Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
DX Freak

Drugs nog nooit zo goedkoop en puur!

Recommended Posts

Illegale drugs zijn in twintig jaar nog nooit zo goedkoop en puur geweest. Dat stelt een rapport van het International Centre for Science in Drug Policy (ICSDP). De ‘war on drugs’ heeft gefaald, suggereert de studie volgens de organisatie.

 

 

De onderzoekers baseerden hun onderzoek op de gegevens van zeven overheidsdatabanken die de drugsproblematiek opvolgen. Daaruit blijkt dat tussen 1990 en 2010 de straatwaarde van drugs is gedaald, terwijl de puurheid en sterkte is toegenomen.

In Europa bijvoorbeeld ligt de gemiddelde prijs van cocaïne en opiaten vandaag respectievelijk liefst 74 procent en 51 procent lager dan in 1990. Op de meeste plaatsen is ook de hoeveelheid cocaïne, heroïne en cannabis die in beslag is genomen, toegenomen.

De onderzoekers besluiten dat het tijd is om druggebruik als een volksgezondheidsprobleem te beschouwen in plaats van een strafrechtelijke kwestie. ‘Deze bevindingen suggereren dat de groeiende inspanningen falen om de globale markt van illegale drugs te controleren’, klinkt het.

De huidige strategieën zijn volgens de onderzoekers te veel gericht op het terugdringen van het aanbod, ondanks oproepen om de problematiek op een andere manier aan te pakken zoals het decriminaliseren en een striktere wettelijke regeling. Onderzoeker Evan Wood pleit onder meer voor een betere behandeling van verslavingen om de schade die drugs aanrichten aan te pakken.

 

Bron: nieuwsblad.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

verder:

 

op school al de voor en nadelen van elke drug bespreken

ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen ipv alleen te zeggen drugs is slecht

in het uitgaanswereldje (en bij velen gewoon thuis) is G, M, xtc, drank, keta, speed en coke niet weg te denken

verbieden heeft totaal geen zin, werkt eerder averechts

op elke hoek van de straat kun je je zooi laten bezorgen, de kans dat je opgemerkt word is nihil, de kans dat een agent je opmerkt is meer dan nihil.

er moeten meer tenten komen waar je je drugs kunt laten testen.

en ik weet, vervanhunbedshow.. het zou gelegaliseerd moeten worden, verkocht moeten worden door een shop, waarbij je een product koopt waarvan hopelijk te zeggen is, dat het veiliger is dan hetgeen je op straat vaak tegenkomt. vervanhunbedshow, maar in mijn ogen de enige juiste aanpak.

Edited by amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik even mag reageren als ervarings 'deskundige'...

 

In de jaren '90 kostte een halve gram coke 25 GULDEN, nu betaal je overal 25 EURO. Ik weet niet hoor, maar bij mij is dat toch zo'n 110 procent prijsSTIJGING. Concentraties zijn in mijn beleving ook sterk gedaald. Heb helaas geen oude samples en geen gas chromatograaf om dit aan te kunnen tonen, maar vermoed dat bovenstaand artikel een vrij hoog percentage 'stierenpoep verrijking' bevat..

 

En wat de wiet betreft... Dat is common knowledge, zeker hier. Kwaliteit is de afgelopen twintig jaar als een kaartenhuis in elkaar gepleurd (van de commercieel verkrijgbare wiet, thuis teelt is wel verbeterd over t algemeen) en de prijzen zijn, zeker na de euro invoering, als een raket gestegen.

 

Ik heb geen idee wat ' men' met een dergelijk artikel wenst te bewerkstelligen, maar persoonlijk denk ik niet dat t ook maar één spat zal bijdragen aan legalisatie. Voor mijn neus ruikt het naar journalistieke sensatiezoekerij.

 

Groeten uit Rotterdam

 

PS: ik verkondig hier slechts mijn persoonlijke, niet wetenschappelijk onderbouwde, mening. Ik hoop niet dat ik daarmee op iemand z'n tenen trap, dat is niet mijn bedoeling. Mocht dat wel zo zijn, bij deze vast mijn excuses.

 

EDIT: de genoemde onderzoeker heet Evan Wood. Dus misschien gaat het artikel over de situatie in Amerika, ik weet t niet. Maar voor Nederland raakt het in ieder geval kant nog wal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook wel het gevoel dat dit klopt, zoek eens gewoon naar de sterkte van X.. de hoeveelheid mdma per pil is toch wel serieus gestegen en de prijs is ook lager geworden!

Dit geldt zeker ook voor de andere drugs in omloop, maar zeker voor X,speed,ghb aangezien die lokaal kunnen worden geproduceerd.

 

Coke is een ander verhaal, war on drugs maakt het moeilijker om het te transporteren.. desondanks onderscheppen ze steeds meer en meer, hoe harder je zoekt hoe meer er gevonden wordt

Dit leidt eigenlijk alleen maar tot het meer versnijden van het spul dat de eindconsument in handen krijgt, maar wat er binnen komt vanuit zuid-amerika is puurder tegenwoordig volgens mij.. Logisch want dan kan je dat erg puur spul harder versnijden en dus meer geld verdienen aan het einde van de rit.

 

Repressief reageren op drugs zal nooit het gewenste resultaat geven, maar volgens mij willen ze drugs helemaal niet weg want dan stort de economie nog meer in... Ons volledig gerechtelijk systeem draait nu eenmaal op dat drugsgeld, kan je niet omheen! Drugs decriminaliseren betekend dat 2/3 van de politie/douane/... zonder werk zit

Ben benieuwd wat de toekomst gaat geven maar verwacht geen grote veranderingen binnen de kortste tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik even mag reageren als ervarings 'deskundige'...

 

In de jaren '90 kostte een halve gram coke 25 GULDEN, nu betaal je overal 25 EURO. Ik weet niet hoor, maar bij mij is dat toch zo'n 110 procent prijsSTIJGING. Concentraties zijn in mijn beleving ook sterk gedaald. Heb helaas geen oude samples en geen gas chromatograaf om dit aan te kunnen tonen, maar vermoed dat bovenstaand artikel een vrij hoog percentage 'stierenpoep verrijking' bevat..

 

En wat de wiet betreft... Dat is common knowledge, zeker hier. Kwaliteit is de afgelopen twintig jaar als een kaartenhuis in elkaar gepleurd (van de commercieel verkrijgbare wiet, thuis teelt is wel verbeterd over t algemeen) en de prijzen zijn, zeker na de euro invoering, als een raket gestegen.

 

Ik heb geen idee wat ' men' met een dergelijk artikel wenst te bewerkstelligen, maar persoonlijk denk ik niet dat t ook maar één spat zal bijdragen aan legalisatie. Voor mijn neus ruikt het naar journalistieke sensatiezoekerij.

 

Groeten uit Rotterdam

 

PS: ik verkondig hier slechts mijn persoonlijke, niet wetenschappelijk onderbouwde, mening. Ik hoop niet dat ik daarmee op iemand z'n tenen trap, dat is niet mijn bedoeling. Mocht dat wel zo zijn, bij deze vast mijn excuses.

 

EDIT: de genoemde onderzoeker heet Evan Wood. Dus misschien gaat het artikel over de situatie in Amerika, ik weet t niet. Maar voor Nederland raakt het in ieder geval kant nog wal.

Ergens ben je iets vergeten om even kort door de bocht te gaan 1990 anno 2013, zou je anno 2013 nog steeds 25 gulden betalen als de euro er niet was geweest?Elk jaar wordt alles duurder(postzegels, drank, brandstof en in feite bijna alles) ongeacht welke munt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Elk jaar wordt alles duurder(postzegels, drank, brandstof en in feite bijna alles) ongeacht welke munt...

 

Dat is waar maar de redenering gaat niet op.

 

Zaken worden duurder naar mate van de inflatie door de indexatie. Het probleem met illegale producten is dat daar geen index voor bestaat.

 

Wat IK PERSOONLIJK zie:

 

De straatwaarde van een gram Cannabis in de Vlaamse Grootsteden is in de laatste 10 jaar met meer als 150% gestegen; In de laatste 4 jaar - naar aanleiding van het sluiten van Roosendaal en Bergen op zoom, gevolgd door de polemiek rond de wietpas, gevolgd door de effectieve invoer van de wietpas - is de prijs van 1 gram cannabis met 25% gestegen in Antwerpen.

 

Ondertussen is de kwaliteit zienderogen afgenomen. En ik verwijs naar het visuele omdat je het daadwerkelijk kan zien:

 

Vroeger moest je haast gaan duwen om een volle 5 gram in 1 standaard gripzakje te krijgen.

Verdomme, ik heb het net getest, met mijn eigen kweek staat het zakje ook op ontploffen met 5 gram erin.

 

Koop je op de straat 5 gram krijg je daadwerkelijk 5 gram, maar je zakje is slechts 80% gevuld en staat helemaal niet zo bol meer...

 

 

 

 

 

Als het op illegale substanties aankomt mag je niet denken in de termen van een globale economie. Vraag en aanbod zijn niet zozeer van toepassing als het simpele winstbejag van een hoop criminelen. Daalt de prijs bij overaanbod? Ik dacht het niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel héél erg kort door de bocht wat je zegt over 5g in een zakje..

Er zijn nu eenmaal veel verschillende soorten, de één is een pak compacter als de andere

Als je er dan nog bijneemt dat niet alle wiet even droog is dan kom je uit op een vrij grote marge qua volume!

 

Ik heb al vaak zeer compacte ONVERZWAARDE wiet gehad, vaak is die zelfs lekkerder als die fluffy topjes (persoonlijke mening)

 

En zeggen dat illegale drugs niet aan inflatie gebonden zijn klopt ook totaal niet, wiet kweek je onder lampen en die lampen verbruiken elektriciteit => dat is inflatiegebonden

Coke wordt verscheept, die schepen verbruiken enorm veel diesel/olie => opnieuw inflatiegevoelig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind wiet nou niet echt veel duurder geworden hoor, 20 jaar geleden kreeg ik voor goede chitral ook gewoon tussen de 7 en 7,7k in guldens

Als je nu vergelijkbare (als dat uberhaupt kan) kwaliteit/wiet hebt zit je tussen de 3,7 en 4,3 is dus wel ietsje duurder, maar we leven ook 20 jaar later.

Genoeg producten die veel en veel harder gestegen zijn.

 

En natuurlijk is er wel enige mate van inflatie, als alles duurder wordt werkt dat door in een product, legaal of illegaal.

Edited by prutsertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeft er geen kut mee te maken, vraag en aanbod!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedkoper? was het maar waar hier in belgie, mijn ondervindingen i.v.m. wiet in 6 jaar tijd zijn:

 

-2007: 1 zakje van 5gr = 25€

-2008: 1 zakje van 4gr = 25€

-2009: 1 zakje van 3 tot 4gr = 25 tot 30€

-2010: 1 zakje van 4gr = 30€

-2011: idem als 2010

-2012: idem of 5gr voor 35€

-2013: idem 2012

 

dit alles de gewone commerciële wiet (WW, NLX), haze is dan bv. in 2007 7€/gr en vandaag 10€/gr

 

zal wel overal anders zijn zoiezo, West-Vlaanderen hier

 

Harddrugs naar mijn weten is redelijk stabiel gebleven

 

BTW. Kwaliteit is erop vooruit gegaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

WVL hier, ik betaal al jaren 5€/gram en is nog steeds zo, super kwaliteit.

Dan hebben we de soorjes die wat langer moeten a 7€/gram.

 

Blijkbaar zit je bij de verkeerde hehe, kan er hier ook kopen voor 10€ en de soortjes die wat langer moeten onder de lamp zelf tot 12€.

 

Je zou wel gek wezen zoveel te betalen.7 is het max dat ik betaal en dan per uitzondering als het echt niet anders kan(bv tegenslag met eigen kweek), alles erboven neem maar lekker terug mee.

 

Ow ja ik ken niemand uit WVL waar kwaliteit te koop is, de regio waar ik koop is OVL

 

greetz

Edited by DX Freak

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan koop je waarschijnlijk direct aan de grower?

zoveel geluk heb ik nog niet gehad :lol:

 

Het meeste van ik komt zelfs uit nederland geloof ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gooi 'm maar even in na al dat rekenwerk:

 

CBS consumentenprijsindex 1900 -nu

Kan zo snel niet per jaar vinden en zal dus 1997 moeten schatten: zeg maar 1900

de prijsindex van vandaag zal zo'n dikke 2700 zijn, dus de gemiddelde prijs van onze aankopen is nu een goede 40 % hoger dan in 1997. Dat zou zo van 10 euro naar 14 euro zijn, of van 25 naar 35.

Als ik smokey's lijstje zo zie, dan zit de wiet aardig op dezelfde lijnals boter kaas en eieren, of die van sokken ofzo .....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een hoge puurheid is alleen te verkrijgen door een goede connectie.

 

De straatcoke is over het algemeen maar 5 van de 10 strepen puur (coke) en dan mag je nog blij zijn.

 

Puurheid is niet een statistiek wat na 2 metingen zo maar even getrokken kan worden maar is iets wat constant verandert.

 

In 1 straat kan zowel pure coke als bloem worden aangetroffen.

Onzin artikel.

 

Je kunt weer zien dat een journalist er niks van af weet/ degene die de statistiek bedreven heeft.

Ik zou zelf als wetenschapper al niet kunnen nagaan hoe je betrouwbaar de puurheid in een land kan meten van een drug

aangezien je er geen norm op kunt loslaten want deze is er NIET (eigen ervaring B) )

 

Het versnijden gaat ZO divers.. Dan zou je zoveel stalen moeten nemen.... Onbegonnen werk.

 

Het ligt er maar aan bij wie je koopt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat leuk!!

 

Een discussie die nergens over gaat, en precies datgene voor mekaar krijgt wat de schrijver van dit artikel wilde.....: dat jullie erover praten en ruchtbaarheid aan zijn artikel geven......

 

Verders vind ik het kant noch wal raken :whistling

 

verder:

 

op school al de voor en nadelen van elke drug bespreken

ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen ipv alleen te zeggen drugs is slecht

in het uitgaanswereldje (en bij velen gewoon thuis) is G, M, xtc, drank, keta, speed en coke niet weg te denken

verbieden heeft totaal geen zin, werkt eerder averechts

op elke hoek van de straat kun je je zooi laten bezorgen, de kans dat je opgemerkt word is nihil, de kans dat een agent je opmerkt is meer dan nihil.

er moeten meer tenten komen waar je je drugs kunt laten testen.

en ik weet, vervanhunbedshow.. het zou gelegaliseerd moeten worden, verkocht moeten worden door een shop, waarbij je een product koopt waarvan hopelijk te zeggen is, dat het veiliger is dan hetgeen je op straat vaak tegenkomt. vervanhunbedshow, maar in mijn ogen de enige juiste aanpak.

 

;)

Hier ben ik het dan wel HELEMAAL mee eens!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...