Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Zelf digitale Tensiologgers maken

Recommended Posts

Als dit project klaar is zou ik er maar eens een STICKY van maken zolang er nog geen goed commercieel alternatief is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sativied, Ja dat is ook waar. Bij van die grote potten is het wel belangrijk dat je water overal terecht komt.

 

Al luistert het in mijn geval nog nauwer, want ik wil de bewatering afhankelijk maken van de tensiometers. Dan moeten ze wel consequent de juiste waarde geven.

 

Helemaal voor mijn idee dat als je het gewicht van het water in de pot redelijk nauwkeurig kunt schatten dat je dan ook het gewicht en dus ontwikkeling van je plant in de gaten kunt houden.

 

Belangrijk punt is inderdaad ook het substraat. Kan me voorstellen dat je op cocos veel meer last hebt dat je plaatselijk water "pockets" krijgt als je de bewatering niet goed verdeeld. Het water loopt daarin toch veel sneller naar onder door. Ik heb de laatste ronde een cocos/potgrond mix gebruikt en ik zou zweren dat daarbij de watergift al veel meer gelokaliseerd een effect had op de tensiometers dan met gewone potgrond. Dat zal voor steenwol nog wel meer gelden.

 

@cityboxer

 

Misschien moet ik er inderdaad een iets meer compleet project van maken. Niet alleen de sensoren, maar ook de basis monitoring wat meer standaardiseren en de software plaatsen. Wellicht dat het dan wat meer uitnodigt voor anderen om het ook te proberen, want met die tensiometers alleen kun je inderdaad nog niet veel als je geen zin/kennis hebt in het programmeren van een Arduino bordje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit topic moet sticky worden!!

 

 

Allereerst Wietefras bedankt voor het openen van dit topic en het delen van jouw informatie. Het is werkelijk een prachtig project. Ikzelf was namelijk met precies hetzelfde bezig. Ik was alleen nog niet zo ver gevorderd met het vinden van de juiste spullen zoals jij, dus dit topic is een snelle stroomversnelling vooruit voor mij.

 

Het is een mooi systeem en ik volg je dan ook. Zodra ik mijn bijdrage kan geven zal ik ook het 1 en ander toevoegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

ik heb gezien hoe je de digitale tensiometer maakt en ik heb zelf ook een blumat set liggen.

Ik wil graag hetzelfde soort systeem gaan maken en kan veel producten gemakkelijk krijgen.

Echter zag ik dat: de Freescale MPXV5050VC6T1 bij Mouser een zeer lange levertijd heeft.

Is er niet een soortgelijke knop welke bij Conrad verkrijgbaar is?

 

Ik en ik denk vele anderen willen liever geen 10 weken wachten tot er een knopje binnen is.

 

Volgens mij is die vaginazeep goedkoper verkrijgbaar:

http://www.drogisterij.net/verzorging/lich...e-50ml-87305104

En de jackplug sneller leverbaar op conrad:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/738619/...erg-Inhoud-1-st

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben er nu 36 op voorraad. De levertijd is voor als de voorraad op is en ze nieuwe moeten inkopen. Bijvoorbeeld als je er meer dan 36 wilt hebben.

 

Je kunt ook een andere drukmeter proberen. Ik heb aangegeven wat mijn criteria waren om op dit model te komen, maar het kan uiteraard ook anders. Ik heb zelf ook een tensiometer werken met een MPXV5100. Die ze bij Conrad ook. Alleen had ik de SMD versie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onlangs zocht ik nog naar Aruino/Rpi op dit forum en vond bitter weinig maar val nu met de neus in de boter.

Erg leuk om te lezen dat er meer fans zijn (en komen).

 

En jouw idee kwam als geroepen. Ik zat zelf ook al met het idee te spelen want de digitale blumat meter die ik hier heb mist eigenlijk alleen de digitale interface. Kosten dan wel 30,- per sensor, maar zou wel mooi zijn als de Arduino ze uit kan lezen en dat moet volgens mij mogelijk zijn. Heb de blumat nog niet opengeschroefd. Maar jouw idee is ook nog een optie.

 

Momenteel leg ik zelf de laatste hand aan de code voor m'n Arduino die m'n tent met 4 plantjes stuurt en bewaakt.

 

Arduino (Mega 2560, de UNO is te klein en de Mega is mega)

=====

- Dallas One wire's voor temp (Buitentemp, Inlaat, diverse zones in tent, lamp temperatuur, bodemtemperatuur, watertemp, kamertemp, schakelkasttemp)

- Enkele van deze sensoren bepalen of inlet aktief/passief is, of de lamp te heet wordt, of de schakelkast te heet wordt, water te warm/koud is om te geven

- Lamp temp sensor kan lamp uitschakelen (De gavitta doet het zelf bij ik meen 38, maar ik wil het sneller doen - en weer aan bij afkoeling)

- 2 DHT's in de tent voor iets nauwekeuriger temp en RLV

- Lux sensor om te controleren of de lamp wel aan/uit gaat (+code die de lamp probeert te herstaren bij storing)

- Dezelfde sensor laat de lamp vertraagd inschakelen als hij licht ziet terwijl de lamp eigenlijk aan zou moeten gaan. Zo voorkom ik dat als ik kort voordat het licht aangaat en ik snel nog even

wat wil doen niet het risico loop dat de lamp toch aangaat (tent staat in niet verduisterde ruimte). Zodra de tent weer dicht gaat schakeld de lamp weer aan.

- Dezelfde Lux sensor bepaald of de Herma vlag aangaat als er licht is terwijl dat er niet hoort te zijn

- Ultrasoon sensors voor meting waterlevel in het watervat (30L emmer)

- Utltrasoon sensors voor meting hoogte van de planten

- Regensensor voor meting lekkage in de tent

- Regensensor voor meting lekkage emmer

- Soil Moisture Sensors (bepalen watergifte)

- RTC

- 7Segment 4digits voor wat visuele feedback (nu alleen nog de weergave van tijd)

 

Alle electra geschakeld via kleine relais. Alleen de lamp wordt met een extra zwaar relais geschakeld hoewel dat voor mijn Gavitta eigenlijk niet hoeft, die schakelt zelf al heel netjes zonder pieken. Waterpomp, Luchtpomp, Inlaat, Uitlaat, Lamp, 4x 14cm PC fans in tent. Inschakelen/Uitschakelen/Minimale delay is afhankelijk van diverse parameters

 

Raspberry Pi Rev 2 (RPi)

==============

- WiFi

- 5Mp RPi cam voor timelaps opnamen (en alleen als er licht is)

- Webserver om de Arduino op afstand te kunnen monitoren en bijsturen

- Dient als logserver voor sensor data

- Stuurt emails indien nodig

- Camera beeld

- Slaat de configuratie van de Arduino sketch op (EEPROM was geen optie bij een hoge sensor interval)

 

Planning is starten over twee weken, alle sensoren zijn al geplaatst, Sketch is veelvuldig getest.

 

Webinterface komt als laatste aan de beurt. Nu stuur ik bij vanuit Phyton.

 

Wat wil ik nog:

-Mijn Moisture sensors vervangen door tensiometers

- Relais vervangen door solid states

- In en uitlaat fans regelbaar (onderdelen liggen al klaar voor de breadboard test)

- Tent vacuum meter (potmeter met op het asje een 'lineaal'die tegen de binnenkant van het doek drukt (veer). Als de tent nu vacuum zuigt wordt de lineaal naar binnen gedrukt. Deze info heb ik nodig om straks de inlet en outlet regelbaar te sturen.

-Iets dat kleine druppelslangetjes kan indrukken (lekker simpel) om zo individueel per pot te kunnen regelen (er zijn hele mooie oplossingen, maar oh zo duur)

-Eenvoudige servo "robotarm" met 5Mp RPi camera om marco insepctie te kunnen uitvoeren op onderkant blad en ballen. Bewegingsdetectie en 'face' recognition op kleine schaal zeg maar.

Zou spint/trips met IR te detecteren zijn?

 

-Remote noodknop bij voordeur zodat bij bijv een meterstand controle de teller niet als een gek te keer gaat en de tent in superstealth modus overgaat.

- En wat hier nog allemaal voorbij gaat komen.

 

Waarom?

======

Het is erg leuk om met dit soort projecten bezig te zijn en afhankelijk van je achtergrond, interesse en de wil om te googlen eenvoudig op te pakken.

Daarnaast wil ik zo min mogelijk in de tent hoeven zijn als dat niet echt noodzakelijk is. Ik wordt al paranoia van een te luidde rits. Het runnen van een tentje is toch regelmaat en regelmaat valt op. Omdat alle sensoren een veel beter en vollediger beeld geven van de condities is er ook minder reden om in de tent te zijn.

 

Voordeel is ook minder kans op besmetting via kleding

 

Ben inmiddels al wel van de Arduino GUI overgestapt naar Eclipse, een verademing, zeker als de sketches wat groter worden (ik zit nu op ongeveer 1500 regels code).

 

Nog een tip voor als je via de Raspberry je arduino uit wilt lezen, standaard reset de arduino sketch zich bij serial connectie, niet echt handig.

Zeker niet als je timers hebt lopen die jitter gedrag (het snel in uit schakelen van apparatuur omdat de waarden net wel niet voldoen) moeten voorkomen.

 

Door een 10uF condensator over de reset en ground te zetten ben je daar vanaf. Even loskoppelen voor het confortabel uploaden van een gewijzigde sketch (anders moet je zelf gaan timen)

 

Natuurlijk kan de gekoppelde RPi ook de timers bijhouden, maar ik heb bewust gekozen om de sketch onafhankelijk te kunnen laten draaien van Rpi hoewel de Rpi eigenlijk de Arduino zou moeten aansturen en de beslissingen nemen. De RPi is echter een multi-user systeem en die doen meerdere dingen tegelijk. De RPi zou zelfs hetzelfde kunnen doen als de arduino, maar multi-user en zaken die een nauwekeurige timing nodig hebben zoals bij sommige sensors het geval is gaan niet goed samen. Daarnaast is een Multiuser systeem van nature sneller geneigd te crashen omdat er eenvoudig weg veel meer code tegelijk draait.

 

Daarom mag mijn RPi alleen monitoren, krijgt ze zelf ook wat sensoren als extra controle, bijsturen en loggen naar een externe NAS maar kan, als dat nodig is ingrijpen en desnoods de arduino opnieuw starten.

 

Dat ik een groot fan ben van Arduino en Raspberry moge inmiddels duidelijk zijn :lol:

 

Groet, Cabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zoekfunctie hier werkt inderdaad totaal niet. Helaas zijn de pagina's ook via Google niet te vinden.

 

Je hebt al een hele boel aangesloten zo te zien. Verbaast me dat dat allemaal past op een Uno.

 

Al liep ik zelf ook pas met die drukmeters uit de beschikbare analoge poorten. Het is jammer dat Dallas geen onewire ADC chip meer maakt. Dan had ik die in kunnen bouwen in de tensiometers om er een digitaal signaal uit te laten komen.

 

Die drukmeters kun je waarschijnlijk ook wel gebruiken om de druk in je tent te meten (drukverschil tussen binnen en buiten). Wellicht is dat wat robuuster/nauwkeuriger dan een lineaal tegen je tentdoek?

 

Om die druppelslangetjes dicht te doen zag ik een oplossing met een servo. Iemand had gewoon zo'n druppelslang aan een servo gemaakt en als je die servo dan draaide dan knikte het slangetje dicht. Heb zelf kleine pompjes van een paar euro het stuk liggen. Weet alleen nog niet hoe betrouwbaar die gaan zijn in de praktijk. Vooral als er voeding doorheen gaat.

 

Zat zelf te kijken of ik de Raspberry Pi misschien beter via I2C met de Arduino kon laten communiceren.

 

Ben inmiddels weer een nieuwe kweek gestart met mijn huidige oplosing dus er zal wel weer een paar maanden niet veel van komen. Hoop alleen dit keer het watergeven wel op orde te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

>Verbaast me dat dat allemaal past op een Uno.

Arduino (Mega 2560, de UNO is te klein en de Mega is mega)

 

Daar liep ik dus al snel tegenaan (RAM was te klein, Progspace was wel voldoende).

Die servo die de slangtjes ombuigt is een goed idee!

 

Het meten van de luchtdruk om het vacuum in de tent te kunnen meten twijfel ik aan. In m'n mobile zit ook een luchtdrukmeter en die verandert niet bij het licht vacuum trekken van de tent.

 

Als dat wel meetbaar is met zo'n tensio sensor dan zou je daar dus ook rekening mee moeten houden met het vacuum van de ruimte.

 

I2C is een optie, maar ik weet niet of je via I2C ook een sketch kunt uploaden naar de arduino. Via RPi en USB kan dat wel (de RPi schakelt dan eerst de 10uF condensator af). Zo kan ik dus ook remote de boel bijwerken als er vervelende bugs in de code zitten, desgewenst automatisch op tijdstippen dat de lamp niet ingeschakeld is. I2c was eigenlijk bedoeld voor communicatie op de PCB zelf en ik weet niet of je er wat grotere afstanden mee kunt overbruggen.

 

>Hoop alleen dit keer het watergeven wel op orde te krijgen.

Heb je ervaring met andere sensoren of is dat juist de reden voor de tensio?

 

Cabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die drukmeters die ik gebruik corrigeren inderdaad voor een verschil in buitendruk. Weet niet helemaal 100% zeker of dat moet, maar het lijkt me toch dat als de luchtdruk lager is dat dan ook de tensiowaarde toeneemt (ofwel de druk lager). Al vermoed ik dat de Blumat Digital geen differentieel druk meter aan boord heeft.

 

Ik kan anders wel even proberen of die dingen wat registeren als ik mijn tent vacuum trek :lol:

 

I2C komt toch best een paar meter ofzo. Anders moet je inderdaad repeaters gaan gebruiken. Het is in ieder geval een standaard manier om Arduino bordjes aan elkaar te knopen. Sowieso moet het ding inderdaad ook aan de USB poort om hem te kunnen updaten. Dat moet ik nu nog doen aan de PC en dan moet ik die Arduino dus uit mijn systeem halen. Dat zuigt.

 

Ik ben meteen begonnen met tensiometers, omdat ik al gelezen had dat die elektrische dingen niet werken. Heb er wel ooit een keer een van besteld, maar verder niets mee gedaan. Wellicht kan ik die nog een keer gebruiken om lekken te detecteren in mijn watergeef systeem.

 

Ben op een alternatief pad dus ook bezig om een weegschaal in te bouwen in de pot. Dat zou ook een indicatie moeten geven van de hoeveelheid water in de pot. In combinatie met een tensiometer zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nog even geprobeerd om met een druksensor het verschil tussen de druk in de tent en erbuiten te meten. Dat geeft slechts een hele kleine uitslag. Zonder ventilatie geeft de sensor een waarde van rond de 2.5mbar. Als de PC fan aan staat dan loopt het op naar iets van 6.5:

gallery_37858_15776_7312.png

 

In het begin van de grafiek zie je de rust waarde, dan gaat de PC fan op 7.5V en loopt het drukverschil op naar 4.5, vervolgens (na 19 minuten) zet ik de fan op 12V en dan stijgt het door naar 6.5 a 7. Toen heb ik de fan uitgezet en dan loopt de druk in een half uur weer terug naar "0".

 

In de grafiek bij 127 minuten heb ik nog een echte ventilator aangesloten. Die zuigt bij de huidige inlaat de tent echt helemaal hol. Die moest ik helaas met de hand vast houden op de uitlaat en dat was ik na 3 minuten wel zat. In die tijd liep het drukverschil maar met 2mbar op.

 

Vreemd, je zou toch verwachten dat het vacuum zuigen van de tent ook direct een meetbaar effect in de sensor zou moeten geven.

 

Wellicht dat ik iets verkeerd heb gedaan? Ik heb de sensor zelf buiten de tent gehouden zodat de 0 druk gebaseerd is op de buiten druk. Een druppelslangetje gekoppeld aan de meet nippel gaat dan de tent in.

 

Als ik zelf aan dat slangetje zuig dan zie ik wel meteen de waarde oplopen. Al moet je inderdaad nog best hard zuigen om een flink verschil te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan natuurlijk ook zijn dat er helemaal niet zo veel onderdruk nodig is om de tent 'vacuum' te trekken. Het viel mij al op tijdens een lichtlek inspectie in de tent dat ik zelf niets merkte van de onderdruk. Je waarden zouden dus best wel eens kunnen kloppen, komen alleen niet overeen met wat wij verwachtten bij het zien van een holle tent. Meten is in dit geval dus echt weten.

 

De vraag die dan dan door m'n hoofd speelt is nu "Hoe erg is het eigenlijk dat de tent hol trekt"?

Als het maar zo'n klein verschil is kan de schade (het trekken aan de naden) toch niet zo groot zijn voor de tent? Of de planten?

 

Ik heb trouwens wel wat testjes gedaan met deze soil moisture sensoren alleen niet over een langere periode. Ik denk dat als je met intervallen van 30 minuten ofzo werkt niet zo veel last hebt van verval. Ik gebruik ze alleen tijdens de koudere maanden dus geen permanente opstelling.

 

Het hoeft voor mij ook niet zo heel secuur te zijn maar voldoende om het net iets beter te doen dan ikzelf. En op het vlak van bewaking wint de Arduino en watergeven vertrouw ik hem ook wel toe.

 

Relais zijn onderweg. Ben benieuwd. Je kunt ze natuurlijk ook op de plant zelf monteren om de groeirichting te sturen (auto scrog) of draai ik nou door :lol:

 

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het valt me vooral tegen dat het zo lang duurt voordat de druk waardes echt duidelijk bewegen. Je ziet de tent toch meteen hol trekken als je de ventilator te hard zet. Het duurt dan al gauw een kwartier voordat de druk echt maximaal afwijkt. Lijkt me lastig om daarop te reageren om de de ventilatoren op elkaar af te stemmen als het allemaal zo traag reageert.

 

Qua waardes zal het inderdaad wel kloppen. Je moet echt knap hard zuigen om al iets van 100mbar verschil te trekken. Ik heb die meter er ook de rest van de dag in laten zitten en die blijft nu precies op 4mbar hangen. Wat dan klopt omdat ik mijn fan weer terug heb gezet op 7.5V (ben zaad aan het ontkiemen, dus het moet wel een beetje warm blijven)

 

Als je teveel onderdruk krijgt zal het wellicht niet goed voor de tent zijn inderdaad, maar misschien ook wel niet voor de ventilator zelf? Beter hol dan bol overigens. Al zal dat niet zo snel gebeuren ;)

 

 

Lol, auto scrog. Dat zou wel heel cool zijn inderdaad :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je stapsgewijs uitleggen hoe je dit werkend hebt gekregen en hoe je dit hebt aangesloten?

Als het kan met foto's en de manier waarop je het geprogrammeerd hebt zodat je iedereen

die hier geheel onbekend mee is via jou tutorial toch de arduino blumat schakelingen werkend kan krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjsa, het probleem is dat je dat inrichten van het Arduino systeem op nogal wat manieren kan doen. Dit topic was eigenlijk meer bedoeld voor de sensoren op zich. Iemand die wegwijs is in het Arduino gebeuren kan ze dan zonder problemen aansluiten. Als je niet bekend bent met Arduino (en geen zin hebt om je erin te verdiepen) zal je er niet veel mee kunnen.

 

Ik loop inderdaad wel met het idee om een simpel basis Arduino logger systeem te beschrijven inclusief wat basis dingen van Arduino zelf. Wellicht het beste in een ander topic ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben de afgelopen dagen aan het testen geweest in hoeverre het water zich verplaatst door de grond:

 

De tensio meters staan op een rijtje naast elkaar op 4,5cm afstand "hart op hart" onderling. Ik heb eerst water gegeven aan het eindpunt links en dan de meters laten loggen om te zien hoe ver het water dan reist vanaf dat waterpunt. na 36 uur heb ik ook rechts water gegeven en gekeken hoe ver/snel het water ging vanaf die kant.

gallery_37858_15776_36956.jpg

 

De uitslag voor de door mij gebruikte grondsoort (cocos potgrond mix) is eigenlijk, "niet ver". Slechts 1 tensiometer ver en pas na een dag oid ook een beetje tot aan de 2e.

 

Helaas had ik tussendoor een windows update precies nadat ik voor de tweede keer water had gegeven (blauwe en zwarte lijn omlaag) en daar kwam ik pas uren later achter.

gallery_37858_15776_20231.png

De meter met de witte kabel staat in de grafiek als een paarse lijn. De Blumat Digital met oranje stippen voor iedere meting die ik genoteerd heb.

 

Het resultaat blijft wel duidelijk. De linker 2 tensiometers zijn als eerste duidelijk nat geworden. Na een tijdje pas de middelste een beetje. Na het bewateren rechts zijn ook de waardes van de rechter twee tensiometers omlaag geschoten. De middelste ging ook langzaam maar zeker verder omlaag.

 

De hele test run heeft een dag of drie geduurt. Waarvan 2,5 dag in de grafiek staat. Als ik nog een paar dagen wacht zal het water zich uiteindelijk wel verdelen neem ik aan, maar echt homogeen verdeelt komt het water natuurlijk nooit zo als de wortels er ook nog aan drinken.

 

Om de hele pot gelijkmatig vochtig te krijgen, lijkt het me dus zaak is om te zorgen dat geen punt verder zit dan 5cm van een waterpunt. Mijn beoogde watergeef slangetje heeft een doorsnee van 13cm. Dat had dan dus eigenlijk 9cm a 10cm moeten zijn. Zal een paar extra gaatjes in de zijkanten boren om te zorgen dat het water nog wat meer verspreid wordt.

 

De Blumat Digital zat net naast de middelste tensiometer en gaf de hele tijd 170mbar aan. Op een gegeven moment ging die dan eindelijk naar 160mbar. Om te kijken of het aan de meters lag of aan de tensio waardes van de grond heb ik de middelste meter (roze kabeltje en rode lijn) en de Blumat Digital verwisselt. De rode lijn schiet dan inderdaad in twee uur naar de 160mbar en de Blumat Digital zit na 5 uur ook op het niveau waar de rode meter oorspronkelijk zat.

 

 

Was gisteren nog bij de Welkoop winkel en helaas verkopen ze de eindstukken die ik gebruikte niet meer. Althans, ze zijn nu vervangen door een witte variant die bijna de helft duurder is (1,59 ip 1,09). Ben nu twee extra aan het maken en het ziet er eigenlijk wel mooier uit met die witte koppen.

 

Heb nog twee tests in de planning:

1) Hoe snel het water omhoog gaat bij bewatering van onderen

2) Tensiometer waardes relateren aan gravimetrische watervolumes

 

Die tests zouden me moeten helpen te bepalen hoeveel water erin moet om een bepaalde tensiowaarde te bereiken en andersom, hoeveel de pot zou moeten wegen bij een bepaalde tensiowaarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: Als ik jou was zou ik dit stilletjes uitpluizen voor mezelf er even een copyright op aanvragen dan iemand zoeken die je financieel ondersteund en de markt op met die handel. verwerk het in een handzaam kastje vraag een astronomische prijs en je verkoopt het zoals alles rond de kweekhype.

 

Jammer genoeg heb ik zelf de brains niet om iets uit te vinden ;)

 

Laat mij maar kweken, waarschijnlijk schaf ik hem dan ook aan B)

 

Grtz

 

GK...

Share this post


Link to post
Share on other sites

B)

 

 

EDIT:

 

Over onderdruk in je tent hoeven jullie je niet druk te maken, dat is niet schadelijk voor je plant. Hele airco/opticlimate systeem werkt met onderdruk.

 

Die verschillende waardes die je meet over de pot is wel een interessante conclusie. Mensen die met druppelaars werken zetten ook vaak verschillende druppelaars in één pot. Bij met de hand watergeven wordt ook geadviseerd over de gehele pot water te geven. Vooral omdat de aarde niet mag uitdrogen overal. Maar als de aarde vochtig is overal is het niet erg dat het op de ene kant een beetje natter is dan aan de andere kant in de pot. De wortels zitten toch over de gehele pot en de plant zoekt het zelf wel op. In SMART potten is dat natuurlijk nog veel erger, daar is de buitenkant van de aarde soms wel echt droog en de binnenkant vochtig. Niet te veel zorgen over maken dus.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik liep net tegen de site van bambach tensio-technik aan, misschien hebben die wel de dopjes die je zoekt.

 

Ik vraag me af of je met de beweging (drukkracht) van het nokje in de druppeltensio's ook iets zou kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@growking86

 

Het is toch meer bedoeld voor de hobbyist. Dit soort systemen kost normaal gesproken al gauw duizenden euro's. Als je het zelf maakt dan betaal je dat voor een groot deel zelf met de uren die je eraan besteed.

 

Zoals Cabis ook al aangeeft (en ik had zelf dacht ik ook al ergens een link gepost naar een Duitse site) kun je dit soort dingen gewoon kopen. Ik dacht iets van 115 euro per sensor en dan een computer van een paar duizend euro om te loggen en eventueel de beregening aan te sturen.

 

@Cityboxer

 

Met die druk meting in de tent gaat het er dan om om de inlaat en de uitlaat op elkaar af te stemmen. Denk dat het dan met name ging om te voorkomen dat er overdruk ontstaat als je inlaat. Maar goed, er zit toch ook wel wat in om de onderdruk niet te ver te laten oplopen lijkt me.

 

@Cabis, Ja ik heb zo'n Blumat druppelaar uit elkaar gehaald. Was ook mijn eerste idee om daar iets op te zetten om te meten hoe ver dat palletje op en neer beweegt. Totdat ik die kant en klare druk sensoren vond voor een redelijke prijs. Die druk sensoren zijn wel het duurste onderdeel aan het geheel, maar voor een tientje bespaar je jezelf wel een hele hoop gekloot. Alleen al het calibreren zag ik niet zo zitten.

 

Heb ik ook nog even een fototje van een van de nieuwe witte tensiometers. Ziet er wel chique uit toch ;)

gallery_37858_15776_3202.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er zeker mooi uit, maar dopjes in dopjes in dopjes, pakkingen , O-ringen. Je zou ze zelf ook kunnen verkopen zoals je ze nu maakt ik heb zeker interesse (4 stuks) , maar gezien het aantal uren wat je er in moet steken zal het al snel een dure sensor worden.

 

Als die beweging van dat palletjes nou een gewoon blijft doen wat hij moet doen, het dichtdrukken van een slangetje.

Als dat slangetje gesloten is zal dat dichtdrukken de druk in het slangetje verhogen en omgekeerd en dus meetbaar door de druksensor. Er past toch wel een redelijke 'dikke' slag doorheen.

 

Er blijft dus wel een druksensor in het spel. De vraag is alleen of dat drukverschil voldoende is om te kunnen meten? Als dat zo is wordt het opeens een stuk simpeler toch?

Zou je eens willen kijken of dat dichtdrukken van een slangetje (met de hand) meetbaar is door de druksensor?

 

Ik heb veel liggen, maar nou net geen druksensor.

 

 

Cabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cityboxer,

 

Het kunnen meten van de onderdruk (naar binnen bollen van de wanden van m'n tentje) is in mijn geval van belang om de naden zo vele mogelijk te ontlasten. Het rekken aan de naden door onder- of overdruk zorgt voor meer lichtlekken in je tent (ik moet de 1e nog vinden die lichtdicht is, de secret jardin en green room zijn dat in ieder niet (voldoende).

 

Overdruk is ongewenst want ik wil dat lucht via de uitlaat de tent verlaat, geeft ook minder kans op geurlekkage.

 

Daarnaast zou het zo maar eens kunnen zijn dat een optimale afregeling van in- en uitlaat ook een betere koeling laat zien. Mijn theorie daarbij is dat bij onderdruk de lucht van de inlaat linea recta richting afzuiger wordt getrokken.

 

Ruimtes die buiten die luchtstroom liggen blijven warmer.

Door een zo minimaal mogelijke onderdruk in de tent te hebben kan de binnenkomende lucht de koele luchtdeken vormen die ik voor ogen heb.

 

Manueel inregelen is bijna niet te doen, zeker als je de in-uitlaat snelheid af wil laten hangen van de temperatuur.

 

Maar laat ik vooropstellen dat het puur theoretisch is en dat juist een arduino inzicht in dat soort zaken kan geven, dus daar ga ik nog wel achterkomen.

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had gekeken naar een "strain gauge" om de kracht van het palletje te meten of een potmeter oid.

 

Al dat gedoe met pijpjes en ringetjes dat soort dingetjes is overigens nodig om de elektronica te beveiligen. Als je mijn eerste prototype ziet, die was in 5 minuten in elkaar te zetten. Alleen zijn ze in 5 minuten stuk ook ;) Niet helemaal waar, want ik heb er een halve ronde mee gedraaid. Maar toch.

 

Hetzelfde probleem krijg je als je simpelweg iets op zo'n druppel ding frommelt. Daar moet dan een behuizing omheen om te zorgen dat je de drukmeter niet van dat slangetje trekt en/of de kabels van de drukmeter.

 

Op zich kun je dan ook net zo goed een Blumat system op zich gebruiken. Dat geeft ook water op moment dat de ingestelde druk bereikt is en houdt op wanneer het nat genoeg is.

 

Ik ben een control freak en wil graag weten/meten wat er gebeurt in die potten. Enkele waardes zeggen dan gewoon te weinig. Bovendien ben ik ben ik ook nieuwschierig naar verschillende bewaterings methoden en om alles zoveel mogelijk te automatiseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is mij wel eens gezegd niet te veel naar de cijfertjes te kijken maar de planten te lezen. Dat geldt voor jullie in 3-voud haha. Een lichtdichte tent heb ik inderdaad ook niet gevonden. Zelfs de intense van extra zware en dichte kwaliteit is dat niet. Ik heb dekens langs over de zijkanten hangen om de ritsen en naden af te dekken. Het mooiste is hem al te zetten in een duistere ruimte.

 

Onderdruk zorgt overigens juist voor meer plaatsen waar de lucht binnen komt. Doordat de bestaande luchtinlaat niet genoeg binnen laat zal hij via andere wegen aan zijn lucht proberen te komen. Als je onderdruk creeert wil dat niet direct zeggen dat je ook daadwerkelijk meer luchtverplaatsing krijgt. De bestaande luchtinlaat kan niet meer doorvoeren dan een bepaald maximum. Als je dan ook nog een afzuigkist gebruikt dan gaat het grootste gedeelte van de energie gewoon verloren. Alleen een buisventilator kan nog wel goed werken onder druk. Je moet de onderdruk natuurlijk niet overdrijven. Overdruk moet je inderdaad sowieso niet krijgen. Je moet ook rekening houden met de drukval van een filter.

 

Maar ik laat jullie doen wat jullie doen, want dit is weinig ontopic en het ziet er inderdaad netjes uit!

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, ha, je hebt misschien wel gelijk. Aan de andere kant, als je "meet en weet" dan leer je je planten juist een stuk beter (sneller) lezen. Bovendien loop je dan ook niet steeds achter de feiten aan.

 

Het geeft mij in ieder geval ook een stuk geruster gevoel om te zien dat alle waardes binnen de toleranties blijven. Al speelt dat met die tensiometers minder dan met de andere waardes. Mijn einddoel met die tensiometers is uiteindelijk toch dat de planten automatisch de juiste hoeveelheid water/voeding gaan krijgen. Of dat nou met zo nu en dan droog trekken is of continu op 80mbar moet ik nog zien, maar dat moet wel beide kunnen. Dat zou me toch een hoop gedoe moeten besparen.

 

Misschien moet ik inderdaad ook maar eens een apart Arduino/kweekautomatisering onderwerp openen voor de bredere discussies. Deze thread was toch meer bedoeld voor de tensiometers specifiek, maar het blijft wel interessant om te bedenken wat je allemaal nog meer kan doen met dit soort hulpmiddelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wacht tot je dit topic opent zodat ik er ook een kan bouwen.

Waarom kies je voor arduino en niet voor raspberry?

Heeft de arduino bepaalde voordelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×