Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Desrom

Ondergronds 4 X 600W

Recommended Posts

Geweldig plan. Ook al jaren in gedachten dat dat perfect is

 

In amerika wordt het al vaak gedaan met de mooiste "geheime" ingangetjes gewoon in de tuin.

En dan onder je tuin 30 lampen hebben draaien hahaha.

 

Nee ik zou zeggen ga ervoor!!

 

Ik zou het wel waterdicht maken op de een of andere manier!?

 

Folie/zeil of iets dergelijks? Of een betonnetje storten?

 

Succes en ik volg je! Ook leuk om foto's te zien natuurlijk. Gaat wat moois worden!

 

Hey Peterkan,

 

Hoop inderdaad ook dat het perfect gaat worden ;) !!!

Al denk ik echter wel dat het waarschijnlijk zoals zovaak zal gaan: Hokje standaard inrichten en dan tijdens de eerste draai de dingen verbeteren die je kan verbeteren. Na de eerste draai kan je dan dingen aanpassen die je tijdens de draai niet aan kon passen.

 

Ik moet nu roeien met de riemen die ik heb dus ik weet dat er een hoop dingen na de eerste draai een stuk beter zullen kunnen.

Echter, als het resultaat goed is verander ik niks natuurlijk :( !

 

Ik heb gister voor de zekerheid toch nog 7cm echtra uitgegraven zodat ik vanmiddag een betonnen vloer kan storten.

 

Foto's volgen vrijdag weer en leuk om te horen dat je het gaat volgen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je ook nagedacht over de afvoer van de warme lucht?

Stel de binnentemperatuur van de ruimte is 27 graden en de relatieve vochtigheid 60 %.

Als de buitentemperatuur 7 graden is dan condenseert het vocht in de afgevoerde lucht.

Bij een muur- of dak doorvoer valt dat niet zo op: de mensen zullen dat toerekenen aan een op gas gestookt verwarmingstoestel.

Maar een condens wolk die uit de grond opstijgt, zal waarschijnlijk behoorlijk opvallen.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop toch maar een helm......

Share this post


Link to post
Share on other sites

he desrom ben ook ondergronds bezig pleuris karwei met dat graven maar ik doe het samen met een maat scheelt eeen hoop met die emmers.

Waar ga je de stroom halen met 4x600 gewoon betalen zal je rekening wel gruwelijk omhoog schieten.

 

Maar goed bezig niet lullen maar doen!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je ook nagedacht over de afvoer van de warme lucht?

Stel de binnentemperatuur van de ruimte is 27 graden en de relatieve vochtigheid 60 %.

Als de buitentemperatuur 7 graden is dan condenseert het vocht in de afgevoerde lucht.

Bij een muur- of dak doorvoer valt dat niet zo op: de mensen zullen dat toerekenen aan een op gas gestookt verwarmingstoestel.

Maar een condens wolk die uit de grond opstijgt, zal waarschijnlijk behoorlijk opvallen.

 

Hey Xtreme,

 

Heb ik inderdaad over nagedacht, maar niet op de manier zoals jij erover nadenkt :( .

Stel je reactie daarom zeer op prijs en net zoals andere reacties overdenk ik die goed en pas ik mits het mogelijk is mijn plan wat de bouw betreft aan.

 

De reden waarom ik daar niet zoals jij/u over nagedacht heb is dat ik in de praktijk daar nog nooit last van gehad heb. Ik heb met eerdere ruimtes tijdens winter uit dakramen en bijv. uit een stal geblazen waarbij de lv. de eerste 2 weken hoger was dan 60% en nog nooit een condenswolk gezien bij het uitblaaspunt.

 

Mijn vraag aan jou dus : Heb jij of heeft u daar wel mee te maken gehad?

 

Vraag aan allen: Heeft iemand hier weleens mee te maken gehad?

 

Zoja : Hoe hebben jullie dit opgelost?

 

Ik ga het zeker kijken of ik de mogelijkheid heb het anders te doen dan ik van plan ben omdat voorkomen natuurlijk beter is dan genezen.

Echter ben ik dan wel afhankelijk of er een praktische oplossing voor is.

 

In ieder geval superbedankt voor het aansnijden van dit punt!! :lol:

 

@ racker : Helm ligt klaar ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
he desrom ben ook ondergronds bezig pleuris karwei met dat graven maar ik doe het samen met een maat scheelt eeen hoop met die emmers.

Waar ga je de stroom halen met 4x600 gewoon betalen zal je rekening wel gruwelijk omhoog schieten.

 

Maar goed bezig niet lullen maar doen!!!!!!

 

 

Hey vamoz,

 

Fijn te weten dat ik niet de enige ben!!

Inderdaad, dat graven is echt zoveel werk. Vond het nog wel meevallen, maar nu ik nogeens 7cm extra aan het uitgraven ben en de wanden aan het afvlakken ben begin ik het aardig beu te worden :lol: en wil ik me bezig houden met het inrichten.

 

Denk dat ik de stroom netjes ga betalen.

Hoeveel lampen hang jij (hangen jullie) op dan en waar gaan jullie je stroom halen?

 

See ya

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd de grond word steeds harder die verekkte leem!!

wij beginnen met een lamp (betaald) dat we alvast kunnen draaien daarna verder graven.

Dan weer een lamp erbij zo zit er ook verloop in je stroomverbruik en zal het niet snel opvallen bij de energie maatschapij.

Als je voor je meterkast het gaat halen is het diefstal he en als ze je pakken weegt dat wel zwaar voor meneer de RECHTER..

met inneens 4 lampen heb je niet veel keus.

 

Zat eerst nog aan een stroomagregraat te denken maar dat is onbegonnen werk.meer diesel als water voor de planten.

Wel leuk dat we samen underground gaan kunnen we mooi verhalen en kennis delen.

 

Succes met je project ik ga vnvd weer aan de slag..

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd de grond word steeds harder die verekkte leem!!

wij beginnen met een lamp (betaald) dat we alvast kunnen draaien daarna verder graven.

Dan weer een lamp erbij zo zit er ook verloop in je stroomverbruik en zal het niet snel opvallen bij de energie maatschapij.

Als je voor je meterkast het gaat halen is het diefstal he en als ze je pakken weegt dat wel zwaar voor meneer de RECHTER..

met inneens 4 lampen heb je niet veel keus.

 

Zat eerst nog aan een stroomagregraat te denken maar dat is onbegonnen werk.meer diesel als water voor de planten.

Wel leuk dat we samen underground gaan kunnen we mooi verhalen en kennis delen.

 

Succes met je project ik ga vnvd weer aan de slag..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je ook nagedacht over de afvoer van de warme lucht?

Stel de binnentemperatuur van de ruimte is 27 graden en de relatieve vochtigheid 60 %.

Als de buitentemperatuur 7 graden is dan condenseert het vocht in de afgevoerde lucht.

Bij een muur- of dak doorvoer valt dat niet zo op: de mensen zullen dat toerekenen aan een op gas gestookt verwarmingstoestel.

Maar een condens wolk die uit de grond opstijgt, zal waarschijnlijk behoorlijk opvallen.

 

Hey Xtreme,

 

Heb ik inderdaad over nagedacht, maar niet op de manier zoals jij erover nadenkt :( .

Stel je reactie daarom zeer op prijs en net zoals andere reacties overdenk ik die goed en pas ik mits het mogelijk is mijn plan wat de bouw betreft aan.

 

De reden waarom ik daar niet zoals jij/u over nagedacht heb is dat ik in de praktijk daar nog nooit last van gehad heb. Ik heb met eerdere ruimtes tijdens winter uit dakramen en bijv. uit een stal geblazen waarbij de lv. de eerste 2 weken hoger was dan 60% en nog nooit een condenswolk gezien bij het uitblaaspunt.

 

Mijn vraag aan jou dus : Heb jij of heeft u daar wel mee te maken gehad?

 

Vraag aan allen: Heeft iemand hier weleens mee te maken gehad?

 

Zoja : Hoe hebben jullie dit opgelost?

 

Ik ga het zeker kijken of ik de mogelijkheid heb het anders te doen dan ik van plan ben omdat voorkomen natuurlijk beter is dan genezen.

Echter ben ik dan wel afhankelijk of er een praktische oplossing voor is.

 

In ieder geval superbedankt voor het aansnijden van dit punt!! :lol:

 

@ racker : Helm ligt klaar ;)

 

 

Ik ken een manegehouder, die met een zeecontainer ondergronds is gegaan. Die kreeg wel last van condens, maar dat was wel wat grootschaliger dan jouw set up.

Die is gaan uitblazen in de stallen: paarden produceren nog al wat warmte. Er is me verteld dat dit voor een paard van 300 kilo ongeveer 400 watt is.

Dus de temperatuur terugval werd hierdoor geringer.

 

Wellicht loop je niet tegen het geschetste probleem aan. Mocht dat wel het geval zijn: een houten compostcontainer boven de uitlaatopening en losjes opvullen met wat gesnoeide takken. Door de takken krijg je wat spreiding van de uitgeblazen lucht. En een compost hoop ontwikkelt zelf ook enige warmte. Daar komt ook vaak damp van af en dat valt dan weer minder op.

Terzijde: op dit forum wil ik graag met jij worden aangesproken.

 

Succes overigens met je opzet.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites
idd de grond word steeds harder die verekkte leem!!

wij beginnen met een lamp (betaald) dat we alvast kunnen draaien daarna verder graven.

Dan weer een lamp erbij zo zit er ook verloop in je stroomverbruik en zal het niet snel opvallen bij de energie maatschapij.

Als je voor je meterkast het gaat halen is het diefstal he en als ze je pakken weegt dat wel zwaar voor meneer de RECHTER..

met inneens 4 lampen heb je niet veel keus.

 

Zat eerst nog aan een stroomagregraat te denken maar dat is onbegonnen werk.meer diesel als water voor de planten.

Wel leuk dat we samen underground gaan kunnen we mooi verhalen en kennis delen.

 

Succes met je project ik ga vnvd weer aan de slag..

 

Heb je geen foto's toevallig?

Benieuwd hoe het er bij jullie uitziet!

 

Nadeel van een agregraat is dat die best veel lawaai maken en je dan ook daar nogeens een lucht aan/afvoer voor nodig hebt.

Zeker wel interessant als je daar de ruimte voor hebt en het geld om te investeren.

Maar voor kleine ruimtes zoals waar wij mee bezig zijn is dat niet van toepassing.

 

Lijkt me interessant kennis te delen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker interresant dus jij knalt er ineens 4 x 600 tegenaan..??

Ik zal vnvd eens foto,s maken en die post ik dan kunnen denk ik nig veel leren van elkaar en tips van de bezoekers die op jou toppic komen.

Het is voor mij de eerste keer zowiezo dat ik ga kweken maar ik wil wel voor een langer termijn gaan en goed.

 

Moet aan de slag voor mijn pensioen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je ook nagedacht over de afvoer van de warme lucht?

Stel de binnentemperatuur van de ruimte is 27 graden en de relatieve vochtigheid 60 %.

Als de buitentemperatuur 7 graden is dan condenseert het vocht in de afgevoerde lucht.

Bij een muur- of dak doorvoer valt dat niet zo op: de mensen zullen dat toerekenen aan een op gas gestookt verwarmingstoestel.

Maar een condens wolk die uit de grond opstijgt, zal waarschijnlijk behoorlijk opvallen.

 

Hey Xtreme,

 

Heb ik inderdaad over nagedacht, maar niet op de manier zoals jij erover nadenkt :( .

Stel je reactie daarom zeer op prijs en net zoals andere reacties overdenk ik die goed en pas ik mits het mogelijk is mijn plan wat de bouw betreft aan.

 

De reden waarom ik daar niet zoals jij/u over nagedacht heb is dat ik in de praktijk daar nog nooit last van gehad heb. Ik heb met eerdere ruimtes tijdens winter uit dakramen en bijv. uit een stal geblazen waarbij de lv. de eerste 2 weken hoger was dan 60% en nog nooit een condenswolk gezien bij het uitblaaspunt.

 

Mijn vraag aan jou dus : Heb jij of heeft u daar wel mee te maken gehad?

 

Vraag aan allen: Heeft iemand hier weleens mee te maken gehad?

 

Zoja : Hoe hebben jullie dit opgelost?

 

Ik ga het zeker kijken of ik de mogelijkheid heb het anders te doen dan ik van plan ben omdat voorkomen natuurlijk beter is dan genezen.

Echter ben ik dan wel afhankelijk of er een praktische oplossing voor is.

 

In ieder geval superbedankt voor het aansnijden van dit punt!! :lol:

 

@ racker : Helm ligt klaar ;)

 

 

Ik ken een manegehouder, die met een zeecontainer ondergronds is gegaan. Die kreeg wel last van condens, maar dat was wel wat grootschaliger dan jouw set up.

Die is gaan uitblazen in de stallen: paarden produceren nog al wat warmte. Er is me verteld dat dit voor een paard van 300 kilo ongeveer 400 watt is.

Dus de temperatuur terugval werd hierdoor geringer.

 

Wellicht loop je niet tegen het geschetste probleem aan. Mocht dat wel het geval zijn: een houten compostcontainer boven de uitlaatopening en losjes opvullen met wat gesnoeide takken. Door de takken krijg je wat spreiding van de uitgeblazen lucht. En een compost hoop ontwikkelt zelf ook enige warmte. Daar komt ook vaak damp van af en dat valt dan weer minder op.

Terzijde: op dit forum wil ik graag met jij worden aangesproken.

 

Succes overigens met je opzet.

 

Kijk..., Hier heb ik dus wat aan!!

Een die compostcontainer gaat er zeker komen!!!

 

Thanks enzal je voortaan met ''jij'' aanspreken :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Oeps sorry zal alleen nog wat posten waar je wat aan hebt!! :lol:

 

Vamozz afz

Edited by zODd
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

AHHHHHH HOU EENS OP MET DE KNOP REPLY !!!!

 

 

add reply onderaan om zonder die vele quotes te posten !!!!!!!!!!!

 

en dan typ je gewoon

 

@ ...... en dan je antwoord

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dat is het BESTE wat ik vandaag geleerd heb!!!!!!!!!!!!!!!

 

Super thx

Share this post


Link to post
Share on other sites
AHHHHHH HOU EENS OP MET DE KNOP REPLAY !!!!

 

 

add replay onderaan om zonder die belachelijke quote te posten !!!!!!!!!!!

 

en dan typ je gewoon

 

@ ...... en dan je antwoord

 

Gaat goed hier, keep it up!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om te lezen dat je toch voor een betonnen vloertje gaat!

Het is allemaal wat extra werk natuurlijk (heel veel) maar een vloer doe je toch liever maar meteen

ipv een tweede of derde ronde!

 

Wat betreft jouw "roeien met de riemen" - ik zit in hetzelfde kluitje. Na mijn vakantie begint ook mijn eerste draai indoor,

alles al klaarstaan. Ja dan hoor je soms ook: nee je moet dit of dat kopen ipv wat je nu hebt.

 

Alles kan beter natuurlijk maar ik ga ook gewoon de eerste paar rondes doen met wat ik nu heb!

 

Wat betreft het condens verhaal: het klinkt mij niet heel onlogisch. Je zou een luchtontvochtiger hiervoor kunnen gebruiken?

Om tijdens de barste winterdagen in ieder geval geen idee te wekken dat je een stoomboot ingegraven hebt!

 

Ps. Je kunt ook een soort zeiltje spannen over het gat in de tuin waardoor de lucht via allerlei plekken ontsnapt ipv via 1 ronde buis.

 

Ik vind het idee zo leuk en zo leuk om te lezen dat je er gewoon voor gaat;

ik zou je bijna willen komen helpen hahaha!

 

Ik zit op de voorste rij!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een onderlaag van drukvast piepschuim zorgt er voor dat er geen vocht optrekt in het beton. In Bouwmaterialenhandel wordt dit onder de naam EPS verkocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vamozz & desrom

 

Respect voor jullie, ik zit ook lang met het idee dit te gaan doen maar als je er iemand over ziet posten krijgen ze alleen maar negatieve reacties. Hoop meer van jullie te lezen als de hokken draaiende zijn.

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik wat handiger was zou ik het ook wel weten. Ondergronds hokje, schuur erop, ingang goed verbergen en kweken tot je er dood bij neervalt.

Gat graven ok, maar voorkomen dat de wanden instorten op ten duur, elektra, water, ect. No thanks! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wordt allemaal wel heel leuk positief gereageerd, maar let wel op dat je de lucht ergens anders vandaan trekt, anders heb je grote kans op schimmel en meeldauw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit daar nog aarde boven ? dan zou ik tog eens denken aan wat stutten anders licht er dadelijk weer een klomp aarde in waar je niet blijv van word, zeker niet als je zelf net bezig bent daar benenden

 

 

 

@ racker zoiets of moet er nog een lampje bij :lol:

HELM%20bhv.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om zo iets duurzaam te doen, moet je goed nadenken.

Vloer: beton storten;

Muren stutten: liefst met materiaal dat tegen vocht kan, zoals watervast verlijmd multiplex of betonplex;

Zolder: ook stutten met betonplex, want lampen en afzuiging schroef je niet zo makkelijk vast in aarde.

Een dompelpompje tegen insijpelend water is wellicht ook het overwegen waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...