Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cityboxer

Sensor kap

Recommended Posts

Hoe en waarvan maken jullie je sensor kapjes zodat je reeële waarden krijgt? Ik heb namelijk verschillende kapjes gemaakt. Bij de kleine kapjes is het probleem vaak dat er toch nog stralingswarmte langs komt. Bij grote kapjes is het probleem dat het in het kapje zelf toch nog een beetje warmer wordt omdat er weinig luchtstroom door heen komt. Ik heb kartonnen doosjes gebruikt, reflecterende tape over het karton heen geplakt maar niets werkt perfect.

 

Ik heb een geijkte meter welke ik heb gebruikt om de maxi controller in te stellen en om de afwijking van de opti vast te stellen. Dit heb ik gedaan bij 26graden in de schaduw. Dus geen licht op de kapjes. De sensoren van de opti en maxi krijgen een vast plekje in de ruimte. De geijkte thermometer is een voedingswaren steekthermometer en die kan ik in mijn hand houden en zo de hele ruimte rond meten. Ook heb ik een gaatje in de kapjes/doosjes van de maxi/opti sensoren gemaakt waar ik de geijkte steekthermometer bij in kan stoppen. Als er geen licht schijnt op de doosjes dan is de temp zowel in als buiten het doosje exact gelijk. Als er wel licht op schijnt dan loopt hij op.

 

Hoe lossen jullie dit op? Wat voor materiaal? Groot/klein kapje? Kapje met zijkanten of alleen een bovenkant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de tuinbouw gebruiken ze daarvoor witte lamellenkastjes met een ventilatortje er in. Ik weet niet hoe ze heten. Misschien kan je zoiets nabootsen?

Edited by Aquar

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de sensor naast de lamp hangen dicht bij de ventilator. dus niet in de straling en niet te hoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een geijkte thermometer, daarmee meet ik de ruimtetemperatuur.

Als dan bv de opti 30 graden aangeeft met kapje op tophoogte en de geijkte geeft in de ruimte uit de stralingswarmte bv 28,5, dan weet je toch de afwijking en stel je de opti daarop in.

 

 

Mooiste is natuurlijk ir camera voor bladtemperatuur.

Aan de hand van die waardes de opti instellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klik High tech oplossing :)

 

Met een schaar een snede naar het midden maken en er een soort chinees hoedje van vouwen. Paar nietjes erin en beplakken met alu tape.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe het nu ook zoals prutser het zegt alleen ik zoek dus naar een betere manier. Die eerste post lijkt me het meest betrouwbaar maar goed, als iedereen een Chinees hoedje opzet dan zal dat wel voldoen... Thnx :)

 

EDIT: Die planttemp camera moet je ook afstellen, die is niet geijkt.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een blaadje van printerpapier in de schaduw in je ruimte hangen en daar de cam op richten werkt t beste (vind ik)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder HPS werkte een klein doosje met 1 kant open en een stukje radiator folie met iso laag naar karton gericht bij mij beter dan wat dan ook en dan de meter uit de stralingswarmte en in lichte luchtstroom.

 

Geen ophoping warmte want open boxje, ook niet omdat radiatorfolie het boxje voldoende isoleerde aan de binnenkant.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een blaadje van printerpapier in de schaduw in je ruimte hangen en daar de cam op richten werkt t beste (vind ik)

 

En dan de sensor van de maxi achter dat papiertje hangen en dan moeten ze exact hetzelfde aangeven neem ik aan?

 

Infrarood camera is voornamelijk belangrijk voor VPD dus dan is het belangrijkste dat ze allebei op elkaar afgesteld zijn. Ik druk gewoon de sensor van de maxi precies in het oogje van de pantcamera tot ze dezelfde waarde aangeven. Dit natuurlijk nadat ik de gewone temperatuur sensor heb geijkt met mijn geijkte thermometer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het meedenken. Het idee van Aquar stond me het meest aan maar dat wordt weer zo´n ingewikkeld verhaal. Lostchild´s oplossing wil ik ook nog eens gaan proberen maar voorlopig ziet het er zo uit

Gewoon en mondkapje en als het te veel in het licht hangt nog even een stukje folie of zilverfolie-tape er overheen!

 

gallery_31853_16195_2162059.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...