Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Zelf digitale Tensiologgers maken

Recommended Posts

Die weerstandsvochtsensoren "verdwijnen" bij elke meting een beetje. RVS oxideert ook.

 

I2C is meer voor korte afstanden. Hoeveel apparaten je daar op aan kan sluiten hanbt van wat zaken af. Soms hebben die dingen een vast adres en dan kan er maar 1 tegelijk aangesloten worden. In andere gevallen kun je er wel 1023 op zetten.

 

Maar goed, als je je zorgen maakt over het aantal sensoren wat je aan kan sluiten ga ik uit van een groot hok en dan wordt I2C sowieso een drama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die weerstandsvochtsensoren "verdwijnen" bij elke meting een beetje. RVS oxideert ook.

Nee 316 RVS oxideert niet (iig verwaarloosbaar), is daarnaast geheel zuur vast, wat wel kan gebeuren is dat dat je materiaal verwijdert met de elektrolyse erosie die plaats vind omdat je stroom verschil creëert en je een anode en kathode krijgt, waar de kathode materiaal afstaat voor de anode, maar ook dat is verwaarloosbaar met RVS.

 

Aluminium heeft daar in tegen een veel zwaardere elektrolyse reactie, en zal merkbaar oxideren binnen een jaar, daar de elektrolyse erosie het oxideren versnelt, waar RVS geen of iig veel minder last van heeft, en makkelijk 10j mee gaat voor je iets merkt.

 

Maar goed, als je je zorgen maakt over het aantal sensoren wat je aan kan sluiten ga ik uit van een groot hok en dan wordt I2C sowieso een drama.

Nee het gaat op het moment om 5, maar met later kweek misschien om 30 plantjes.

 

De reden waarom ik 1Wire wil gebruiken, is omdat van wat ik er over heb gelezen, ik het beter begrijp dan I²C, Adrunio is net een stapje te ver voor me, en heb ook niet echt zin om te leren werken met script's, bij de UniPi kan ik gewoon control software gebruiken dat met een SCADA GUI werkt, waar ik iets van snap en meer in thuis ben van wegen mijn werk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaja oud topic..

Maar zeker een goud onderwerp waar gek genoeg nog erg weinig ontwikkeling in is..(sowieso vind ik dat de "hype" om Arduino flink is afgenomen.. imo)

Ik ben van plan om voor mijn kweek maar eens met de boardjes ga klooien die ik nog heb uit de tijd van de "hype";) het plan was toen om mijn andere hobby op die manier te automatiseren, namelijk een aquarium.. Dit is er nooit van gekomen maar ik heb dus nog wel het een en ander aan componenten liggen!

Maar back on topic :rofl die tensiologgers van jou @Wietefras vind ik nog steeds super geniaal! Jammer dat ze he toch niet helemaal bevielen.. ik wil er mischien en paar proberen te maken. Just for fun! Ik las jullie ook schijven of die capacitieve sensoren.. is dat wat? Ik vond deze net op ali;) Capacitive Analog Soil Moisture Sensor, 3.3~5.5V Corrosion Resistant with Gravity 3-Pin interface for Arduino Raspberry
https://s.click.aliexpress.com/e/b4d9f4ss

Volgens mij zijn dat de zelfde als die de dfrobot verkoopt maar dan voor een schijntje https://www.dfrobot.com/product-1385.html

Volgens mij zijn ze ook praktisch het zelfde als die van verder terug in het topic. https://www.tindie.com/products/miceuz/i2c-soil-moisture-sensor/

Die van ali kunnen we natuurlijk zelf prima "rugged" maken met wat epoxy en een krimpkous.. mooie lange kabel er an en klaar voor onder de euro per sensor!

Maar de vraag is dus heb je er wat aan? Het doel is om een indicatie te krijgen van hoe snel/veel elke plant ongeveer drinkt. Ik ga eerst zelf met het gietertje aan de gang.. uiteindelijk mischien een en en vloed systeem maken.. zou leuk zijn als ik ze daar ook kan toepassen om in te kunnen schatten of ik meer of minder moet vloeden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die Tindie dingen inderdaad liggen. Helaas nooit wat mee gedaan, dus ik kan je niet vertellen of het wat is. 

Voor minder dan een euro kun je het toch zeker een keer proberen of die Ali dingen een beetje werken. Zo extreem nauwkeurig hoeft het ook weer niet te zijn natuurlijk. Ze lijken me alleen wel wat kort. Dan meet je alleen de toplaag terwijl de onderkant wellicht nog zeiknat is?

Wat ik ervan begreep kan er ook wel een verschil in die capacitieve sensoren zitten. Die met een hele hoge frequentie zijn minder gevoelig voor "storingen".

Maar goed, ik ben op hydro overgestapt en dan heb je die dingen niet meer zo nodig. Al zat ik er laatst wel weer over te denken of ik die klei korrels in potten niet moet gaan meten. Voor opkweek is het wel makkelijker om de potjes wat meer op het droge te houden en ze periodiek te spoelen (druppel of eb & vloed). Hoe vaak dat dan nodig is is wellicht met die capacitieve sensoren wel te meten. Ze zouden zeg  maar voor 50% moeten droog trekken en dan weer vloeden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies voor nog geen euro kun je ze niet laten liggen..

Als ik het elektronische gedeelte afgiet in de epoxy en er een mooie krimpkous om smelt kunnen ze volgens mij wel een stuk dieper in de pot..

Ik neig toch nog steeds erg richting hydro..(eb en vloed), zouden ze werken in perliet/cocos?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/14/2018 at 1:41 PM, Crusher3r said:

Ja precies voor nog geen euro kun je ze niet laten liggen..

Als ik het elektronische gedeelte afgiet in de epoxy en er een mooie krimpkous om smelt kunnen ze volgens mij wel een stuk dieper in de pot..

Ik neig toch nog steeds erg richting hydro..(eb en vloed), zouden ze werken in perliet/cocos?

@Crusher3r

Heb je nog iets gedaan met de capacitieve sensoren?

Ik ben hier ook info over aan het zoeken, vandaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...