Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Zelf digitale Tensiologgers maken

Recommended Posts

Ik ben nogal een fan van zoveel mogelijk meten zodat ik mijn planten zo goed mogelijk in de gaten kan houden. Enkele meetwaardes zeggen vaak niet zo veel en mijn voorkeur gaat er dus naar uit om waardes in een grafiek te zetten.

 

Voor de temperatuur luchtvochtigheid, lichtsterkte en dergelijke zijn er eenvoudig sensoren te verkrijgen die je op een Arduino bordje kunt aansluiten. Hiermee kun je dan makkelijk grafieken maken en zorgen dat je de boel kunt monitoren op afstand. Dat had ik allemaal vrij snel aan de praat.

 

Voor het meten van de vochtigheid van de grond zijn er eigenlijk alleen sensoren die de geleidbaarheid van de grond meten. Twee metalen pinnen waartussen de geleidbaarheid gemeten wordt. Die hangt dan weer niet alleen af van de vochtigheid, maar ook van de EC waarde en bovendien slijten die metalen pinnen doordat je er stroom doorheen stuurt waardoor ze reageren met het water in de grond.

 

Een tensiometer is een veel betrouwbaarder instrument. Ik wilde dus liever iets zoals de Blumat Digital, maar dan aansluitbaar op mijn Arduino bordje. Daar zijn ook wel professionele varianten van te koop, maar die zijn erg duur. Bovendien ook op afwijkende voltages etc etc. Zelf bouwen dus maar.

 

Een tensiometer meet de zuiging van de grond op de keramische kegel die zit op de buis met water. Die zuiging wordt gemeten met een druksensor. Dat zijn simpele componenten die dus ook makkelijk op een Arduino aan te sluiten zouden moeten zijn.

 

Alleen moet die druksensor dan wel luchtdicht op zo’n buis met een kegel gezet kunnen worden.

 

In eerste instantie ben ik dus op zoek geweest naar een dopje wat op de Blumat sensoren geschroefd kon worden. Uiteindelijk kwam ik uit op het dopje van een Lactacyd Intieme Wasemulsie Femina mini (50 ml) flesje. Zoiets als in deze link, maar dan de 50ml verpakking.

 

Het is wel even gênant om een stapel van die kleine vagina zeep flesjes af te rekenen in de drogist, maar goed. Ik zie overigens dat ze nu flink duurder zijn geworden. Een half jaar terug waren ze volgens mij net over een euro. De verpakking heeft een nieuw kleurtje gekregen dus dan kan ook de prijs flink omhoog ;)

 

Anyway, dit Lactacyd dopje past “precies” op de buis van de Blumat en er zit een klein gaatje bovenin waar een 3mm slangetje van de Blumat gestoken kon worden. Dit slangetje past dan weer precies op een druk sensor.

 

Er zijn heel veel van die druk sensoren verkrijgbaar, maar ik had vrij specifieke eisen. De Arduino analoge poorten meten van 0 tot 5V. Ik wilde een sensor die daar op aansloot zonder benodigde versterking.

 

Ik wilde ook graag een model met een nippel aan de meetkant zodat ik het er zo in kon drukken. Geen sensor met 2 nippels dus. (Al heb ik er daar ook één van en die werkt ook prima via een 3mm druppelslangetje)

 

Ook moest het in staat zijn om de zuiging van de grond op de kegel te meten (negatieve druk waardes). De meeste sensoren meten helaas alleen positieve druk op de nippel.

 

De enige keuze die ik toen over hield was de Freescale MPXV5050VC6T1 (€10,35 bij Mouser)

 

Deze meet van -50KPa (-500mbar) tot 0KPa en geeft dan een signaal van 0,1V tot 4,6V. Precies goed om zo aan een Arduino bordje te hangen. De nippel steek je zo in het Blumat druppel slangetje en je kunt aan de slag.

 

gallery_37858_15776_18209.jpg

 

Nadeel is dan wel dat dit er snel uit valt of stuk gaat als je de potten verplaatst.

 

Volgende stap was dus om een wat robuustere behuizing te vinden. Iets wat op de Lactacyd dop zou passen. Deze meet 26mm aan de buitenkant. Een 32mm PVC pijp past daar precies overheen. Dus zoeken naar iets met een schroefdeksel dat past op een 32mm PVC buis.

 

Dat werd de 32/40mm x 1” eindset (10 ATO druk) van het merk VDL (Artikel 3.77.032). Dat is een draadeind voor op de 32mm PVC buis plus een schroefdeksel. Kost €1.09 bij Welkoop (Horticoop/Boerenbond).

 

De Lactacyd dop past dus precies in een 32mm pijp die dan weer in de 32mm kant van het draadeind past. Onder het schroefdeksel past dan mooi de sensor.

 

Die lange kabels aan potten was ook een gekloot, dus ik wilde de mogelijkheid hebben om de boel op de pot los te kunnen koppelen. Daarvoor wilde ik 3.5mm stereo jacks gaan gebruiken. Midden in het schroefdeksel komt dan een gat waar de 3.5mm connector in komt. De boel is dan makkelijk los te halen en aan te sluiten als er iets moet verplaatsen.

 

Hiervoor viel mijn keuze op de panel mount stereo koptelefoon jack Kobiconn 161-3402-E (€ 3,46 per 10)

 

Toeval wilde ook dat als ik de boel op elkaar soldeerde dat het dan precies past. Het aanschroeven van het deksel zorgt er dan voor dat de sensor op het dopje gedrukt wordt.

 

Probleem waar ik wel nog tegen aan liep is dat als de kop op de Blumat sensor geschroefd wordt dat er dan druk opgebouwd wordt. Als ik een druppelslangetje door het gaatje had zitten dan kwam daar zelfs water uit spuiten. Nadat er twee sensoren stuk waren gegaan door overdruk was duidelijk dat het aanschroeven en afsluiten moest verbeteren.

 

Probleem was dat de Lactacyd dop luchtdicht afsloot ver voordat deze stevig vast zat. Je kon nog een paar keer aandraaien terwijl er al geen lucht meer kon ontsnappen. Dat betekent dus dat binnenin de druk nog oploopt en dan de sensor stuk blaast.

 

Oplossing is dan om onder of bovenop het dopje een o-ring te plaatsen die in een veel kortere beweging afsluit. Bovenop is wat lastig omdat die dan in de dop zit. De stabiliteit kwam dan ook in het geding (de dop zit met name vast om dat puntje). Dan dus maar onder de dop ofwel op de Blumat buis.

 

De eindset komt inclusief rubberen afsluitringen die precies op een Blumat buis passen. Deze bovenop de Blumat buis zetten en daar dan de Lactacyd dop op draaien werkte eigenlijk heel aardig. Met een korte draai is de dop luchtdicht en vast afgesloten. Alleen zijn die dingen wat te groot en ze buigen wat door. Ik heb bij AliExpress een stel o-ringen van 24mm buitenmaat en 2,5mm dik (19mm binnenmaat dus) besteld. Dat past perfect. Kost iets van €5 voor 50 van die dingen.

 

Fototje van hoe het eindresultaat er dan uit ziet:

gallery_37858_15776_15030.jpg

 

De bovenkant:

gallery_37858_15776_21142.jpg

 

De gebruikte onderdelen:

gallery_37858_15776_9968.jpg

 

De grafieken die er dan uiteindelijk mee te maken zijn:

gallery_37858_15776_51821.png

Althans linksboven zijn de tensiometer waardes. De andere 3 grafieken geven temp, LV en licht.

 

Wat bijvoorbeeld ook nog wel een leuke is is het wakker worden van de planten:

gallery_37858_15776_8245.png

 

Het grijze stuk is de donker periode. 15 minuten na "licht aan" drinken ze dus eigenlijk al voluit. 2 uur later geef ik ze water en als dat verdeeld is door de pot, loopt de tensio waarde snel weer op (in hetzelfde tempo als daarvoor).

 

Voordeel, van deze digitale sensoren aangesloten op een Arduino, is dat ik nu dus ook de vochtigheid van de grond in de gaten kan houden op de computer of op mijn smartphone (al is dat een iets simpeler grafiek). Dit geeft een goed beeld van hoe de planten drinken en wat het water doet dat je erbij gooit.

 

Volgend doel is om water te gaan geven op basis van die tensio waardes. Waarbij dan bijvoorbeeld gekozen kan worden om de grond periodiek droog te laten trekken en/of juist constant op een bepaalde waarde te houden.

 

In een vervolg post zal ik nog een keer in meer detail uitleggen hoe ik ze in elkaar heb gezet.

 

Als mensen vragen hebben of juist tips over hoe iets beter kan dan hoor ik dat ook graag.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, da's nou 's een nuttig en geslaagd Arduino project. Ik ben benieuwd naar je bevindingen over verschillen tussen droog laten trekken of nat houden. Impressive allemaal, mooi 'verslag' ook!

 

2 vragen:

- Heb je al een behuizing voor de arduino?

- Ik heb een start setje liggen (uno3) met sensors en moet nog een wifi shield kopen. Gebruik je de originele wifi shield of heb je misschien een suggestie voor een beter (goedkopere) optie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sta niet meer snel versteld, maar jij maakt t mogelijk.

 

Ik ben nu al fan van jou ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Amecheesia, Nou dat weet ik niet, maar het werkt prima ;)

@polletje, Wow een fan *bloos*

 

Wow, da's nou 's een nuttig en geslaagd Arduino project. Ik ben benieuwd naar je bevindingen over verschillen tussen droog laten trekken of nat houden. Impressive allemaal, mooi 'verslag' ook!

 

2 vragen:

- Heb je al een behuizing voor de arduino?

- Ik heb een start setje liggen (uno3) met sensors en moet nog een wifi shield kopen. Gebruik je de originele wifi shield of heb je misschien een suggestie voor een beter (goedkopere) optie?

Bedankt.

 

Het plan is om uiteindelijk de hele boel in te bouwen in een oude netwerkbehuizing van 44cmx15cmx4,5cm. Dan moet die kast de lichten gaan schakelen, de ventilator bedienen, water geven, alles monitoren en de webserver draaien (Raspberry pi). Kortom, al mijn zooi moet er dan in. Waterdicht hoeft niet dacht ik, want het blijft toch buiten mijn hok.

 

Vooralsnog zit de set die ik gebruik voor mijn kweek in een papdoosje ;)

gallery_37858_15776_22324.jpg

 

Ik heb overigens wel een kleine behuizing gekocht die ik in mijn hok wilde zetten met daar dan de aansluitingen op voor de tensiometers. Kleine Arduino daarin en de data zou dan via een I2C verbinding door moeten naar de centrale Arduino. Dan kunnen de analoge kabels korter blijven en dan hoeft er maar één kabel het hok uit. Heb meer ideeën dan tijd. Heb wel al een bordje gemaakt met 5 van die stereo jacks, maar die gebruik ik nu nog in mijn testopstelling.

 

Voor de netwerkaansluiting heb ik een ethernet shield gebruikt (kost 5 a 6 euro bij AliExpress). Ik koop mijn spullen meestal op AliExpress of e-bay. Vroeger ook wel op Dealextreme, maar die zijn "te duur" geworden en hun levertijden worden steeds langer. Specifieke componenten koop ik dan bij Mouser, Farnell of Conrad.

 

De Arduino (Mega 2560 R3) gebruik ik samen met een Raspberry pi. Die Raspberry pi draait de MySQL database en de webserver. Eigenlijk zou ik dus helemaal geen ethernet shield hoeven te gebruiken, want ik zou de Arduino gewoon op de USB poort van die Raspberry pi kunnen aansluiten. Moet ik ook nog steeds een keer regelen. Dan kan ik hem volgens mij ook op afstand programmeren. Dat zou ook wel heel erg handig zijn, want nu moet de hele zooi uit elkaar als ik er een nieuw programma op wil zetten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super interessant allemaal ;) .

Ik heb hier zelf 0,0 verstand van helaas :( , maar lijkt me geweldig om zoiets zelf in elkaar te kunnen flansen en dat het dan ook echt werkt :) .

Respect ;) .

 

Groeten Beaker ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had er een paar maanden geleden ook geen verstand van, maar het is makkelijk te leren. Dat idee van die Arduino is echt geniaal. Alles is daarmee eigenlijk al voorbereid en gestandaardiseerd. Je hoeft alleen nog maar wat draadjes in te steken en je hebt heel snel iets werkend.

 

Het moeilijkste is eigenlijk om het "af" te maken als het prototype werkt ;)

 

Trouwens een ander leuk project is het Nodo project. Daarmee kun je met een Arduino die draadloze klikaanklikuit ontvangers bedienen (onder andere). Wellicht dat dat ook bruikbaar kan zijn voor kweek doeleinden.

 

Moet me er nog een keer in verdiepen, maar ik sloot simpelweg een 433Mhz zender moduletje aan van 2 dollar en ik kon zonder moeite mijn lichten aan en uit zetten. Echt cool ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de antwoorden, nog een vraag als je het niet erg vind:

 

Had je de Mega ipv Uno nodig vanwege meer aansluitingen of andere opties? Ik wil in eerste instantie een lucht temp, LV, lux, water temp (pt100) en Ultrasonic sensor. Die laatste is voor water nivo in vat (drijver in buisje), waar ik direct uit kweek en snel kan aanpassen en dus makkelijk diverse situaties kan meten. Ik heb een PH probe liggen die ik er later misschien (middels een module) aan ga proberen te knopen. Liefst ook DO meter maar die probes zijn nogal prijzig.

 

Ik had het oorspronkelijk gekocht met het idee om een Ph Up en Down knop en display op mijn kast te maken, naast mijn Hanna Ph meter (doseer pompjes

) en dus geen flessen PH-/+ meer hoef te openen voor een paar drupjes. Dat doe ik maar 2 keer per week... en dus ligt de Arduino al maanden in doos. Wachtend op een wifi verbinding (maakt het een stuk leuker). Het is momenteel een dure PC fan met thermostaat (temp sensor+relais)....

 

Erg inspirerend om 's een keer een grower te zien die er echt wat nuttigs mee doet. Heb er helaas voorlopig weinig tijd voor, maar zal die raspberry pi binnenkort bestellen en misschien kunnen we dan in de toekomst eens wat aarde vs hydro testjes vergelijken.

 

Heb je overwogen om Xbees op de kunstwortels te zetten. Ik weet niet of het haalbaar/praktisch is (sensor+???+xbee op kunstwortel), maar dan zou je tensio meters met mini antennas in je potten hebben ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

de combi rasberry pi en een digitale tensio is mij ook al eens door eht hoofd geschoten.. al heb ik de technische kennis niet in huis

erg tof om te zien dat je er al zover mee bent!!!

 

;)

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sativied

 

Nee hoor graag, vragen is waar ik het toch ook voor post. Als je ergens samen over nadenkt kom je toch altijd weer op nieuwe ideeen waar je in je eentje wellicht niet zo snel op komt.

 

Ik had de Mega gekozen omdat ik meer analoge poorten nodig dacht hebben. De Uno heeft maar 6 (of 5?) analoge poorten dacht ik. Dat leek me te weinig op termijn. Al loop ik qua geheugen ook wel een beetje tegen de grenzen aan.

 

Elke tensiometer gaat op een aparte analoge pin. Ik heb ook een amperemeter module om te kijken hoeveel stroom er verbruikt wordt. Was verder inderdaad ook nog op zoek naar een water niveau meter. Zat zelf te denken aan een capacitieve meter of ook zo'n ultrasoon sensor.

 

De rest gaat overigens digitaal. Temperatuur (waterdichte DS18B20), LV+Temperatuur (DHT22), Lux (BH1750FVI)

 

Fototje van mijn sensor batterij:

gallery_37858_15776_13424.jpg

 

Deze hangt 5 cm onder de lamp en 15 cm daaronder hangt dan nog een extra temperatuur sensor en ik steek er één onder in een pot voor de wortel temperatuur. Moet alleen nog steeds een keer een temp+LV meter buiten het hok (op de inlaat) zetten.

 

Ik merk ook wel dat als je eenmaal goed meet en grafieken hebt om de gevolgen van je handelingen te zien, dat het dan ook heel makkelijk is om goed te doseren voor een stabiel systeem. Dan wordt verder automatiseren inderdaad al snel overbodig. Ik heb een 5 standen ventilator voor de afzuiging die ik met de Arduino wilde bedienen, maar ik merk dat de temperatuur gewoon goed blijft als de ventilator op een vaste stand zet. Alleen als de temperatuur erg oploopt zet ik hem een tijdje een standje hoger.

 

Ik had ook wel gedacht aan een draadloze optie. Daarvoor wilde ik een ATtiny en 433Mhz zendertje gebruiken. Bij dat Nodo project zag ik daar ook voorbeelden van die mensen gemaakt hadden. Alleen wordt het dan allemaal een stuk forser, veel ingewikkelder te bouwen en flink duurder.

 

Heb laatst mijn ronde gedraaid met de tensiometers aan kabels. Dat ging prima. Zo vaak sleep ik toch niet met mijn planten, maar als het dan een keer nodig is haal ik zonder moeite de stekker er even uit.

 

@skunkmonster,

Er zijn zelfs bordjes waar het in een zit. Bijvoorbeeld de pcDuino. Leek me ook erg handig, maar toen had ik al een Raspberry Pi gekocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals beloofd ook nog een beschrijving van de constructie van deze tensio loggers.

 

De constructie bestaat uit twee delen:

1) De behuizing

2) De druksensor module

 

Constructie van de behuizing

 

Zaag een stukje 32mm PVC pijp af (16mm of iets meer). Lijm dat stukje pijp in het draadeind met PVC lijm.

 

Na drogen het draadeind eventueel nog afzagen op 37mm lengte zodat het er wat strakker uit ziet. Als je niet goed kan meten of niet goed recht kan zagen dan kun je het beter laten zitten.

 

Als je gebruik maakt van de rubber ringen die bij de eindset zitten dan zul je zeker moeten inkorten. Anders dan zit die ring in de weg. Als je de 24mm o-ringen gebruikt dan is inkorten niet noodzakelijk. Die 24mm ring past binnen de 26mm binnenkant van de 32mm buis.

 

Standaard maat dop en afgekorte dop naast elkaar:

gallery_37858_15776_88998.jpg

 

Voorop de rubber afsluitring en achter de 24mm o-ring op een afgekorte dop:

gallery_37858_15776_81522.jpg

 

Dekseltje van het Lactacyd dopje eraf knippen en dopje netjes rond maken. Vervolgens het Lactacyd dopje dan in de 32mm PVC buis lijmen met seconde lijm voor plastic van Pattex. De dop is gemaakt van polypropyleen en dat lijmt lastig. Alleen die twee componentenlijm werkt. Anders draai je de dop geheid een keer los.

 

Je moet dan alleen nog een gat midden op het schroefdeksel maken met een 6,5mm tot 7mm boortje. De kop van de audiosocket (6mm) moet erdoor kunnen en het gat moet kleiner zijn dan de schroef waarmee je het vast zet (8mm).

 

Constructie van de druksensor module

 

Deze module bestaat uit de Freescale MPXV5050VC6T1 druksensor en een panel mount stereo koptelefoon jack.

 

Het is een simpele één op één doorverbinding van de 3 pinnen van de druk sensor naar die stereo jack.

 

Overzichtje van de pinnen (0V, 5V en Data) van de 3,5mm connector en de druk sensor:

gallery_37858_15776_1974.png

 

Uit een stukje protobord een stukje van 20mmx20mm zagen. Je moet een matrix hebben van 8 bij 6 a 7 puntjes. Knip dan de hoekjes een beetje weg zodat het wat ronder wordt.

 

Boor ook een “deukje” met een 6mm tot 7mm boor in het midden van het bordje aan de kant waar de stereo connector komt. Het puntje van de stekker komt er namelijk net onderuit en past er anders niet in.

 

Foto van het uitgezaagde/geknipte stukje printplaat met geboord “deukje” en voorbeelden van plaatsing van de componenten:

gallery_37858_15776_70555.jpg

 

Linksboven op de druksensor zit de eerste pin. De audio jack gaat dus op de kant met de deuk met de dubbele aansluiting aan de kant waar de print het kortste is.

 

Foto met de geassembleerde sensor van de verschillende kanten:

gallery_37858_15776_64513.jpg

 

De nippel van de druksensor kun je middels een 3mm druppelslangtje klem zetten in het gaatje van de Lactacyd dop (eventueel het gaatje iets uitruimen). Ik heb zelf voor de zekerheid ook nog een 10mm o-ringetje van 3mm dik erin gezet.

 

Foto van de sensor met een o-ringetje en een stukje 3mm druppelslang erop (even voor de foto bovenop de schroefdeksel):

gallery_37858_15776_50588.jpg

 

De sensor kan dan zo op het gaatje in de Lactacyd dop gezet worden. Schroefdeksel erop en de moer aanschroeven op de stereo jack en klaar!

 

Aan de kant van de Arduino kun je nog wat ontstoor componenten aanbrengen (condensatoren en Elco). Dit schema staat vermeld in de datasheet van de druk sensor. Het werkt overigens ook prima zonder. Verder sluit je gewoon de aarde en 5V aan op de daarvoor bestemde pinnen van de Arduino en dan de VSOUT pin van de sensor op de analoge pin naar keuze.

 

Dan ook nog even een stukje code om de sensor uit te lezen en om te rekenen in de Arduino:

#define VSS 5.0
int sensorValue = analogRead(pin);
float voltage = sensorValue * (VSS / 1023.0);
//Transfer MPXV5050V vout to value
// VOUT = VSS x (0.018 x P + 0.92)
// Multiply by 10 for mBar/hPa
Tensio = -( voltage/ VSS - 0.92) /0.018 * 10;

 

Ik gebruik overigens zelf nog een "smoothing algoritme". Ik meet elke paar seconden de waarde en middel dat dan over een minuut. Dan kun je het verloop nog net weer wat vloeiender volgen. Anders wisselt de waarde bijvoorbeeld tussen 1 en 2 en nu is het dan 10 keer een meting van 2 en 10 keer een meting van 1. Gemiddeld dan 1,5.

 

Maar goed, echt veel voegt dat niet toe, want het is toch al veel te nauwkeurig voor de bepaling van de waterbehoefte. Ik ben echter ook aan het onderzoeken of je aan de hand van het gewicht van de pot en de tensiowaarde kunt schatten wat de biomassa van je plant weegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi duidelijk verhaal weer. Erg inventief en netjes ook.

 

En bedankt voor het noemen van die sensor typese specifiek. Ik heb alleen wat er in een learning setje kwam, goedkoop test spul, en geen lux sensor nog. Die (goedkopere) light intensity sensors, heb me er niet in verdiept maar kreeg de indruk dat ze te beperkt zijn voor 600watt (max 65K lux), heb je de metingen met een 400watt gedaan? Als dat idd een beperking is en de intensiteit altijd maxed is zou ik ook simpelweg een virtuele timer kunnen laten overeenlopen met de timer van de lamp (licht aan/uit periode instellen ipv detecteren met sensor).

 

De UNO heeft inderdaad 6 analoge. En goed punt van die geheugen beperking. Beetje vervelend om het later uitelkaar te moeten halen om te upgraden maar heb die Uno nou eenmaal al dus zal het daar eerst mee proberen. Aan de andere kant... een pcDuino is ook niet zo heel duur.

 

Heb je nou dat je bij iedere electronisch apparaatje en speelgoed e.d. zoiets van "kan ik dat op mijn Arduino aansluiten?" Lijkt me onzettend verslavend en heb al genoeg hobbies ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die lux meter gaat inderdaad maar tot 65K lux. Voor mijn 2x55W T-Neon set is dat voldoende, maar met HPS zal dat inderdaad al snel niet meer werken. Dan zou je er iets op kunnen zetten dat de sensor wat verdonkert. Ik had op mijn webcam een glas uit een zonnebril gezet ;)

 

Of zo'n lichtgevoelig weerstandje uit die startersset? Kun je in ieder geval "zien" of je lamp aan staat als die aan zou moeten staan (en andersom). Daar zit ik ook nog wel over te denken. Om waarschuwingen van het systeem af te laten komen. Kan er een buzzertje op zetten, maar dat maakt het hele "stealth" verhaal wel een beetje ongedaan.

 

Ik had er eerst ook een Uno op zitten. Ze zijn gelukkig gewoon inwisselbaar. Kon de Uno van het Ethernet shield af halen, Mega erop en klaar. Die pcDuino heeft ook maar 6 analoge poorten en ze hebben minder resolutie dan de Arduino. Ze hebben meer van dat soort dingen overigens. Het is alleen wel makkelijk dat er zo'n grote Raspberry pi community is. Dat geeft toch meer software support denk ik dan.

 

Dat Arduino gedoe is inderdaad wel nogal een verslaving. Het is zelfs zo erg dat als ik mijn barbeque (rookoven) zie dat ik daar dan een temperatuurregeling wil inbouwen. Heb al een temperatuur sonde gekocht ;)

 

Voor wiet kweken ben ik ook bezig geweest met een temperatuur regeling voor de propagator en met LV/Temp sensoren in mijn cure potten. Dat is ook allemaal snel werkend in elkaar te zetten al is het dan nog wel een hoop werk van prototype naar iets robuusts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow topic twee keer doorgelezen, wat een pracht project! met heldere en duidelijke omschrijving.

om vrouwen hun persoonlijke hygiëne niet te ontzeggen, misschien dat hier http://www.verpas.nl/ of hier http://www.rubberhuis.nl/Categorie/26 doppen te vinden zijn. wellicht goedkoper ook.

nu wist ik ook een site die labo spul verkocht. tubes en potjes en doppen zat daar ook tussen, geen idee alleen meer wat die site was. misschien iemand anders hier?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk uitgelegd Wietefras :( .

Ik begin het nog bijna te snappen ook ;) .

Dit topic heb ik toegevoegd bij mijn favorieten, want hier ga ik me zeker een keer in verdiepen.

 

Groeten Beaker ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig topic, naar zo iets was ik precies op zoek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@L3dnov

 

Ja, dat is inderdaad nog een goeie. Het zou wel handig zijn als er ergens een standaard schroefdop te koop zou zijn. Ik heb alleen geen flauw idee hoe je doppen beschrijft. De binnenmaat kan ik me nog wat bij voorstellen, maar hoe beschrijf je de hoek van het draad en/of de afstand daartussen. Blijkbaar zijn daar NEN standaarden voor. Maar ja, welke.

 

Heb nog overwogen om met een 3D printer een behuizing te (laten) printen. In principe is zo'n kop zoals op de Blumat Digital zit het mooiste. Ik omvat nu de gehele Lactacyd dop in dat eindstuk terwijl er eigenlijk alleen iets bovenop zou hoeven. Alleen valt op dat propyleen gewoon niet te lijmen. Zelfs met die speciale Pattex lijm zou ik daar niet zo snel op vertrouwen voor een dragende constructie.

 

Andere optie die ik overwogen heb was om een schroefdraad apparaat te huren. Daarmee kun je schroefdraad tappen/draaien in of op een pijp. Dan zou ik gewoon die 32mm pijp op de dop lijmen. Draad op het andere eind draaien en daar dan een dop erop schroeven.

 

De Lactacyd dop is eigenlijk ook iets te groot. De binnendiameter daarvan is 23 mm terwijl het iets van 21mm zou moeten zijn.

 

Zie op die verpas site wel iets wat mogelijk zou werken al heb ik geen idee of het draad klopt. Vraag me ook af of ze blij zijn als je daar een handvol van die doppen besteld :(

 

@Beaker, Bedankt, het is uiteindelijk toch net Lego voor volwassenen ;) Al heb ik mijn 10 jarige zoontje ook een Arduino set gegeven en daar kwam hij ook nog best uit. Helaas speelt hij liever met zijn iPad of Minecraft. Die jeugd van tegenwoordig ;)

 

@cityboxer, Bedankt. Hoop dat je er ook iets moois van maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je deze L3dnov: www.labstuff.nl ? Die kwam ik onlangs tegen op zoek naar zilvernitraat en heeft ook een potjes afdeling, waarbij ze aangeven dat ze ook alles van www.carlroth.nl kunnen leveren.

 

Ik had op mijn webcam een glas uit een zonnebril gezet :(
Ik kan met FaceTime bellen naar mijn Mac waarop een usb webcam zit die (momenteel niet) in mijn kast hangt, waar een zonnebril glas voor zit geplakt ;) Die maakte een paar rondjes terug snapshots iedere X aantal minuten (in winterkweek, planten wakker wanneer ik sliep zo kon ik ze nog 'zien'). Da's ook handig om naast je metingen te laten draaien, dan kun je ook de staat van de planten naast de logs leggen (eventueel cam op rasp?). Maar da's een goeie tip voor die light intensity meter, zou nog kunnen testen met diverse lichtbronnen om te lijken hoeveel % dat glas blokt en het dan terugrekenen. Beetje vertekend en maar zou toch een goede indicatie geven. Misschien ipv een zonnebril glaasje is er iets wat gemaakt is om een vast %, bv 50% licht, te blokken? Ja, lijkt me dat een goede fotograafwinkel daar wel iets voor heeft.

 

Het is alleen wel makkelijk dat er zo'n grote Raspberry pi community is. Dat geeft toch meer software support denk ik dan.
Precies waarom ik over die pcDuino twijfelde. Ik wil er bewust 'niet' een hobby van maken en zo veel mogelijk op bestaande projecten baseren en dus niet het wiel opnieuw uitvinden. Instructables voor de populaire sensors zoals licht, temp, lv, en sonar sensors zijn er ook zat. En het is in je foto idd ook wel te zien, de pins worden doorgelinkt met die shield en je hebt weinig draadjes naar de Arduino zelf lopen, daar is over nagedacht, thanks :)

 

Andere dingen die door mijn hoofd gevlogen zijn: noodstop via telefoon (relais), op en neer optie voor lamp (ik heb een PS joystickdingetje en aantal servos in mijn startpakket, leuk speelgoed), open vlam sensor voor brand alarm (naar telefoon, evt GSM module+kaartje zodat ie kan smsen), solenoid kranen om om-en-om mijn buizen te flooden (paar leuke aeroponics projecten mee gezien, soort waterorgel in een bak, onder hangende wortels, sprayers om-en-om, geregeled met Arduino ipv allemaal tegelijk zodat pomp pressure beter benut kan worden).

 

1001 miljoen mogelijkheden, maar ben het met je eens dat vooral de info/metingen/feedback nuttig zijn.

 

Oh en heb je al overwogen een ledcube te maken? ;)

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had inderdaad ook een webcam aangesloten op die Raspberry pi en liet die dan eens in de zoveel tijd een foto maken. Ik vond alleen zelf dat ik er te weinig op kon zien. Ziet toch maar een deeltje van het hok. Al is de resolutie van mijn webcam ook wel vrij laag.

 

Ging mij ook meer om het in de gaten houden van de planten of ze niet stiekem tegen de TL groeiden. Mogelijk zelfs ook een potentieel Arduino doelwit. Automatisch verhogen en verlagen lamp met webcam monitoring ;)

 

Als je het licht gaat blokkeren heb je inderdaad niet zoveel meer aan de absolute lux waarden, maar je kunt voor jouw lamp wel zien in hoeverre die terug loopt. Ik zie op mijn luc meter bijvoorbeeld ook of de luchtcirculatie niet teveel op de lamp staat. Dan geeft die lamp namelijk minder licht.

 

Ik heb voor mijn camera inderdaad ook een ND filter (Neutral density). Die kun je in allerlei gradaties kopen. Dat is een goeie.

 

Ha, ha, jij hebt ook nog allemaal coole ideeen. Ben zelf nog op zoek naar een CO2 meter. Niet zozeer om CO2 toe te voegen, maar ben wel benieuwd hoeveel er in mijn hok zit en wat de gevolgen zijn voor de CO2 bij bepaalde afzuiging. Alleen zijn die dingen zo 30 tot 50 euro.

 

Heb ook na zitten denken over automatische cure potten. Die zou dan op basis van de luchtvochtigheid de pot een bepaalde tijd open moeten zetten. En een propagator met verwarming en LV+temp monitoring. Heb bij Conrad voor 12 euro een warmte matje gekocht. Al zet ik de zaadbak toch meestal wel onder de lamp en dan is het warm genoeg. Gaat de boel ook op de monitoring van mijn kast.

 

Ik heb ook nog een hele kudde kleine pompjes liggen die per pot de waterbehoefte zouden moeten gaan regelen. Dat moet eerst maar eens gaan werken.

 

Ledcube lijkt me leuk maar ook weer net teveel werk ;) Zou wel nog zo'n draaiende led projector willen maken. Dat je in een cilinder of in een bal een tekst of plaatje laat zweven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedoel je deze L3dnov: www.labstuff.nl ? Die kwam ik onlangs tegen op zoek naar zilvernitraat en heeft ook een potjes afdeling, waarbij ze aangeven dat ze ook alles van www.carlroth.nl kunnen leveren.

 

hé deze site lijkt er wel op, zie ook dat er wijn/biermaken hoek inzit (zo kom ik toentertijd op zo een site) alleen de naam doet me geen belletje rinkelen. ze hebben wel mooie spullen staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat probleem met die webcam had ik ook, eerst een van 15 euro, toen een van 35... typische gevalletje goedkoop is duurkoop.

 

Automatische cure potten... Als je dat net zo netjes aanpakt (Nano in dubbel-layer auto-deksel?) dan kunnen die zo bij de growshop op de schappen. Wietefras Auto Cure Jar, goed en nuttig idee weer. Heb's een auto-cure setup gezien van iemand die een luchtpomp op een timer had op een wat grotere container, geen sensor dus.

 

CO2 informatie zou inderdaad een leuke aanvulling zijn op wat je al hebt. Op zich is 30-50 euro niet zo veel maar ik begrijp het wel, loopt snel op als je alles in een keer haalt. Dat heb ik met die PH module: http://www.ebay.com/itm/200779624796 ($28 dollar maar ook bijna net zoveel aan shipping). Zoals ze noemen zit er geen BNC connector en probe bij maar die heb ik dus al.

 

Ben bezig met nieuw kasten en setups bouwen dus zal de komende maand niet veel worden maar nogmaals dank voor de inspiratie, ik ben weer genoeg gemotiveerd om de rest van de onderdelen te bestellen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sativied

 

Probleem is ook wel een beetje dat die Raspberry pi niet alle webcam's ondersteunt. Dus ik ben ook een beetje huiverig om een dure webcam te kopen die het dan mogelijk niet doet. Mijn kast is ook gewoon te klein en de planten staan te dicht op de lamp om een webcam te gebruiken. Als ik nog een keer ga kijken naar een automatische hoogte verstelling dan probeer ik het wel weer. Vooralsnog kijk ik toch ook gewoon elke dag even naar de dames ;)

 

pH meter is inderdaad ook zo iets. Ik had deze bijna gekocht: http://www.aliexpress.com/store/product/PH...1024665415.html (of de combi met de probe erbij)

 

Alleen las ik toen ergens dat je gewoon je voeding 24 uur moet laten staan voordat je het afzuurt en dat het dan gewoon constant blijft. Heb sindsdien inderdaad geen enkel probleem meer met de pH gehad in mijn voedingsvat.

 

De pest is dat die dingen allemaal zo optellen. 20 euro hier 30 euro daar 10 hier 15 daar en je zit zo weer aan een paar honderd euro.

 

Succes met je nieuwe kasten.

 

 

Was ik ook nog even bezig geweest met de tensiometers. Bij de vorige kwee heb ik op 6 planten 2 van die dingen gebruikt. Nu wil ik eigenlijk elke plant van zo'n ding voorzien. heb er nu 5 af (moet nog een keer extra onderdelen gaan kopen voor de 6e).

 

Had ze even een paar uur met de voetjes in een groot glas gezet ter calibratie:

gallery_37858_15776_14192.png

 

Er zit er eentje tussen die van -1000 tot 0mbar meet. Die is wat minder nauwkeurig. Dat is die oranje lijn.

 

Ze stonden niet helemaal onder water (alleen de kegel) dus ik wilde nog even zien of dat uitmaakte. Had een sensor even in een vaas gezet:

gallery_37858_15776_7193.png

 

Je ziet meteen de tensio waarde dalen. Grappig genoeg zie je zelfs dat ik een paar minuten later de vaas nog wat aanvul zodat het water vlak onder de kop staat. Tensiometer weer terug gezet in het wat minder diepe glas en de waarde springt weer terug naar wat het daar was.

 

Je zou die dingen dus wellicht zelfs kunnen gebruiken om het waterniveau in een vat te meten. Al zijn ze daar wel wat duur voor.

 

Heb ze nu met zijn allen in een emmer met cocos/potgrond gezet. Blijven ze daar een paar dagen in draaien tot ik ze helemaal vertrouw (geen lekken oid) en dan kunnen ze bij de planten erbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, die pH module is op zich ietsje duurder, maar free shipping, en BNC connector zit er al op. Nice, thanks again! Mijn wortels voeden direct uit het vat, recirculerend, dus het voedingsgebruik (de opname van specifieke elementen, cations of anions) beinvloed de pH. Ook kan ik aan de PH vaak wel zien of de voedingswaarde te hoog/laag is (stijgt bij overvoeden omdat er dan meer voeding dan water in het vat achterblijft, en andersom). De pH in mijn vat is dus de pH rond mijn wortels dus erg nuttig om bij de metingen in te hebben.

 

Het telt snel op inderdaad en ben nog bezig regulier kweek spullen te upgraden. Ik had die webcam aan een usb kabel, kan dus ook een netwerk kabel naar kast. M.a.w., ik heb die raspberry pi niet direct nodig, kan van wifi shield naar 1 van de diverse systemen die ik toch al 24/7 heb draaien en dat scheelt de kosten voor de raspberry weer.

 

Misschien leuk ook voor andere geinteresseerden als je het volledige kostenplaatje van je project weergeeft.

 

Heb de big blocks gezien in SuperNoob's verslag? Die cubes zijn vrijwel uniform, geschikt voor meten/testen/vergelijken. Microsprayers door Arduino aan laten sturen om vochtigheid van blocks aan te passen aan watergebruik... Heb jij misschien een idee voor een alternatief (voor de blumat tensiometer) zodat je setup ook op steenwol (en eventueel voor de mapito slab mannen) gebruikt zou kunnen worden? 9 tensio meters gaat me iets te ver. Gaat toch meer om de schommelingen dan het werkelijke gebruik of de werkelijke mBar waarde, heb je na het ontleden en customizen van de blumat tensio overwogen om er zelf een te maken? Als je een alternatief kan vinden voor die keramische kegel, eventueel een ander poreus materiaal, zou je de DIY versies kunnen ijken aan de hand van de echte.

 

Iedere plant afzonderlijk meten en loggen maakt het plaatje wel completer. Leuk ook om mee te nemen als factor in moeder selectie. Heb je nog specifieke side-by-side testen geplanned? Ik zou wel's een vergelijking willen zien tussen de waterbehoefte van een plant met alle bladeren er nog aan en een plant waarvan deels de fanleaves zijn verwijderd. Of eentje met PK13/14 en eentje zonder. :) De uitkomst daarvan is voorspelbaar maar zou leuk zijn om dat ook op basis van metingen bevestigd hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vroeg me ook al af of ik niet zelf zo'n kegel zou kunnen maken. Ze zeggen dat het heel speciaal geselecteerd materiaal is, maar het lijkt mij inderdaad gewoon een gebakken klei kegel.

 

Ging me dan meer om de fabricatie van het geheel eenvoudiger te maken. Of om een sensor te maken zoals die platte om een bak te meten. Dat ding kost een geeltje en lijkt me te groot voor een propagator (waar ik het in wil gebruiken). Voor die gewone sensoren is de prijs nou niet zo hoog dat het zin heeft om ze zelf te maken. Heb ze toch al liggen ook.

 

Of die dingen in steenwol ook werken zou ik niet weten. Dat heb ik zelf niet. Heb je niet zo'n Blumat Digital die je er in kan steken?

 

Qua kosten is het moeilijk te zeggen omdat ik dat Arduino spul dus ook voor andere zaken gebruik, maar als ik alleen kijk naar de spullen die ik nu gebruik voor de wietkweek (of echt specifiek daarvoor gekocht heb) dan kom ik op 70 euro voor de centrale monitoring (Arduino+netwerk+Raspberry), 17 euro voor de temp/lv sensor batterij en iets van 150 euro voor de tensiometer +beregening installatie (tensiometers+pompjes etc). En dan nog een hele zooi extra dingetjes die ik wel of niet ind e toekomst nog ga gebruiken. Totaal minstens iets van 250 a 300 euro.

 

Grootste investering is overigens die in tijd. Er gaat echt heel veel tijd in zitten om alles uit te zoeken, onderdelen overal vandaan te halen, de boel te fabriceren, testen, en dan weer opnieuw als er dingen niet werken. Maar goed, hopelijk kunnen mensen mijn verhaal volgen als ze zelf zoiets willen maken. Dan zou het een stuk minder tijd kosten.

 

Voor side-by-side tests zou ik toch eerder met een echte kweker samen moeten werken oid. Ik groei toch meer voor de lol van het groeien. De kleine testjes die ik zou kunnen draaien onder een mijn T-Neon setje zullen vast niet representatief zijn voor een HPS kweek.

 

Laat onverlet dat ik zeker wat dingen wil gaan proberen, maar dan meer voor eigen gebruik. Met name dan varianten in het watergeven.

 

Ook blijf ik nog steeds hoopvol dat ik de biomassa kan schatten op basis van pot gewicht en tensio waarde. Dat zou veel meer tests mogelijk maken. Misschien ook inclusief een stam dikte meter.

 

Dit is trouwens het pompje wat ik in gedachte had met een slangetje om het water goed te verdelen over de hele pot:

gallery_37858_15776_19845.jpg

 

Dat is wel nog een probleem met die tensiometers, ze meten toch vrij lokaal de vochtigheid. Je moet dus wel zorgen dat het water egaal verspeid zit anders meet je mogelijk een lokaal maximum of minimum.

 

Met mijn hudige testopstelling met 6 van die dingen in een emmer (inclusief Blumat Digital) wil ik dat ook een beetje in kaart brengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Of die dingen in steenwol ook werken zou ik niet weten. Dat heb ik zelf niet. Heb je niet zo'n Blumat Digital die je er in kan steken?
Jawel, maar heb ook geen steenwol :) Zal's kijken of ik een paar test blokken mee kan krijgen van de growshop deze week.

 

Lijkt me een nette oplossing die bewateringring. Uitkomst van hoe het water vespreidt bij handmatig voeden kan denk ik heel interessant zijn ook voor de HPS kwekers, bijvoorbeeld voor Krasi om te zien hoe effectief zijn bewaterslangen het verdelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...