Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

justme2013

kweken op 24 volt

Recommended Posts

Is het mogelijk om op 24 volt een kweeklamp te laten draaien?

 

er zijn een paar discussies die gaan over kweken op een auto accu en ondanks dat iedereen het er over eens is dat dat niet kan, zijn er maar weinig mensen die een deugdelijke uitleg kunnen of willen geven. Wat kan niet? waarom kun je dit niet oplossen?

 

Ik kan zelf een beetje rekenen maar weet niks van stroom af, toch is de basisformule niet zo moeilijk, tenminste als ik eea goed begrijp.

 

Laten we een lamp nemen van 400 watt en een afzuigertje dus we hebben max 500 watt nodig.

 

We nemen een drietal vrachtwagen accu's van 200 ampere en 24 volt, geschakeld 600 ampere 24 volt

 

Omvormer van 24 naar 230 volt

 

500 watt / 24 volt = 20,8 ampere

 

12 uur de lamp laten branden is dan 12 x 20,8 ampere is 249,6 ampere

 

je verliest 20 % bij het omvormen dus heb je 299,53 of te wel 300 ampere nodig

 

Dan zouden de accu's nog half vol moeten zijn??!!?? toch?

 

Je moet dan ook 300 ampere zien bij te laden.

 

4 zonnepaneeltjes van 120 watt pst leveren 10 ampere pst. is 40 ampere per uur

kortere dagen hebben 8 uur licht dus laden ze 8 x 40 ampere is 320 ampere per dag bij.

 

zou ik toch zeggen, 4 panelen, 3 accu's en een laadregelaar en je hebt een kweeklamp verder gratis aan het branden op elke mogelijke plaats toch?

 

en laat ik iets verkeerd berekenen dan met 4 accu's en 5 panelen...je hebt toch op een gegeven moment genoeg...waar ligt dat punt wat je nodig zou hebben als mijn berekening nergens op slaat??

 

panelen worden steeds goedkoper ook op marktplaats, accus en regelaars idem dito dus.. tuurlijk kost het wat maar das heel goed terug te verdienen als je qua locatie niet meer gebonden bent..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind je standpunt interessant.

Dus koop een aantal 24 volts accu's.

En een aantal zonnepanelen.

 

En test je theoretisch uitgangspunt uit in de praktijk.

Ik ben benieuwd en wellicht anderen ook.

 

We wachten op je verslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nu die zonnepanelen onder je lamp hangt, heb je theoretisch gezien oneindige energie. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag is wel hoe lang die accu's mee gaan als je ze elke dag leeg trekt en weer vult.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vraag is wel hoe lang die accu's mee gaan als je ze elke dag leeg trekt en weer vult.

heb liever dat je antwoorden geeft ipv nog meer vragen te stellen!!

grapje he!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vraag is wel hoe lang die accu's mee gaan als je ze elke dag leeg trekt en weer vult.

heb het wel over VRLA Gel accu's die tot 50% ontlading kunnen gaan en een levensduur van 20 jaar hebben

 

dit is niet iets dat je met een paar "oude accu's" ff doet

(zag ze laatst heel toevallig op een poolse marktplaats staan voor relatief weinig..zgan en drie exact dezelfde)

 

daarom wil ik ook eerst weten of de theorie werkt..setupje kost gelijk erg veel..maar als het 100% zeker werkt en het is een investering die zich terug verdiend is het een ander verhaal..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 15 zonnepanelen op een 48 volt systeem draaien en 620Ah aan accubank semie-traktie accu's. Daarop kan ik alles omvormen wat ik maar wil, mits ik de accu's niet helemaal leeg trek. Neem wel EVSA's die hebben geen piekstroom en dat is beter voor je omvormer.

 

Waarom 48 volt? Omdat ten eerste dit een verdubbeling van je accucapaciteit is ten opzichte van 24 volt en ten tweede is omvormen van 48 naar 230 volt beter (hoe dichter bij de 230 des te beter). Daarnaast kunnen mijn laadcontrollers 80A per uur laden bij 12-60volt. Dus als ik zeg maar 400a moet laden bij 48 volt, dan kost me dat hooguit 5 uur. En als ik op 24 volt zou draaien, dan laad de controller ook 400a, maar dan bij 24 volt, dus de halve capaciteit. Ga dus altijd naar 48 volt is mijn advies.

 

Daarnaast is het beste om ook overdag te draaien, want dan worden de batterijen nl. bijgeladen. Stel ik heb 3000 watt aan zonnepanelen liggen en ik verbruikt 2000 watt op dat moment. Dan wordt dat niet uit mijn accu's getrokken, maar levert de omvormer direct 2000 watt door voor mijn verbruik en de overige 1000 watt wordt de accu mee opgeladen. Dat is aanzienlijk beter dan je accu's steeds leeg te trekken en hierdoor gaan ze veel langer mee. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, ha, justme2013. Sorry geen vragen dan, maar ik heb een electrische scooter en weet dat die accu's maar een beperkte levensduur hebben en ook vrij duur zijn. Ze gaan wel een flink aantal jaar mee als je ze niet gebruikt, maar het aantal cycli is in dit geval de beperking. Dat is toch meestal maar een paar honderd keer.

 

Maar goed, wat TheRealDopey zegt klopt natuurlijk ook. Als je de kweek overdag draait dan leveren de panelen stroom voor de lampen en gebruik je de accu's niet of nauwelijks. Dan kun je met een paar honderd cycli wel een aantal jaar draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi project, zo veel is zeker. Maar het gaat wel een lieve stuiver kosten.

 

Ik denk dat je heftruck accu's en n heftruck lader zal moeten gebruiken, prijzig hoor....

 

In ieder geval alle succes toegewenst, hou ons op de hoogte ajb.

Groeten uit Rotterdam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kan zelf een beetje rekenen,......4 panelen, 3 accu's en een laadregelaar en je hebt een kweeklamp verder gratis aan het branden

 

Je rekent jezelf rijk :lol:

 

Er brand helemaal niks gratis, je heb namelijk een investering gedaan die nog moet worden terug verdient.

Maw. je staat in de minnen.

 

Reken nou eens verder dan alleen het "gratis" branden.

 

Kosten:

Accu's

Laadregelaar

Zonnepanelen

Bekabeling

Omvormer (moet het opstarten wel aan kunnen hé)

 

Laten we zeggen dat je 0,70 gram/watt kweekt met een 400watt lamp.

 

 

Reken nu maar uit hoe lang het duurt wanneer je winst begint te maken. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een zelfvoorzienende roker wordt het een ander verhaal dan voor een commerciele kweker.... Je draait na ongeveer 3 rondes gratis. Hier betaal je gemiddeld 8,- per gram in de shop.... 8x280 g= € 2.240,- Je hebt na de eerste draai de panelen en omvormer er al uit...

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klinkt mooi. Ik ben groot voorstander van het verduisteren van buitenwiet. Dit omdat het veel duurzamer is als binnen met de lampen aan de gang. Maar in Nederland,. Wetten,.

 

Nu vroeg ik me af, hoe kom je een week zonder zon door? Leveren de panelen voldoende?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist daarom heten ze tegenwoordig daglichtpanelen B) als het goed is beantwoordt dat ook je vraag :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu vroeg ik me af, hoe kom je een week zonder zon door? Leveren de panelen voldoende?

Wij hebben panelen op het dak liggen. (niet voor wiet) Met alleen daglicht leveren ze inderdaad stroom, maar wel veel minder dan als er een stevig zonnetje op staat te bakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je hebt na de eerste draai de panelen en omvormer er al uit...

 

Zou je mij even willen laten zien waar ik die panelen + omvormer kan kopen.

Edited by BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet gelijk overgaan op led dan ? een aantal led lampen en 1 x 250 watt voor de warmte.

Creëer je veel oppervlakte waar je veel zonnepanelen op kunt neerleggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB

 

http://www.alma-solarshop.nl/zonne-kits/30...kit-1000kw.html

 

Ste panelen, laadregelaar en accu's

 

http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/614...ctron%20accu%22

 

Omvormer 24v naar 230v

 

http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/614...24V/1600Watt%22

 

Er zal vast nog het 1 en ander installatiemateriaal bijkomen maar voor 6000,- heb je een leuk off grid systeem.

Blijft een duur grapje om zo wat topjes te kweken...

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante topic!

Ga ik volgen. Alles valt en staat met de prijzen van 24 en 48 voltsaccu's en omvormers denk ik. De prijzen van zonnesystemen zijn niet de grootste post. Maar hoelang gaan de accu's en omvormers mee en wat kosten ze, dus wat is de totale jaarlijkse afschrijving?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De accu's en omvormer van een hybride auto zijn goed bruikbaar.

Een Prius van de sloop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de 3 panelen die bij me ouders op de schuur liggen leveren op een winter dag een slordige 2kw, op een zonnige zomer dag zo'n 7,

vraag is of je daaraan genoeg zou hebben, bij me ouders word het weer terug geleverd aan het stroomnet vandaar de meter erop

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...