Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Knakie blind

Klassieke spoelfout bij mapito combinatie RFX kweek

Recommended Posts

beste mede hobbyisten,

 

Na een tijdje op aarde te hebben gekweekt uiteindelijk besloten om toch weer terug te gaan naar mapito.

 

Oude mapito van stal gehaald en wat ik tekort kwam, een pot of 10, aangevuld met nieuwe RFX.

 

1 rondje naar tevredenheid gedraaid en nu dreigt het mis te lopen.

 

Heb alle potten eerst gespoeld met gloeiend heet kraanwater ph rond de 8, 2 minuten per pot, en daarna de potten in een groot bad een minuut of 10 onder water gezet met een inwater bad, ec 1,2 en ph van 4, met het idee dat de mapito dan na het bad met goede waarden de tent zouden ingaan.

 

Helaas kreeg ik veel paarse stelen en stengels, en begonnen een paar dames te hangen. De dames waren ruim 2 weken voorgegroeid op aarde potjes dus zou je denken dat ze wel want konden hebben.

 

Als test wat mapito midden uit de pot uitgeknepen en daar kwam een ec van 1.5 en een ph van ruim 7 uit :thumbsdown:

 

Vanaf dat moment ben ik dagelijks aan het eb/vloeden met alleen afgezuurd water van rond de 5 aangevuld met wortelstimulator om de waarden weer stabiel te krijgen. Resultaat na een keer of 4 vloeden is dat de laatste drain drupjes nu op ec 1,4 zitten en ph op 6,5.

Nog steeds niet optimaal maar niet meer dodelijk denk ik.

 

De dames zien er inmiddels niet echt florissant uit, licht van kleur met wat lichte grijze verkleuring op sommige bladeren. maar hangen niet meer en ik zie wat nieuw groene scheutjes dicht tegen de stam ontstaan.

 

Wat moet ik nu doen? Droog laten trekken omdat over een week met 1,3 en 5,8 te beginnen te vloeden of gewoon nog een paar dagen de dames natte voeten geven en proberen de ph naar rond de 6 te brengen?

 

Opnieuw beginnen zit er niet in, ivm een geplande vakantie eind februari.

 

wie brengt raad?

 

gr. knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

eh... zie een paar fouten, gloeiend heet, waarom??? spoelen met kraanwater, waarom??? en ph 4? Neeeee

 

Nooit met je ph onder de 5 komen op mapito of rfx anders veneuk je de luchtige structuur van je vlokken.

 

Na een ronde gewoon spoelen met voedingswater ec 1.4 ph 5.5. temp 21 gr. Als je bv op 18 liter potten werkt gewoon 20 liter door je potten heen en je drain in het riool. Hoe meer water hoe beter.

 

dagelijks eb vloeden is ook een no go, wacht maar even tot de potten iets lichter worden en ga dan om de dag of eens in de 3 dagen eb vloeden.

 

gewoon ph 5.5 blijven insturen

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep ^^^^^^^^^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kraanwater=vergif in dit geval.

 

PH 5,5 en minimaal een ec van 1,5 geven en het liefst een paar keer van boven. Stug volhouden en het trekt weer bij. Als de nieuwe scheuten mooi groen zijn ga je weer terug naar je oude regime.

 

NIET naar je drain kijken tot het weer vrolijk erbij staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd GEEN kraanwater en ook niet alleen wortelstimulator altijd voeding meegeven

Share this post


Link to post
Share on other sites

spoelen kan wel als je het goed verneukt hebt, maar dan op zijn minst met afgezuurd water. daarna ook weer met veel water en een hoog ec inwateren. gaat dan wel wat langer duren totdat ze aanslaan, maar komt helemaal goed.

wanneer je gewoon op maat voed, en optijd verlaagt of stop met voeden is het nergens voor nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik het niet helemaal mee eens supernoob spoelen met alleen afgezuurd water is zonde van je tijd als jij minimaal 150% van je inhoud van je krat aan liters spoelt met de juiste EC zit je bijna altijd goed.

Ik ben wel eens met je stelling dat het niet nodig is als je op maat voed.

Daarom geef ik de laatste 2 water beurten vast mijn start voeding voor de volgende ronde mee dan kan ik gewoon door gaan zonder te spoelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb op die manier mijn beste resultaat ooit gehaald lion, lol... flink gespoeld met afgezuurd kraanwater en een dag later goed ingewaterd met ec 2.0.

lag daar natuurlijk niet aan, maar het heeft me dus ook niet tegengewerkt.

 

als jij minimaal 150% van je inhoud van je krat aan liters spoelt met de juiste EC zit je bijna altijd goed.

 

maar eens met dit, zou ik iedereen adviseren ipv kraantjeswater.

 

weet dat een aantal met start voeding eindigen ala racker, maar daar ben ik geen fan van. wil dat de planten de laatste voeding uit de mapito trekken en daarna aan zichzelf beginnen te vreten. toppen bloeien naar mijn ervaring en beleving gewoon veel mooier af op die manier.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

PH 5,5 en minimaal een ec van 1,5 geven en het liefst een paar keer van boven. Stug volhouden en het trekt weer bij. Als de nieuwe scheuten mooi groen zijn ga je weer terug naar je oude regime.

 

NIET naar je drain kijken tot het weer vrolijk erbij staat.

 

Ik kan dit dagelijks of zelfs 2x per dag zo doen, wat is wijsheid, zoveel mogelijk met ph 5,5 en e,c 1,5 blijven vloeden (loopt de ec dan niet heel snel op als de dames nog maar zo weinig gebruiken?) of nu gewoon om de 2 dagen zo vloeden?

 

ik zie dat er heel veel blad en zijtakjes tegen de stammetjes worden aangemaakt echter de dames gaan absoluut niet de hoogte/breedte in

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb op die manier mijn beste resultaat ooit gehaald lion, lol... flink gespoeld met afgezuurd kraanwater en een dag later goed ingewaterd met ec 2.0.

lag daar natuurlijk niet aan, maar het heeft me dus ook niet tegengewerkt.

 

als jij minimaal 150% van je inhoud van je krat aan liters spoelt met de juiste EC zit je bijna altijd goed.

 

maar eens met dit, zou ik iedereen adviseren ipv kraantjeswater.

 

weet dat een aantal met start voeding eindigen ala racker, maar daar ben ik geen fan van. wil dat de planten de laatste voeding uit de mapito trekken en daarna aan zichzelf beginnen te vreten. toppen bloeien naar mijn ervaring en beleving gewoon veel mooier af op die manier.

 

Als jij daar je beste resultaten mee op haalt die manier is moet je daar ook vooral mee doorgaan.

Zo zie je maar weer ieder zijn manier, ieder zijn gemak, ieder zijn snelste manier en iedereen aan het einde van zijn ronde weer blij dat het goed gegaan is :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 1,5 stapelt zich niet op hoor, al geef je 10x per dag water. Ik zou gewoon een "om de dag" regime aanhouden.

 

@Noob, de plant vreet op het einde de p en k uit je medium. De N laat hij hij liggen. Gevolg is dat je weer met veel N start. Stekjes houden niet van veel p en k.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus de wortel pakt p en k uit het vocht en laat de N zitten? weer wat geleerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

N is voornamelijk voor de aanmaak van blaadjes/steeltjes/groen. De plant groeit haast niet meer en maakt ook weinig blaadjes, geef je dan toch relatief veel N dan doet de plant daar weinig mee.

 

Ik zeg niet dat je moet afbloeien met meer N, maar je kan er wel rekening mee houden een paar dagen voor de oogst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dit doet je zodat je minder hoeft in te wateren voor nieuwe stekken? Neem aan dat je sowieso van boven gaat inwateren voordat je nieuwe stekken zet.

En of omdat je vind dat de rfx nog te verzadigd is einde kweek?

 

Geef bij gold label voedingslijn de hele ronde door 0,5ml/l n/mg

 

Als enkel de MG gebruikt wordt dan blijft er denk ik sowieso zat N liggen.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

N is voornamelijk voor de aanmaak van blaadjes/steeltjes/groen. De plant groeit haast niet meer en maakt ook weinig blaadjes, geef je dan toch relatief veel N dan doet de plant daar weinig mee.

 

Ik zeg niet dat je moet afbloeien met meer N, maar je kan er wel rekening mee houden een paar dagen voor de oogst.

 

dat begrijp ik allemaal, maar jij zegt dat de plant P en K freet en N achterlaat, maar het vocht wat ze opnemen is toch een mix van voeding en water wat de wortels opnemen, of is een wortel selectief in wat ie opneemt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als de plant alleen de ranja drinkt die je geeft zouden er nooit zouten achterblijven.toch

Share this post


Link to post
Share on other sites

je medium daarentegen, kan vocht verdampen en zouten achterlaten..

 

het probleem met overvoeding is toch dat je plant er kapot van gaat? had ie niet ff wat minder voeding kunnen pakken dan?

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

wanneer je op drain stuurt, dan stuur je toch op behoefte van de plant en niet op hoeveel water er is verdampt door je medium?

 

hoe het precies zit weet ik ook niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zit gewoon ingecalculeerd dat je medium ook verdampt, en dat is een beste hoeveelheid die je via je afzuiger afvoert.

 

maar ik weet ook niet precies hoe het zit, vandaar dat ik er naar vraag, of ik interpreteer racker z'n woorden verkeerd, dat kan ook?!

 

je voed naar behoefte van de plant, in het begin wat meer N, en later meer P en K. extra Mg halverwege kan ook nog. En dat alles neemt de plant op, en je probeert een zo perfect mogelijk goedje te maken, en hoe perfecter, hoe beter de plant erop reageert. klimaat etc is minstens zo belangrijk maar daar gaat het ff niet over.

 

dat is mijn logica.

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

alles wordt uiteindelijk afgezogen, al is er wel water en voeding omgezet tot blad, stengels, wortels en toppen, de rest verdampt via medium, water op de vloer, blad en toppen.

 

en zonder dat proces zou ik nu lopende band werk doen ofzo

Share this post


Link to post
Share on other sites

imo verdampt er heel weinig (verwaarloosbaar) uit je medium bij eb/vloed. je toplaag is sowieso altijd droog. in boodschappenkratjes wel wat meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoezo verwaarloosbaar? als de plant minder begint op te nemen is het haast alleen nog het medium dat verdampt, vandaar dat je dan terug in ec moet, omdat er dan in verhouding meer medium verdampt. het feit dat je dingen doet die goed gaan, wil blijkbaar nog niet zeggen dat je snapt hoe het eigenlijk werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig dat je dit probleem nu aankaart!

Heb hier ook een tijd mee te kampen gehad zoals veel mensen met aanslaan problemen op mapito.

 

Zal even uitleggen wat er mis gaat.

Steenwol is gemaakt van oa kalksteen, zodra dit met een ph van onder de 5.0 in aanraking komt, komt er kalk vrij die de ph onwijs omhoog brengt.

In mijn geval werden waardes van boven de 7 gemeten zoals bij jou waardoor bepaalde elementen zoals fosfor niet meer opneembaar zijn.

Dit resulteert weer in de paarse stelen, vergeling en hangen van blad en uiteindelijk stilstand.

 

Is het gewas nog te redden dan is er een trucje om je ph weer omlaag te krijgen.

Sommige elementen zijn positief en sommige negatief, wat bij opname door de plant de ph omhoog of omlaag stuurt.

Stikstof kan je in een aantal varianten toedienen, in dit geval is calcium ammonium nitraat interessant.

Dit word verkocht als N27% en word oa verkocht door Canna als supplement.

 

Maak een vat aan met de EC waar je al op zat maar dan bestaande uit ALLEEN N27% op een ph van 5.2.

Geef hiermee een waterbeurt en het gewas zal indien optijd ingegrepen binnen no-time volledig herstellen.

 

Voortaan spoelen met een ph van 5.2 tot je een ph in je medium hebt van uiterlijk 6.2.

Liefst 6 of lager maar dat is heel veel werk, bij nieuwe mapito lijkt het makkelijker te gaan.

 

Water daarna in met een EC van minimaal 2.0 incl de voorgeschreven dosis N27%.

Hogere EC compenseert de al met water verzadigde mapito en zal uitkomen in medium rond de 1.6 a 1.8.

pH uiteraard weer op 5.2.

 

 

edit

Niet voorgroeien op aarde als je op steenwol werkt, overgang van wortels gaat moeizaam.

Startblokken zijn hiervoor ideaal.

 

Spoelen met een temp van 40-50 graden is ideaal.

1e keer met peroxide om te ontsmetten.

Edited by Cannaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen met een temp van 40-50 graden is ideaal.

1e keer met peroxide om te ontsmetten.

 

Als je spoelt met 40-50 graden, bedoel je dan spoelen met afgezuurd water of kraanwater, wat volgens de meeste hier funest is?

 

Als je zo warm spoelt met afgezuurd water, welke Ph/Ec hou je dan aan, heb ooit begrepen dat de temperatuur van je watergift de ph ook nog flink kan beinvloeden, of is dit een sprookje?

 

Voorgroeien op startblokken lijkt beter echter slaan de stekken bij mij altijd een stuk minder aan dan op aarde. Ik merk weinig van het niet aanslaan indien je voorgroeit op aarde en afbloeit op mapito

 

gr

Knakie

Edited by Knakie blind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...