3 dagen op 12/12 staan en je komt er achter dat ze niet zo lekker starten..

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tablet volstaat voor 5 liter aarde voor een volle ciclus Bij een grote aardebak mag de halve hoeveelheid genomen worden (20 tabs op 1m2)

 

Pirus geeft de richting al aan! De fabrikant adviseert 9 tabletten bij een potinhoud van 100 liter, 8 bij een potdiameter van 50 cm en 12 bij een potdiameter van 60 cm ... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke bedankt voor de informatie. De adviezen van de fabrikant ben ik nergens tegengekomen ?!

Maar ik zal gaan voor 8 tabs.

 

Enige wat ik me toch nog afvraag is dat ik op sommige topics lees dat je scrognet 50 tot 70% vol moet zitten voordat je naar 12/12 gaat en hier men toch sneller naar 12/12 wilt gaan.

Komt dit door de kleine oppervlakte die gedaan moet worden??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt amper hoogte boven je net dus des te sneller je door de groei vd bloei heen bent des te beter, betekent veel eerder op 12/12 en tijdens 1e 2wk op net binden en vanaf eind week 2 laten gaan anders krijg je allemaal kleine bolletjes op je netje.

 

Je komt er aan de achterkant straks lastig bij omdat de zijkanten vd tent niet open kunnen en je net vast niet ver vd pot komt, daar al iets op bedacht?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol heeft hij zulke korte armen dan ??? de tent is 60 cm diep.. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...