Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Je kweek automatiseren met Arduino

Recommended Posts

@MrMonkE

Die vochtsensoren zoals in de link van AlieExpres werken niet. Die oxyderen zichzelf aan gort:

http://www.wietforum.nl/topic/103667-zelf-digitale-tensiologgers-maken/page__view__findpost__p__1242517

 

Het voordeel van zo'n capacitieve sensor is dat je die kunt gebruiken zonder ze in het medium te steken. Dan heb je al dat soort corrosie problemen niet.

 

Ik had met de tensiometers bijvoorbeeld ook last dat de wortels zich aan de kegel hechten. Dan had ik toch sterk het idee dat de meetwaarden niet meer betrouwbaar waren.

 

Een capacitieve meting is wel weer EC en temperatuur gevoelig. Hoop dat dat makkelijker op te lossen is dan de problemen met andere sensoren.

 

@Racker,

Ik heb ooit voor mijn zoontje de Arduino Starterkit gekocht. Daar zit een boekje bij met "hoe het moet" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp: Plaat - Isolatie - Medium -Isolatie - Plaat

 

Waarbij de isolatie voorkomt dat medium en plaat in contact komen en de plaat dus niet wordt aangetast?

Wel duurzaam.

Die afstandmeters kosten maar 3$ ofzo maar ik maak me wel zorgen om ze zo te krjgen dat ze altijd blijven werken.

Je houdt altijd water damp en condensatie op zo'n ding wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor het fundtioneren.

 

Het zo zelfs simpel met een pot, stang en een vlotter kunnen.

Maar ik heb liever geen bewegende delen in mijn tank :)

 

Die vegitronix gebruikt (lees ik ergens) RF om te meten.

Hmm. Zelf schrijven ze "Because our probe measures the dielectric constant of the soil using transmission line techniques, it is insensitive to water salinity,". Betekent dat ze dan geen last van wijzigende EC hebben volgens mij.

37$ voor zo'n probe. Jammer dat het maar 9.3 cm is.

 

 

Well.. lookie here :P

http://howmuchsnow.com/waterlevel/

 

Die gebruikt IR distance meter.

Edited by MrMonkE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je een schema van die capacitieve manier?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de platen buiten op de bak doet dan gaat het zo inderdaad. Als de "platen" in het medium worden gestoken dan zit er isolatie omheen. Meestal een soort lak of ruber coating ofzo.

 

Er ook een hoop informatie over allerhande verschillende vocht meetmethodes in mijn thread over de digitale Tensiometers. Vanaf ergens halverwege zijn er ook discussies over andere manieren van meten dan tensiometers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik ook maar eens zo'n beginners setje ga aanschaffen.

Ik denk dat ik het toch maar eens met een loadsensor ga proberen die temperatuur schommelingen maken denk ik niet zoveel uit als ik maar tussen de 70 en 80% gewicht kan sturen

Hier had ik een sensor gevonden voor steenwol maar ik kan nergens vinden wat die kost

http://www.delta-t.c...%20Horticulture

Edited by lion61

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou eens bij Eijkelkamp kunnen vragen wat zo'n ding kost. Ben bang dat het wel in de papieren gaat lopen. Als er een koffertje bij zit dan ben je vast niet klaar voor een paar tientjes.

 

Probleem met een weegschaal natuurlijk wel dat de planten steeds zwaarder worden, maar op steenwol is daar wellicht wel omheen te programmeren. Heb een keer zo'n professionele weeg/bewatering installatie gezien. Daarmee lieten net zo lang water vloeien tot het gewicht niet meer toenam. Dan heb je 100% verzadigd medium en dan heb je weer een ijkpunt om te verrekenen hoeveel de planten zijn aangekomen. Weet alleen niet meer of dat nou op steenwol was. Mag je steenwol zo "verzuipen"?

 

Ik had later trouwens ook een module gekocht waar je die load cells zo op zou moeten kunnen aansluiten. Er zit een HX711 chip op met dubbele 24bit ADC. Kun je ook voor andere dingen gebruiken, maar blijkbaar wordt het voroal toegepast voor load cells. Bij AliExpress hebben ze hem voor €1,30.

 

Heb de module zelf nog niet geprobeerd, maar er zijn wel wat threads over op het Arduino forum en er zijn ook bibliotheken voor:

https://github.com/bogde/HX711

http://www.dfrobot.com/wiki/index.php/Weight_Sensor_Module_V1

 

Hoe dan ook gaat daar nog wel een hoop uitzoek werk in zitten ben ik bang. Die load cells zijn niet alleen temperatuur gevoelig er zit ook een flinke "drift" in waardoor de meetwaardes over tijd gaan dwalen. Maar goed, het moet kunnen, want ze verkopen dat soort installties toch ook aan tuinders.

 

Die starterkit is leuk gedaan. Leek me vooral leuk voor mijn zoontje omdat ze er wat grappige dingen mee maken. Zitten ook wat kartonnetjes bij dat je het een beetje op een dashboard kan laten lijken. Als je even snel alles bij elkaar wilt hebben is het wel handig. Er zit van alles in en een hele hoop voorbeelden met wat je moet doen. Je bent wel heel snel onderweg.

 

De onderdelen los kopen is wel een stuk goedkoper uiteraard en je kunt ook gewoon een Arduino boek downloaden. Of de Getting Started with Arduino on Windows op de Arduino site aflopen. De programmeer omgeving heeft ook standaard een berg voorbeelden aan boord. Die kun je zo openen en proberen. Met Google erbij is eigenlijk ook alles wel te vinden.

 

Of gewoon hier vragen of een PM sturen natuurlijk :)

 

 

Heb nog even een RPM teller gemaakt op de fan controller. Dat viel helaas nog niet mee. Het PWM signaal voor het aansturen van de snelheid van de fan stoort het tachometer signaal. Maar goed, uiteindelijk wel gelukt:

gallery_37858_15776_147094.jpg

Heb er ook wat troep afgehaald, maar het gele draadje en bruine draadje helemaal rechts zijn voor het doorgeven van het tacho signaal aan de Arduino.

 

De wirwar van draadjes is vooral voor dat LCD schermpje. Er gaan maar 4 draadjes van de Arduino richting de fan (PWM, Tacho, +5V en 0V)

 

De snelheid van de fan kan nu ingesteld worden in bijna 255 stappen (van 6 tot 255) en dat correspondeert dan met een toerental van 200 tot 1250rpm.

 

Nou alleen nog even verkleinen naar de Arduino Nano, I2C slave van maken, in een doosje stoppen, softbox maken, controller doosje op de softbox installeren en ... klaar :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je ijkpunt kun je ook maken op het moment dat je drain hebt dan is je mat 100% of er nu planten in zitten of niet dat maakt niet uit want je weet hoeveel je mat 100% weegt zonder planten omdat je dat al gemeten hebt bij het inwateren

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi topic!

 

dank u voor deze leerzame uitgebreide info :tu

 

super bezig ook trouwens!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vanmiddag een printje ontworpen met 16 reed-contacten en een parralel-> serial interface (in theorie in elk geval :)

Dan kan ik zien hoe hoog een magneet 'drijft' end us hoe hoog het water staat.

 

Nog eens goed kijken of het klopt dan laat ik misschien een printje bakken ergens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon beginnen boef

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn wel wat tutorials op YouTube. Bijvoorbeeld

en
. Die Massimo Banzi is een van de bedenkers. Die kanalen zijn van Element14 (Farnell) en RS-Components. Dat zijn volgens mij ook de bedrijven achter de Arduino (en Raspberry Pi). Of in ieder geval de commerciele tak ervan.

 

Ik leer dat soort dingen toch het beste door het gewoon te proberen. Koop een startkitje bij AliExpres en je kunt voor minder dan 30 euro wel aan de gang. Beste koop je er eentje met een LCD schermpje, breadbordje, mogelijk zels een proto shield (breadbordje wat je op de arduino kunt prikken). Zoiets als dit setje.

 

De echte starterkit van Arduino is een stuk duurder (iets van 90 euro dacht ik), maar daar zit dan een boekje bij en ook wat meer componenten. Ik vind zelf dat plankje ook wel handig waar je een breadbordje en een Arduino op kunt vastzetten. Dan blijft de boel wat beter bij elkaar. Maar goed zoiets kun je ook simpel zelf even maken van een plankje of kartonnetje.

 

Bestel er dan ook meteen een DHT22/AM2302 sensor bij voor temperatuur en LV en/of de DS18B20 (waterdichte temperatuur voor wortel of water temp) en ga gewoon de voorbeeldjes proberen. Met een DS1307 klok module en W5100 Ethernet shield erbij of wellicht een Data logging Shield kun je dan zo een datalogger in elkaar zetten. Die kun je dan op het netwerk aansluiten of op een SD kaartje laten schrijven.

 

De links heb ik wel wat geselecteerd op prijs, maar als je gaat bestellen is het vaak de moeite om er meteen wat meer van te kopen. Vaak zijn 2 sensoren net zo duur als 1. Of koop je er 5 voor de prijs van 2. Ik koop die sensoren meestal per 5 of 10 en uiteindelijk zitten ze allemaal wel weer ergens in. Die DHt22 sensoren zitten bijvoorbeeld in mijn weckpotten om de cure in de gaten te houden.

 

Als je wat ervaring hebt en de boel wil gaan aansturen dan koop je er bijvoorbeeld een relais module bij. Dan moet je wel weten wat je doet, want als dat niet goed gaat loop je het risico dat je je planten verkloot. Of, als je een pomp aanstuurt, dat je de hele boel onder water zet.

 

Mocht je vragen hebben dan weet je me te vinden :)

 

Of probeer iets als een standaard Nodo Domotica of RFXCom oplossing. Dan is het merendeel van de software al voor je geregeld. Daar zijn ook communities bij die die dingen ondersteunen. Heb je ook web applicaties bij en je kunt van zo'n web applicatie ook een Android web wrapper bouwen die je op je smartphone kan draaien. Al ben ik daar zelf wat huiverig voor. Mensen lenen mijn telefoon nog wel eens en dan wil ik niet dat ze direct op een wiet groei dashboard terecht komen :|

 

Ben zelf nog niet veel opgeschoten met mijn fan controller. Althans, het prototype is wel klaar zo, maar ik zit nog te wachten op wat nieuwe spulletjes uit China om de boel even wat netter in een doosje in te bouwen.

 

Het prototype ziet er nu zo uit:

gallery_37858_15776_26169.jpg

 

De Arduino Uno is vervangen door een Arduino Nano (of eigenlijk een Sparkfun Arduino Pro Mini). Met de 3-standen schuifschakelaar kan ik kiezen tussen de automatische regeling, de fan uitzetten of de handmatige regeling met de potmeter.

 

Wil er nog wel een temp/LV meter inbouwen om de temp en LV bij te houden van de uitgaande lucht. Weet niet of dat echt noodzakelijk is, maar lijkt me wel interessant als stuur informatie voor hoe hard de afzuiger moet draaien om de boel onder controle te houden; Al stuur ik nu op ingaande temp en LV in relatie tot de temp en LV op top hoogte.

 

Ben ondertussen maar vast aan de gang gegaan met een prototype van de capacitieve vloeistof meter. Zag een ontwerp van de fabrikant zelf waar ze een sensor met dubbele ingang gebruiken. De ene ingang wordt dan gebruikt voor een klein meetvlakje onderaan het reservoir wat dan dient als calibratie voor het grote meetvlak wat loopt tot aan de bovenkant. Als de waarde van het kleine meetvlakje dan veranderd door een andere EC of temperatuur weet je de correctie waarde voor het grote vlak.

 

Probleem wat ik wel nog voorzie is dat als er spetters op de wand van het reservoir zitten dat die dan ook mee tellen in het "volume", maar dat zal ook wel weer op te lossen zijn.

 

Helaas heb ik ook gewoon een echte baan, dus veel schot zit er nog niet in. Zal deze week ook wel niet veel van komen. Wel balen, want ik wil wel weer eens wat planten hebben staan. het leven is toch vreselijk saai zo zonder de groene dames in hun glimmende tentjes :likken:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn... Aardige lap tekst maak je daar voor me.

Bedankt en ga hier wel een keer goed voor zitten.

 

Aan mijn intelligentie zal het niet liggen, ben fucking slim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop gewoon die startkit met boek, heb ik ook gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een super topic, heel erg leerzaam. Ik denk dat dit met de juiste sensoren en afstelling zeker potentie heeft voor de toekomst. Het is dat ik te weinig tijd heb anders zou ik me hier wel in willen verdiepen.. misschien iets voor de toekomst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hartelijk bedankt voor alle informatie in dit topic Wietefras!

Ik heb een beginners setje besteld met wat toevoegingen en ga er binnenkort mee aan het prutsen.

Qua code's zal het nog wel ploeteren worden, maar zoals je al aangaf zijn de meeste code's online wel te vinden, dus dat zou goed moeten komen.

 

Hoe weet je waar je een weerstand of iets dergelijks tussen moet zetten, haal je dat uit een schema, of bedenk je dat zelt?

En waarom moet er soms een weerstand tussen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan. Altijd leuk als het iemand inspireert om het ook te proberen :)

 

Normaal gesproken zie je dat wel staan in de schema's inderdaad. Meestal staat er in de datasheets van de componenten die ik gebruik wel een referentie schema. Of als je mazzel hebt dan heeft iemand het al een keer aangesloten op een Arduino en dan kun je hun schema gebruiken. Al moet je daar ook wel wat mee oppassen natuurlijk.

 

Weerstanden gebruik je bijvoorbeeld bij ledjes om de stroom te beperken. Dat leer je overigens vrij snel, want zonder weerstand ertussen gaan ze doorgaans niet lang mee :)

 

Ander voorbeeld zijn pull-up weerstanden. Een digitaal signaal werkt soms alleen als je er 5V op zet met dan een weerstandje (ook weer om de stroom te beperken trouwens).

 

Beide voorbeelden zie je in het prototype van de fan controller. Die led zit achter dat lichtblauwe weerstandje om te zorgen dat die niet door brand en het tachosignaal van de fan werkt alleen met een pull-up weerstandje (beige weerstandje links).

 

Daarnaast kun je weerstanden nog gebruiken als spanningsdeler. Daarmee kun je de spanning verlagen. Dat kan handig zijn om voltages te meten die hoger zijn dan de Arduino aan kan. Ik heb bijvoorbeeld een acculader gemaakt waar de Arduino een voltage tot bijna 15V moet kunnen meten en die kan maar 5V aan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Wietefras!

 

Ik heb me er de laatste dagen wat meer in verdiept en ik begin het een klein beetje beter te begrijpen allemaal.

De weerstanden en het berekenen ervan is me ook duidelijk geworden.

Je hebt het over pull up weerstand, is een beige dan altijd een pull up en een blauwe een gewone weerstand?

 

Vandaag ben ik bezig geweest aan de hand van een youtube film van een temperatuur/vochtigheid schakeling, om de code daarvan deels te begrijpen en over te nemen, dat ging opzich redelijk, het meeste van wat ik schreef begrijp ik wat het doet en waarom.

Enkel heb ik mijn bordje nog niet, dus kan nog niks testen, maar geduld is een schone zaak. ;)

 

Het is de bedoeling in de eerste instantie dat mijn afzuiging gaat inschakelen bij een te hoge temp en een te hoge luchtvochtigheid, en daarnaast moet er nog een stukje code in wat er voor zorgt dat de afzuiging elk kwartier (of vaker) eventjes aan gaat voor de verse lucht aanvoer, dat om zoveel mogelijk warmte erin te houden om zo weinig mogelijk bij te hoeven stoken.

Het eerste deel zou nu moeten werken qua code, enkel dat de afzuiging om de zoveel tijd aan gaat moet ik nog een stuk code voor vinden, en zien dat ik het samenwerkend krijg met het deel wat ik al heb. :P

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kleurtjes van de weerstanden geeft het gebruikte materiaal aan. Daarmee dan ook de nauwkeurigheid ervan. Beige is koolstof film met 5% tolerantie op de gegeven weerstand en lichtblauw is van metaalfilm met 1‰ tolerantie. Of iets dergelijks.

 

Doorgaans gebruik je gewoon die beige variant, maar ik had toevallig een blauwe liggen.

 

Waarom laat je de afzuiger niet altijd minimaal op de laagste stand draaien? Of kan die alleen aan en uit?

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de praktijk kun je een afzuiger niet schakelen/regelen op luchtvochtigheid EN temperatuur. Je zal een van de twee voorrang moeten geven.

 

In de regel is dat de temperatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt beide toch gewoon maximeren?

 

Je krijgt pas een probleem als de LV te hoog wordt en de temperatuur te laag. Of andersom. Als je alleen naar de maximum waardes kijkt dan negeer je dat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dat is precies wat er gebeurt in de praktijk.

 

Wat moet de afzuiging doen bij een nachttemperatuur van 20gr en een RH van 80%? Gaat hij draaien omdat het te vochtig wordt, dan wordt het te koud, blijft hij uit omdat de temperatuur aan de lage kant is, dan wordt het te vochtig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, dus in principe doen die weerstanden dus wel beide hetzelfde, enkel hebben ze een andere kern.

 

Ik heb de afzuiging nu op de minimale stand draaien, maar daardoor koelt het eigenlijk te veel af.

Met de lamp aan heb ik dan een temperatuur op dit moment rond de 24 graden zonder bij te verwarmen, die temperatuur zal nog verder dalen als het buiten kouder word.

 

Ik snap dat je het met zo'n schakeling niet ideaal kan maken, maar het zal in elk geval een verbetering worden ten opzichte van wat het nu is.

Ik heb inderdaad in die code de maximum waardes ingevuld, komt de temperatuur of de luchtvochtigheid daarboven, dan schakelt de afzuiging aan.

Nu dus nog een code voor een regelmatige luchtverversing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...