Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

poebe

:oeps m'n plantenbak te klein?! of niet?

Recommended Posts

is mijn plantenbak wel groot genoeg?

of moet ie in een grotere emmer?

ze staat nu in het emmertje die ik bij de shop erbij gekregen had, 10 liter ongeveer.

dies toch veel te klein?!?!?

:verrygood ik wil nie dat me kweek verkeerd gaat :blink:

 

kheb nog 30 liter gewone potgrond liggen dus ik kan zo overpotten.

ohja... die 50 liter was mand staat er ook nog :smoke

 

wat is het prombleem eingelijk als de blantenbak nie groot genoeg is?

 

b.v.d. PoeBe :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 liter voor een buitenplant is vrij klein wat aangeraden wordt is minstens 30 liter in jou geval dus wel handig

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ik wacht nog even af wat de rest zegt dan ga ik haar ff verpotten :verrygood

 

wat is het prombleem eingelijk als de blantenbak nie groot genoeg is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

eigenlijk bestaat Tegroot of Te klein niet bij wietplanten,

wel is dat je het goed merkt aan de grootte en de opbrengst van je plant.

Als je de beste wilt hebben zou ik de plant in de volle grond zetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad ,de volle grond is de grootste bak grond die je maar kan bedenken!

Het nadeel is soms dat er ook andere planten zijn die met hun wortels in de weg zitten .

 

Om op de vraag hier terug te komen : Een pot van maar 10 liter zit op den duur propvol met wortels ,ze kunnen geen kant meer op, en de grond bevat ook niet voldoende voedingsstoffen meer. Zelfs al blijf je bij mesten ,dan nog wordt de plant niet zo groot als hij zou worden in een pot met 100 liter grond . Ee grote plant moet zich immers stevig kunnen 'verankeren ' met een enorm groot wortelstelsel.

 

Mij lijkt dit een leuk expiriment : Je vult een bak met een inhoud van 2000 liter

(2 kub.) met een zeer goed vruchtbaar en luchtig aarde mengsel. Dat kan echt een ongelofelijk snelle groei opleveren . Onder ideale omstandigheden kan een wiet plant 10 cm per dag groeien namelijk,en niet alleen in de hoogte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:smoke Hoe kom je aan een bak van 2000 liter :blink:

 

Das de helftt van onze vijver :verrygood

 

 

Ik hbe hier wel een bak 110 liter voor planten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon door een heel eenvoudige bekisting te timmeren, een soort houten geraamte , waar je vevolgens zeil in doet. Ik heb wel eens zo'n bak gemaakt in het klein ,voor 200 liter . Ook zaten er 4 zwenk wielen onder om de plant te kunnen verrijden. De bak zelf maken was de goedkoopste oplossing dus vandaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:blink: Hoe kom je aan een bak van 2000 liter  :whistling

Das de helft van onze vijver  :smoke

Je geeft hier zelf het antwoord, dam bouwen in midden van vijver :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo groot is dat toch niet ? , 1 meter hoog , 2 meter lang , bij nog een meter bijvoorbeeld

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom die moeite doen als je in moeder aarde kan potten!!

 

Z.

En omdat de aarde van moeder natuur vaak helemaal niet zo luchtig is ,omdat het bv klei grond is,of zware zandgrond . Of je graaft er eeerst 2 kub uit en gooit daarin potgrond , maar dat kun je een te natte grond niet verhelpen.

 

Als je in die bak van 2000 liter ,in mei een plantje zet , dan zit ie alsnog helemaal vol wortels,een maand of 2 a 3 later . Dat verwacht ik wel in ieder geval .

 

Met 1 plant op 150 liter potgrond kon ik al aardig concurreren met planten bij iemand in de tuin in de volle grond . dit ook omdat je het voeden in een bak beter kan regelen dan in de volle grond . De volle grond kan bevoorbeeld gefixeerd raken ,waardoor de plant het helemaal niet meer zo geweldig doet .

 

Het lijkt me een geweldige stunt ! Er zijn ook buitenkwekers die een 400 liter kuip een stukje (15 cm ) in de volle grond zetten . In de kuip zitten dan onderin voldoende gaten waar de wortels via een laagje lucht onder de kuip de volle grond in kunnen. Dan heb je het voordeel dat een wateroverschot uit de kuip kan druppelen. En als de volle grond juist te nat is ,loopt het water de kuip niet in ,zodat het daar niet te nat wordt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey vraagje als mijn plant nu al alle grond heeft gebruikt, alles zit vol met wortel. de plant groie zeg maar niet meer. Is dat niet zeg mar kut voor de bloei van de toppen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey vraagje als mijn plant nu al alle grond heeft gebruikt, alles zit vol met wortel. de plant groie zeg maar niet meer. Is dat niet zeg mar kut voor de bloei van de toppen?

Je krijgt alleen minder toppen , of minder dikke , maar de kwaliteit kan hetzelfde zijn .

 

Nog een belangrijk voordeel van hele grote bakken /potten in vergelijking met kleine is de stabielere grond temperatuur . Een kleine pot met grond laat zich erg makkelijk in temperatuur veranderen ,als het bv in de nacht 14 graden is dan wordt de grond in het potje dat ook , en dat heeft nadelige gevolgen voor de oplosbaarheid van bepaale voedingsstoffen . Een grote bak heeft daarintegen een veel stabielere temperatuur .

 

In de volle grond heb je soms te natte grond na hevige regenval ,en aangezien je geen drain /afwatering hebt staan je wortels soms een lange tijd te nat .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar het kleine probleempje is een beetje dat mijn planten al in 60 liter potten staan en ondertussen dan ook vrij groot zijn... ik heb niet echt meer zoveel zin om ze nu te gaan overpotten laat staan dat ik ergens een grotere pot vandaag kan halen. Dit waren al de grootste die ik kon vinden, iemand een hint?

Share this post


Link to post
Share on other sites

speciekuipen,

 

vorige week in de reclame bij zo'n doe het zelf zaak.

als het goed is was de rootste 90 liter en die kosste 6\7 euro.

 

1 tip, potten kun je het beste kopen in een doe het zelf zaak want ik heb dus eerst 7 lliter potten gekocht a 5 euro bij een tuinierzaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij ben je nu aan het overdrijven 5 euro voor 1 7 liter pot maar in de growshop zijn die potten ook super duur!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuuipen waarin specie of cement wordt gemengd vaak met een inhoud van 65 of 90 liter

Share this post


Link to post
Share on other sites

gfa maar eens kijken wat een pot bij de boerenbond kost, die zijn echt duur voor z'n duf stuk plastic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt die specie kuipen ook in het wit ,wat het te warm worden van de kuip + grond tegen gaat ,wanneer hij vol in de zon staat.

Bij een tuincentrum in mijn buurt hebben ze ook een soort reuzen specie kuipen ,die zijn een meter in doorsnede aan de bovenkant , daar kunnen heel wat liters in . Iemand deze wel een ste koop zien staan ergens anders?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja wel es in tuincentra waar ze olijvenbomen hebben staat in kuipen van 1.2 meter hoog en 3 meter doorsnee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de volle grond heb je soms te natte grond na hevige regenval ,en aangezien je geen drain /afwatering hebt staan je wortels soms een lange tijd te nat .

 

als je onderin van die hydrokorrels gooit vor dat je de plant 'plant' dan heb je daar geen last van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...