Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
El oro verde

Weinig opbrengst Bio Bac voeding

Recommended Posts

Dag heren en misschien dan ook toch nog wel dames!

 

Ik heb er even op gewacht, ook deze ronde weer, maar begin er nu toch wel van te balen, en nu ik toch alweer een paar weken op het forum zit, ga ik er toch een topic aan wagen in dit gedeelte van het forum.

 

Ik kweek nu een jaartje of 2 met de produkten (ook zaden) van Sannie, vol lof hoor, mooie soortjes, en heerlijk van smaak, en een uitwerking waar je U tegen zegt. Daarbij geen gedoe meer met afzuren en EC meten, puur biologisch, naar mijn idee het lekkerste growen, en je kan er dus ook prachtige opbrengsten mee in de schaal leggen!

 

Maar wat is er aan de hand???

 

De opbrengsten, die vallen mij zo ontzettend tegen, jullie zullen zeggen, je eigen foutjes jonguh, dat geloof ik ook wel, maar waar ligt dat dan aan? Ik heb daarvoor met canna-voeding gewerkt prima oogsten en opbrengsten. maar het kan aan 100.000 dingen liggen, klopt ook.

 

Dus ik ga nu proberen mijn kweekruimte, spullen en manier van kweken een beetje uit te leggen.

Diegene die geinteresseerd zijn kunnen reageren met vragen of antwoorden, ik hoop zodoende tot een oplossing van het probleem te komen.

 

Daar gaan we!

 

Het onderkomen,

 

het bekende growtentje 90x90x180.

afzuiging 500m3 met temp. regelaar, teveel maar beter dan te weing.

actieve inblaas met regelaar die inblaast in een bak met dubbele bodem 7 cm hoog, daarop een kunstof plaat vol met gaatjes van 2 cm.

14 potten 7.5 liter.

Philips 400 watt groei en 400 watt bloei lamp.

Hamerslagkap.

Zwenkventilator van 35 cm.

Keramische kachel voor de grond/nachttemp. op pijl te houden.

 

 

Voeding per pot,

 

plagron light-mix met perliet.

16 gram perfect start mengen door de grond

5 gram schimmels, 1 gram bij de wortels, rest verdelen door de pot.

Bacto met inwateren + 1 gram 1 x in de 2 weken als medicijn.

Buffertabs 1 per pot doormidden gebroken 10 cm diep.

wortelstimulator van zaailing t/m 1e week bloei volgens schema.

Bac Bio groei vanaf overpotten t/m 1e week bloei (12/12) volgens schema.

Bac Bio bloei vanaf 2e week bloei (12/12) volgens schema.

PK booster vanaf 3e week bloei (12/12) volgens schema.

 

Manier van kweken,

 

14 potten vermengt met de voeding, ingewaterd met bacto 4 dagen weggezet om bodemleven op gang te brengen.

Zaden in een propegator laten ontkiemen,in spongepotjes temp rond 25 graden LV 80%, met laagje perliet er onder, ingewaterd met bacto.

Na 5 a 7 dagen dames overgepot, in voorgroeipotjes 10x10 cm.

1 week dicht onder TL (2cm) om mooie korte internodes te krijgen, temp 25 graden, LV 60%.

Overpotten in 7.5 liter potten.

1 week voorgroei onder 400 watt hps groei lamp in een tentje van plastic in de growtent om een stabiel klimaat te houden.

Plastic weg, klok 12/12, bloeilamp 400 watt er in.

 

Wat ik al zei, voeding volgens het bio-bac-schema.

 

Ook in de bloei het schema aangehouden incl. spoelen (water geven zonder voeding)in de laatste week. Resultaat: prachtige groene dames, met weinig gele bladeren, en mooie afgerijpte toppen vol thc die een geweldige smaak en uitwerking hebben.

 

Water geven doen we met voeding van boven, en andere dag kraantjeswater van onder in bakjes waar de potten in staan, water van 22 graden, (meten met vloeistofmeter) dus niet te koud/warm.

In het begin minimaal, oplopend naar 4 liter p/d wat niet te veel is maar de tensio geeft aan niet meer te willen.

 

De tent is verder helemaal dicht, alleen verse lucht via de actieve inblaas richting dubbele bodem, eventueel verwarmd als de tempmeter daarom vraagt, door de gaatjes in de bodem wordt de verse lucht aangezogen langs de planten en boven weer weggezogen door de afzuiger, tent heeft altijd onderdruk en staat altijd beetje naar binnen.

We proberen altijd de temp tussen de 20 en 29 graden te houden, en de grondtemp 19 a 20 graden, LV schommelt tussen 60% in de nacht, en 40% met lamp aan in de bloei, dit kan soms wat afwijken door het klimaat buiten, maar meestal zit het wel goed.

Zwenkwaaier staat altijd aan, in begin op standje 1, in de bloei stand 2, lekker blazen net boven de toppen.

 

Volgens mij echt helemaal niet verkeerd, en ben vaak jaloers op hun klimaat, warmte, windje, fijne LV, dat hebben wij allemaal niet hier in koud kikkerland!

 

En dan toch zo'n lage opbrengst, gem. halve gram per watt?!?!?

 

Een heel verhaal, maar ik wil er nu toch een keer achter komen wat het probleem is, moet lukken op dit forum waar veel kwekers op zitten die verstand van zaken hebben, en natuurlijk voor veel andere kwekers leerzaam die ook biologisch kweken!

 

Ik zou zo zeggen: "Kom maar op met adviezen, vragen en antwoorden!"

Ik kijk er naar uit beste medegrowers!

 

Foto's volgen nog als ik weet hoe dat moet, want op de manier die op dit forum aangegeven staat lukt het mij niet, ben geen nerd maar kan wel met een PC omgaan.

 

 

alvast bedankt, tot horens.

 

 

Greetzzzz,

El oro verde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik lees doe je niks verkeerd,

Vind alleen de potjes aan de kleine kant.

Biologisch hoe groter het medium hoe meer buffer je hebt op foutjes,

En grotere toppen.

Bac groei is eigenlijk niet nodig met buffertabs.

 

Mijn advies minder overpotten en gelijk in grote potten,

Zo,n 5x18 liter potten.

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij wijk je op twee onderdelen af van het kweekadvies van Sannie. Sannie adviseert uitsluitend leidingwater te gebruiken i.v.m. de kalkbehoefte van de planten. Als je met "water van boven" regenwater bedoelt dan geef je bij de helft van je voedingsbeurten te zuur water zonder kalk. Wellicht wordt hierdoor niet volledig aan de kalkbehoefte van je planten voldaan. Kalk bevordert de voedselopname. Verder geef je slechts een 1 tab per pot van 7.5 liter, terwijl Sannie 1 tab per 5 liter aanbeveelt, dus 1,5 tab is de juiste dosering. Overigens weet ik niet of dit uitsluitend de oorzaak is van de lage opbrengst. Maar een hele cyclus met 50 % te weinig voeding en bij de helft van de voedingsbeurten te weinig kalk -waardoor de voedselopname wordt belemmerd- zal toch wel wat invloed op de opbrengst hebben.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theorietisch niet echt verkeerd allemaal, in ieder geval niets wat een halve gram de wat veroorzaakt.

 

Een aantal foto's verduidelijkt misschien wat. Wellicht vertellen de planten ons meer dan jij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles leuk en aardig. Maar...

 

Je water gift.

Omschakeling 18 naar 12 uur..

En nog 100 factoren zijn bepalend.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt mannen, ik kan weer het een en ander afwegen en erover nadenken.

@buzz, Ik had idd de intentie om minder potten op de 1m2 te zetten en dan misschien een keer de root pounch van 12 liter, 8 of 9 moet lukken, nu 14 kleintjes.

 

@Xtreme, ik geef alleen kraantjeswater, nooit regenwater. wat bedoel je met 50% minder voeding, om de dag? denk als je het dagelijks geeft je de planten wel overvoed, en het dure flessies worden, maar dat is mijn gedachte.

 

@Hansworst, foto's volgen als ik dat voor elkaar krijg.

 

@Tim, watergift wat de tensio aangeeft, en de potten tillen, en naar de planten kijken, als ze lekker fris omhoog staan zit je goed volgens mij.

Omschakeling lampen, 18/6 1e 2 weken groeilamp 400 watt, dan direct op 12/12 met bloeilamp 400 watt.

Tja en die andere 100???

 

Het gekke is dat de planten er mooi fris en groen uit zien, goed groeien, en ook mooie toppen geven geen al te grote, maar wel compact, En dan toch weinig gewicht in de schaal.

 

Greetzzzz,

El oro verde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi El Oro,

ik denk dat hier jouw probleem zit:

actieve inblaas met regelaar die inblaast in een bak met dubbele bodem 7 cm hoog, daarop een kunstof plaat vol met gaatjes van 2 cm.

De tent is verder helemaal dicht, alleen verse lucht via de actieve inblaas richting dubbele bodem, eventueel verwarmd als de tempmeter daarom vraagt, door de gaatjes in de bodem wordt de verse lucht aangezogen langs de planten en boven weer weggezogen door de afzuiger, tent heeft altijd onderdruk en staat altijd beetje naar binnen.

 

Tour de actieve inblaas op, de gaatjes van 2 cm hebben een enorme luchtweerstand. Ik hou bij mij een nagenoeg gelijke luchtdruk in de kast als buiten de kast. Het tent hoeft niet bol naar binnen te staan.

De geur gaat nooit tegen de luchtstroom in! Dus zelfs als je tent met zachte zijwanden staat, hoeft het nog niet te meuren.

Door jouw opstelling beperk je de hoeveelheid verse lucht (CO²) bij de planten.

Hier zou ik iets aan veranderen.

 

Groetels

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

voeding volgens het bio-bac-schema.

 

Water geven doen we met voeding van boven, en andere dag kraantjeswater van onder in bakjes waar de potten in staan, water van 22 graden, (meten met vloeistofmeter) dus niet te koud/warm.

 

+ wat Torsten aangeeft (zelf ook akkefietjes gehad wat dat aangaat), te geforceerd klimaat remt de planten enorm.

 

Het is of Sannies of BAC schema, niet beide, meer voeding geven is echt niet meer opleveren zoals bij met Canna kweken (PK rammen), het is geen hapklare brokken, je voedt vooruit.

 

Dat water geven snap ik niet helemaal en doet een flinke duit in zakje, of van onder of van boven bij volwassen planten anders spoel je de afvalzouten zo medium weer in wat ze echt niet lekker vinden.

 

Vd rest doe je niks verkeerd en is 0.5gr/w (hangt ervanaf hoe je dit berekent) helemaal niet slecht bio wise en een mogelijk geen zwaar opbrengend soortje (mogelijk ook omdat je nog niet genoeg ervaring met de strain hebt) :icecream:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij welke soortjes hebt u dit probleem?

Gebruik je tensiometer op 7 liter potjes?

 

Bij bv shackzila , kolossus, lady cane, jack,... op 5* 18l smartpot haal je toch min 100g per pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Torsti, thnx ik denk idd dat je daar een belangrijke schakel hebt, de luchtweerstand en daardoor verminderde verse luchtaanvoer, ik ga dat veranderen de volgende ronde.

 

@Lostchild, Je hebt gelijk, Sannies of het bac bio schema, zijn 2 verschillende dingen, laten we het bac bio schema maar aanhouden. Het zal inderdaad het verschil zijn met voorvoeden of snel PK boost geven, goed detail. maar je leest vaak dat de groei, bloei en de PK direct door de plant opneembaar is, dat stukje begrijp ik niet helemaal.

Het watergeven doe ik van onder en boven om alle wortels in de pot te benutten. Heb vaak het probleem dat de potten bovenste helft nat zijn en onderste helft heel erg droog, ook als je ze veel water geeft af en toe, de potten zijn dan zwaar, maar de onderste helft is toch droog, vandaar onder water geven, maar zoals je het zegt is het logisch.

We geven ze in de bloei, als ze dorst hebben 4 a 5 liter op 14 potten van 7.5 liter, misschien ook niet echt veel, maar zolang ze er goed bijstaan geef ik niks extra's.

 

Gewicht reken ik natuurlijk de gedroogde toppen, en dat is gemiddeld halve gram per watt.

 

Soortjes gekweekt met de bac bio voeding, Big White, El Monstre, Cheese, Mad Kush, Mad shack, Powerplant, SSHaze en de Kolossus.

 

@Sid V, U??? gewoon jij toch zeker? soortjes zie boven, en de tensio vind ik een mooi hulpmiddel, bij goed gebruik zit dat ding er niet ver naast, maar we voelen altijd de potten. Maar idd grotere potten gaan er komen, zeker voor de biokweek, waarschijnlijk een keer de rootpounch proberen!

 

 

Greetzzzz,

El oro verde

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe groot en breed zijn je planten?

 

Ik vind je groeifase nogal kort voor zaadplanten tov het aantal planten die je hebt staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@urbanjutter, dat verschilt per soortje, maar zo rond de 30 cm gaat de klok op 12/12.

Groeifase verschilt ook per soortje, laatste oogst was Kolossus van Sannie, die had een enorme groeipotentie, en groeide in 3e week 12/12 nog lekker door, dat was iets teveel van het goede, zodat mijn tent veel te vol werd.

 

Conclusie: teveel te kleine potten op 1m2, dat gaat me dus niet meer gebeuren!

 

 

Greetzzzz,

El oro verde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lucht-toevoer verhaal zou ik maar van Torsi en Lost aannemen. Die weten waar ze het over hebben. Ook het pot verhaal van Buzz zou ik meenemen. Ik zou er voor kiezen om minimaal 25L potten te werken. Je kunt volgens mij ook één 371L pot kwijt. Als je bio kweekt is het bodemleven van essentieel belang en dat werkt het beste in grote potten.

 

Je zegt je kijkt naar de tensio. Welke waarden houd je aan?

 

EDIT:

Cannabusinnes zegt net hetzelfde zie ik met z'n te kleine schoenen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd heren cannabusinesss and cityboxer, zoals ik al aangaf, de kleine potten gaan eruit, maar wil de volgende ronde eigenlijk wel een 9 dames erin zetten, misschien wel de 3 gallon rootpouch, moet lukken. En zoals je boven leest ga ik ook het luchttoevoerverhaal aanpakken.

 

Maar thnx voor het meedenken en de adviezen, altijd welkom! :tu

 

Maar de tent is in ruste nu, het wordt te koud, we gaan de ruimte waar de tent in staat eerst isoleren, en dan waarschijnlijk een groter hok maken van hout en platen, en die ook weer isoleren met rockwool, zodoende het klimaat nog beter te beheersen.

 

Maar we hebben nog een tent draaien van 120x120x200 met super silver haze, die staan nu in de 8e week bloei, dus ook dat schiet op. Maar ook daar voor de volgende ronde, isoleren en een groter hok maken van hout en die ook weer isoleren met rockwool en een extra radiator aansluiten vanaf de ketel 5 meter verder, als dat lukt zijn we spekkoper en kunnen we een topklimaat creeren!

 

Greetzzzz,

El oro verde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou je de temperatuur niet beter onder de 26 C° , anders beginnen de huidmontjes ofzoiets te sluiten...

Edited by Sex' n Combi

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sex'n combi, in de voorgroei proberen we idd de 26 graden te handhaven, en dat lukt dicht onder TL prima. In de bloei altijd zo rond de 29 graden, maar dat kan soms wel wat verschillen hangt af van buitenklimaat, nadeel van een tent!

 

@cityboxer, tensio rond de 100

 

Ik zal volgende keer proberen wat foto's te posten met bijbehorend verslag van verschillende kweekjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan je SSh te zien maak je perfect gebruik van je ruimte, dus daar zal het idd niet aan liggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@urbangrower, idd lekker volgescrogged de ruimte, een test om te kijken of we er meer afhalen op deze manier.

 

Hier nog een pica van een afrijpend Kolossus veldje begin 12-2013.

 

gallery_37549_16495_2145080.jpg

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

of misschien moet je ze gewoon wat langer laten staan en voor de 2e en 3e bloei proberen gaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met deze kolossus op een halve gram per watt uitkwam, ga je met die SSH daar nu echt wel overheen, schat ik zo in. Gewoon weer terug naar de Cannavoeding anders, lijkt me zo.

 

Perfect uitgevoerde scrog, helemaal voor een eerste keer. je zal versteld staan van de opbrengst en kwaliteit

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sex'n combi, die moet je me effe uitleggen.

 

@urbanjutter, Ik wil niet meer terug naar de canna, ik wil biologisch blijven telen in 1 tent, jij zit ook nog niet zo lang op het forum zo te zien, lees de verslagen maar eens met de produkten van Sannie en de bac-bio voedingen, topoogsten!

En ik vind de soortjes veel beter tot zijn recht komen. Ik teel nu 2 jaar biologisch, bevalt uitstekend, alleen de opbrengsten vallen altijd wat tegen, daarom deze topic, waarop ik al diverse wijze antwoorden heb gelezen.

Scrog heb ik al meerder malen gedaan, leuk om te doen en te zien dat je je dames alle kanten op kan laten groeien, en een dag later alles weer richting zon staat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je plant zich goed voelt en niet teveel stress krijgt kan je een 2e bloei hebben en zelfs een 3e bloei heb ik is gelezen, al moet je blijkbaar wel opletten dat ze geen mannelijke bloemen aanmaken als overlevingsmeganisme om zichzelf toch nog te bestuiven om hun voortbestaan te verzekeren, in principe zou dit zelfs vrouwlijk zaad zijn volgens sommige.

 

waar het op neerkomt is dat je de plant gewoon langer laat bloeien, maar dat is niet iets dat je zelf kan bepalen, je kan alleen je best doen dat je klimaat zo stabiel en ideaal mogelijk is, waardoor je die kans vergroot.

 

ik heb dit op dit forum gelezen enkele jaren geleden gelezen en het is me bijgebleven...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...