Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cityboxer

Verdamping in de nacht

Recommended Posts

Grappig, dat is dan toch wel hetzelfde als waar ik op uit kwam. Gebruikte jij ook smartpotten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, met grote smartpot. 375L. Smartpotten verdampen meer dan plastic potten, maar 1 grote smartpot verdampt in verhouding minder dan hetzelfde aantal smartpotten op 1m2. ben het even kwijt, deed jij dat ook met smartpotten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik had ook smartpotten maar dan kleintjes van ik geloof 8l (2 gallon).

 

Ben nou met hydro bezig (DWC). Zal nog eens kijken hoe het dan met de verdamping zit, want daarbij verdampt het eigenlijk bijna alleen maar via de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was even vergeten dat mijn situatie niet vergelijkbaar is, omdat het gaat om een groeihok voor moeders in DWC. Dus er is maar 6 uur donker.

 

Heb het wel gemeten en de verdamping was 1 om 5. 1 deel gedurende de "nacht" en 5 gedurende de dag. Heel constant overigens.

 

17% verdamping gedurende de nacht lijkt dan weinig , maar als de nacht 2 keer zo lang zou duren zou dat dan 2 om 4 worden? Dan is 33% verdamping tijdens de nacht wel weer erg veel. Of wellicht zelfs 2 om 3,3 omdat van die 5 van de dag er ook een derde af gaat. Dat lijkt me dan helemaal stug.

 

Kortom, er valt eigenlijk niets zinnigs uit af te leiden. Misschien zet ik ze later nog eens in bloei en dan probeer ik het wel opnieuw. Ben toch wel benieuwd of het scheelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij hebt geen ontvochtiger/opticlimate natuurlijk. Ik zet dat ding gewoon aan en na een paar uren heb je een emmertje vol en kun je zien hoe veel er ontvochtigd is om op een bepaalde luchtvochtigheid te komen. Dat is een stuk gemakkelijker en betrouwbaarder denk ik. Op basis daar van kom ik op 20-25% met grote smartpotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een bak water waar de planten in staan. Die vul ik bij en weet dan toch ook precies hoeveel er verdampt is?

 

Die kleine smartpotten gingen op een weegschaal en dan weet je ook wel hoeveel water eruit is.

 

Maar goed in dit geval is het probleem dus dat ze op een ander schema draaien. Dat zal het toch onvergelijkbaar maken. Moet die bak water ook maar eens aan een sensor hangen die bijhoudt hoeveel water er op elk moment verdwijnt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou kunnen meten hoe veel er uit is in 6 uren. Als je dat dan verdubbelt zou je er ook kunnen komen. En je moet inderdaad niet vergeten dat een smartpot 60% (volgens Donner) meer verdampt dan een normale pot. In mijn situatie is dat niet zo omdat ik relatief minder wanden heb met 1 grote smartpot dan jij met 10 kleine smartpotjes. Al zal het in jouw situatie ook anders kunnen zijn aangezien jij alleen groeit in dat hok. Anyway, mijn resultaten hebben jullie. Hoop dat iemand er wat aan heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, zoals gezegd dat heb ik gedaan. Dus het is 17% verdamping in de nacht bij een nacht van 6 uur. Als ik dat door zou trekken dan kom ik makkelijk op 33% verdamping tijdens de nacht. Dat kan haast niet kloppen. Zo simpel zal het dus wel niet zijn. Wellicht is die verdampin in de nacht wel gewoon niet constant.

 

Anyway, dat test ik nog wel een keer als die planten op een 12/12 licht regime gaan. Bij die DWC zou er namelijk (vrijwel) geen verdaming via de "pot" zijn omdat dat afgedekt zit.

 

De vraag die bij mij namelijk nog blijft hangen is of de planten zelf nou tijdens de nacht nog veel verdampen of dat dat alleen maar uit de potten komt.

 

Mijn smartpot(jes) verdamping was overigens niet zo heel veel anders dan die van jou. Ik kwam toendertijd ook op 25%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kennis van me heeft ook zo een opti staan.

hij had ook een probleem met enorme LV in de nacht.

liep op tot tegen de 90%.

die opti KAN ontvochtigen, maar dat doet ie alleen op het moment dat ie koelt (met compressor aan en de kraan/klep open)

 

als in de nacht de verwarming aanstaat en het wordt TE warm, dan gaat de opti koelen (cool at night functie).

max temp is ingesteld op bijv 22, dan loopt het langzaam op naar 23 en dan gaat ie koelen tot 21 ofzo (net wat je instelling is).

 

op DAT moment, van het koelen dus, gaat ie vocht trekken, en zakte het van 90% naar 60%.

zodra het koelen stopt (hij is weer iets onder de ingestelde temp) schiet de LV meteen omhoog, terug naar 90%.

 

de leverancier (Airsupply ofzo?) zegt dat je 2 opties hebt:

 

1 bijverwarmen met extra kachel. die kachel maakt het bijv 23gr terwijl de opti op 21gr in ingesteld.

gevolg is dat de opti veel vaker (of zelfs continu) en langer koelt, en dus ontvochtigd.

probleem: kan zijn dat als je te veel bijverwarmt, dat de opti veel meer vocht er uit trekt dan je wilt.

de temperatuur instelling heeft VOORRANG op de hygrostaat instelling!!

 

2 extra ontochtiger er bij zetten zodat de opti niet meer van 90 naar 60 gaat en terug naar 90.

maar dan van 90 naar 60, terug naar ...85?... (door de extra ontvochtiger)...dan van 85 naar 55... terug naar 80.... enz.

probleem: ook hier kan de extra ontvochtiger te sterk zijn, waardoor de opti (die steeds schakelt tussen koelen en verwarmen) te veel vocht wegtrekt.

dus goed uitproberen denk met een ontvochtiger met hygrostaat...

 

als de extra ontvochtiger er maar meer uittrekt dan wat de plant/pot er aan vocht in gooit, maar ook weer niet te veel....

 

denk ik...

 

ik zal eens vragen hoe het afgelopen is.

hij heeft het volgens mij met extra ontvochtiger geprobeerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ruimtetemperatuur heeft voorrang op de luchtvochtigheid.

 

De oc gaat niet koelen en dan verwarmen om te ontvochtigen. De oc koelt en verwarmt tegelijk tijdens ontvochtigen. De verwarming heft de koeling op.

 

Als door een reden de temperatuur zakt onder de ingestelde waarde, dan stopt het koelen en gaat het verwarmen door. (anders zou je ruimte ijsloud worden)

De reden waarom de temperatuur onder de ingestelde waarde komt kan zijn;

-Slechte isolatie

-Aanzuigen koude lucht

-Verwarmingen staan niet allemaal aan.

-Verwarming defect

 

Kun je de temperatuur boven de ingestelde waarde houden, dan loopt de OC alleen als het vochtiger is dan de ingestelde waarde. Cool@night staat standaard uit en is voor warme landen of koelcellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker: maar het ontvochtiger gebeurt toch alleen tijdens het koelen 's nachts.

Dan zou je wel cool@night aan hebben anders ontvochtigd de opti helemaal niet.

Kan me voorstellen dat de dames het niet fijn vinden als de verwarming opwarmt tot 1,5gr boven de ingestelde temp en daarna door cool@night weer koelt tot 1,5gr onder de ingestelde temp.

 

Je stelt dat als je de temp boven de ingestelde temp kan houden, dan loopt de opti alleen als het vochtiger is dan hoe de hygrostaat ingesteld is. Dat klopt volgens mij niet want hij ontvochtigd alleen maar tijdens het koelen.

Dus is ie boven de ingestelde temp koelt ie niet dus ontvochtigd ie niet.

 

Die kennes had daarom een ontvochtiger er bij gezet. Werkte ook niet top,

Uiteindelijk heeft ie de hoge vochtigheid (boven 80%) geaccepteerd geloof ik.

 

De opti doet gewoon niet helemaal wat de folder zegt.

Maar das met meer producten zo natuurlijk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee andersom.

 

Cool@night staat standaart altijd uit. Om te ontvochtigen gaat hij niet koelen maar koelen en verwarmen tegelijk.

 

In de folder staat ook niet dat je slecht moet isoleren of teveel koude lucht trekken. Die hoge luchtvochtigheid kan ook helemaal geen kwaad hoor. Rot komt niet door vochtige lucht maar door vochtige planten. (maar begin dat maar eens uit te leggen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker, dat van die vochtige lucht en vochtige planten zeg je inderdaad steeds, maar zou je toch een tipje van de sluiter kunnen oplichten wat je daarmee bedoelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk net buiten en mijn hygrostaat die daar hangt geeft 90% aan. Toch is het gras mooi groen, de bomen staan er fris bij en de bloemetjes in de wei staan er ook vrolijk bij.

Geen enkel plantje is rot en toch is de luchtvochtigheid 90%. Hoe kan dat nou?

 

Rot krijg je als het vocht uit de lucht condenseert op je toppen die ook nog eens water verdampen. Als het niet condenseert op je toppen krijg je dus ook geen rot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Wietefras. Ik heb hier uitgebreid gesprekken over gehad met onze guru en ik ga om deze theorie uit te proberen nu het volgende doen. Ik ga een 40 minuten voordat de lampen aan gaan de ruimte ontvochtigen en ook 40 minuten nadat de lampen uit gaan doe ik dat.

 

Want.. Zoals Racker zegt worden de planten niet automatisch nat als er een hoge luchtvochtigheid is. De planten slaan pas nat als de planten kouder zijn dan de lucht. Zoals bij voorbeeld wanneer de lampen aan gaan. Dan warmt de lucht snel op maar de buds duren langer met opwarmen. Hierdoor slaat het vocht op de buds. Dat wil je niet. Dat is dus een kritiek moment. Als je dat kritieke moment op kunt vangen dan zou je dus theoretisch gezien geen probleem moeten hebben. De praktijk moet het nog uitwijzen want naar mijn weten heeft niemand dat geprobeerd die ik ken.

 

Je kunt dan dus rustig de hele nacht 90% RH% hebben als je op het kritieke moment als de lampen aan gaan en de lampen uit gaan (ivm guttatie) de luchtvochtigheid even naar beneden brengt en de temperatuur iets langzamer laat stijgen/dalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de kanttekening dat met lucht met een lage luchtvochtigheid er ook een kans bestaat dat je toppen natslaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je plaatst die kanttekening omdat luchtvochtigheid relatief is. De reden dat het 'natslaat' is het verschil in temperatuur tussen de lucht en de top. Ondanks dat de luchtvochtigheid bijvoorbeeld maar 70% is heb je als de ruimte opwarmt tot 30graden als de lampen aan gaan dan is je dauwpunt nog steeds 23.9gr. Dat betekent dat als je top dan nog steeds 23,9gr of kouder is is dat hij dan alsnog nat kan slaan terwijl de luchtvochtigheid opzich goed is. De top is logischerwijs ook daadwerkelijk kouder dan 23.9gr omdat je nachttemp waarschijnlijk rond 21 graden zit en je top niet binnen 5 minuten opwarmt terwijl je lucht in de ruimte dat wel doet.

 

Vandaar dat ik er tijdens mijn 30-40 minuten ontvochtigen ook voor kies om tegelijk de ruimte een beetje voor te verwarmen. Ongeveer hetzelfde als de pre-heat functie maar dan iets minder lang omdat ik de preheat van de Opticlimate (60min) te lang vind. Die 30-40 minuten pre-heat is dus tweeledig; ik ontvochtig tot 60% en verwarm tot 24-25gr in 40 minuten tijd. Daarmee hoop ik het natslaan te voorkomen terwijl ik wel stroomkosten bespaar doordat ik de rest van de nacht niets doe aan ontvochtiging terwijl juist dat ontvochtigen in de nacht een kostbare bezigheid is.

 

Goed gezegd maestro?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er van uit gaande dat de temperatuur van het hokje rond de 20 graden ligt met een relatieve vochtigheid van 70%, dan zit de relatieve vochtigheid als het hok opwarmt naar de 30 graden toch een stuk lager omdat warme lucht meer vocht kan bevatten. Dan heb je in theorie lijkt me niet echt kans op dat je toppen vochtig slaan, of zie ik wat over het hoofd, of werkt het anders dan ik denk?

Of is die kans er met veel lagere temperaturen, waardoor je grote temperatuursverschillen hebt tussen dag en nacht en daardoor de toppen kouder zijn en alsnog met een lage rv onder het dauwpunt komen en nat slaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed gezegt City

 

Een blikje bier uit de ijskast in de zomer zal beslaan als het in de buitenlucht komt.

Een blikje bier uit de oven in de zomer zal niet beslaan als het in de buitenlucht komt.

 

Of de RH nu 90% is of 70% is. Dat is mijn punt.

 

Verder zijn slechte ventilatie, beschadiging aan het gewas en genitica ook oorzaken voor rot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah op die manier. Bedankt, daar kan ik weer verder mee :)

 

Ik had namelijk inderdaad al last van natte bladeren met een LV van 45%. Al zal dat eerder een ventilatie probleem geweest zijn dan.

 

's Nachts maakt de LV en VPD niet zoveel uit, omdat ze dan toch niet groeien?

 

Om te beginnen maar eens aan het klussen voor een infrarood camera dan. Heb nou geen idee wat de temperatuur van het blad/toppen is.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rot komt niet door vochtige lucht maar door vochtige planten. (maar begin dat maar eens uit te leggen)

Goed gezegt City

 

We komen er wel met z'n beiden :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de nacht aan de hoge kant (als dat kan) De vrdamping laag houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit slaat op:

In de nacht aan de hoge kant (als dat kan) De vrdamping laag houden.

 

Dit?

's Nachts maakt de LV en VPD niet zoveel uit, omdat ze dan toch niet groeien?

 

Denk ik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm

 

Ze groeien echt wel. Ze maken ook bloemen. Als je wil dat ze zich daarmee bezig houden moet de energie ook daarheen gaan en niet naar verdampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...