Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
pope

Potgrond veranderd in zand?

Recommended Posts

Deze avond stond mijn kweek er maar triestig bij.

Toen ik het laagje hydrokorrels die ik erop gelegd had erafhaalde stelde ik tot mijn verbazing vast dat de voedzame potgrond in gewone aarde veranderd is.

 

Wat doe ik? :whistling

 

Verpotten in grotere potten met nieuwe potgrond misschien? En laat ik dan de oude aarde aan de wortel zitten of schud ik er wat van af?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou niet weten hoe het komt... :whistling :D

 

maar waarom had jij eigenlijks hydrokorrels boven op... die horen toch onder in de pot... als afwatering....

Share this post


Link to post
Share on other sites
stelde ik tot mijn verbazing vast dat de voedzame potgrond in gewone aarde veranderd is.

 

Vraagje Pope : wat is volgens jou het verschil, wat is er volgens jou veranderd aan de potgrond kwa uitzicht ?

Potgrond IS aarde en de aanwezigheid van voedingsstoffen is niet echt met het blote oog te zien, dus graag enige toelichting.

Is de aarde misschien "ingeklonken" - m.a.w. : is ze harde stukken beginnen vormen ?

In dat geval meng je in 't vervolg eerst rijnzand, perliet of kleikorrels door je aarde - dat gaat "inklinken" tegen en verbetert de afwatering..

 

Als de planten gewoon de voedingsreserve in de grond hebben opgebruikt, zal je dat natuurlijk wél merken aan de reactie van de planten zelf en in dat geval voedt je gewoon bij met een goeie vloeibare meststof zoals bvb. Biobizz.

 

maar waarom had jij eigenlijks hydrokorrels boven op... die horen toch onder in de pot... als afwatering....

 

Bovenin kan ook, heeft als voordeel dat de toplaag minder snel uitdroogt/samenkit en dat het oppervlak niet verstoord word bij gieten van bovenaf.

 

Greetz, :whistling

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vraagje Pope : wat is volgens jou het verschil, wat is er volgens jou veranderd aan de potgrond kwa uitzicht ?

 

Wel, potgrond heeft een beetje een 'humus-look' en in mijn potten is het precies grond uit den hof geworden. Begrijp je?

Ja, ik ben echt een groentje hoor :whistling

Ik ga hier naar de Brico om de hoek achter vloeibare meststoffen gaan. Mochten ze géén BioBizz hebben op wat moet ik dan specifiek letten als ik andere koop?

 

Ik heb nog een 25liter en een 60liter pot. Zou ik ze beter verpotten of laat ik ze in hun huidige 17liter potten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel, potgrond heeft een beetje een 'humus-look' en in mijn potten is het precies grond uit den hof geworden. Begrijp je?

 

I see. Geen probleem, grond is gewoon wat meer op elkaar gekit - volgende keer dus vermengen met 1 of meerdere van de producten die ik vermeldde in mijn vorige posting.

 

Ik ga hier naar de Brico om de hoek achter vloeibare meststoffen gaan. Mochten ze géén BioBizz hebben op wat moet ik dan specifiek letten als ik andere koop?

 

Biobizz ga je niet vinden in een Brico - enkel in een growshop.

De vloeibare meststoffen die ze in een doe_het_zelf-centrum of zelfs in tuincentra verkopen zijn vaak niet geschikt om zaken mee te kweken die later voor consumptie gebruikt worden. Meststoffen zoals Substral e.d. zijn enkel geschikt voor kamerplanten en bevatten teveel nitraten - restanten daarvan blijven in het plantenmateriaal zitten en worden bij consumptie omgezet in het giftige nitriet.

Wellicht is er in jouw buurt geen growshop en zal je moeilijk geschikte vloeibare meststof vinden.

Daarom is mijn advies : koop een doos Guanomestkorrels voor de groei en een doos Fosformeststof voor de bloei (Geen beendermeel, dat lost te traag op).

Gezamelijke kostprijs : 12.50 euro.

 

Even wat uitleg over meststoffen :

 

Op meststof staan achteraan altijd een paar letter-cijfer-aanduidingen.Die zeggen waaruit de meststof bestaat en hoe sterk ze is.

 

N staat voor Stikstof.

P staat voor Fosfor

K staat voor Kalium.

 

Hoe hoger het cijfer - hoe hoger de concentratie van de stof in kwestie.

Bij een GROEI-meststof moet het eerste cijfer het hoogste van de drie zijn - planten in de groei verbruiken immers veel stikstof.

Dus zal er bvb. op je doos/fles staan : NPK 14.7.6. Dus : N14 P7 K6.

Dit is maar een voorbeeld natuurlijk, het kan bvb. ook NPK 8.5.3 zijn.....

Van belang is dat je eerste cijfer boven de 2 andere zit.

Bij een BLOEI-meststof moet de P - het tweede cijfer dus - het hoogste zijn omdat de planten in bloei niet veel stikstof meer nodig hebben maar vooral veel fosfor, voor de rest gemiddeld kalium.

Dus daarvoor zoek je een meststof met bvb. als cijfers iets in de aard van NPK 3.14.7 of NPK 2.10.5, enzovoorts....

Sommige merken korrelige bloeimeststof in dozen bevatten géén stikstof en daar staat dan bvb. op (achteraan/onderaan) : P 39 (Merk: Superfosfaat ASEF)

Die zijn okay, maar dan moet je wel héél af en toe een heel klein beetje van je gewone groeimeststof bijgeven - zodat de planten toch nog een beetje stikstof krijgen.

Voor de nodige Kalium doe je dan telkens as van onbewerkt natuurhout bij je water/voeding - 2 goeie koffielepels per anderhalve liter vloeistof.

 

Korrelmeststof voeg je daags vooraf toe aan petflessen water - 2 koffielepels per anderhalve liter water.Tegen de volgende dag zijn de korrels redelijk opgelost, schud je voor gebruik en geef je de vloeistof aan je planten.

Geef om de 2 waterbeurten mét voeding een waterbeurt zonder voeding.

Doordrenk je aarde niet voortdurend, je wortels moeten ook af en toe kunnen ademen.

Check regelmatig hoe droog/vochtig je aarde staat - steek je vinger aan de zijkant in de pot (doe je niet met zaailingen in opstartpotjes natuurlijk, enkel met planten in serieuze potten...) : voelt de aarde volledig droog aan, ook aan de top van je vinger, en is je vinger proper wanneer je hem terugtrekt, dan mag je water geven.Voelt de aarde echter licht klam en is je vinger 'n beetje vuil, dan wacht je nog een dag en check je dan opnieuw.

ATTENTIE : op droge grond geef je altijd EERST wat gewoon water ZONDER voeding en pas een half uur later het water met de voeding.

Dorstige planten moeten eerst kunnen gewoon drinken voor ze gevoed worden !

 

Geef NOOIT meer voeding dan aangewezen.

De laatste week bloei geef je enkel gewoon water zonder voeding.

 

Ik heb nog een 25liter en een 60liter pot. Zou ik ze beter verpotten of laat ik ze in hun huidige 17liter potten?

 

Wel, 17 liters zijn niet echt ideaal voor buiten - beter iets tussen de 30/60 liter - maar anderzijds is het niet simpel om een 17 liter nog te gaan zitten verpotten zonder brokken te maken.Als je je wortelstelsel beschadigt krijg je meteen groeistilstand en dat kan je nu zeker niet gebruiken - uiteindelijk zit je maar zo'n maand of wat meer verwijderd van de aanvang van de bloei.

Dus zou ik het voor dit jaar gewoon zo laten en het welzijn van je planten gewoon goed opvolgen.

 

Volgende keer kweek je de planten eerst voor in een 2 tot 4 liter pot en zet ze - eens goed geworteld - vervolgens meteen over in het formaat pot/cementkuip waarin je ze wil zien eindigen !

(Vergeet dan niet een halfuurtje vóór het overplanten van de planten, de grond van de potten waarin ze staan goed nat te maken met water.

Op die manier "lost" de hele kluit beter van de wanden/bodem van de pot (waar de wortels anders aan vastgekit zitten) en breken er minder/geen wortels af wanneer je de kluit met plant uit haar oude pot laat glijden.)

 

Zizo, ik denk dat je hier alweer mee aan de slag kan..... :whistling

 

Greetz, :D

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat noem ik nog eens een duidelijke uitleg, bedankt!

Ik heb me deze morgen naar de Brico begeven en heb me een zak potgrond aangeschaft (NPK 15-10-20)

Ik heb tevens gezien dat er allerhande vloeibare meststoffen van DCM aannwezig zijn voor alle soorten planten, dus met alle denkbare NPK-verhoudingen.

 

Als ik ze nu eens verpot, maar wel gans de kluit aarde uit de kleine potten meeneem zodat ik de wortels zeker niet beschadig.

Dagelijks een beetje water geef waarin ik 3 koffielepels bloedmeel per 2 liter in opgelost heb.

En dan als de bloei er is vloeibare voeding geef met veel fosfor.

 

Zou dit mijn kweek ten goede komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...