Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

roeieklok

onweer en wind

Recommended Posts

Beste mensen,

 

vanmiddag is er slecht weer op komst, onweer en harde wind.

Mijn plantjes staan buiten in de tuin en zijn ongeveer 25 cm hoog.

Moet ik ze nu binnenzetten of doorstaan ze zo'n storm wel?

Ik ben namelijk bang dat de stammetjes breken.

Iemand anders zei dat ze hier wel tegen kunnen en dat de stam hier taaier van wordt.

Klopt dat?

 

Groeten,

 

roeieklok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je natuurlijk geen echte orkaan meemaakt en je plantjes niet te klein zijn worden ze daar idd steviger van.

Zelf waren mijn planten (toen zo'n 40cm denk ik) bij het laatste onweer van over 14 dagen zeer zwaar gebogen, het was alsof ze er een hoefijzer hadden ingeramd maar enkele dagen nadien stonden ze weer volkomen recht.

Je kan er natuurlijk altijd iets proberen voor te zetten dat de wind wat breekt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stam wordt er inderdaad wat dikker van , omdat de plant de schade aan de stam hersteld door er niet cel materiaal aan te brengen.

 

Wel heel vervelend is langdurige harde wind , dan slaan je bladeren helemaal kapot door het langdurige geflapper .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ze voor vandaag even langs een muur gezet zodat ze minder wind vangen.

 

eentje was omgevallen op een andere mar gelukkig nix overgebroken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de wind zetten is altijd een goed idee. Vroeger gebruikten de boeren hennep als windkering aan de rand van hun akkers. De wind maakt dat de plant haar stengel verstevigd, zeer goed voor de bloei, wanneer de plant het gewicht van haar toppen moet dragen.

 

Alleen bij extreem weer is het wel verstandig je plantje binnen te halen, we willen immers niet riskeren dat bladeren en stengels word kapot gerukt. Is dit toch het geval dan kan je geknakte stengels en uitlopers spalken met een sate prikker en tape, mits er nog voldoende contact is met de rest van de plant om de sapstroom op gang te houden. Anders zal het geknakte deel afsterven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn plantjes doorstonden de hevige winden van de voorbije weken wonderwel. Ze stonden enkele dagen ietwat schuin, maar dat komt wel in orde. Het jammerste is dat vele blaadjes gebarsten zijn en dus bruine plekjes vertonen. Maar volgens de echte kenners op deze site is dat allemaal niet zo erg. Veel wind zorgt zelfs voor steviger stammen en een betere sappenstroom.

 

Merkwaardig vind ik wel dat mijn plant intussen breder dan hoog is (90cm hoog en diameter 1 meter). Misschien ook iets te maken met de vele wind?

 

Yours,

 

Zara

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn schatje staan lekker binnen... me oogst mag nie mislukken... heb net een nieuwe combain gekocht en trekker :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn planten hebben in die al die stormen nog altijd buiten gestaan en er is noot wat mee gebeurd. ze stonden niet eens schuin. alleen zijn ze nu zo sterk en heel compact.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt harde wind kan geen kwaad nee, omdat gekneusde bladeren toch niet erg zijn . Maar : windstoten waarbij windsnelheden van boven de 23 m/s voorkomen slopen je plant volledig ! Zelfs gewone bomen met een stamdiameter van bv 50 cm ,kunnen dan omwaaien . Tussen gebouwen in een stad zal dit niet snel voorkomen ,tenzij je een heel hoog balkon hebt.

 

Ik heb het ooit meegemaakt dat ik wel maatregelen moest gaan nemen . Ze kunnen veel hebben dat wist ik ,maar dergelijke winden ,.....nee nooit

Complete dikke houtachtige takken van je wietplant breken dan gewoon,of nog erger ; de stam breekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou bij mij was het vanacht zover hoor snik. midden in de bloei me prachtige purplepower 4 dikke zijtakken afgebroken door de storm. Ik heb ze geprobeert te spalken met tape en stokken maar sommige takken hingen nog maar aan een draadje dat gaat niet meer goedkomen denk ik .

Mijn remedie heb je een compacte plant (kerstboompje) dan kan ie wel buiten blijven maar vooral planten met veel wijde zijtakken kunnen dus snel afbreken bij een stormpje dus bij voorzorg binnen zetten of in een windvrij hoekje of zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is wel erg klote in de bloei en dan nog een hoop takken afgebroken had je geen stokken of iets dergelijks bij de plant gezet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn planten heb ik allemaal binnen gezet, ik wil echt geen risico lopen na al die zorg die ik eraan besteed heb.

 

En een dagje wat minder licht kan vast geen kwaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd ik had wel stokken met linnen lapjes gemaakt net zoals vetrsteviging bij jonge boompjes. dit heeft tijdens de groei goed gewerkt en ook bij me ander soorten planten die wat compacter gebouwd zijn maar deze purple was zo uit de kluiten gewassen echt een boom met zijtakken van dik een meter die had ik ook gewoon met stokken moeten verstevigen. nou goede leer voor de volgende keer alleen een harde leerschool.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij 2 purples omgewaaid.. Gelukkig geen zijtakken afgebroken!

 

Ik heb nu de potten verankerd met aan 3 kanten haringen met touw verbonden met de stam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenavond gedupeerden,

 

maken je planten meer kans als ze in de volle grond staan, tijdens zo'n storm?

Of maakt dat niets uit?

 

Groeten,

Erik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou bij mij was het vanacht zover hoor snik. midden in de bloei me prachtige purplepower 4 dikke zijtakken afgebroken door de storm. Ik heb ze geprobeert te spalken met tape en stokken maar sommige takken hingen nog maar aan een draadje dat gaat niet meer goedkomen denk ik .

Mijn remedie heb je een compacte plant (kerstboompje) dan kan ie wel buiten blijven maar vooral planten met veel wijde zijtakken kunnen dus snel afbreken bij een stormpje dus bij voorzorg binnen zetten of in een windvrij hoekje of zo.

Laat de takken gewoon zitten als ze nog enige verbinding met de rest van de plat hebben . Als er 2/3 deel van de takdiameter is geknakt en nog met 1/3 vastzit,dan kan ie het nog prima overleven, en afbloeien .

 

Als dat he tgeval is bij jou ,dan moet je maar eens goed opletten wat er gebeurd met de toppen van de tak(ken ). Ben benieuwt of je dat hetzelfde gaat waarnemen als bij mijn plant met gebroken tak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn geval stond de tak al in de bloei toen ie brak , en daarna ging hij inderdaad op een andere manier verder ,ook sneller inderdaad ,en met meer hars ! waarschijnlijk doet ie dat om zich tegen uitdroging te beschermen omdat d esapstroom verstoort is door de breuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hela is het niet iets om mee te experimenteren? Als hij dan dus halverwege de bloei is een stukje subtiel afbreken ofzo? want dat wat ik nu less vind ik wel interessant

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm de weersomstandig heden hebben mijn plant nog niet kunnen nakken

maar mn vader die drop lul laat hij een bagage drager van boven in een rek in de garage op mijn plant vallen die daar stond toen ik haar verduisterde :whistling :whistling

2 dikke hoofdtakken verknalt door hem ... echt een dwaas nu zie je echt zo'n gat in de plant :specool :D

 

wat atmos daar schreef ga ik proberen bij een kleine zijtak onder aan mn plant !

Resultaat gaan jullie horen!! ik ga m niet volledig knakkken maar buigen tot er scheuren in de tak komen !!

 

[to be continued]

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn hydro buitenplant heeft weinig te lijden ondanks dat hij door de wind en felle regenstriemen genadeloos door elkaar wordt geshaked. Ik krijf het idee dat hydro planten net ff flexibeler zijn dan aarde planten. Mijn bakplant heeft wel op z'n donder gekregen maar die is zo groot dat een takje meer of minder niet veel uitmaakt voor het totaalbeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hela is het niet iets om mee te experimenteren? Als hij dan dus halverwege de bloei is een stukje subtiel afbreken ofzo? want dat wat ik nu less vind ik wel interessant

Ik weet toch al dat de bloei verkort wordt en minder opbrengst heeft. Het is gewoon de laaste kans voor de plant om zich te laten bevruchten dus bloeit ze in een versneld tempo af.

 

Elke wond is slecht voor je plant, er kunnen schimmels en ziektes in komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom boort men ook gaten in de stam om hetm zo lekker harsjes aan te laten maken :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hela is het niet iets om mee te experimenteren? Als hij dan dus halverwege de bloei is een stukje subtiel afbreken ofzo? want dat wat ik nu less vind ik wel interessant

Ik weet toch al dat de bloei verkort wordt en minder opbrengst heeft. Het is gewoon de laaste kans voor de plant om zich te laten bevruchten dus bloeit ze in een versneld tempo af.

 

Elke wond is slecht voor je plant, er kunnen schimmels en ziektes in komen.

Inderdaad , kans op schimmels . Nu herriner ik me ook weer dat het ontstond bij de breuk . Ik heb er toen een watervaste en onoplosbare lijm overheen gesmeerd om de schimmels te stoppen . En dat werkte .

 

Blijft interessant dat die tak meer harsen produceerde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...