Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

DaVinnie

1e kweek: 72x Bubblegum fem zaad in mapito eb/vloed (bijna) direct op 12/12

Recommended Posts

Heel vroegâh al eens wat gekweekt maar mag geen naam hebben..

 

Ik probeer de Sticky van Schenkie over mapito en de Highspeed kweek van van Atmo te combineren en er een eigen draai aan geven.

 

Ik zal eerst even mijn gear voorstellen:

 

- Een mammoth darkroom van 2.40 x 1.20 x 2.00

- Eb/vloedbak met daarin 12 kratjes met mapito gevuld

- 2x 600Watt

- 300L Vat met verwarming en circulatiepomp

- Dompelpomp om de bak te vullen en een vlakzuiger om de bak leeg te pompen

- Een flinke afzuiger met CAN Filter

- Active inblaas

 

- Voeding is Hy-Pro A/B, Hy-Pro spraymix, Wortel en Bloom Stimulator van Atami

- Fles PH-

 

- 100x GC bubblegum gefeminiseerde zaadjes en stek pluggen bij Growerschoice besteld

 

 

De mapito is in 1e instantie gespoeld met kraanwater en daarna de PH naar 5.7 gebracht, EC: 0.5.

 

 

Here we go!

 

80 zaadjes op een bord geplaatst tussen keukenpapier

gallery_39051_16420_2206835.jpg

 

Na anderhalve dag waren er al 70 ontkiemd

gallery_39051_16420_694877.jpg

 

De ontkiemde zaadjes meteen de pluggen in en in mijn eigen propagator

gallery_39051_16420_1100915.jpg

 

De mapito heb ik ingewaterd met PH 5.7 en een halve hoeveelheid Hy-Pro A/B en een volledige dosis wortelstimulator. De EC kwam hier inclusief het leidingwater op 1.0 Ik las bij schenkie dat hij met EC van 1.4 begon maar was dat inclusief het EC van het kraanwater en is het voor stekjes en zaailingen gelijk??

 

Atmo ontkiemde meteen in zijn bak maar ik denk dat dat met mapito niet lukt (of wel?). Ik heb zodra ik maar een klein puntje van de wortel onderuit de plug zag komen 'm meteen in de mapito gezet.

gallery_39051_16420_1365031.jpg

 

Dit is de leader of the pack! Attentie attentie: opstaan!

gallery_39051_16420_2356299.jpg

 

De meeste luisterden!

gallery_39051_16420_2348808.jpg

 

De eerste dag kregen ze 24-uur en daarna nog 2 dagen met 18 uur licht. Ik dufde het toch niet aan om meteen op 12/12 te starten omdat volgens zeggen de bubbles toch al klein blijven. Aan het aantal dat jullie zien staan ze je dat ik voor een SoG ga! 72 Stuks onder 2x 600Watt..

 

gallery_39051_16420_1299054.jpg

 

De inrichting:

gallery_39051_16420_1854188.jpg

 

 

Ik zal zo nog wat foto's maken van hoe ze er nu uitzien..

 

Alle tips zijn meer dan welkom!!

 

(ik weet het de kratjes kunnen voller maar zijn best diep en mijn budget liet het even niet toe om nog meer mapito te halen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant hoor, succes met dit project.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Daily_Smoker: Het is plastic en hiermee voorkom ik dat de pluggen snel uitdrogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Krasi en Pietje Wiet!!

 

De temperatuur blijft meel mooi met het licht aan ongeveer 28 graden en met licht uit 23 graden. De bodem temperatuur komt niet onder de 21 graden maar toch zie ik paarse steeltjes. Verder gaan ze wel hun gangetje zo te zien. De lampen hangen op 55cm.

 

 

gallery_39051_16420_1186945.jpg

 

gallery_39051_16420_95214.jpg

 

gallery_39051_16420_2702038.jpg

 

 

Ik vind ze wat licht van kleur maar heb dit ook al vaker in andere mapito verslagen gezien. Ik heb al veel gelezen over de EC bij stekjes op aarde en mapito maar niet precies mijn situatie (zaailingen in mapito). Kan ik beter net als Schenkie een EC van 1.4 gaan geven?

 

Nog een vraagje, in veel verslagen worden de EC waarden vermeld. Zijn deze altijd exclusief de EC van het kraanwater?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt er goed aan gedaan ze meteen over te plaatsen in de pito. Inderdaad wel opletten want je stekblokken worden dan drooggetrokken maar ook dat heb je prima voorkomen zie ik :)

 

Lijkt erop dat we gelijk lopen heb ook net een zaadronde gestart direct op 12/12 en ook een wit soortje maar dan met 2 x 400 watt. Leuke set up ben benieuwd naar de resultaten, succes!! ;)

 

W.b.t. je vraag over EC, ik neem aan dat de meesten de uiteindelijke EC waarde vermelden (dus de EC van je voeding + de EC van je kraanwater samen opgeteld). En als ze met 1.0 happy zijn is het prima toch je kan altijd nog omhoog gaan. Ik zie alleen lichte kruintjes maar dat is gewoon je nieuwe groei dus heel normaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@spacefrog2 Bedankt voor je antwoorden en leuk dat we gelijklopen!

 

Bij 1.0 zijn ze volgens mij best happy B) maar stel dat ze het op 1.4 ook goed doen kan dit later resulteren in een betere opbrengst?

 

Ik heb ze wel al 2x een beetje Hy-Pro spray mix gegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rustig aan met voeden. Ze hebben in deze fase niet zo veel nodig. Je kan beter te weinig geven dan teveel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk even naar de EC van je drain, die verteld je precies hoe je planten met de voeding om gaan.

Aan de hand daarvan kan je kijken hoe hoog je in EC gaat zitten bij de volgende keren vloeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hello DaVinnie,

 

very nice setup u have

good luck and have fun with the new green

near me i cant buy mapito

so i create myself something like that

 

I find flushing mapito with tapwater can easily go wrong

mapito can hold a lot of water what ur next PH setted watering cannot ballance

(clons are more sensitive.. seedplants much stronger)

So i flush PH5.5 not tapwater

 

Smart thing to cover the top of the mapito till the seedpalnts hasnt big roots to prevent too fast drying at the tops

but i would suggest flip the foil and should use the balck side...

plants not used to get light from the bottom( no need reflect the light)

u can easily see the different structure of the leaves two side

 

purple stems cant be the lower night temperature in ur room 21 C is perfect

too wet too dry mapito also can make this problem

A little more P (0.1 EC) usually solve the problem by 2 watering ( if 3 day waterin schedule)

 

Hope it helps a bit

 

hidronesia

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo davinnie

 

inderdaad een mooie setup, ik heb ook liever zaden dan stekken kheb weleens met stekken gekweekt maar geen goei resultaten behaald.

in iedergeval wens ik je veel succes en plezier met je kweek :P

 

greetz, deathonator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet niet met kraanwater spoelen en een ec van 0,5 is ook wat magertjes. Wij praten hier altijd over de totale ec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan prima met water spoelen als het gaat om het voorbereiden van een nieuwe ronde. Na het spoelen zoveel mogelijk water er uit persen en daarna inwateren met je startvoeding en een ph van circa 5.2. Daarna weer 5.5/5.8 geven de rest van de kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor diegene die mij complimenten geeft over mijn setup, dank je wel maar het is allemaal te danken aan de vele pioneers die hun verslagen hier op WF plaatsen!

 

 

@Spacefrog: Ik ben van plan om vanavond voor het eerst van onder water te gaan geven, daarna zal ik van het laatste beetje dat ik terug pomp de ph en ec meten. En als ik dan toch bezig ben wat mapito uitknijpen en meten.

 

 

@geen-go: Thanks! Naast de mapito tips van Schenkie en het direct plaatsen van je zaailingen in het uiteindelijke medium zoals Atmo dat deed ben ik (bijna) meteen op 12/12 begonnen zoals Atmo dat deed en SpeesCees op zijn site promoot. Ik heb met Cees gesproken en hij adviseerde me er 34-36 per 600 watter te plaatsen.

 

@Hidronesia: Hi, yes i did flushed with tapwater but after the drain was the same as my tapwater (ph:7.9 ec:0.5) i brought the ph of the mapito back to 5.7 the ec was still 0.5.

A few hours before i put in the seeds i added 30 liters (per crate) of ph:5.7 with half the reccomended Hy-Pro A/B and a full dosis of Rootstimulator. This gave me an ec of 1.0 total.

The drain i got was PH:6.0 and EC:0.9. This was 10 days ago.

 

 

@deathonator: Ik ging er in eerste instantie ook vanuit om met stekjes te beginnen maarja waar haal je die krengen en wat krijg je uiteindelijk mee... Toen ben ik me gaan verdiepen in kweken vanuit zaad en na veel lezen lag dit voor mij het meest voor de hand liggende. Atmo begon gewoon met regulier zaad.. tja dat durfde ik nog even niet aan, je zal net zien dat ik een mannetje over het hoofd zie en dan zelf een zadenbank kan beginnen ;)

 

 

@racker: Ik blijf het lastig vinden dat er de ene keer inclusief het kraanwater ec wordt gesproken en de andere keer weer zonder. Bij mij is de ec van het kraanwater 0.5 maar ergens anders kan het zo maar 0.3 hoger zijn.

 

Het was ook niet perse mijn bedoeling om op een totale ec van 1.0 te komen, ik had gewoon een halve dosis Hy-Pro A/B (2,5ml p/l) en een volledige dosis Atami wortelstimulator (1ml p/l) genomen en kwam toen om een ec van 1.0. Op het schema van H-Pro zelf beginnen ze met ec:1.6 en bouwen ze op naar 2.2. Zijn deze waarden ook inclusief het kraanwater ec?

 

Ik heb wel al 2x met Hy-Pro Spraymix gespoten.

 

 

 

Ik hier nog wat foto's van gisteren plaatsen:

 

Zo zien ze er gemiddeld uit:

gallery_39051_16420_899853.jpg

 

Deze wat groter en het meeste paars lijkt te verdwijnen:

gallery_39051_16420_121316.jpg

 

gallery_39051_16420_1653397.jpg

 

 

 

Dit was het weer even, ik ga vanavond rond 23:00 water geven, dus als er nog tips zijn over de ec.. Zonder tegenbericht wil ik op 1.2 gaan zitten omdat ze (zeker als het licht net aan gaat) wat bleekjes zien en ik denk dat ze 1.2 wel kunnen hebben...

Share this post


Link to post
Share on other sites

jewel 1.2 kunnen ze wel hebben,

effe een vraagje namelijk hoe haal jij je ph naar benede want ik doe het namelijk met plagron ph- maar hij geeft afwisselende resultaten op mijn ph meter terwijl ik toch altijd de zelfde dosis voeding gebruik maar ligt mischien aan die meter ik ga gelijk effe ijkvloeistof bestellen

 

effe off topic: ik woon namelijk in den haag en daar zijn stekken moeilijk te krijgen daarom dat ik ook met zaad kweek kheb weleens met stekken gekweekt maar dat waren mijn eigen stekken toen ze ongeveer 30 cm waren werden ze steeds geler van kleur terwijl ik toch steeds meer voeding gaf dus ja kheb het niet echt zo met stekken dus ik blijf toch maar een zaadling :P

 

greetz, deathonator

Share this post


Link to post
Share on other sites

@deathonator:

 

Ik gebruik zelf Ganna pH- bloei. Ik weet niet waarom jij steeds verschillende waardes hebt.

 

Wanneer ik ga meten zet ik mijn meter alvast een paar minuten in een glas kraanwater en na een tijdje (beetje roeren) moet ik dan 7.9 zien als dit niet zo is dan ga ik ijken. Ik weet wel dat de ph in je vat na verloop van tijd weer een beetje op kan lopen (uren).

 

Na het meten spoel ik 'm nog even met kraanwater af. Het ding zal ook niet het eeuwige leven hebben.

 

mzzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

uuuhhh??? ik woon in den haag en daar zijn stekken moeilijk te krijgen???? als er ergens in nederland veel stekken zijn dan is het wel in den haag hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk even naar de EC van je drain, die verteld je precies hoe je planten met de voeding om gaan.

Aan de hand daarvan kan je kijken hoe hoog je in EC gaat zitten bij de volgende keren vloeden.

 

drain kun je in dit stadium helemaal niet meten

 

De mapito is in 1e instantie gespoeld met kraanwater en daarna de PH naar 5.7 gebracht, EC: 0.5.

 

das veel te laag, ga je problemen mee krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi hokje respect!! ik kweek in de zelfde bakken ook uit zaad alleen heb ik er 3 per bak en heb zeer goeie resultaten veel beter dan stekken! hou wel de dag en nacht temp in de gaten aangezien dit een belangrijke factor is met zaad kweken vind ik ivm het herma verschijnsel,kom niet onder die 5 graden verschil! heb dit zelf onder vonden of dit nu gelooft of niet maar ik heb er geen last meer van. verder wens ik je veel succes!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@supernoob:

Ja, het zijn veel zaailingen die meteen op 12/12 zijn gezet, dus geen voorgroei. Het is de bedoeling dat het compacte planten blijven zonder al te veel vertakkingen. Hopelijk zijn het in december al 72 kleine kerstboompjes! (had je het linkje naar No Mercy nog gelezen dat ik in dit verslag heb geplaatst (#17)

 

De volgende ronde hoop ik nog meer te kunnen profiteren van meteen op 12/12 te gaan omdat ik van plan ben om dan 2 a 3 weken voordat deze ronde klaar is al weer zaadjes te ontkiemen die dan vervolgens meteen de tent weer in kunnen. Dus in de theorie kan ik op de manier veel stroom besparen en sneller achter elkaar doordraaien..

 

Tot zo ver natuurlijk de theorie, ik ga het in de prakijk meemaken!

 

Wat vind je te laag EC, PH of beide? Ik heb gespoeld met kraanwater en daarna ingewaterd met een EC van 1.0. De pluggen waar ik ze in had geplaatst voorzagen ook al in de basis behoefte. Welke EC/PH houd jij aan voor je net ontkiemde zaailingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gisteravond voor het eerst van onder water gegeven (en ook de bovenste laag nat gemaakt) met een EC van 1.2 en PH 5.7.

 

Drain: EC: 1.0 en PH: 6.0

 

Uit andere mapito verslagen die ik heb gelezen kan het even duren voordat alles stabiliseert. Ben benieuwd..

 

De dames staat nu 7 dagen op 12/12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...