Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

HiaWatha

Eerste Kweekverslag

Recommended Posts

Op deze manier wil ik jullie mee laten kijken naar mijn eerste kweek, ik heb redelijk wat info gelezen hier op het forum maar merk wel dat de theorie in praktijk brengen toch wel weer wat vragen met zich mee brengt. Doordat het de eerste kweek is voor mij heb ik nog heel veel te leren in het hele proces, hier staat veel beschreven alleen wordt ik nu wel weer onzeker over bepaalde dingen. Door hier een verslag te maken hoop ik door schande wijzer te worden hahah.

 

Setup.

 

600w philips master green power

750m3 afzuiger in akoestische kast gemaakt

1000 m3 filter

s vent 7a analoog ventilator regelaar

5x 26 ltr smartpot

goldlabel custom

blumat tensio meter

start set sannie's shop

400 gr perfect start

 

Het hokje waar het ingebouwd is is ong 120 breed en 110 diep en bekleed met wit plastic en onderkant vijverfolie. Het hokje is opgebouwd uit een houten frame waar zowel binnen als buiten gips tegen aan is gemaakt en heb op alle wanden inlaat rooster gezet waarvan ik de helft eventueel kan sluiten. heb van het hokje 2 wanden gebruikt om daar 4 deurtjes in te maken zodat ik overal redelijk goed bij kan, de deurtjes zijn van multiplex gemaakt. De bedoeling is om met een scrog net te gaan werken.

 

Dacht dat ik het zo redelijk compleet had samen gevat, zal kijken of ik ook nog tijd heb om een bouwverslagje te maken want we hebben toch nog aardig gebouwd en ook hier al enige problemen in ondervonden.

 

Vorige wk zondag heb ik 5 Herijuana zaadjes in de sponge pots gelegd met een pincet. Ingewaterd met 1ltr water van ong 26 graden met 1 gram bacto opgelost. Dit alles werd bij de zaadjes geleverd. Spongepot in de propagator gedaan met led lampjes en die 24h aangehouden. Na 2 dagen zag je bij 1 zaadje beweging ( die groeide uiteindelijk andersom, zie ander topic een link posten moet ik nog uitvogelen), en snel volgden er 3 anderen. 1 is tot vandaag nog niet uitgekomen, wel lijkt er een klein wit puntje te zien, misschien dat ie nog komt.

 

Ik had nadat er beweging was te zien bij 1 van de zaadjes de 5 smartpotten van 26ltr klaar gemaakt. De 3 zakken gold label custom zo goed mogelijk verdeeld over de 5 smart potten. Ik dacht dat ik over zou hebben maar heb eigenlijk nog te kort maar is geen ramp met die grote potten en kan ik het voor de volgende keer makkelijker opwaarderen door er gewoon wat bij te doen . Daarna heb ik op 1 26 ltr smartpot ong 80 gram perfect start gemengd samen met de 4 gram mycorrhiza schimmels en 1 gram in het midden gelegd. In iedere pot 4 buffer tabletten gedaan en heb ze daarna ingewaterd met ong 3 a 4 ltr water per pot waarin weer bacto was opgelost. dit toen tot aan vandaag in donker weg gezet. de blumat tensio meter geeft nu 30 aan.

 

 

 

4 van de 5 zaadjes waren dus al aan het opkomen en begonnen sinds gisteren wel erg snel te groeien te strekken. bij 2 bleven de zaadhulsels achter en 1 groeide dus over de kop. heb vanochtend de zaad hulsels er geprobeerd af te halen maar ging wel stroef maar denk zonder beschadigingen gelukt. nu weet ik inmiddels dat je beter een druppel water op kan leggen en dat het dan gemakkelijker moet gaan.

 

nu zat ik laatste dagen ineens te twijvelen over het voorgroeien, tl of toch de hps. heb gekozen toch maar voor de hps maar dan een greenpower aangezien deze iets beter schijnt te zijn met het voorgroeien doordat er iets meer blauw spectrum in zit. deze dus vandaag nog even gehaald en direct 1 op reserve genomen. wil natuurlijk niet dat als ik een keer savonds thuis kom en lamp kapot is nog eens tot volgende dag moet wachten om nog eentje te halen hahah.

 

vanmiddag was het dus zover dat ik de 4 zaailingen ging overzetten op de grote potten, ik zag bij 1 al een wortelpen van ong 2 cm lang door spongepot heen groeien. bij anderen was dit niet waar te nemen. de zaailing die de wereld over de kop begon zag je dat de wortel helemaal nog niet lang was en nog steeds omhoog lag had gehoopt na 2 dagen toch op dat deze meer naar beneden was gegroeid al heb ik hm wel heel voorzichtig gedraaid om zo min mogelijk de wortel te storen, te beschadigen.

heb de zaailingen die al redelijk begonnen te strekken iets dieper ingegraven dan een andere en heel voorzichtig de aarde eromheen aangedrukt. vond het maar niks met die tere dames, daarna nog een klein scheutje water bij gedaan met daarin nog beetje bacto in opgelost. het zaadje wat nog niet opgekomen is heb ik nu ook met de sponge tray op een smartpot gelegd en direct op de hps denk toch dat ik deze straks weer in de propagator plaats in de hoop dat deze toch nog komt en anders gaan we eerst met 4 van start

de lamp heb ik nu ong 75 a 80 cm boven de aarde hangen en op de lamp een clip vent gericht zodat warmte van lamp weg geblazen wordt. de temp boven de aarde is ong 26 graden. ik vind het iets te hoog maar heb alles net aan staan en zit nog een beetje met instellingen van de afzuiger te spelen. zou geen probleem op moeten leveren aangezien de capiciteit wel redelijk is voor het hokje dacht ik zo. de luchtvochtigheid ook nog wat aan de lage kant die zit nu ong op 65% maar ook daarvan staat de bevochtiger net aan. ik bevochtig buiten het hok aangezien kamer waar die staat ook niet erg groot is en van mening ben dat het zo wel het hokje ingezogen gaat worden en anders moet ik nog iets maken in het hok waar de bevochtiger op kan staan.

 

heb direct nog een paar foto's toegevoegd.

 

zaailing die over de kop ging, volgende keer zaadje dieper plaatsen.

 

gallery_35805_16263_207168.jpg

 

zaailing met hulsje

 

gallery_35805_16263_229658.jpg

 

nadat hulsje er af gehaald was

 

gallery_35805_16263_1939174.jpg

 

in de 26ltr pot, je ziet ze amper. wel moet ik nog even de rest van aarde afdekken met folie. wilde folie gebruiken wat onder laminaat komt.

 

gallery_35805_16263_1819261.jpg

 

de tensio

 

gallery_35805_16263_213656.jpg

 

het hokje

 

gallery_35805_16263_3615538.jpg

 

gallery_35805_16263_841999.jpg

 

gallery_35805_16263_206658.jpg

 

gallery_35805_16263_1956732.jpg

 

porseleinen kroonsteen met draad met speciale omhulsel tegen hoge temperaturen en zilveren kern meende deze 4mm2 en natuurlijk aderhulsjes gebruikt.

 

gallery_35805_16263_296038.jpg

 

digitale tijdschakelaar met relais.

 

gallery_35805_16263_192961.jpg

 

de afzuig regelaar. De ingestelde temp op foto klopt natuurlijk niet staat nu rond de 24 graden met een diff van 1,5 graad. De temperatuur sensor is in het midden van de kast geplaatst maar nog niet afgedekt.

 

gallery_35805_16263_30915.jpg

 

Door de nodige lawaai overlast deze kast nog gemaakt voor afzuig motor. En nu zo stil als het maar kan door uiteindelijk de ventilator in rubbers te hangen, nu nog heel lichtjes een zoembrom maar daar komt in toekomst wel een frequentie regelaar voor.

 

gallery_35805_16263_1272800.jpg

 

 

hoop dat ik het zo allemaal beetje goed heb samen gevat en dat we iig een beetje in het juiste spoor zitten en dat door wellicht mijn fouten ook anderen weer kunnen leren. zal komende zoveel mogelijk proberen te posten en samen te vatten.

 

mvg.

HiaWatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goed begin is het halve werk. Ik speel ook met de gedachte om binnen te gaan kweken, misschien kan ik wat van je leren. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update.

 

Ik heb de zaailingen nu 2 dagen in de potten staan, de ene iets verder in gegraven dan andere doordat ze iets gestrekt waren in de propagator maar ze hebben nu alle 4 ong zelfde lengte.

 

De bevochtiger buiten de kast werkte niet echt dus die is nu naar binnen gegaan en staat volop te blazen, als licht uit is staat ie ook aan en dan loopt vochtigheid naar 80 a 85%. Bij licht aan is het ong 55% (maar dan draait afzuiger ook iets harder), ik vind het zelf nog wat aan de lage kant dus ga vanavond de kast nog beeje besproeien met een planten sproeier in de hoop dat het hoger zal worden met lamp aan. Zou ook nog wat vochtige theedoeken kunnen ophangen in kast om een hogere luchtvochtigheid te krijgen. Temperatuur is rond 25 a 26 graden bij lamp aan en als licht uit is heb ik op mn thermometer 17graden ook dit vind ik erg laag maar kan mede komen door de bevochtiger die koude waterdamp blaast en dus waarschijnlijk ook over de voeler van thermometer heen blaast. Voor morgen ga ik bevochtiger aan de andere kant van de kast zetten om te kijken als dat een verschil heeft anders zou ik voor die uurtjes een elektrische kachel moeten laten branden. Kamer temperatuur is ong 19 graden dus zou verwachten dat dat ook in de kast zou moeten zijn.

 

Ook viel mij op dat door bevochtiger wel vocht op de zaailingen valt en daar dus druppeltjes op zitten als lamp weer aan gaat, ik weet niet als dit schadelijk kan zijn? het is alleen aan de kant waar bevochtiger staat

 

Heb inmiddels folie over potten heen gelegd met in het midden een opening voor de zaailing, had direct ruzie met het folie want het krulde constant weer omhoog, heb er dus verschillende dingen die ik zo om me heen had liggen boven op het folie gelegd zodat het niet weer kan op krullen.

 

De lamp heb ik nog iets laten zakken van ong 75 a 80 cm boven zaailingen naar ong 65 a70 cm boven zaailing, de bedoeling is om hm morgen weer iets te laten zakken of wordt dit dan te laag voor de zaailingen?

 

Het 5e zaadje is nog steeds niet opgekomen en zit nog steeds in de spongepot in de propagator, wel zie ik inmiddels dat het worteltje iets bloot is komen liggen (een wit puntje), maar verwacht eigenlijk niet meer dat ie nog komt of hebben jullie nog tips wat ik misschien nog eens kan proberen? of gewoon nog even geduld hebben?

 

Waar ik trouwens niet aangedacht heb is om de clip ventilator binnen in kast te laten schakelen met lamp, zodat als lamp uit gaat clip vent ook uit gaat. Of laten jullie deze continue aan?

 

Heb gister de zaailingen een flinke borrelglas water gegeven zodat wortel wel vochtig blijft, dit heb ik trouwens gedaan vlak voordat lamp uitging. Ook draai ik de potten 2x per dag als ik zie dat de zaailing richting de lamp gedraaid is en morgen weer een flinke borrelglas water geven denk ik alleen zal dit wel gebeuren als lamp nog ong 3,5h moet branden. Tensio geeft trouwens 40 aan alleen ben ik van mening dat dat voor zaailingen niet veel verteld omdat tensio nu nog dieper zit als de worteltjes van de zaailingen toch?

 

En dan nog een paar foto's, valt nog weinig te zien vind ik zelf hahah

 

De zaailing die de wereld over de kop begon, krult zn kleine blaadjes duidelijk iets meer als de andere 4. Betekent dit iets?

 

gallery_35805_16263_3800480.jpg

 

 

gallery_35805_16263_3277983.jpg

 

 

gallery_35805_16263_3188982.jpg

 

 

bij deze zie je dus lichtjes vocht van bevochtiger zitten.

 

gallery_35805_16263_389411.jpg

 

 

gallery_35805_16263_854899.jpg

 

 

tot zover dacht ik alles weer samen gevat.

 

@Dilago het goede begin was door hier veel te gaan lezen, van mn fouten zul je zeker leren :lol: . Doe ik ook ;)

 

Mvg.

HiaWatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit!

 

Mag ik vragen waarom je zo'n enorme kast hebt voor je softbox? (Afzuiger)

 

 

Temp. sensor hoef je niet af te dekken, zit toch een plastic doosje om? En sensor zelf zit als het goed is met siliconen vast van binnen om niet box temp over te nemen

 

 

Greetings from Junglebook :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

mooie kast heb je daar gebouwd zeg! Zit wel ff te denken: Lucht gaat erg vaak "de hoek om" dus erg veel weerstand? Naar mijn weten is het het best om in het afzuigsysteem zo weinig mogelijk luchtweerstand te creëren.

 

Ben wel benieuwd naar je kweek, ik ga je volgen!

 

succes,

 

greetz D

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Mowgli heb ik direct een bankje waar ik op kan zitten en mn kastje kan inkijken. Nee gekheid volgende ronde plaats ik hm binnen in kast.

 

@ CannaDanny, leuk dat je het gaat volgen. Succes kan ik wel gebruiken :lol:

 

Ik had een gecombineerde set van puk gehaald, alleen gaf deze nog wel iets wat geluid als het setje op max draaide. Zelfs met de geisoleerde slang. Heb voordat ik deze kast maakte geluisterd buiten en vent was hoorbaar buiten mn tuin, je kon gewoon horen dat er wat draaide. Ik blaas af via een boven luikje bij mijn raam en aangezien ik direct achter mn tuin een speelveldje heb waar ook s'avonds wel wat jongeren willen hangen en mn buren ook vk in de tuin aanwezig zijn besloten om iets te realiseren waar haast geen lawaai meer uit kwam.

 

Voordat ik het lawaai probleem constanteerde had ik geprobeerd het hele setje binnen in mn kast te bouwen alleen vond ik dat niet mooi uitkomen, geprobeerd met bochten, passtukken en flexibele slang etc. Uitgaande kant met geisoleerde slang werd te groot voor mn hokje mede door de bouw van een houten frame en dat beperkte me ook nogal in uitvoering. Had eerst kastje gemaakt en toen spulletjes gehaald.

 

Zodoende dus een box gemaakt die bij de volgende ronde in mn kast gebouwd kan worden en hoef ik niet te werken met bochten en slangen om filter te plaatsen en om lucht er uit brengen zo is alles veel beter dicht dacht ik zo. De schotten die binnen in zitten weerkaatsen het geluid en de gaten waar lucht langs moet, zijn ruimer dan het oorspronkelijk uitgaande gat (wat een diameter heeft van 200mm) en groter zijn dan uitgaande kant ventilatorhuis. Ik dacht dat de ventilator er weinig last van zou hebben op deze manier en genoeg ruimte heeft om lucht langs te laten lopen, heb iig geen lawaai meer en dat is denk ik belangrijkste!

 

Capiciteit van ventilator is 750m3, zou die toch last hebben van wat weerstand dan is het nog ruimschoots voldoende voor kastje dacht ik toch.

Lucht hoeft ook niet ver 3 a 4 meter en het is buiten. Zeker als het later nog in gebouwd wordt dan hoeft het ook niet te stijgen en is het met 1 bocht 90 graden buiten.

 

Temp sensor zit idd in klein kastje is alleen niet meer vast gekit, had klein gaatje geboord en wilde niet het stekkertje proberen door het gaatje te drukken, de sensor zelf was makkelijker door het gaatje te krijgen.

 

mvg

HiaWatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi HiaWatha,

 

Sorry had vanmiddag geen tijd meer.... (was aant werk)

 

Als stealth jouw doel was en dat nu bereikt hebt, is toch goed? Miss is een geluiddemper een idee? Ik begrijp je bedoeling, ben alleen bang dat dat beetje weerstand waar jij het over hebt iets meer is als je denkt. Capaciteit zal nu zekers genoeg zijn, evt kun je met tijd een zwaardere fan erin zetten.. metalen bochten ipv gebogen flexibele slang helpt ook een berg tegen geluid overlast en drukval (heb de mijne helemaal met spiro gemaakt, 160 naar afzuiger en 200 naar buiten)

 

Je zegt dat je afzuiger een beetje blijft brommen, op hoeveel % staat deze ongeveer? De mijne staat gedurende de nachtperiode op ongeveer 35% (dus net iets voor het midden) maar dit is om de planten tijdens hun nacht ook veel verse lucht te geven, ik weet niet tot hoever ik mijn afzuiger (1000m³) kan dimmen voordat ie gaat brommen. Als je afzuiger té hard moet "werken" om de lucht naar buiten te krijgen kan ie langzaam doorbranden waardoor ie ook gaat brommen, en uiteindelijk kapot gaat.

 

Hihi dat stekkertje heb ik ook in m'n handen gehad, en hetzelfde als jou gedacht.... sensor los, door de muur en weer vast

 

Bankje wil ik graag 's van je lenen :lol: kan wel in m'n hokje zitten (werkt heerlijk ontspannend), maar heb niet de luxe van een bankje

 

Wat voor bevochtiger heb je? Als je deze in een soortement van tunnel voor één inlaatkant van je hok kan maken, zodat de ingaande lucht de damp van de bevochtiger meeneemt en de afgelegde afstand van de damp naar je hok groter wordt zodat de damp kan oplossen in de lucht? Of een lucht/vocht verdeelbuis langs alle vier wanden met één aanvoer in een hoek met Y-splitsing? Beetje naar 't idee van Racker's bevochtigingsbuis in z'n OC avontuur

 

 

 

Succes!

 

 

Greetings from Junglebook

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes aangesloten die lamp man !

 

En porseleinen kroonsteentjes ... Daar heb ik wel vaker iets van gelezen hier :lol:

Schijnt erg veilig te zijn ....

 

Suc6

 

UG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wordt weer tijd voor een kleine update door rl drukte nog niet eerder kans gekregen om er even rustig voor te zitten.

 

 

@Mowgli, een demper is toch nog wel redelijk groot en dacht dat daar ook een tegendruk in wordt gecreeerd. Geluid hoor ik niet meer en dat is idd het belangrijkste. Met afstelling zit ik nog steeds een beetje te spelen, bij mij staat ie voor nacht op minimaal en bij lamp aan in het midden. Brom blijf je houden doordat het geen frequentie regelaar is alleen hoor je hm iets meer als vent langzaam draait maar ook als ie volop staat bij auto maar als ik schakelaar op 100% stand zet niet. Maar vind het niet hinderlijk. Spiro buis heb ik ook liggen met bijbehorende koppelstukken en kleppen en dat lijkt me straks idd ook het beste.

Een buis systeem is idd nog niet zo gek maar eens over nadenken hoe ik dat ga realiseren, mooiste is dat bevochtiger buiten hok komt te staan en met een terug loop van het gecondenseerde vocht.

 

@ Urbangrower, jah veiligheid is voornaamste toch, het draad wat ik gebruikt heb was toch 2,5mm2 en niet 4mm2 zoals ik eerst vernoemd heb, maar wordt gebruikt in ovens en frituren.

 

@ P@fferke77, Thanks.

 

 

Zoals al vermeld zit ik nog steeds een beetje te spelen met de regeling van lucht in combinatie met temp en lv. het schommeld nogal wat vind ik zelf. Als lamp aan is heb ik een redelijke constante temp van rond 28 graden alleen dan is lv aardig laag. Bij lamp uit heb ik bevochtiger ook aan en dan loopt lv op naar 100% maar daardoor zakt temp wel erg weg mede door koude damp van bevochtiger. Als lamp aan ging was hele kast gevuld met mist en plantjes helemaal vochtig. Heb nu instelling bevochtiger veel minder gezet zodat niet zoveel vocht wordt ingegooid bij lamp uit (vanochtend gedaan even kijken hoe het straks is als lamp weer aan gaat). Als lamp aan gaat dan vocht gehalte van bevochtiger weer hoger zetten. Heb nog hygrostaat liggen die er straks ook maar tussen zetten en bevochtiger laten schakelen op lv gehalte. Een buis systeem zal hier denk ik ook beter voor zijn maar dat moeten we nog een beetje bedenken hoe en wat.

 

Door dit probleem van lv lijken de zaailingen het wat minder te doen en krullen de blaadjes iets naar beneden en volgens info hier op het forum is dat een verdampings probleem icm lv al weet ik het niet 100% zeker? Denk dat de pics genoeg zeggen. Het doet zich voor bij 3 van de 4 planten en bij degene die er geen probleem van heeft daar zit de luchtinlaat ong 15cm lager dus vanuit dat punt zou ik zelf nog denken dat het misschien nog iets met zuurstof te maken heeft.

 

Ze zitten nu 8 dagen in de grote potten en heb verder aan lamp hoogte niks meer gedaan ong 60 a 65 cm van plantje, 1 x vd wk redelijk wat water gegeven ong 2,5 ltr de plant en af en toe een klein borrel glas. Tensio is nog niet boven 40 mbar geweest. De 5e pot is uit hok gehaald en zijn nu alle 4 rechtstreeks bij elkaar onder de lamp gezet zodat ze goed in het licht staan en niet in de hoeken zoals dat wel gebeurd met een 5e pot. Nog een clip vent gemonteerd boven in hok die naar beneden blaast. zit nog te denken om een dwars stroom vent te plaatsen met regelaar die straks heel langzaam over plantjes heen blaast. De ander clipvent staat nog steeds op lamp gericht zodat ie de warmte van lamp blaast.

 

gallery_35805_16263_3050845.jpg

 

gallery_35805_16263_2595267.jpg

 

gallery_35805_16263_3528632.jpg

 

gallery_35805_16263_2231231.jpg

 

gallery_35805_16263_2616354.jpg

 

 

Deze heeft dus geen last van hangende blaadjes en in die hoek zit een lucht inlaat lager en deze is ook iets hoger. iets langere stam maar dit was ook de lantaarn met een langere wortel al toen ze erin kwamen

 

gallery_35805_16263_3237544.jpg

 

gallery_35805_16263_2178508.jpg

 

gallery_35805_16263_3674179.jpg

 

de clipvent op lamp stand 1

 

gallery_35805_16263_3073469.jpg

 

clipvent bovenin kast stand 2

 

gallery_35805_16263_2543056.jpg

 

 

de temp met lamp aan, sensor op hoogte van plantje

 

gallery_35805_16263_3681018.jpg

 

 

de min/max temp en lv

 

gallery_35805_16263_854903.jpg

 

gallery_35805_16263_591209.jpg

 

ik hoop weer genoeg info neergezet te hebben om een beetje feedback te krijgen.

 

Mvg

HiaWatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie setup die je gemaakt hebt.

 

Die 750m3 box bromt niet alleen maar door dimmer.. bevestiging aan plank doet veel.

Zou je aan de uitblaaskant nu een flens maken en dar stuk sonodeck aan naar dat uitblaasgat zonder die schotjes dan herken je hem niet meer terug en kan hij zonder verlies van debiet zijn werk doen (scheelt je ook weer brommen).

Een demper werkt echt heel goed al is het met een paar meter uitblaas slang niet echt nodig.

 

Die clipfan boven in hok uit, de 1 iets omlaag en tussen lamp en potten door laten blazen zal de zaailingen (en je klimaat) goed doen.

Zaailingen hebben helemaal geen perfecte omgeving nodig zoals stekken, worden ze alleen maar lui en verwend van.

 

De luchtbevochtiger die je hele hok vol mist zet.. elektra en water zijn geen goede maatjes, probeer dat onder de 70% te houden, 50% is al heel mooi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lostchild,

 

de vent motor zoals op foto is ie niet meer bevestigd, doordat ie op plank bevestigd was bromde die idd nog veel meer en hangt nu in rubbers tegen de houten plaat aan. Op de uitgaande kant zit idd flens met stuk sonodeck van nog 5mtr heb hm nog niet ingekort. de vent motor komt uit een stalen box en als ik daar de sonodeck op zetten kon ik hm buiten wel horen en nu niet. Ik heb hm idd zo niet geprobeerd zonder schotten.

Ik heb ze zo ook gezien via mn werk met schotten alleen zijn die wel iets groter.

 

Dat met vocht en elektra heb ik al over nazitten denken denk toch maar die stopcontact boven in hok eruit en elektra in spatwaterdichte lasdoos plaatsen.

 

Ben nu bezig om een andere ventilator te realiseren die ik onderin kan hangen en fijner kan regelen ipv de clipvent. Ik vind clip vent nog wel aardig hard draaien en was van mening dat ook niet ten goede kwam om hm direct op de plantjes te richten. Zal in loop van dag nog een pic plaatsen van nwe vent en ook nog even van box met sonodeck en flens.

 

Ik was van mening dat je eerste dagen juist een zo hoog mogelijk lv gehalte moest hebben bij je plantjes maar dus niet nodig bij zaailingen zal komende dagen goed in de gaten houden hoe het gaat met de nwe instellingen van bevochtiger en toch maar die hygrostaat monteren die ik dan kan instellen op 70% en dan slaagt ie wel af als ie er is.

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had voor de donkere periode de bevochtiger lager ingesteld wat toch nog resulteerde in een lv van 72% op zn hoogst, iig stukken beter als de 100% wat ik eerst had door de nacht. Nu met lamp aan zakt ie wel weer wat, dus tijdens lamp aan lv rond 50% dus mooi. bevochtiger wel weer wat hoger ingesteld.

 

clipvent boven in hok uitgezet en een dwars stroom net boven de potten gehangen en zo zacht mogelijk laten draaien met een regelaartje, je ziet blaadjes licht bewegen. Temp is daardoor ook weer een graadje gezakt en nu 27 graden. Zo de komende dagen even weer goed in de gaten houden en kijken als blaadjes weer beetje recht komen.

 

 

de dwars stroom vent

 

gallery_35805_16263_3186323.jpg

 

gallery_35805_16263_1299965.jpg

 

regelaartje eliwell

 

gallery_35805_16263_3902115.jpg

 

en nog foto van box met uitgaande kant met sonodeck

 

gallery_35805_16263_1229467.jpg

 

mvg

HiaWatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

reduceert sonodeck veel geluid? Als ik het goed begrijp is de sonodeck de buis die aan de uiteinde van de afzuiger is bevestigd. Ik heb 1500 softbox en dat produceert ook wel wat sound. Als dat dus helpt kan het geen kwaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ sparta rotterdam

 

sonodeck reduceert idd nog een hoop, maar in mn oude situatie (gewoon rechtsreeks op de box) hoorde ik toch nog buiten geluid vandaar dat ik toch zelf nog wat geknutseld heb B) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar heb je het besteld? Als je het buiten hoorde dan was inderdaad een hoop geluid. Waar je al niet aan moet denken bij onze hobby.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie hokje voor de eerste keer. B)

 

 

LV boeit totaal niet met zaden planten, die luchtbevochtiger is totaal overbodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Sparta Rotterdam ik heb m'n spullen gehaald bij Puk support na aanleiding van goede ervaringen van de leden hier. Het was wel stukje rijden voor me. Misschien was het geluid wat je hoorde voor anderen acceptabel maar ik wilde gewoon niks horen als afzuiger op 100% draaide.

 

@ Johnny-Sack dank je, het is de bedoeling om vaker te gaan dus direct maar redelijk kastje gemaakt, maar achteraf had ik toch wel wat dingen anders gedaan. Voor de volgende ronde toch nog paar aanpassingen maken. Ik heb trouwens sinds vanochtend de bevochtiger er uit gehaald. Blaadjes hangen nog steeds iets naar beneden. Zal vanaaf wel een paar foto's plaatsen.

 

Mvg

HiaWatha

Share this post


Link to post
Share on other sites
porseleinen kroonsteen met draad met speciale omhulsel tegen hoge temperaturen en zilveren kern meende deze 4mm2 en natuurlijk aderhulsjes gebruikt.

 

Heel mooi allemaal, maar waarom heb je de draden niet gelijk op de fitting aangesloten?

Zonde van de moeite vind ik het op deze manier.

 

speciaal draad gebruiken, maar waar de draad het warmst word heb je gewoon normaal draad erop zitten B)

 

edit: en is die aarde draad op je lamp met zachte of harde kern?

Edited by Amecheesia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dwarsstromer hoger, je hebt potten afgedekt en dan wind erlangs van boven, hangende blaadjes verdampingsprobleem B)

 

Ik bedoelde eigenlijk ipv die schotten de Vent in rubbers, plankje met flens op uitblaas en dan stukje sonodeck naar je kastgast --> flens

buitenkant kast ook flens waar dan weer sonodeck op komt.

 

Zo heb ik een (veel te groot gemaakte) MDF box voor mijn 750M3 die nu ook op stand 10 niet te horen is qua Vent geluiden en luchtstromen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Amecheesia is harde kern wat naar binnen gaat en je hebt helemaal gelijk dat het nog beter is om binnen in lamp aan te sluiten maar ik durfde dat nog niet aan!

 

@ Lostchild wilde idd dwarstromer verder omhoog hebben alleen zat mn luchtrooster in de weg ben nog niet in mogelijkheid geweest om even bij bouwmarkt langs te gaan om iets te creeren met een ketting ofzo zodat ik hem ook steeds kan verstellen. wat ik eventueel nog kan doen is beugels onderop plaatsen komt voor nu ong kleine 10 cm hoger.

 

Kleine update.

 

Plantjes hebben idd een verdamp probleem mede omdat ik vergissing maakte om lv hoog te houden eerste wk. Bevochtiger hardop aan en nog bij spuiten met sproeier en ik heb helemaal geen rekening gehouden met de smartpotten die dit dus ook nog eens op zuigen. Ik spoot ook tegen de zijkant van de smartpotten. Mn tensio meter stijgt maar niet en weet dus nu ook waarom. Staat nu op 50 alleen is aarde wel erg vochtig knijp er momenteel gewoon druppels uit dus dacht er goed aan te doen om folie weg te halen en de potten een beetje te laten indrogen?

 

nog paar foto's, nog met folie erop maar later folie eraf gehaald.

 

gallery_35805_16263_1457455.jpg

 

gallery_35805_16263_278679.jpg

 

gallery_35805_16263_807583.jpg

 

gallery_35805_16263_1292470.jpg.

 

Iig eerste wk al aardig wat geleerd wat ik zo nog niet uit de info had gehaald (ongetwijveld gelezen maar niet opgeslagen) en daarom is het ook goed om eens de praktijk in te gaan B)

 

Mvg

HiaWatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je mag geen kabelschoentjes/speakerkabelschoentjes/aderhulzen/ofhoehetookmagheten op draad met harde kern zetten :lol: ;) ;)

want die kan je er nooit goed aan vast klemmen

 

en beter alleen draad met harde kern gebruiken voor draden die niet bewegen.

 

Ik zou me toch iets meer gaan verdiepen in het electra gedeelte als ik jou was B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh lekker zweepje :lol: .

 

Op de harde kern zit verder niks alleen op het draad anders had je de hulzen ook kunnen zien op de foto net als de bovenkant waar het draad zit en idd alles wat kan en moet kunnen bewegen in hok is draad en rest allemaal harde kern, vanuit de lasdoos in hok gaan we verder met draad.

 

hahah dan had ik 15 jaar geleden al ontslag moeten hebben Amecheesia als ik niks van elektra had geweten B)

 

de tang die ik gebruik gaat pas weer open als huls helemaal ingedrukt is, dus altijd goed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld maar op die aarde draad(met harde kern) zit een schoentje of hoe het ook heet.

en dat mag volgens mij niet bevestigd worden op een draad met harde kern.

 

je hoeft me niet te geloven maar dat kan nooit goed vast zitten.

 

de kabel zet uit als hij warm word.

en wat gebeurd er dan als hij koud word?

 

@ Amecheesia is harde kern wat naar binnen gaat en je hebt helemaal gelijk dat het nog beter is om binnen in lamp aan te sluiten maar ik durfde dat nog niet aan!

 

lol 15 jaar in de elektro en dan geen lamp aan durven sluiten B)

wat doe jij dan hele dag op het werk?

kan ik daar ook komen werken? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...