Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Je kweek automatiseren met Arduino

Recommended Posts

Niet teveel op die codes focussen als beginner.

 

Het gaat erom dat je de componenten begrijpt en leert waar ze voor zijn. Voor de codes heb je copy&paste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen heeft zijn limiet.... :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

aahhhhh.

mijn win7 laptop ziet hem niet....

zo te zien wel te fixen, maar ik moet er wel even voor gaan zitten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje, ik wil ook alles begrijpen, wat ik doe is code's van internet kopiëren en ze daarna bestuderen en proberen uit te vogelen wat waarom in de code staat en wat de functie ervan zou zijn.

Soms eens wat wijzigingen aanbrengen en kijken wat er gebeurd met de elektronica als ik dat gedaan heb.

Door steeds 1 ding te veranderen per keer, is het wel redelijk te begrijpen, en ook zie je dan sneller waar je eventueel een fout gemaakt hebt.

Soms wil ik wat te snel en plak ik een heel stuk code bij een code in die goed werkte, dan is het erg lastig uit te vinden wat er niet goed gaat in die combinatie van de beide codes.

Geduld is erg handig hierbij. ;)

 

Dr Dog, als je de software van arduino op je pc gezet hebt, ga je naar apparaatbeheer op je computer, daar zie je in de lijst wel je arduino staan, die klik je aan en stuurprogramma handmatig instaleren, als doelmap gebruik je de arduino map die je gedownload hebt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gister heb ik mijn simpele uitvoering van een fancontroller inelkaar gesoldeerd.

Het solderen is ook nog een kunst opzich. :P

Maar uiteindelijk werkte het weer zoals het moest.

 

Wietefras heeft me een beetje geholpen met de code, vooral om de afzuiging na een instelbare tijd in te laten schakelen als die in de ingestelde tijd niet aan gegaan is door de ingestelde temperatuur of luchtvochtigheid.

Ik heb er nog een schermpje bij gemaakt waarop de huidige temp en luchtvochtigheid en of de afzuiging aan staat of uit is af te lezen.

Ik wilde het nog uitbreiden met knopjes om de temp en lv op het apparaatje instelbaar te maken, maar daar kwam ik nog niet helemaal uit met de code.

Als ik er een stuk code daarvoor bij geplakt had, gebeurden er weer dingen die ik niet wilde.

Dus dat is misschien eventueel iets voor later, voor nu werkt het zoals de bedoeling was.

Ik heb het nu aangesloten op een arduino nano, die krijgt straks weer voeding via usb.

Ik heb een stekker besteld die ik in het stopcontact kan steken en waar ik dan een usb kabel in kan pluggen, ik neem aan dat dat zo wel gaat werken.

Ik zal straks nog eens even een fototje droppen.

 

Net even wat foto's gemaakt.

Het schermpje met de temp/lv/fan weergave.

gallery_32929_16907_87300.jpg

 

Het printplaatje met de Arduino nano en het schermpje erop gesoldeerd.

gallery_32929_16907_418860.jpg

 

Het solid state relais wat aangestuurd word om de afzuiging aan en uit te schakelen.

En het witte gevalletje is de temp/lv sensor.

gallery_32929_16907_1295542.jpg

Edited by bosrand
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bosrand.........

 

 

 

 

 

 

 

 

Koop een bril !!!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, ja de foto's zijn wel wat wazig. Dat houdt de spanning er ook wel een beetje in :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ging redelijk snel inderdaad Wietefras. :P

Maar ik had het eigenlijk ook wel nodig, dus ff doorknallen hè.

Ik weet ook al waarom het met die knopjes niet werkte, was vergeten een weerstand tussen de knopjes en de min te hangen. :P

Ik denk dat ik een andere keer die optie nog eens uit ga proberen op het breadboard.

Als het dan werkt zoals ik wil, dan kan ik het er later zo bij dit printje op solderen.

 

Ik weet het Racker, mijn foto skills zijn zwaar onderontwikkeld, of mijn camera wil niet goed iets op de foto zetten van dichtbij. :P

Net nog eens geprobeerd, maar er blijven enkel wazige foto's uitrollen.

 

 

Thnx Zwemvis, maar ook jij kan het, gewoon een starters setje kopen en beginnen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog een berg LOGO zooi liggen. Eerst daar maar eens mee aan de slag.

Maar je hebt gelijk: beter was ik meteen met de Arduino begonnen.

Kijk ook even of je geen knopje hebt op je camera of in je menu met een bloemetje er bij. Dat is de macro-stand.

Anders toch maar van verderaf fotographeriseren of zoiets.

Edited by Zwemvis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt hé Bosrand??

Dus ik zou het ook kunnen??

 

Zonder ook maar enige kennis dan wel ervaring met die priegel spul?

Ik zou het geweldig vinden, om net als Wietefras en jij en nog veel meer hiermee te kunnen freewheelen.

 

Om de kosten gaat het niet.

Ik heb ook al meerdere malen gekeken, naar standaard loggertjes etc.

Maar ik mis dan de veelzijdigheid en uitbreidingsmogelijkheden.

 

 

Al zou ik alleen maar eens zelf een temperatuur en hygro logger kunnen knutselen, die ik op de PC/telefoon kan uitlezen.

Maar ik ben zo bang, dat ik er helemaal niks van ga snappen. :(

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh is dat knopje daarvoor, ik heb dat knopje wel eens gebruikt, maar ik vond het maar lastig, dat schakelt de automatische bewegings correctie uit, dus kreeg ik vaak wazige foto's.

Zal binnen kort eens uitproberen, thnx Zwemvis!

 

Als je het echt wil dan kan ook jij het Oude Rocker. ;)

Het is niet altijd even makkelijk, soms moet je dingen even laten liggen en een andere keer er mee verder gaan als het even niet wil.

En zoals ik al aangaf, veel geduld.

Ik heb ergens niet erg veel geduld, ik wil gelijk maken wat ik in mijn hoofd heb en niet alle tutorials af gaan om stukje bij beetje te gaan begrijpen.

Maar op youtube staan heel veel tutorials voor de arduino om mee te beginnen.

Het is wel aan te raden om daarmee te beginnen om een beetje te begrijpen hoe dingen die je maakt werken en wat ze precies doen.

En niet bang zijn dat je het niet gaat snappen, gewoon tegen jezelf zeggen, "ik kan het"! ;)

En je zou nu eerst die tutorials eens kunnen gaan bekijken en zien of je er iets wijs uit kan worden.

 

De datalogger die je via sd kaart uit kan lezen zou wel redelijk te doen zijn volgens Wietefras, maar ik vond het best wel lastig.

Misschien komt het ook omdat ik het coderen niet altijd even helder en duidelijk zie, soms wil het gewoon even niet, dan komt het niet echt binnen ofzo.

Maar dan schuif ik het gewoon even een paar dagen aan de kant en dan ga ik weer verder als het wat beter wil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een datalogger met een website is al een stuk lastiger. Dan moet je ook een webserver inrichten en een website maken die de gegevens en grafieken presenteert. Plus uiteraard de communicatie tussen de Arduino en de webserver

 

Daar is bij mij in ieder geval nog best veel tijd in gaan zitten en dan is het nog lang niet klaar.

 

Met een SD kaartje is het een stuk simpeler te regelen. Heb je alleen de Arduino en dan een SD kaartje waar het logbestand op komt.

 

Je kan eventueel ook wel een netwerkkaart op de Arduino zetten en dan direct die Arduino aanspreken. Dan gebruik je de Arduino als webserver, maar echt vlot zal dat niet gaan ben ik dan bang.

 

Er zijn wel wat voorbeelden te vinden. Deze bijvoorbeeld (gebruikt alleen een Arduino en Highcharts java grafieken):

http://everettsprojects.com/2012/12/31/arduino-super-graphing-data-logger/

 

en nog zat alternatieven:

http://forum.arduino.cc/index.php?topic=140740.0

http://www.element14.com/community/thread/27515/l/arduino-data-logger-sending-data-to-excel-via-a-web-server-on-ethernet-shield

http://www.instructables.com/id/Temperature-and-Humidity-Datalogger-Webserver/?ALLSTEPS

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajjj...

Het lijkt er op, dat ik mijn Sinterklaas verlanglijstje moet gaan terug pikken en omruilen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier ook wat Arduino projectjes gemaakt met dezelfde SSR's en overgezet op permas maar uiteindelijk een cool kastje er omheen is me nog nooit goed gelukt. Ik denk dat zoiets uit een 3D printer moet komen.

 

Beetje off-topic maar ik ben nu aan het kijken naar de nieuwe Siemens Logo 8. Heeft iemand hier wel eens mee gespeeld?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, experiment 1 het knipperende led is geslaagd

en meteen maar ff geprogrammeerd ook (snel en langzaam knipperen in een loop :yummy:)

 

ja dit is heel leuk speelgoed!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, grappig he.

 

Net kastje eromheen maakt het inderdaad wel af. Daar is alleen altijd zoveel keus in dat ik de bomen door het bos niet meer zie. Heb wel een hele verzameling aan kastjes gekocht zodat ik wat kan proberen.

 

Voor die Nodo verkopen ze iderdaad een doosje wat met een 3D printer is gemaakt. De wandjes zijn wel wat dun en je ziet de strepen van het printen. Op zich wel grappig, maar super mooi is dat helaas ook niet. Last dat je het wel nog wat kan verbeteren door het te schuren of wat plastic weg te etsen met een agressief goedje, maar daar lijken de wandjes me te dun voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eén Topic als dit stond bovenaan mijn wensenlijst, net gevonden. Goed werk Wietefrats! Merci

Weet je al hoe die 10 gram gewichts afname te verklaren is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo niet: s'nachts gaat de ademhaling van de plant, respiratie door. Dit is de zogenaamde onderhoudsrespiratie, hierbij worden "overdag" in de plant opgeslagen suikers omgezet in CO2 , waterdamp en energie. Dus het verlies van massa is afname van glucose.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff, ik ben begonnen met de datalogger, het viel eigenlijk best wel mee.

Soms heb ik van die dagen dan kan ik me er niet goed genoeg op concentreren denk ik, en dan wil het allemaal niet en snap ik er niks van.

Als ik me er op kan concentreren dan is het dus goed te doen.

Ben wel een tijdje bezig geweest om de gegevens zo te laten schrijven op de sd kaart zodat het makkelijk in een exel bestand te proppen zou zijn.

Na zo'n 20 pogingen was het naar mijn zin, en wilde ik het vanuit het .txt bestand in exel gaan zetten.

 

Het plakken in exel was redelijk te doen, google is een uitkomst daarbij, net als bij het arduino gebeuren trouwens. :P

Maar exel deed niet wat ik wilde dat die zou doen.

De datum werd genoteerd in de kolom als ######, waarom geen idee, google bood daarin geen uitkomst.

Toen een grafiek proberen te maken, man man man, ik dacht dat is 2 muisklikken en het staat, maar helaas.

Uiteindelijk bedacht ik dat exel een punt niet zo grappig zou kunnen vinden, dus alle punten vervangen door komma's, dat hielp al een stuk, daardoor kreeg ik een redelijke grafiek.

Toen wilde ik de tijd onderin op de horizontale as zetten, ook dat duurde nogal even voordat ik er achter kwam hoe ik dat zou kunnen doen.

 

Dus nu heb ik een grafiek gemaakt met enkel de tijd, hoe ik de tijd en datum erin ga krijgen op de horizontale as, daar heb ik nog geen idee van, net zoals hoe de notering van de datum normaal te krijgen is.

Dit is wat ik er uiteindelijk van gebakken heb.

gallery_32929_17148_72824.jpg

 

Mocht iemand nog tips hebben over hoe ik de datum normaal krijg en op dezelfde as als de tijd, dan hoor ik het graag.

 

Misschien dat ik vandaag nog wel even ga kijken of ik dit stukje software bij mijn Arduino fancontroller op kan zetten, en of ik de datalogger daar bij op kan krijgen zodat ik wat temperaturen kan gaan loggen van het hokje.

 

Hier nog een fototje van de testopstelling, rechts de Arduino Uno met een datalogger shield erop waar ook meteen een real time clock in zit.

Links de dht22 temperatuur en luchtvochtheid sensor.

gallery_32929_17148_747560.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, lekker bezig.

 

Excel is er inderdaad niet handiger op geworden voor grafieken. Ik gebruikte daar zelf Access voor en nu een website.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...