Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
B_stung

Fusarium ? of andere schimmel ?

Recommended Posts

gallery_29291_16164_1709235.jpg

gallery_29291_16164_1597614.jpg

ik heb ze al afgedaan om niet tusse de andere ook een schimmel te krijge xo

maar is dit Fusarium of iets wat minder uitmaakt ? schimmel is schimmel dat weet ik maar of het een agresieve is dat is de vraag?

het is begonne op een plek waar ik het blad heb afgesnede ?

heb ik het te kort afgesnede en is het doodgaan van de stengel overgegaan naar de stam ?

bladeren zagen er nog goed uit en geen schimmelvorming aan de stam onderaan.

ook geen bruine plekke op de stam . zoals ik zeg is ze er al vantusse voor de andere te beschermen ?

Edited by B_stung

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou eerder zeggen Pythium en is een wortelziekte die tot uitdrukking komt in oa de stam van de plant.

 

KLIK

 

Bij DWC kweekjes 1 vd grootste gevaren samen met Fusarium, die andere wortelziekte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dankje voor de tip :)

maar is het dan niet zo dat de kern dan mee aangetast is ?

this van buite naar binne gegaan ?

onder de microscoop heb je een wat achtige structuur spons achtig maar voor de rest eigelijk geen draadjes of kleinere bijeengekoekte celletjes waardoor ik eigelijk al een schimmel uitsluit mis een andere niet schimmel ziekte maar mis een parrasiet achtig iets ?

 

Ik ga alva s de pot er eens vanrond doen om te zien of het dan inderdaad een schimmel is :P

vriendelijk bedankt ^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt alsof het van buiten naar binnen is gegaan is het eerder als de stam open splijt :P

 

Volgens mij was 1 vd kenmerken van Fusarium dat er daar waar stam uit aarde komt je plekken gaat krijgen, hier is dat niet het geval dus ging ik daar niet van op aan.

 

Canna heeft er een goede info paper over. lees deze eens door voordat je op onderzoek uit gaat, nooit mis beetje extra info.

:) bij c&p vd URL zag ik fusarium tekort.. nou als er iets is waar je wel een zwaar tekort aan wilt hebben is het wel een ziekte veroorzakende schimmel bij de wortels van je plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb in die paar dage tijd meer geleze over schimmel dan dat ik boeke heb geleze :lol:

allemaal wel intressante weetjes

ik wil je al bedanke voor de tips en de reactie ;)

ik geef em nu een 2 l water p dag voor em zowat droog te zette elke keer ook al zag ik niks van schimmel in de pot reskeer ik het niet .en aangezien het leeft op donkere vochtige plekke ga ik hem een week net niet droog zette en zet ik hem binne onder een ventilator ook nog maar is om de verluchting waar schimmel niet tege kan . ik hoop dat het lukt dan aangezien ik geen producte wil gebruike ^^

vriendelijk bedankt :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder ventilator?

Je hebt opgepikt hoe de sporen vd schimmel zich oa verspreiden?

 

2ltr water, hoe groot is de pot en welk merk aarde zit erin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb twee zakke Terreau universel van KB gebruikt (2 maal 20L)

elk jaar al gebruikt nu dus derde jaar en nooit problemen mee gehad (binne)

dit is de eerste keer dat ik het buite doe en dat is spannender en stukje moeilijker :lol:

 

Schimmel . moet tog aanwezig zijn voor het zijn sporen kan verspreiden en heb niks gezien je had me gezegt te kijke in de pot tog ? heb ze drooggezet en uit de pot gehaald en niks gezien ? daarom 2 l water ze zien er proper uit hoor ...alle dat is mijn gedacht tog ;)

gallery_29291_16164_1752754.jpggallery_29291_16164_1714358.jpg

 

De voeding die ik gebruik is bio nova natural fertelizer (BN Grond Supermix) minerale/organische mestof NPK 5-2-4

en in de aarde van de pot zit ook een wortelstimulatorvermengt met de aarde(dcm viviroot)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er idd mooi uit, geen rot zoals de meesten nu hebben en gezonde planten zonder stress hebben meer weerstand.

Schimmels jagen 1st op de wat mindere plantjes, mooi makkelijk niet (trips en spint overigens ook maar dat terzijde).

 

In de gaten blijven houden, lees ook stuk over verspreiding van de schimmel en hoe dat werkt.

 

Pythium is een schimmel die behoort tot de klasse van de oömyceten.

Deze schimmel verspreidt zich door middel van zoösporen.

Vooral in een vochtige omgeving kan de verspreiding dan ook heel snel gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...