Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Junkie

Bladprobleem (second opinion)

Recommended Posts

Ik zal eerste even de situatie in het kort beschrijven:

 

Ik heb zaadjes (kolossus) van sannie gekocht samen met een startpakketje, die heb ik met de kleine potjes op laten komen, vervolgens onder een 600watt HPS gezet (standje wissel ik tussen 300 en 450 watt afhankelijk van de warmte met evsa), heb er uiteindelijk 3 over (pitpots waren 1 keer nogal uitgedroogd). Dit alles staat in een DS60 II tentje, met 500m3 afzuiger en filter. De temp hangt met licht aan rond de 27 tot 30 graden (meestal van korte duur gezien de afzuiger bij 29 graden op 100% gaat), en s'nacht komt het soms tegen de 20 aan. Luchtvochtigheid is in het licht ongeveer 35~40% en s'nachts 50~60%...

 

Het plantje op de foto kwam wat iets later uit dan de andere en staat nu 18 dagen:

20131107_183052.jpg

Grotere versie

 

Zoals ik kan zien verkleurd ie langzaam geel vanaf buiten, echter heb ik hier nog een foto waar een lijkt het iets vroeger stadium op staat, hij verkleurd daar namelijk van donkergroen naar wat lichter groen:

20131107_211222.jpg

Grotere versie

 

Ik heb naar die verkleuring zelf natuurlijk al onderzoek gedaan, echter zijn er een paar dingen waar ik tussen twijfel.

- te kort magnesium (echter lijkt het egaal te verkleuren terwijl kenmerken zeggen dat de nerfen groen blijven)

- te kort stikstof

- te kort zwavel (schijnt meer boven in de plant voor te komen, lijkt er wel op)

- te veel water (aan de verschijnselen te zien, als ik de pot voel krijg je het tegenovergestelde idee)

 

Stikstof lijkt het in mijn ogen het meeste op, maar hoor graag jullie mening!

Share this post


Link to post
Share on other sites

In wat voor grond staan ze?

Share this post


Link to post
Share on other sites
In wat voor grond staan ze?
Growmix, achteraf had ik sowieso al begrepen dat ik beter lightmix had kunnen gebruiken, maar ik had growmix al netjes in de potten gedaan :S

 

Te nat. :rofl :lol: ;)

 

Maak je niet druk.

Het is maar onkruid.

Je geeft zelf het antwoord al.

 

Gr prettig.

Oke wacht ik even wat langer voordat ik (wat minder) water geef, bedankt!

 

En ja het is onkruid maar wel 1 die ik liever wel heb dan niet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welk probleem ?

Enne beter iets te weinig water dan teveel in dit stadium.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vervolgens onder een 600watt HPS gezet (standje wissel ik tussen 300 en 450 watt afhankelijk van de warmte met evsa)

 

Dit alles staat in een DS60 II tentje, met 500m3 afzuiger en filter.

 

(meestal van korte duur gezien de afzuiger bij 29 graden op 100% gaat), en s'nacht komt het soms tegen de 20 aan.

 

Extreme omstandigheden, laat de EVSA op 300 staan vinden ze een stuk prettiger en trek je ook niet alles weg aan microklimaat wat je nu wel doet met volop afzuigen en let op je watergeven met een flink voorbemeste aarde.

Te droog is niet goed maar te nat ook niet.

 

Smartpotten verdampen aardig wat als klimaat zo straf is, houdt daar rekening mee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Welk probleem ?

Enne beter iets te weinig water dan teveel in dit stadium.

Jij ziet die oudste bladeren niet geel kleuren?

 

Ga er rekening mee houden, water even on hold!

 

Extreme omstandigheden, laat de EVSA op 300 staan vinden ze een stuk prettiger en trek je ook niet alles weg aan microklimaat wat je nu wel doet met volop afzuigen en let op je watergeven met een flink voorbemeste aarde.

Te droog is niet goed maar te nat ook niet.

 

Smartpotten verdampen aardig wat als klimaat zo straf is, houdt daar rekening mee :D

Zodra ik thuis ben zal ik hem weer op 300 Watt zetten, de config is een beetje apart omdat ik in eerste instantie een DR90 II had maar die past niet waar ik heb achteraf gezien hebben wou (maakte iets te veel lawaai voo rin de woonkamer), en dus maar een goedkoop kleiner tentje op de kop getikt, en verplaatst naar mijn badkamer waar ik ook de lcuht makkelijker kwijt kan (droger is de deur uit, dus die luchtafvoer gebruik ik nu).

 

De smartpots zijn inderdaad snel droog, iig aan de buitenkant, dus daarom kon ik teveel water niet zo goed voorstellen in eerste instantie :rofl

 

Bedankt voor de adviesen tot zo ver, ik zal later even updaten of het terug dringen van de watergift heeft geholpen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal geen water ;)

 

Minder water geven was de bedoeling, nu heb je ze op een woestijnduin staan en is te zien ook :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helemaal geen water ;)

 

Minder water geven was de bedoeling, nu heb je ze op een woestijnduin staan en is te zien ook :lol:

Onderkant van de smartpots voelen nog wel licht vochtig aan...

 

Maar ik al ze wel weer wat geven B) Ik heb ze overigens vanaf de dag dat ik hier een topic opende nog niet zien opleven, vandaar dat ik ook niet het idee had dat de optimale vochtigheid al langs was geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan het formaat van je dame te zien zal er onderin de pot nog niet al teveel wortel ontwikkeling zijn dus dat is in dit geval niet de beste graadmeter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onderkant van de smartpot is ook wat langste vochtig blijft van die smartpotten maar zegt helemaal niks over vochtgehalte in de pot :huh:

 

Ik heb ongeveer gelijke groote plantjes en ik geef ze om de dag ongeveer 700ml op 11ltr smartpot onder 432W t5, heb er dagen bij dat ze meer drinken en ik 1ltr kan geven. Tensios van Blumat geven aan hoe of wat, zonder is het een beetje gokken maar je hebt grote voordeel dat bij teveel water het veel sneller weg zal verdampen dan in een plastic pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaker minder water is ook beter dan 1x een grote plens ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...