Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

Bladprobleem op AERO

Recommended Posts

Hallo iedereen, leuk om weer terug te zijn.

Ik heb mijn GHE Aquafarm systemen omgebouwd naar GHE Aerofarm systemen met behulp van de ghe ombouwkit.

 

Hier de stats, fotos komen onderaan mijn post:

 

Ik zit nu in week 2 groei van mijn Chocolope (vanuit stek).

  • PH 5.8
  • EC 1.3 / 1.4
  • Temp lampen aan: 26
  • Temp lampen uit: 20
  • Luchtvochtigheid: 35-40% (ze hebben eerste 3 dagen in 90% LV gestaan in een propagator)
  • Ferro Analysevoeding
  • Ferro Wortelstimulator
  • Ferro OxyOrg (tegen algenvorming/ wortelrot / bacterievorming)

De stekken kwamen met SPINT, na kopje onder in BAC Plant Vitality plus en 2x roofmijten uitzetten lijkt de plaag onder controle te zijn, je ziet wel sporen van de spint op de oudere bladeren.

 

 

Het probleem:

In sommigen systemen lijken ze dood te gaan, bladeren hangen omlaag en ze sterven simpelweg uit. De waardes in alle systemen is hetzelfde, ik heb de plantjes eruit gehaald en ze hebben wel witte wortels hangen uit de netpotjes + de sproeiers sproeien er wel goed op, dus watertekort kan het niet zijn.

 

 

FOTOS:

 

In dit systeem gaat het goed

gallery_31097_15127_33986.jpeg

 

In die ernaast niet zo goed

gallery_31097_15127_145138.jpeg

 

In deze helemaal niet

gallery_31097_15127_155594.jpeg

 

Close up van een doodgaand plant/blad

gallery_31097_15127_71932.jpeg

 

 

Advies iemand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de watertemp? Werkt het met sprayers? If so, niks verstopt? Geen troep van die roofmijt in je res?

 

Ik zou igg nieuw water aanmaken en wat lager gaan zitten in EC, meters ijken (Justin Kees) en een dotje peroxide meegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de watertemp? Werkt het met sprayers? If so, niks verstopt? Geen troep van die roofmijt in je res?

 

Ik zou igg nieuw water aanmaken en wat lager gaan zitten in EC, meters ijken (Justin Kees) en een dotje peroxide meegeven.

 

Water temp geen idee, ik moet het even meten..

Werkt met brede sproeiers en niet met mist'ers, allemaal gecheckt en niks verstopt.

Ja de Ferro OxyOrg is 35% sterke perioxide. 20ml per 100L staat op 't fles, zo heb ik het ook gedaan.

Meters ijk ik wekelijks. Ik zal proberen om weer tikje lager op EC te gaan zitten, hoe laag dan? 1.1 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Watertemp kan zuurstof issues geven, dus dat is wel belangrijk om te weten. Onderling verschil is ook interessant, als je dan toch gaat meten.

 

Maak je per dag een meting en wat geeft dat aan qua voedingsvraag? Ik vind nl niet dat ze eruit zien alsof ze 'vragen' (dat aangetaste spul), vandaar dat ik zou zeggen, gooi het daar iets omlaag om eens te kijken hoe ze reageren. En met reageren doel ik dan op waterwaardes. Als je nl echt te laag zit, dan moet je dat echt na 1-2 dagen terug kunnen zien in je waardes, ook al verbruiken ze nog niet zoveel.

 

Draai je nat/droog of continue?

 

Rooie steeltjes, die bladeren, de algehele look: aan je temps en PH zou het dus niet moeten liggen, maar d'r blijft genoeg over. Uitsluiten dat het een zuurstof issue is, uitsluiten dat het een EC issue is en vanaf daar weer verder gaan zoeken.

 

Het is natuurlijk typisch dat de problemen zich per bak voordoen. Die bak staat toevallig niet bij je koude lucht inlaat ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle systemen draaien op 10min sproeien per uur,elk uur.

De wortels hangen in de lucht en niet in de oplossing zelf, dus lucht genoeg denk ik.

 

Ik ga proberen om bij de systemen waar het "slecht gaat" de ec te verlagen naar 1.1 kijken hoe dat gaat. Ik doe dan beetje voeding en volle dosis wortelstimulator.

 

Alle bakken staan in de tent naast elkaar, tussen de 2 rijen bakken gaat een airsock die lucht inblaast (actief) vanuit de kamer zelf, omgevingstemperatuur in de kamer is rond de 19-20 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schoonmaken van bakken na vorige beurt... achtergebleven troep die nu voor problemen zorgt (geen wortelrot oid).

 

Dat grote blad heeft alles (ca/mg/n/mangaan) maar zegt helemaal niks om na te gaan wat er aan de hand is, nieuwe uitroei is niet mooi groen en hnagt er een beetje bij, hoe voelt dat blad aan?

 

Als het droog en broos aanvoelt is het (meestal) een probleem met zouten, is het blad slap en lubberig dan zit het in watergeven/zuurstof.

 

Mogelijk dat je inblaas het water naar te koud brengt, 17C op de wortels is wel ok voor de DO maar lekker vinden ze het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had de bakken afgespoeld met kokend water na vorige ronde, zal ik anders Aptus Systemclean toevoegen aan mijn oplossing?

Of enzymen?

 

Blad voelt droog en broos aan inderdaad.

 

Ik heb een digitale waterthermometer met een sonde besteld, hopelijk heb ik hem morgen binnen. Dan post ik een update.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle systemen draaien op 10min sproeien per uur,elk uur.

De wortels hangen in de lucht en niet in de oplossing zelf

 

Je 'droog-cyclus' is dus niet echt 'droog' te noemen, want normaal is 30min geen water in een aero omgeving meer dan voldoende om de boel onomkeerbare schade toe te brengen. Dan hangen ze dus echt hun kop om. Na 50min geen water dient de boel nagenoeg dood te zijn (met lampen aan) of ze hangen in de voeding met hun wortels (1 van de 2). Ergens klopt er dus al iets niet, want 'droog' is bij jou niet echt 'droog'.

 

Je 'nat-cyclus' is veels te nat met het oog op de hoeveelheid medium en het doel van aero (juist niet zoveel water d'r tegenaan jassen, maar mooi afgepast voor snelle opname). Mits mogelijk, zet de boel eens op 15 seconden inspuiten, 15 minuten droog.

 

Zit er geen temp op je PH meter?

 

Om te ontsmetten heb je juist die peroxide in je dieet zitten. Systemclean en enzymen hebben allebei een ander doel.

 

Je kan die EC terugzetten, maar dan moet je wel weten waar je naar zit te kijken qua waardes. Ik heb lichtelijk het gevoel dat je dat nog niet onder de knie hebt, want anders had je nu wel kunnen aangeven of ze die 1.4 opnemen of juist niet. Dat is en blijft namelijk interessanter om te weten, dan gewoon klakkeloos de EC terug te schroeven en te hopen dat e.o.a. wildvreemde op internet toevallig goed kan gokken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste ponix, bedankt voor je reactie.

 

Mijn ph meter heeft geen temp meting.

Ik heb een digitale schakelklok voor de sproeiers, helaas geen programma om 15sec per 15min te spuiten. Ik kan max 20 aan/uit programmas per dag instellen, om de kwartier zal betekenen 4 programmas per uur, kan ik dus maar 5u doen lol. Iemand tip voor een geschikte schakelklok?

 

Nee ik heb t ook niet onder de knie nog, dit is mijn eerste aero draai, hiervoor wel hydro op korrels gedraaid.

Ec/ph blijven stabiel tussen de waterverversingen door. Dus ze gebruiken ongeveer even veel water als voeding,want waterniveau zakt aanzienelijk over de dagen.

 

Ps. Ik lees net dat hoofd actieve element in Aptus systemclean = waterstofperioxide, en dat geef ik al, dus forget that. Vele sites zeggen ook dat enzymen geven zinloos is in combinatie met waterstofperioxide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet bij kleine planten inderdaad om de 10 minuten 10 seconde sproeien. Zijn ze groter om de 20 minuten 15 seconde. Je kunt de eerste dag van een schoon vat waterstofperoxide geven (ik geef 0.1 ml per liter voedingswater). Dan na 24 uur enzymen erin (peroxide is dan uitgewerkt). Aero is eigenlijk heel simpel, mits je waardes goed zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft je Ph apparaat wel zo'n automatische temp compensatie ding? Misschien ook tijd voor een upgrade. ;)

 

Aangaande schakelklokken zijn er een paar leuke topics, maar een leuke plug en play oplossing is de ecotechnics seconde interval timer. Tientje of 6-7 bij de GS. 'Aan' tijd instelbaar in stapjes van 15sec, 'uit' tijd in stapjes van 1 min. 16 stapjes voor beide (dus max 4min aan en 16min uit).

 

Geen schande en een ronde op hydro korrels, komt goed dus. Doe dit:

 

- meet je PH en EC waardes bij binnenkomst in je hok, schrijf ze op

- vul je reservoir (aan) met water tot 1 vast punt (dus streep in de bak of op een stok en precies aanvullen tot die streep), schrijf op hoeveel water er in gegaan is

- meet wederom je PH en EC waardes en schrijf ze op

 

Op dit moment (als je ook data van de dag ervoor hebt), kan je dus zien hoe ver je water 'instort' of ''klimt' in een dag. Dat zegt wat over de kwaliteit en de hardheid van je water, zowel als de fase waarin je planten zich bevinden. Daarnaast weet je 'waterverbruik' en kan je wat zeggen over 'opname'.

 

Stel je zat op 1.4EC toen je de deur dicht deed, je komt bij binnenkomst op 1.6 uit en na aanvullen op 1.3, dan vreten ze wel, maar niet hard en die 1.6 zal waarschijnlijk te hoog zijn (puntjes). Dan ga je dus niet nog meer voeding erbij jassen om op 1.4 uit te komen, maar dan ga je lekker op 1.3 verder en dat bouw je af totdat je ziet dat ze gaan vragen. (kleine) Tekorten dus, maar goed, die zie je nu overal, dus daar zou ik me NU even niet op richten.

 

Om dan de dag routine nog af te maken:

 

- vul voeding toe mits nodig (aka, zet je EC goed), schrijf dat op (ook je enzymen etc)

- zet je Ph goed, opschrijven

- deur sluiten en tot morgen maar weer. 10 minuten werk hooguit.

 

Zo heb je iedere dag een rijtje data, allemaal gebaseerd op 1 watervolume en dus vergelijkbaar (no hard science, toch werkbaar). Je weet wat je aan voeding erin gedaan hebt en wanneer, dus je weet ook ongeveer hoe 'vers' je mix nog is en hetzelfde geld voor je watervolume, want je weet hoeveel van het water je al vervangen hebt met vers water. Hou dat stug vol en je kan op vraag gaan voeden en dan zal je ook hele specieke zaken zien als CaMg tekortjes waar je dan flesjes voor kan kopen om te sturen met een paar druppels per run. :D

 

idd Amnees, kut aero heel de tijd :lol: Kan je niet eens zomaar een trucje leren op internet en dat herhalen, maar je moet ook nog inhoudelijk aan de slag, omdat die eikel van een Ponix geen kant en klare antwoorden geeft. Ellende allemaal. :tu

 

Wat Jakkes zegt en als aanvulling: als je die dag met dat verse water en peroxide draait, ga daar ook iets lager in EC zitten dan dat je 'gepland' had voor die week. Peroxide is nl hoogst instabiel en kan de 'chelating agents' in je voeding beinvloeden, waardoor je voeding niet opneembaar wordt maar wel je EC beinvloed wordt. Je wil dus liever nog een stoot voeding geven als die peroxide al het meeste van z'n werking kwijt is.

 

Aha, die systemclean is dus niet te vergelijken met Dripclean van H&G, sorry, foute aanname.

 

En, al iets bekend over die watertemps?

Share this post


Link to post
Share on other sites

EC omlaag (zie uitleg van Ponix hoe dat aan te pakken) en vaker water sproeien, des te fijner de nevel des te lekkerder ze het vinden overigens, zijn je sproeiers niet te stellen of wordt de nevel fijner met meer druk op systeem?

 

Perioxide.. 35% 'puur' werkt tot 110u, 3% vervliegt zo en zit ook nog wat lekker chemisch in (acentlhilde oid troep).

 

Watergeefsystemen ALTIJD ontsmetten einde kweek met een afdoende ontsmettingsmiddel voorkomt een boel gedoe nadien.

Heet water is een uitstekende aanvulling voeding voor wat er al zat aan nasties :dribble:

Dagje laten draaien met de OxyOrg volgende keer ;)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga het proberen met de EC omlaag gooien.

 

Wat kan ik doen tot de tijd dat ik zo'n schakelklok vind? Alles 24/7 laten sproeien? Volgens mij zal dit de temp in mijn water flink omhoog gooien als de pompen 24/7 draaien.

 

ps. mijn sproeiers zijn letterlijk sproeiers en geen mist'ers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE:

 

zonet 1 schakelklok aangesloten (analoge met 15min on/off mogelijkheid) dus nu gaan de sproeiers elk kwartier voor een kwartier aan.

 

later vanavond doe ik een laag EC oplossing in de systemen waar het slecht loopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jou was zou ik het verlagen van de EC wel heel geleidelijk doen, neem rustig een week de tijd als je 0,2 wil dalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een paar keer zitten klote met earoponics vindt het zelf de tofste manier qua kweken

1e keer gebruikte ik een gewone gamma klok met 20 schakelingen

Maar als de wortels uit het potje staakten stierven ze af . Om dat ze gedroogd stonden

 

Ben toen halverwegen over gestapt op en seconde timer +- 70€.

Dat werkte perfect als ik me goed herinner gingen mijn sproeiers om de 5min 1 min aan

Vanaf toen ging het goed

 

Dus koop een seconde timer

Succes

Bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga wel een secondetimer aanschaffen..

 

Tot zover zie ik geen verbetering in de plantjes die niet goed gingen.. ec is 1.1 in desbetreffende systemen. PH 5.8

 

Gelukkig gaat de andere helft wel goed, ik blijf misschien dan langer de rest voorgroeien om het net een beetje vol te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sproei je met hoge druk of gewoon een klein straaltje. Ik heb een flinke opvoerpomp eraan zitten waardoor ik echt hard sproei. Hierdoor blijft de LV in het systeem lekker hoog, wat de wortels waarderen.

 

@Ponix

Leeg je inbox eens. Ik kan je niets sturen want ik krijg de melding dat je mailbox vol zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jakkes

 

Komt u maar!

 

@_kroket

 

Watertemps? En, vreten ze die 1.1 op of niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok nieuwe update:

 

Eindelijk de digitale waterthermometer binnen gekregen na dik 10 dagen :thumbsdown:

De systemen waar het goed gaat is de temp tussen de 21-22 graden.. in de systemen waar het niet goed gaat is de temp tussen de 24-26 graden.

Ik gebruik hogedruk sproeiers met aardige pompen (geen mist maar sterke stralen). Normaal als het DWC zal zijn dan zal de 24-26 graden een zuurstofprobleem opleveren, maar bij mij hangen de wortels in de lucht en niet in de oplossing zelf. :rolleyes2:

 

Ze vreten de EC 1.1 niet.. plantjes blijven leven maar lijken helemaal stil te staan.

Ik kan mijn actieve inblaas hoger zetten om de temperaturen lager te krijgen in de overige systemen, maar dan maak ik meteen de systemen waar het goed gaat koud.

 

Omdat het recirculerende systemen zijn weet ik niet hoe ik de water daar kouder krijg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de slag met die bakken die opwarmen (afdekken, icepack in de Aquafarm?)

Daar zit echt je probleem en nu je eea na kunt meten weet je het zeker als alles vd rest zelfde is.

 

Heb jij ff mazzel dat niet alles op elkaar aangesloten is maar je per bak recirculeert.

 

Hydro (kweekwijze ff daargelaten) wil je echt niet boven de 23C uitkomen, 21C is perfect.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou beginnen met de bakken te voorzien van zwart-wit folie (uiteraard met de witte zijde buiten). Hierdoor zal de warmte van de lamp niet meer direct het vat opwarmen. Scheelt wellicht een aantal graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temps dus en hoe je je res temp omlaag krijgt daar is volgens mij genoeg over geschreven. Afdekken, op het beton, koude lucht er tegenaan blazen, chillers (nahhhh), volume vergroten, water buiten je hok etcetc. Dus idd stukie zwart/wit folie en inblaas evt aanpassen, dat zijn goed werkende en simpele oplossingen om die paar graden te overbruggen.

 

Als ze 1.1 niet vreten, nog lager gaan zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu zwart-wit folie met de witte kant naar buiten gebruikt om de systemen beetje in te pakken/omwikkelen, hopelijk helpt dat een beetje. Ik ga straks weer even meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...