Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

HiaWatha

zaadje groeit andersom!?

Recommended Posts

ik heb 5 zaadjes in een propagator zitten en heb het idee dat 1 zaadje andersom groeit, dus wortel omhoog gooit. dit zaadje kwam als eerste in beweging van de 5 maar 3 anderen hebben hm reeds ingehaald.

 

heb geprobeerd om info te vinden hier op het forum maar kon zo niet iets vinden van van andere forum gebruikers.

 

hebben jullie dit al eens meegemaakt of gezien en wat moet ik eraan doen. had geprobeerd om ze goed mogelijk in de spongepots te leggen met een pincet, alleen merkte ik alwel met het erin leggen dat toen ik pincet terug haalde dat ze wat verschoven.

 

heb een paar foto's toegevoegd, hopelijk kunnen jullie het goed zien. Het is niet een hele beste camera of ik ben geen goede fotograaf hahah. maar dat zal komende tijd wel iets gaan verbeteren.

 

 

gallery_35805_16263_1548530.jpg

 

 

gallery_35805_16263_358605.jpg

 

 

gallery_35805_16263_207168.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het echt briljant........ Wtf...

 

Ik denk dat je er voorzichtig een handje aarde ofzo over moet doen doen... Dan vind ie misschien z'n weg nog.

 

En misschien volgende keer zaadje wat dieper in t potje doen,denk dat ie erg ondiep in t potje zat...

 

Zou leuk zijn als je t verloop van t zaadje post!

 

 

Urbangrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien proberen om de zaailing iets omhoog te trekken zodat de wortel iets beter op de aarde komt te liggen is dat een optie, en dan beetje de aarde van de spongepot eroverheen proberen te leggen?

 

In principe zaten er al lichte gaten in de spongepot en heb daar zoals voorgeschreven 5 tot 10mm een schroeverdraaier ingedrukt. Ga volgende keer wel een iets dikkere schroevendraaier gebruiken, had nu een kleine kruiskop gebruikt wat ong net zo dik was als het zaadje. ik kon 4 zaadjes nog wel lichtjes zien liggen van boven af, degene die ik niet kon zien is ook nog niet omhoog gekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In ieder gevan het witte worteltje bedekken want dat droogt zo uit en kan niet tegen licht.

Wat urbangrower zegt volgende keer dieper planten, wel heel bijzonder om te zien. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

laten gaan, leren we nog wat van. omdraaien en ingraven is te makkelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

men neme de zaailing van de drek af .

men neme een theelepeltje en draaid een gaatje in de drek .

men plaatse de zaailing in het gaatje in de drek .

men gaat verder met waar men mee bezig was .

probleem opgelost .

 

ps;men moete wel de smalle kant van theelepeltje gebruiken .

 

gewoon genieten

mac

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites
laten gaan, leren we nog wat van. omdraaien en ingraven is te makkelijk.

En straks bladvoeding met het gietwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

soms heb je dat een zaadje ontkiemt en niet het worteltje maar de kiemblaadjes als eerste te voorschijn komen met dit als gevolg. Het zaadje opend aan de onderkant ipv de bovenkant normaal gesproken, je ziet dat de wortel aan het zoeken is maar het zaadje blokkeerd de pen, zaadhulsjes er voorzichtig afhalen en met de wortel omlaag in de aarde terug zetten, met beleid natuurlijk.

Geen zeldzaam fenomeen trouwens, ben het al tig keer tegen gekomen.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon omdraaien dat ding.

 

Heb ik al meerder malen gehad en en omdraaien werkt het best, als ik Mr. Error even mag bevestigen.

 

Goede nachtrust toegewenst. :lol:

Edited by Mitsz van der Kamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Treetje omdraaien. Dan zit die weer goedom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Amnees, ik heb toch voor de makkelijke weg gekozen, ik moet zelf alles nog leren!

 

@Racker, maar dan zit het licht aan de verkeerde kant haha

 

Ik heb het zaadje gisteravond iets verlegd en gezorgd dat het worteltje nu bedekt is met aarde, zal in de loop van avond nog wel even een foto plaatsen van het resultaat. Het ziet er naar mijn mening goed uit nu.

 

Het 5e zaadje heeft nog steeds geen zin om eruit te komen terwijl juist die anderen redelijk snel gaan nu, ik heb de led lampjes 24h aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kleine update van het zaadje.

 

foto van gisteren.

 

gallery_35805_16263_362468.jpg

 

 

ik dacht dat het hulsel zelf wel zou vallen.

 

gallery_35805_16263_229658.jpg

 

door de nacht heen was deze zelfs half krom gevallen tegen zijkant aan van de propagator

 

heb ze vanochtend maar even geholpen, vond het wel tricky om er zo aan te trekken het zat er redelijk vast op. maar het blaadje wil nog niet echt ontvouwen.

 

gallery_35805_16263_69280.jpg

 

 

 

in het 5e zaadje nog steeds geen beweging, ik denk dat deze ronde met 4 gaat worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit om die ene nog een vliesje...druppeltje water en je veegt m dr zo af..

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zsm uit de propagator en een flink eind ingraven die lantarenpalen achterin en het zaadhulsje wat nat maken (druppel water) en met pincetje de zijkantje pakken, zal het vliesje zo open gaan. Met lospeuteren trek je al snel blad mee.

 

Na ontkiemen en opkomen zsm vochtige propagator uit om strekken te voorkomen bij zaailingen.

 

Omgekeerde zaadjes, bekend verschijnsel ook hier maar zoals dit heb ik nog niet gezien, wel dat zaadje zichzelf in onmogelijke hoek drukt in medium waardoor vage ontkieming daarna of een penwortel die naast kiempje ineens omhoog komt ed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was even de info die ik nodig had lostchild, zat vanochtend al te zoeken op het forum wanneer ik ze eruit moest halen. Had vanochtend dus het hulsel eraf getrokken dit dus zonder druppeltje water gedaan vandaar dat het dus zo moeilijk ging. Inmiddels is die lantaarn achterin langzaam aan het open vouwen en drukt nu al met zn kopje tegen de led lampjes aan waardoor die dus ook niet goed kan ontvouwen

 

de 4 die ontkiemd zijn gaan vanmiddag eruit en gaan in de grote 25ltr smartpot het hok in.

 

Ik zal een kweek verslagje aanmaken want merk nu al wel om de theorie in praktijk te brengen wel wat vragen bij me oproept.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...