Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

storpie

1fase of 3fase?

Recommended Posts

ok whazzup! Bedankt voor je uitleg man!

 

Ik denk dat ik het begrijp...Maar eigenlijk niet genoeg om met krachtstroom aan de slag te gaan. 't schijnt dodelijk te zijn...

 

En met zo'n gavita 4x600 armatuur op 230V met 400V lamp moet ik toch ook leuke opbrengsten kunnen halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een 80 euro setje kan je ook een leuke opbrengst halen :). Zojuist over de 1 op 1 gegaan.

 

Gaat om je skills als tweede om je soortje en als derde om je setup.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 3x25 kan je gewoon 12000w aansluiten + airco en andere randapparatuur.

 

Dan heb je zelfs nog wat over.

 

Praktijk en ervaring.

 

Van 3x25 amp 70-80% maximaal continu van gebruiken.

 

Ik draai ook niks op het uiterste dat is vragen om problemen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

Valt wel mee. Draai al tijdje, kabel niet warm en hoofdzekeringen ook niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieronder foto's van de daadwerkelijke meterkast in mn huis.

 

Dit is zegt maar het kastje waar de hoofdkabel mn in huis komt. (van metaal???? Mooi heh?)

gallery_18712_16363_1692267.jpg

 

Aardlek

gallery_18712_16363_192023.jpg

 

Groepen

gallery_18712_16363_666315.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat is zo te zien gewoon krachtstroom. komen 3 fase kabels binnen een nuldraad en een aarde draad.

 

vind het alleen niet zo nettjes aangesloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tsja. oud huisje. Ik laat het ook allemaal vervangen voor nieuw spul. sowieso 2 extra 230v groepen. Alleen nog ff kijken wat ik met die krachtstroom ga doen.

 

Heb al een offerte binnen voor vervanging met 2 extra groepen zonder die krachtstroom. 745,- exclusief btw. Lijkt me wat veel als ik zie wat zo'n automaatkast op internet kost.

Edited by storpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik denk zowaar dat ik begrijp hoe het nu in elkaar zit. Alle 3 de fases zijn met de N verbonden wat dus inhoud dat er alleen maar 230V op staat.

Groep 2 + 4 zitten op dezelfde fase (2)

 

Op de tekening zie je de huidige situatie.

 

Ik blijf dus gewoon met de nieuwe groepenkast 230V gebruiken en geen 400V.

Het logische lijkt mij dan dat er 1 fase vrijgemaakt moet worden voor de binnentuin.

 

gallery_18712_16363_615839.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 3x25 kan je gewoon 12000w aansluiten + airco en andere randapparatuur.

 

Dan heb je zelfs nog wat over.

 

Praktijk en ervaring.

goed lezen:

 

In jouw geval dus maximaal 25x690=17,2 kW. Daar mag je 70-80% maximaal continu van gebruiken, MITS de belasting gelijk verdeeld is over de 3 fases!!

 

70% van 17 kW is 12 kW. Als je nog een airco etc. daarbij aan gaat sluiten zit je al snel op de 15 kW. En dat is teveel. Bovendien moet je er voor zorgen dat de belasting gebalanceerd is: je moet het vermogen evenredig over de fases verdelen.

 

Deze richtlijnen zijn er niet voor niks! Dat jij het wél doet en dat je er geen probleem in ziet wil nog niet zeggen dat het goed en veilig is.

 

In het algemeen: ga niet aan je vaste installatie lopen prutsen en zeker niet aan drie fase. Zonder keuring van een bevoegd elektricien is je installatie dan niet meer goedgekeurd en dit kan behoorlijke consequenties hebben als je een calamiteit krijgt. Het zal mij verder een reet roesten (excuse my french) als jouw huis afbrandt en jij failliet gaat omdat de verzekering niet uitkeert, maar voor de buren vind ik dat veel vervelender.

 

Je bent een rund als je met elektra stunt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar mn fantastische tekening van de huidige situatie klopt toch??? Whazzup???

 

Ik laat het sowieso doen, maar ik wil het ook altijd graag begrijpen.

 

En die elektricien zal waarschijnlijk gaan vragen hoe ik de boel wil gaan verdelen. Is toch handig als je het dan begrijpt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 3x25 kan je gewoon 12000w aansluiten + airco en andere randapparatuur.

 

Dan heb je zelfs nog wat over.

 

Praktijk en ervaring.

goed lezen:

 

In jouw geval dus maximaal 25x690=17,2 kW. Daar mag je 70-80% maximaal continu van gebruiken, MITS de belasting gelijk verdeeld is over de 3 fases!!

 

70% van 17 kW is 12 kW. Als je nog een airco etc. daarbij aan gaat sluiten zit je al snel op de 15 kW. En dat is teveel. Bovendien moet je er voor zorgen dat de belasting gebalanceerd is: je moet het vermogen evenredig over de fases verdelen.

 

Deze richtlijnen zijn er niet voor niks! Dat jij het wél doet en dat je er geen probleem in ziet wil nog niet zeggen dat het goed en veilig is.

 

In het algemeen: ga niet aan je vaste installatie lopen prutsen en zeker niet aan drie fase. Zonder keuring van een bevoegd elektricien is je installatie dan niet meer goedgekeurd en dit kan behoorlijke consequenties hebben als je een calamiteit krijgt. Het zal mij verder een reet roesten (excuse my french) als jouw huis afbrandt en jij failliet gaat omdat de verzekering niet uitkeert, maar voor de buren vind ik dat veel vervelender.

 

Je bent een rund als je met elektra stunt.

 

Vertel mij eens wat het risico is in de praktijk als je gewoon onder de 75a blijft en de kabel + hoofdzekeringen niet warm worden?

 

Die hoofdzekeringen van 25a kunnen juist nog wat meer aan en de 5 aderige kabel ook, ze worden niet voor niks toegepast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wasmachine, vaatwasser, wasdroger, elektrisch fornuis, quooker e.d. zijn ook flinke stroomverbruikers.

Tien ampère reserve per fase lijkt me veiliger.

Maar de hoofdzekeringen kunnen ook zwaarder worden uitgevoerd. Vaak tot 80 ampère, zonder zwaardere aanvoerdraad.

Dat kost je maandelijks wel extra vastrecht en wellicht eenmalig een vergoeding voor het verwisselen van de meter en/of het telwerk. van de meter.

De meeste meters kunnen 3 keer 35 ampère of nog meer aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gewoon zelf gedaan.

 

Supersimpel. Ik had meer werk met de oude groepenkast weghalen dan de nieuwe plaatsen.

 

 

gallery_18712_16363_721174.jpg

Edited by storpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, gelijk maar ff schakelbord gemaakt.

Kabel van tijdklok naar relais moet ik nog inkorten...

 

 

 

gallery_18712_16363_387599.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loop toch niet zo te prutsen man!

Koop gewoon een schakelbord of laat iemand die er verstand van heeft een maken.

 

Als ik dit zo zie wil ik de binnenkant van je groepenkast wel eens zien.

Zal ook wel een grote bende zijn.

 

Als je geen verstand van electriciteit hebt moet er gewoon van af blijven.

Edited by fritzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zeker weet dat je alles goed aangedraaid hebt maakt het niet uit hoe je draden laat lopen al wil het oog ook wel wat. Mensen zien het liever allemaal recht en met krullen erin, maar zo werkt het ook.

Het is idd vrij simpel als je maar weet waar je mee bezig bent. En zo toch weer paar centjes bespaard.

 

Als je het niet goed aangedraaid hebt onstaat er frictie waardoor warmte onstaat met alle gevolgen van dien! Loop voor de zekerheid alle aansluitingen nog een keer na en waar mogelijk is nog een keer natrekken met een platte schroevendraaier. Vaak/ haast altijd zitten er op de aansluitingen van de zekeringen een schroef met een sleuf erin waardoor het mogelijk is om met een platte schroevendraaier met juiste grote nog net even wat meer kracht te zetten.

 

Wat voor diameter draad heb je gebruikt voor schakel bordje en wat komt er vanuit meterkast naar schakelbord, ik had waarschijnlijk gekozen voor 2,5mm2 draad.

 

En probeer doorlussen van kabels op aansluitingen te voorkomen, gebruik hiervoor liever een stukje extra draad en lasklemmen/doppen, want ook hier kan er daardoor frictie/ warmte onstaan.

 

Succes verder met aansluiten van rest.

 

Mvg

HiaWatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies! Optisch is het iets minder maar alles zit correct en vast aangesloten.

 

Alles is bedraad met 2.5mm2. In de lasdoos is alles met lasklemmen gedaan.

 

Wat ik me nog wel afvroeg:

 

Met 2.5mm2 stug draad hoef je toch geen adereindhulsjes te gebruiken? Het koper is tenslotte vast en geen "koperhaartjes" zoals 1.5mm2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zacht draad heb je ook wel dikker dan 1,5 mm2 maar idd bij harde kern niet gebruiken en bij zacht draad liefst wel altijd adereindhulsjes gebruiken.

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...