Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Je kweek automatiseren met Arduino

Recommended Posts

Je hebt 1943 vieuws op dit topic Wietefras, het wordt dus wel bekeken, denk dat de meesten snel afhaken omdat het lastige kost is, ook voor mij als ik eerlijk ben.

 

M,n maat zou hier wel raad mee weten, hij wees mij op dit topic.

Het zou al geweldig zijn als we alle potten apart kunnen meten qua gewicht, zodat we weten of we goed zitten met de waterhuishouding met de tensio als referentie, en dat weer ergens af kunnen lezen.

Nu voelen we aan de potten, gebruiken de tensio en proberen de planten te lezen, dat gaat ons goed af, maar ja getallen en waardenfreaks he. ;)

 

 

Greetzzzz,

El oro verde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het op het moment een beetje te druk, maar ik zal er zeker nog een vervolg aan geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het op de planning staan om er mee verder te gaan, maar eerst moet ik mijn ruimte in orde krijgen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfde hier. Ik ben nog druk bezig om mijn kast in orde te maken en dan ga ik me hierin storten.

 

Ik heb zelf MBO ICT en daarna HBO IT gedaan en stage gelopen bij een C++ bedrijf dus dit is zeker niet boven mijn pet alleen moet ik wel even nadenken :D

Toch lijkt me dit leuk om te doen maar meer effectief voor grotere productie plekken waar je hierdoor makkelijker een enkel plantje kunt bekijken die onder het gemiddelde uit komt.

 

ik heb hem al bij me favo's staan zodat ik het kan oppakken zodra ik het nodig ga hebben.

m.v.g. budgetman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou graag een schermpje willen waar ik 20 tensiometers op aan kan sluiten.

 

Vervolgens komt er uit de tent voor iedere pot een slang waar ik me pompje op aansluit, aan de hand van de tensiometer kan ik dan watergeven.

 

Jij kan dus zo iets maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lijkt mij geen probleem ,zolang er 20 ingang kanalen op de arduino zitten

Zo uit een verre herinnering zitten er 36 kanalen op de zwaardere

 

Een uitlees scherm met de waardes uit te lezen in een grid patroon zoals de potten zelf ook staan zou perfect zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook Arduino's op elkaar aansluiten.

 

Ik zat zelf aan een modulair systeem te denken. Heb daarvoor een stel Arduino Nano bordjes gekocht. Die zijn een paar cm groot en kosten maar een paar euro. Die zouden dan ieder een aantal sensoren kunnen uitlezen en dan de waardes doorsturen naar een centrale controller.

 

Voordeel zou zijn dat die dingen ook los hun werk zouden kunnen doen. Bijvoorbeeld een fan controller die dan los als fan controller zijn werk kan doen, maar als er een centrale unit is dan kan die de waardes opslaan en mogelijk ook de fan controller nog wat extra aansturing geven.

 

Mogelijk ook draadloos. Althans draadloze verbindingen kan ik prima opzetten, maar of werken met batterijen me niet meer gaat irriteren dan een kabel trekken moet ik nog even uitvogelen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal ervanaf hangen hoelang de batterijen meegaan 1x100 stekkers insteken of elke zoveel tijd 100 batterijen vervangen :)

 

Als je eenmaal je sensor layout weet kan je een draadboom voor je eigen kweekhok maken zo moet je enkel je plant sensors terug insteken

Een 8 of meerpolige stekker voor elke pot moet meer dan genoeg zijn denk ik ;)

 

Duurd even om te maken maar dan heb je er ook geen omkijken meer naar natuurlijk

Met batterijen ben ik bang dat je problemen gaat krijgen als je je pot vocht en gewicht sensor ineens zouden wegvallen door een lege batterij ,kom je terug staat je arduino water te geven tot er een overloop sensor inkickt als die ook niet zonder stroom zit ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euhm geen batterijen hoor, doe maar gewoon wat meer kabeltjes trekken en een omvormer zetten.

Maar als Wietefras zoiets kan ontwikkelen met shopping list, programma en aansluitschema bij moet het toch wel te doen zijn om zelf een grow monitor/sturing te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een batterijvoeding moet je inderdaad wel op tijd gewaarschuwd worden dat die op aan het gaan is :)

 

Ik heb nu een doosje met een Lux meter, RH/Temp sensor, en nog een temp sensor (moet nog een CO2 sensor bij). Die wil ik dan eigenlijk op een vaste afstand onder de lamp hebben, maar de kabel zit dan vreselijk in de weg. Zeker als de lamp op en neer gaat. Batterij leek me dan handiger.

 

Al begreep ik van de pro's dat de temperatuur in de kast gewoon overal hetzelfde zou moeten zijn dmv een goede lucht criculatie. Dus wellicht moet ik die sensor maar gewoon ergens aan de kant van de kast hangen en zorgen dat ik eens wat doe aan mijn circulatie :)

 

Die tensiometers kunnen gewoon met een kabel worden aangesloten. Dat werkt prima. Ik heb op die tensiometerkoppen een stekkertje zitten, als de pot verhuisd moet worden trek ik die stekker er gewoon even uit.

 

Als je grote aantallen sensoren wilt aansluiten zou een bus systeem beter werken. Dan heb je per "pot locatie" een contact waar je de pot aansluit. Of bijvoorbeeld per rijtje een verdeeldoos. Het kabel "gedoe" valt dan nog wel mee.

 

Dat is dan ook wel weer het probleem in het geheel, iedereen wil natuurlijk wat anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je toch sensors gaat hangen kan je het natuurlijk meteen goed doen :)

 

Elke hoek van de tent krijgt een temp sensor op 2 hoogtes

rh sensor in elke hoek op verschillende hoogte

 

In het midden van de ruimte hangt dan 1 bakje met co2 /rh/temp sensor en wat je nog allemaal intressant vind om te meten

Voor de potten een tensio meter ,gewicht druk sensor eronder ,medium temp

Hele systeem mss aangevuld met een lucht snelheids meter in de invoer kanalen

 

Toch een leuk standaard setje :)

Het draadloos systeem heeft zeker voordelen ,enkel al de handigheid van plug en play

Growguard :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een klimaatsysteem aan het bouwen. Wel zeer simpel; De regelaar zorgt voor een max temp of max rv, afhankelijk van welke het hoogst is.

De regelaar is een Siemens LOGO die met 0-10V de afzuiger aanstuurt. Ik heb een temp/rv sensor die met twee 0-10V outputs de LOGO voorziet van informatie.

De Arduino ken ik van naam al heel lang maar daar heb ik jammer genoeg nog nooit iets mee gedaan. Nog nooit nodig gehad ook niet.

Jammer dat ik van elektronica zo weinig verstand heb. Zelf de temp/rv sensor maken is natuurlijk véél goedkoper. Ook de Siemens LOGO is best duur.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vette shit, dit gaat ver man.

 

GOOD LUCK!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heftig, leesvoer! Wellicht als het niet te duur is een klein systeempje ook. Bouwen,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Caesar je maakt het zo duur als je zelf wilt ,,

 

Heb pas gezien dat ze arduino setjes nu ook bij conrad hebben ,spul kost geen drol

Zullen eens wat setjes virtueel opbouwen om aan een kosten plaatje te komen voor wat verschillende setjes

 

Wietefrats besteld alles wel online maar niet lokaal ik heb het liever lokaal :) teminste een makkelijk punt om te klagen als er iets niet werkt /geleverd is ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n Arduino bordje kost hooguit een tientje bij AliExpress of eBay (uit China). Bij Conrad 52 euro. Dan koop ik er wel 5 in China :)

 

Is niet helemaal eerlijk, want die van Conrad is de "echte" en dan steun je ook het Arduino team. Ik heb ook een Arduino Starterkit van hun gekocht gekocht voor mijn zoontje van 10. Kostte iets van 80 euro. Die kan ook heerlijk spelen met die basis set. Zitten allemaal geinige projectjes bij. Heel simpel allemaal, maar het leert hem toch wat over electronica en programmeren met een hele visuele insteek.

 

Conrad is sowieso nogal duur. Als ik het dan al uit Nederland geleverd wil hebben dan haal ik het eerder bij Mouser.com. Oorspronkelijk een Amerikaans bedrijf, maar ze hebben ook een magazijn in Eindhoven. Daar komen de onderdelen vandaan voor mijn digitale tensiometers. Officiele onderdelen zijn daar vaak goedkoper dan uit China ook. Veel beter assortiment ook dan Conrad en de site werkt ook veel beter als je precies op zoek bent naar een bepaald onderdeel.

 

Een Arduino Mega kost daar bijvoorbeeld 37 euro. Dat scheelt al een stuk. Die starterkit is daar ook 20 euro goedkoper. Enige nadeel is dat ze vrij hoge verzendkosten rekenen (20 euro bij een bestelling onder de 65 euro). Al zit je best snel aan die 65 euro natuurlijk.

 

Andere leuke plek is de Nodo website. Daar bouwen mensen met Arduino bordjes domotica toepassingen. Zit er over te denken om daar op over te stappen voor het kweekverhaal. Daar namelijk al al van alles ingebouwd om die Arduino bordjes draadloos of bekabeld te laten communiceren. Ze hebben ook goedkope klonen, sensoren en kant en klare bordjes met antenne's erop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef je wel gelijk met de conrad site ja je moet weten wat je zoekt anders ben je indd snel een paar uur kwijt met zoeken

 

Kwa prijs vind ik het niet erg om iets meer te betalen voor kwaliteit en service ,al vermoed ik dat mouser en conrad op dat punt wel vrij gelijk zullen zijn

 

Dat nodo verhaaltje lijkt me indd ook een mooie shortcut om draadloos te gaan ,ook de ingebouwde web applicatie is wel iets aantrekkelijk voor veel mensen

Thx om het weer wat ingewikkelder te maken <_<

Ben ik eindelijk bereid om me er dieper in te verdiepen kom je weer met nieuwe oplossingen om te onderzoeken :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, ha. Je hebt wel minder om je in te verdiepen dan, want dat Nodo spul is toch in principe een kant en klaar product. Sensoren erop aansluiten en gaan met die banaan.

 

Misschien wel handig om een lokale webapplicatie te draaien en niet bij iemand anders op de server ;)

 

Ben trouwens zelf bezig geweest met een CO2 sensor, maar ik krijg het kreng niet aan de praat. Het ding zou een voltage van 30mV tot 50mV moeten geven. Dat is sowieso al vrij weinig, maar als ik de multimeter erop zet komt er 20mV vanaf. Zit ook wel wat beweging in als ik er op blaas, maar niet echt zoals het "hoort". Heb dus maar een andere besteld met een hoog ohmige versterker erin. Dat zou nodig zijn volgens de specs en wellicht ook de reden dat mijn multimeter het niet doet op dat ding en direct aansluiten op de Arduino ook niet. 30 tot 50mV zou een waarde van 6 tot 10 moeten geven op de analoge ingangen, maar daar komt ook 4 uit. Dus het ding is stuk of het aansluiten gaat gewoon niet goed.

 

Vooralsnog zou ik dus zeggen, niet die goedkope CO2 sensoren kopen. Degene die ik nu besteld heb is van Sandbox.com (paar euro duurder). Komt wel weer uit China (AliExpress)dus dat zal wel een paar weken duren.

 

Heb inmiddels ook een webcam gekocht die omgebouwd gaat worden tot IR camera. Met name om plant temperatuur zou moeten kunnen meten, maar ook om te kijken of ik geen detecteerbare warmteplekken creer om de kweekruimte heen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Server is geen probleem bouw mijn microsoft home server gewoon terug op dan :)

Maar ik zal zelf nooit voor online control gaan ,het is leuk maar hoe vaak zal je het echt gebruiken

Al zou het wel makkelijk zijn als je op vakantie bent ,plantjes elke dag online watergeven :)

 

Benieuwd hoe de camera ombouw uitpakt ,heb nog een oude logitech liggen zonder drivers die ik mss kan ombouwen :)

 

Jammer dat co2 sensor 1 niet werkt zoals aangegeven ,ach ja daar leer je ook van natuurlijk ;)

Zou het niet kunnen dat die sensor zijn meetbereik gewoon in een te hoge band ligt .... tussen 1000ppm en 1500ppm bv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Nodo webapp draait ook op een Raspberry Pi. Daar draait mijn "webapp" nu ook op.

 

Ik gebruik de web app voornamelijk voor de monitoring, maar het lijkt me toch ook wel handig om de parameters van het systeem in te stellen. Heb niet zo'n zin om met knopjes een een klein LCD schermpje te gaan klooien. Of een touchscreen met menu systeem. Dan lijkt een website me makkelijker en die bedien ik dan wel via mijn telefoon, of vanaf de computer. Inderdaad desnoods van op afstand.

 

Ik heb ook een Logitech genomen inderdaad, want die werken meestal wel op de Raspberry Pi.

 

Het bereik van die MG811 sensor zou 300ppm tot 10.000ppm moeten zijn. Met 0,3mV voor de hoogste concentratie en 0,5mV voor de laagste. Probleem zal dus wel zijn dat de impedantie van mijn meetspul niet hoog genoeg is. Ik zou die CO2 sensor nog eens kunnen proberen op de "instrument amplifier" die ik gebruikt heb voor de weegschaal, maar voor die paar tientjes heb ik een kant en klaar product. Heb het op het moment te druk om er al teveel tijd aan te besteden. Wil wel graag een keer weten wat er nou gebeurt met de CO2 in mijn hokje.

 

Heb overigens ook nog een andere CO2 sensor liggen (MD62). Misschien dat ik die van het weekend nog eens probeer. Heb alleen geen flauw idee wat de range daarvan is. Dat ding werkt met een percentage van 0 tot 100%. Was wel een stuk goedkoper dan die andere (19 euro). Wellicht ook wel gewoon voldoende om een indicatie te krijgen. Diezelfde sensor kost bij Conrad trouwens bijna 100 euro!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je wel gelijk in natuurlijk web pagina kan je zelf opbouwen naargelang wat je nodig hebt ,vaste menu's ben je geen ruk mee

:kill: Klein lcd schermpje

Ik zou het wel niet erg vinden om alles te kunnen bedienen via mijn touchscreen op het toetsenbord ,zou makkelijk moeten lukken helaas ben ik c++ noob :)

Moet nog eens gaan starten met die zelf studie :D

 

Heb de logitech nog liggen maar er zijn geen stuurprogrammas meer voor te vinden vanaf dat vista uitkwam :)

Maar ik verwacht dat je voornamelijk enkel de camera unit zelf ervan gaat gebruiken ..

De usb kabel ervan doet nu btw dienst als aansturing tussen de fan controller en de intake fan :D

 

Had ook even gekeken bij conrad hebben er indd eentje en zodra ik de prijs zag heb ik hem maar meteen terug gesloten ,info krijgen is leuk maar niet tegen die prijzen :)

Maar heeft die 19 euro MD62 van jou ook dezelfde metingen als die 100 euro van conrad

Ik denk dat je daar wel iets van info uit kan krijgen maar dan moet je het wel kunnen calibreren met een losse co2 meter om te weten dat je uitgelezen/omgezette waardes ook kloppen natuurlijk

Vraag me ook af wat dan de verhouding zou zijn als die op 100% aangeeft Ik vermoed bij een pure co2 krijg je 100 %

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het volume percentage en de ppm zijn wat ik er van begreep inderdaad inwisselbaar (400ppm=400/1.000.000=0,04%). Ben benieuwd of het ding gevoelig genoeg is om het verschil tussen 400 en 1000ppm te meten. Heb daar wel weinig hoop op eerlijk gezegd. Zal het wel zien. Er moet toch op zijn minst een verschil zijn tussen CO2 buiten en binnen.

 

Heeft dan wellicht meer zin om hiermee de CO2 concentratie te meten in de CO2 generator zelf. Als die nog gestuurd moet gaan worden door er zuurstof door te blazen oid.

 

Ga er overigens vanuit dat die van Conrad gewoon dezelfde is. Ze hebben dezelfde gebrekkige datasheet. Wordt gemaakt door Winsen uit Zhenzou (site is traag).

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb niet de tijd genomen hele topic te lezen

 

zou het kunnen zijn dat bij lamp uit de planten meer waterdamp tijdelijk uitademen , waardoor de 10 gram gewichtsverschil verklaard kan worden ?

 

bij het wegen op een precisie weegschaal is het van belang waar gemeten wordt

ideaal worden enkele sensoren samen gebruikt , om bij weging een juiste waarde te geven , op welke plek er ook gewicht wordt uitgeoefend

met maar 1 sensor zou je nooit precies kunnen wegen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die load cells zijn gewoon temperatuurgevoelig. Zit ook wel wat in want het is een metalen staaf waar enorm kleine stromen in gemeten worden als daar op geduwd wordt. Als die staaf gaat oprekken of krimpen (door opwarmen of afkoelen) dan zie je dat ook wel terug in zo iets gevoeligs.

 

Het geheel heeft ook een tijd buiten de kast gestaan en daar was dezelfde temperatuurgevoeligheid zichtbaar.

 

Het hangt er vanaf hoe groot je pot is wellicht, maar 1 load cell in het midden van de weegschaal kan prima het gewicht meten hoor. Zo werkt elke digitale keukenweegschaal. De constructie van de weegschaal zorgt ervoor dat de druk vooral naar beneden gericht is op de load cell. Ook als de lading niet helemaal centraal staat.

 

Al ben je met 3 of 4 van die dingen inderdaad wel minder afhankelijk van de plaatsing inderdaad. Personenweegschalen gebruiken normaal gesproken 4 van die dingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...