Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Podhead5x

1+1=3 systeem

Recommended Posts

Oke word behangen dus :lol:

 

Ja ik zou ook wel willen weten van whazzup, wat de beste positie is met deze setup. B)

 

Het is hier makkelijk te krijgen prutser dus dat is het probleem gelukkig niet .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk 75>150>75 of begrijp ik het verkeert?

 

Wel oppassen dat je genoeg co2 van buiten erin krijgt als je niks toevoegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor betere uniformiteit hangen ze in de tuinbouw iets meer licht bij de muren. Dat kan door sterkere lampen op te hangen of de lampen iets dichter naar de muur te hangen. Je zou dan bij voorbeeld 70-160-70 krijgen. Dat geef een meer uniform beeld dan 75-150-75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het 1+1=3 systeem is om met minder verbruik meer koelvermogen te krijgen. Je moet alleen wel een dubbele investering doen (+ alle extra's)

 

 

Maar als je met 1 opti wilt draaien. Laat zeggen met de 3500 versie maar je stelt die op in een dual room opstelling met beide ruimtes 3200watt (dus je overschrijd het maximale koelvermogen dus NIET). Kun je dan met 1 opti twee ruimtes om en om koelen? Of zit je dan met je licht sensoren etc?!

 

EDIT: Moest zijn dat in géén van de kanten het maximale koelvermogen dus NIET overschreden werd.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kan.

 

1 nadeel, bij 1+1=3 gebruik je 2 units en koel je het wattage weg van 3. De investering van de 2e (kleinere) oc en x-vent weegt naar mijn mening niet op tegen de investering van de regeling voor het nachtklimaat die je bij dual room (2x) moet kopen compleet met 3-wegklep.

 

Lees: 2x bouwdroger/2x verwarming+regeling.

 

Als de investering niet de reden is dan is het wel het feit dat het meteen klaar is. Bij dual is het nog maar de vraag welke ontvochtigers/verwarming je nodig gaat hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn vorige post geedit, ik weet niet of je het goed begrepen had maar ik had het fout geformuleerd. Nu staat het wel goed.

 

Ik heb wellicht mijn dag niet en ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik tussen de regels door nu goed begrijp wat jij schrijft, even voor de zekerheid:

 

Jij zegt dat je met 1 opti dus wel twee ruimtes kan koelen. Je moet dan alleen wel twee bouwdrogers en twee verwarmingselementen (+regeling daar van) kopen. Jouw conclusie is dat je dan beter kunt investeren in nog een opti of juist niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zekers, je kan met 1 oc 2 ruimtes koelen. Je moet dan een 3-wegklep, plenumbox, 2e temp sensor en externe waterlekkagebeveiliging erbij kopen. Omdat 1 oc 2 ruimtes koelt, koelt deze dus 24uur. 12uur een kant en 12 uur de andere kant. Het nachtklimaat moet je zelf regelen.

 

Ik vind dat je dan beter kan investeren in 2 kleinere OC's. Dan is je dag en nachtklimaat geregeld en of de investering dan hoger is, is nog maar de vraag.

 

Nooit alleen kijken naar wat iets kost, altijd kijken naar wat iets opbrengt tov van wat iets kost.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edit; mijn persoonlijke mening! Er zullen best mensen zijn die prima draaien met een 3-wegklep.

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijke mening en ik snap je onderbouwing. Ik snap ook het 1+1=3 verhaal.

 

Daarom ging ik van mijn verhaal uit van een koeling van 3200watt. De 3500 is de lichtste versie. Als je daar onder zit heeft meer koelcapaciteit geen nut, enige reden zou dan zijn je nachtklimaat.

 

EDIT: denkfout gemaakt. Post zo het vervolg.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha. Ben benieuwd......

Share this post


Link to post
Share on other sites

In zo'n situatie kun je het 3-klep systeem ook gebruiken met het voordeel van het 1+1=3 systeem lijkt mij.

 

Situatie: in ruimte A staan de lichten aan, in ruimte B staan ze uit. In ruimte B staat afzuiger B die via een filter de lucht naar buiten blaast. Hierdoor ontstaat onderdruk in hok B. Via een (lichtdicht) passief luchtkanaal tussen A en B trekt afzuiger B de warme lucht van A naar B. Deze passieve inlaat zit tegenover van de afzuiger. De afzuiger trekt dus de warme lucht door heel de ruimte B. Optioneelstel je de 3-klep zo in dat hij de te koelen lucht trekt uit B. Dan heb je nog meer warme luchtverplaatsing van A naar B. Bovendien hoef je de koelere lucht in B die wordt aangezogen door de opti minder te koelen waardoor ook de opti minder verbruikt.

 

Als in A de lichten uit gaan, gaan de lichten aan in B. Op dat moment slaat afzuiger B uit en gaat afzuiger A (in ruimte A) aan. Deze trekt dan dus de warme lucht uit B door ruimte A (via filter) naar buiten. De opti pakt ook zijn te koelen lucht uit de donkere ruimte (A) en blaast de koele lucht in B.

 

Dan heb je het goede nachtklimaat zonder extra opti. Dit is natuurlijk alleen als je toch niet boven je 3500watt koelvermogen uit komt.

 

EDIT:

 

Je zult waarschijnlijk de gewenste temperatuur in de nachtruimte moeten bepalen door de onderdrukafzuiger goed af te stellen.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je vanuit A lucht van bv 30gr/60RH% naar B trekt waar het kouder is, dan gaat het in B regenen. Tabel

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verkeer in de vooronderstelling dat jij weet waar je over praat. En in dat geval heb ik het leuk geprobeerd, vaantje voor de moeite. Genoeg gelachen...

 

 

Maar als ik jouw table zo zie en als je met een nachttemp van 22 en dagtemp van 28 werkt dan zou het moeten lukken. Wel riskant...

 

Het heeft namelijk wel een heel groot praktisch voordeel:

Ik kan in mijn setup namelijk met beperkte hoogte in een verwarmde ruimte 4x de 10000DE lampen koelen.

 

Je zou dan in mijn hierboven geschetste situatie 8x 1000DE lampen kunnen koelen met een 3500 opti pro2 in dual room opstelling. Hiervoor heb je dan maar 2 16A groepen nodig. Er staan maar 4 lampen tegelijk aan en er is geen verwarmingselement nodig. 2 lampen plus opti op 1 groep en andere 2 lampen plus afzuiger (en randapparatuur) op andere groep.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zit je op het randje van regen. Zelfs al zou je luchtemperatuur 22gr zijn in het donker, dan zijn je muren en je toppen kouder dan dat. Het gewas slaat nat met alle gevolgen van dien.

 

Vooral op het moment dat je licht weer aanspringt, zal het vocht in de lucht condenseren op de dingen die het laatst opwarmen (veel massa). Meestal je medium en je toppen. Daarbij gaan je toppen ook nog verdampen waardoor je nat op nat krijgt. Het rot weg waar je bijstaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tering jij hebt overal een antwood op. Goed onderbouwd ook nog... Het klinkt logisch. Helaas.

 

Naja, had het leuk geprobeerd. B) Ik had werkelijk niet verwacht dat er een misstap in mijn redenatie zat. Maar goed dat dit forum bestaat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter voorkomen dan genezen.....

 

Wij denken vanuit een ander standpunt, dan krijg je dat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hang ze normaal zoals jij aangeef racker !

 

Heb whazzup een pm gedaan, over de epapion reflector, en de beste verdeling voor de lampen met orca op de wanden .

 

Ik wil dit systeem proberen omdat ik 2x3500 over heb. B)

 

Tevens heb ik dan een 8kw 24 uur verbruik. En omdat de rooms bijde hetzelfde zijn kan ik eens wat uittesten.

 

In dit geval de Epapion . En de volgende test word 1 kant Rfx 1 kant Perlite als medium :lol:

 

Thanks voor het mee denken iedereen !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb whazzup een pm gedaan, over de epapion reflector, en de beste verdeling voor de lampen met orca op de wanden .

 

Volgens mij is dat een concurrent van Gavita........ Een vergelijkende test met de cdm greenpowerlamp zou ik wel mooi vinden.......beetje duur vrees ik....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef eens wat meer info over die lamp racker , kan er niks over vinden !

 

We gaan zien wat de betere reflector is , de rest is hetzelfde .

 

Dat de kap de warmte beter kwijt kan is zeker , of hij beter is dat zou ik willen weten . Betaal een stuk minder voor de Epapion.

 

Eerste nadeel wat ik zag, dat de E-Papillon 7 cm lager is .

 

Dus voor de 200 hokkies niet ok.

Edited by Podhead5x

Share this post


Link to post
Share on other sites
Geef eens wat meer info over die lamp racker , kan er niks over vinden !

 

DEZE De 2e grafiek laat het spectrum van de greenpower lamp zien. Meer rood dus wel geschikt voor bloemetjes B) De bulb is 315watt.

 

Bij dimlux maken ze er een met 2 bulben onder 1 reflector. Dat wordt dan 2x315 watt=630 en met boost nog een stuk hoger. Alleen plasma killer of ook 1000watt DE killer?

 

gallery_10428_14425_135932.jpg

 

gallery_10428_14425_374502.jpg

 

Hier zit de daylight peer en de greenpower peer onder 1 kap. Je ziet duidelijk dat er meer rood uit de greenpower komt en de daylight lijkt blauwer.

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

D-Papillon 315W dus !

 

Ken ze en wil ze gaan gebruiken voor de mama en voorgroei .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan gebruik je de daylight. Voor de bloei gebruik je de greenpower.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok mooi testje voor jouw racker !! je kan het altijd in een ruimte hangen die niet van jouw is B)

 

Je ziet zeker duidelijk het andere spectrum, of het wat uithaalt dat weet ik niet .

 

Zou heb je ook combie lampen gehad hpi<hps was niks ....

 

Wel leuk speelgoed he meneer dimlux !!

Edited by Podhead5x

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is alleen ter vergelijking. Je draait er, of de daylight versie in (moeders/stekken of kwaliteit) Of de greenpower voor de bloei. 2 verschillende bulben onder 1 reflector is volgens mij nergens goed voor.

 

De greenpower kan ook boven moeders om wat meer strek te krijgen. (makkelijker stekken snijden)

 

Ik ga dat zeker (laten) proberen! B)

 

maar we dwalen af..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dan snap ik het !

 

Ik plaats er 2 voor de mama , daar kan ik dus ook gewoon de andere bulp in gebruiken, als ik het goed begrijp.

 

 

Je kan er ook een topic over maken racker .

Edited by Podhead5x

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andere bulb?

 

Nee, geen topic. Dat mag de volgende generatie doen......boefje ofzo B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...