Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Podhead5x

1+1=3 systeem

Recommended Posts

Alles op een presenteerblaadje geven zeker tongue.gif Ook wietforummers hebben google.

 

Kort dan...

 

Je maakt 2 identieke ruimtes. In elke ruimte hang je 1 OC. Je hangt er meer aan wattage/licht in dan de OC kan koelen. (bij een 15000 hang je bv 36x600) Het teveel aan warmte zuig je af naar de andere ruimte waar het dan nacht is. Je activeert cool@night in het menu. Je zet de verwarming in de OC uit. De warmte van de dagkant is je verwarming, de OC doet de rest. 12 uur later gebeurt hetzelfde aan maar dan andersom.

Je koelt dan dus 2x36x600watt met 2 OC's. Normaal heb je er hier 3 voor nodig. 1+1=3.

 

Met een 15000 hang je 36lampen

Met een 10000 hang je 24lampen

Met een 6000 hang je 16lampen

met een 3500 hang je 10 lampen.

 

Geen verwarming, geen ontvochtiger, geen 3 wegklep en efficient met stroom en water, ideaal voor de kweker met een niet al te dikke voedingskabel.

 

 

Minimaal 300m3 per 600watt lamp die er teveel hangt over en weer blazen. 24/7 volle patat. Niks regelen.

 

Co2 blaas je in je nachthok, maar ook weer terug. Daarbij maakt je gewas in de nacht co2 wat je ook weer meeblaast. Je spaart dus theoretisch gas.

 

Wel een loze slang of labyrinth tussen de ruimtes plaatsen om drukverschillen op te heffen. Dan heb je ook maar 1 afzuiging nodig voor de 2 ruimtes. (ze zijn dan technisch gezien 1)

 

 

 

--------------------

Calve pindakaas.....wie is er niet groot mee geworden.....

 

 

Heb een setup uitgedacht en wil weten of dat mogelijk is B)

 

De info hierboven komt van rackertje ....

 

Kan ik dit systeem draaien met 2x3500 opticlimate in 2 ruimtes van 4.50 bij 3.50 met in elke ruimte 6 x 1000 w .

 

Wil dan tussen de ruimtes 1500 m3 gebruiken, van ruimte 1 naar 2 .

 

Heb 3x20 amp te gebruiken dat zou voor een 12/12 systeem als dit genoeg moeten zijn.

 

Draai jij een setup op 12/12 racker en wat zijn jouw voor en nadelen met dit systeem ?

 

Zijn en dingen waar ik rekening mee moet houden met de bouw van de ruimte ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodat zijn aardige plannen.

gaat helaas allemaal boven me petje dus kan je geen tips geven.

ik zou wel 2000m3 cross-ventilatie nemen dan, beter iets dan veel dan iets te weinig.

succes B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kan.

 

Problemen krijg je meestal door te kleine slangen en een te kleine overbrenging. 6x1000 met boost is geen 6000watt. Hou daar ook rekening mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus 315 gebruiken voor de doorvoer ?

 

1 actief en 1 pasief ?

 

B)

 

1 x heen

1x terug

1x om drukverschillen op te heffen. das 3x minimaal 250mm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed dan gaan we het zo dus doen ! heb een ruimte 10 x 5 meter Daar ga ik volgende maand een beetje in knutselen .

 

Tevens wil ik daar ook eens de Klik uit proberen! dus 1 kant gavita 1 kant de epapillon.

 

Is het over en weer blazen met 1500 m3 voldoende racker ? Geeft dat niet storm in de ruimte als hij volle kracht staat te werken, hoe los jij dat op ?

 

Heb in deze ruimte de lvs aan beide kanten van het hok. Nu wil ik dat met de 3500 alleen in het midden hebben ! geeft dat een goede lucht verdeling ? denk niet dat de 3500 2x 450m kan bol werken .

 

gallery_30062_13156_31664.jpg

Edited by Podhead5x

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk hokje..

Zit nou zowel de condens als het warm water op die ibc ?

 

Pomp je paar keer per dag weg ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ook gaan voor 2000m3. Dimmen kan nog altijd.

 

Je blaast "in" zover mogelijk van de OC zodat de lucht eerst over het gewas gewas gaat voordat het door de OC gaat. Inblazen doe je door een verdeelslang.

 

Aanzuigen doe je ergens waar het warm is. Je moet meestal toch een slang of een bocht nemen om te voorkomen dat je de ingeblazen lucht meteen weer wegzuigt en om lichtlekken te voorkomen.

 

Storm? Ik blaas tegen de muur om de stroming wat te breken.

Edited by racker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee boef dat is alleen condens water B)

 

Ok racker dan komt het wel goed dus dan, krijg ik in elke ruimte 2x Lvs 1x van opticlimate 1x van x de 2000m3.

 

Thanks !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk hokje, het is offtopic maar vind het interessant. Hoe veel watt/m2 doe je in één ruimte? Is dat 6x1000DE per ruimte van 4.5x3.5m of in totaal?

 

Ga je ook nog iets doen om licht te reflecteren op de wanden?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de setup die je zie heb ik 1,50 x 1,50 voor een lamp 8x .

 

In de 12/12 setup neem ik ook 1,50 x 1,50 voor een lamp .

 

Waarom ? plaats zat, en veel makkelijker aan je gewicht komen .

 

B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor die ruimte (1.5x1.5)is die lamp ook ontwikkeld toch. Klinkt theoretisch perfect. Maar wat ik heb begrepen houden ze in de tuinbouw voor betere uniformiteit wel wat meer licht aan tegen de wanden. Als ze 1.5m beschijnen dan hangen ze dus nu 75cm van de wand af? Voor betere uniformiteit zou je dan iets dichter bij de wand moeten zitten. Hoe ver weet ik niet, ik geloof dat Whazzup toen 10% wandverlies aanhield (groffe regel). Dus dan zou je 10% dichter bij de wand kunnen hangen. Je krijgt dan in het midden weer iets meer ruimte voor nog een extra lamp (600watt?). Dit is gewoon een theoretisch hersenspinsel van me, maar als je het allemaal zo recht en perfect maakt dan zou je ook door de wandverliezen mee kunnen nemen in de berekeningen. 10% wandverlies was in een gunstig geval met goede wandreflectie (orca?)

 

Ben gewoon mee aan het denken hoor, niet bedoeld om je plannen in de war te schoppen..

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar volgens mij is het niet handig dat planten 1000ppm krijgen in hun 12 uur rust?

Of is dat alleen tijdens groei nadelig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap ik en waardeer je meedenken !

 

Ik ben niet zo van 10 % hier of daar city , je maak op die 1,50 x 1,50 1200 a 1300 makkelijk.

 

Alles maak ik wit goedkope muurverf B)

 

Ze hangen nu inderdaad 75 van de kant, en met een plant van 90 cm, heb ik rond de meter over van bulp tot top plant .

 

Denk dat die tentjes gewoon te klein zijn te laag . dat geeft een probleem met 1150w . Of je moet een srogg maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over de co2 maak ik me niet druk prutser !

 

Ik heb een andere ruimte , waar ik 200m3 afzuig en niks geen co2 toevoeg ! daar maak ik op 140 x 140 voor elke lamp 1200 gr .

 

Co2 in de ruimte is rond de 500 zonder co2 .

 

Dus eerst een run zonder en een beetje loggen , als er een probleem is dan kan ik altijd co2 gebruiken .

 

Als ik polletje moet geloven, dan maakt die co2 geen reet uit in de start ook niet die gaat van start met 800 ppm.

 

We gaan het zien .....

 

Thanks voor het meedenken iedereen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

10% in opbrengst zo'n ruimte is mij wel de moeite waard om eens naar te kijken B) 10% op 1 lamp is als je 1 op 1 draait al snel 110gram. Al zul je waarschijnlijk geen 10% opbrengst winst behalen met deze ingreep. Maar toch, ik zou er wel rekening mee houden, helemaal omdat het niet zo heel ingewikkeld is en je een mooie rechte ruimte hebt die je helemaal vanaf 0 opzet.

 

Die 1.5meter is trouwens bij 90cm afstand tot toppen (of 80cm?!). Als je op 1 meter hangt van toppen dan beschijn je waarschijnlijk wel 1.6x1.6m. In dat geval heb je in het midden overlapping en aan de zijkanten die wandverliezen. Als je toch overlapping hebt aan de binnenkant kun je sowieso gemakkelijk je uniformiteit verbeteren door ze 5-10cm dichter naar de muren te hangen!

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar co2 voeg je toe met lampen aan, met dit systeem krijgen ze in het donker dezelfde ppms, dat lijkt me niet echt goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maakt niks uit prutser. Ik ken mensen die verwarmen hun ruimte in de nacht met de co2 kachel (2500ppm) Bij 1+1=3 helpt de nachtkant (die co2 maakt) zelfs de dagkant.

 

Mijn waardes bij 1+1=3 zijn vaak 1000ppm aan dagkant= 750ppm aan nachtkant en andersom natuurlijk. Wel elke ruimte een apparte co2 toevoeging. Je ziet zelf waarom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch vreemd, maatje van me had dus ook een co2 kachel, maar met waakvlam, planten bleven bladeren aanmaken, volgens hem kwam dat door de hoge ppm in de nacht. 800plus

Nu met autopilot geen last meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben het met je eens city als het zo makkelijk was ! denk dat het niet zo eenvoudig is om die laatste grammetjes te halen, is echt niet alleen verlies op wand.

 

Maar begrijp je wel hoo,r in een kleine ruimte heb ik dit altijd zo gedaan . dus eerst eens een run zonder en dan eens kijken wat orka folie uithaald :lol:

 

Ben blij met het mee denken hoor B)

 

Prutser in de nacht maken ze altijd co2 , en als de ruimte met licht verbruikt zou het dan nog wel zo hoog zijn in de nacht ruimte .

 

Als ik een ruimte heb waar ik niks aan toevoeg, heb ik in de laatste uren donker ook een co2 level van over de 1000 ppm in mijn log. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben blij met het mee denken hoor B)

Daar doen we het voor!

 

Het zou inderdaad een leuke test kunnen zijn. Eén kant met orca en de lampen zo opgehangen dat er zo veel mogelijk uniformiteit is, andere kant niet. But then again... Het is niet zo dat uniformiteit nog bewezen moet worden. In de tuinbouw is dat juist een ontzettend belangrijke factor bij het ontwerpen van kassen, dus twijfelen aan het belang hier van lijkt mij verspilde energie!

 

Persoonlijk heb ik niet heel veel ervaring en omdat techniek sneller en gemakkelijker te leren is dan het kweken op zich probeer ik zelf altijd te zorgen dat het niet aan de randvoorwaarden kan liggen. Ik snap ook dat je je er niet druk over maakt in dit stadium. Het eerste keer opzetten is al genoeg werk. Eerst maar klaar maken en een keer draaien, is al genoeg werk en later de puntjes op de i. Als je een week later draait verlies je ook al 10% opbrengst :lol:

 

Succes, ben wel benieuwd hoe het wordt. Ga je een kweekverslagje bijhouden?

 

Prutser in de nacht maken ze altijd co2 , en als de ruimte met licht verbruikt zou het dan nog wel zo hoog zijn in de nacht ruimte .

 

Misschien een idee om de kachel zo ver mogelijk bij de doorgang naar de andere ruimte vandaan te maken?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik ben over ! Plak alles in de orca folie.

 

En zal racker en whazzup eens vragen wat en waar het beste de lampen te hangen. B)

 

Zijn er andere op het forum, met goede of slechte ervaringen met orca folie ?

 

Weet iemand wat de reflector doet van de epapion ?

Edited by Podhead5x

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij doet papillon in de breedte stralen. Orca kun je volgens hen zelf ook gewoon met lijmspray op de muur plakken. Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Denk trouwens dat je zelf ook aardig kunt berekenen hoe het zou moeten komen met de ophang vd lampen. Denk als je ze 5-10cm naar de zijkanten hangt je al een heel eind komt. Maar ik hoor natuurlijk liever wat Whazzup of Racker zeggen dus als je antwoord krijgt op je vraag/ontwerp en ervaringen met Orca, post dat hier dan of PM me AUB!

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de orca met behanglijm geplakt.

Was trouwens lastig te krijgen hier.

Edited by prutsertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...