Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
The-Predator

T neon armatuur voor de helft gebruiken.

Recommended Posts

Yo,

 

Ik had een vraagje.

 

Ik zou graag een t neon armatuur welke bedoeld is voor 2 buizen willen gebruiken met 1 buis.

 

Is dit mogelijk en gebruik de evsa die erop zit dan ook de helft van de stroom of gewoon het normale verbruik wat je normaal met 2 buizen hebt?

 

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga ik niet van uit predator,

het verbruik zal waarschijnlijk wel minder zijn maar niet 50% evsa gebruikt ook een stukje van de intake, en denk dat die hetzelfde blijft

je kan sowieso maar 1 lamp erin laten werken, raad ik je wel aan de andere conector afteplakken met ook op vocht/condens inde nachte zou lullig zijn als er een druppeltje kortsluiting maakt (beter safe than sory )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ken je de t neon armaturen?

 

Zijn geschikt voor 2 buisjes, weet inmiddels wel dat ie het ook met 1 doet maar wil graag minder energie gebruiken.

 

Zelfde vraag heb ik over de Torin sifan 500 kub slakven, als ik deze met een s vent trafo regelaar zou afstellen zodat deze slak het meeste op 20% draaid, gebruikt de slak dan ook maar 20 % of gewoon 100% waar ik maar 1 5e van gebruik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij verbruik je niet minder met die s-vent, alleen met een frequentieregelaar. Dat lampie weet ik zo niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, alleen waarmee je voltage terugschroeft trekken dus minder, minder volt minder wattage was het toch?

Variac bijvoorbeeld.

 

De EVSA zal klaar blijven om stroom te leveren voor 2 aangesloten buizen en dit ook opnemen, met maar 1 buis erin zal er (helaas) niets aan de opname van wattjes veranderen want 'klaar vd start en dat is met 2 buizen dus volle wattage.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens mij verbruik je niet minder met die s-vent, alleen met een frequentieregelaar. Dat lampie weet ik zo niet.

 

s vent werd mij uitgelegd als een gestuurde variac... werkt dus blijkbaar toch anders...

 

Verschil tussen 36 en 72 watt is toch

 

((18u * 36w) * (7d*52w)) *0.001 = 236 kw

 

Met een tarief van ik geloof 2 dubbeltjes is dat al snel bijna 50 euro per jaar!

 

Mbt de afzuiger...

 

55 watt is een 500 kub box, ik heb nu een 350 kub s&p buiszuiger gevonden met maar 20 decibel en 30 watt verbruik.

 

((24u * 25w) * (7d*52w * 0.001 = 219 kw / 45 euro per jaar.

 

Kan ik dus zo 95 euro stroom per jaar betalen op me moederhokje!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een andere EVSA van 36W inzet voor je TNeon wel ja die € 95 besparing maar met je ook nog ander lampie hebben.

 

Zit foutje in je berekening.. je hebt toch 2x75W armatuur/EVSA?

hoe kom je dan aan 36W van 72W?

ga je met 1 buis draaien waar je dan ook maar weer 50% mee draait

 

lijkt mij ook wel wat ;)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou er even zo'n stroommeter tussen moeten zetten. Zie je vanzelf of het wat scheelt of niet.

 

Heb even gezocht, maar kan die van mij nergens meer vinden. Anders zou ik het even voor je proberen. Dat zijn altijd van die dingen die je zelden gebruikt en als je ze dan eindelijk een keer nodig hebt zijn ze nergens te vinden ;)

 

Heb wel even mijn ventilator met 5 standen geprobeerd (die zit met draden vast) en daar kwam ik met mijn multimeter op 0.2A voor beide van de laagste standen. Geen verschil dus blijkbaar in stroom verbruik. Dat verbaasd me wel. Er zit een meertaps transformator en in dan zou je toch verwachten adt het stroomverbruik afneemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, daar zijn hele handige metertjes voor, kan je gewoon bij de Gamma halen voor weinig.

Maarre..je wilt stroom besparen, heb je uitgerekend hoeveel het scheelt ?

Zal misschien een paar cent per dag zijn ?

 

Een trafo zet ook een deel van de stroom om in warmte. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je een andere EVSA van 36W inzet voor je TNeon wel ja die € 95 besparing maar met je ook nog ander lampie hebben.

 

Zit foutje in je berekening.. je hebt toch 2x75W armatuur/EVSA?

hoe kom je dan aan 36W van 72W?

ga je met 1 buis draaien waar je dan ook maar weer 50% mee draait

 

lijkt mij ook wel wat :)

 

 

Yo,

 

foutje in mijn berekening... de t neon is 2x 55 watt.

 

Zou dus neerkomen op een besparing van 140 euro per jaar...

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ken je de t neon armaturen?

 

Zijn geschikt voor 2 buisjes, weet inmiddels wel dat ie het ook met 1 doet maar wil graag minder energie gebruiken.

 

Zelfde vraag heb ik over de Torin sifan 500 kub slakven, als ik deze met een s vent trafo regelaar zou afstellen zodat deze slak het meeste op 20% draaid, gebruikt de slak dan ook maar 20 % of gewoon 100% waar ik maar 1 5e van gebruik?

neej die ken ik niet

gallery_34588_16228_874585.jpg

zoals hierboven doorgelust mag het 4 keer :) dus per 4 setjes 1 steker in het stopcontact

anders had ik niet gezecht die ene conector afte plakken als je hem niet gebruikt

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites
Idd, alleen waarmee je voltage terugschroeft trekken dus minder, minder volt minder wattage was het toch?

Variac bijvoorbeeld.

 

De EVSA zal klaar blijven om stroom te leveren voor 2 aangesloten buizen en dit ook opnemen, met maar 1 buis erin zal er (helaas) niets aan de opname van wattjes veranderen want 'klaar vd start en dat is met 2 buizen dus volle wattage.

 

 

Dus, met een variac gebruik je wel minder stroom als je de afzuiger dimt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Variac werking

 

De uitgangsspanning is doorgaans instelbaar tussen 0 volt en 1,15 maal de ingangsspanning.

 

Watt uitleg

 

Het opgenomen vermogen van apparaten wordt gewoonlijk uitgedrukt in voltampère, in contrast met het geleverde vermogen dat wordt uitgedrukt in watts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry ik ben niet zo technisch lc.

 

Ik voel dat me variac zo oldscool ding toch opwarmt, niet super veel maar oke.

 

Gebruik ik dimmende met ene variac nu wel of niet minder stroom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een variac werkt uiteindelijk toch op hetzelfde principe als die S vent met automatisch gestuurde multitaps transformator. De s-vent heeft een aantal vaste tappunten op de trafo zitten voor vaste voltages. Een Variac doet hetzelfde, maar dan met een sleepcontact en een enorm aantal tappunten zodat het haast traploos lijkt.

 

Ze zouden dus beide gewoon minder stroom moeten gebruiken als je de ventilator op een lager voltage draait.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens mij verbruik je niet minder met die s-vent, alleen met een frequentieregelaar. Dat lampie weet ik zo niet.

 

Totaal tegenstrijdige reactie tov wietefras?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Technisch gezien niet, want volgens die reactie zou een variac ook geen stroom besparen :)

 

Een variac of transformator geeft een lager voltage. Een frequentieregelaar past de frequentie aan van 50Hz naar iets lagers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus zowel een variac als een s-vent bespaar je geen stroom mee en met een frequentieregelaar dimmer wel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een transformator dimmer (variac of meer standen trafo) ook. Al zal het in alle gevallen waarschijnlijk niet helemaal lineair zijn.

 

Je zult het even moeten meten met zo'n apparaatje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las dit beetje door, is een variac ook niet frequentie sturing met heel veel I.G.B.T's manuele instelmogelijkheden?

 

De werking van mijn Torinsfan Aric snap ik nu ook beter als die op automatisch staat na lezen van dat stuk over frequentie regeling (veel gaat boven mijn pet overigens) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Torin Aric werkt ook met een transformator. Dat is geen frequentieregeling, maar een spanningsregeling (net zoals Variac en de S-vent trafo regelaar).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik las dit beetje door, is een variac ook niet frequentie sturing met heel veel I.G.B.T's manuele instelmogelijkheden?

 

De werking van mijn Torinsfan Aric snap ik nu ook beter als die op automatisch staat na lezen van dat stuk over frequentie regeling (veel gaat boven mijn pet overigens) :)

 

Ik zou denken dat als ik me variac naar 50% draai ik 50% stroom zou gebruiken. Eventueel een paar procent voor het dimmen.

 

Waar blijft die stroom dan? waar gaat die 50% heen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dat bedoel ik dus. Je hebt vast wel ergens een verlies door het dimmen, maar het verbruik neemt wel aanzienlijk af.

 

Om te weten hoeveel precies zou je het even moeten meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die Torin Aric werkt ook met een transformator. Dat is geen frequentieregeling, maar een spanningsregeling (net zoals Variac en de S-vent trafo regelaar).

 

De werking van mijn Torinsfan Aric snap ik nu ook beter als die op automatisch staat na lezen van dat stuk over frequentie regeling

Nergens zeg ik dat mijn Aric een frequentie regelaar is :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjsa, "werking" zie ik als "hoe het werkt". Dus hoe de dimmer "werkt".

 

Bovendien beweer je in de zin erboven dat een variac transformator iets met frequentiesturing doet:

is een variac ook niet frequentie sturing

Daarom zeg ik dus voor de zekerheid dat de werking van alle drie de voorbeelden gebaseerd is op een transformator.

 

Kan zijn dat ik je verkeerd begrepen had, maar je maakt het dan ook wel heel moeilijk. Zeker geen reden om met je ogen te gaan zitten rollen.

 

Trouwens nog even on-topic, maar het voorbeeld wat je geeft van 50% is vaak de slechtste situatie omdat er dan de meeste sturing van het systeem nodig is. Bij dimmers gebaseerd op trafo's of fase aansnijding in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...