Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosmaaier

kleikorrels

Recommended Posts

ik hoor weinig over die korrels, geen idee hoeveel mensen ze gebruiken, misschien zijn er veel mensen overgestapt naar een ander media zoals mapito and cocos, who knows.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hydrocorels worden ook klei korrels genoemt,ik weet dat deze door plantenfirma's meer gebreukt worden als rotswol (in belgië toch) en ik vraag me af wrm

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb wel es een plantje op hudrocultuur gezet het werkte wel maar ging niet snel

 

(het rijnmt :whistling)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet wel hoe je een hydro systeem bouwt. en als je het goed doet groeit je plant 2 a 3 keer zo hard als normaal. grond heeft een plant niet nodig. de primaire onderdelen die je moet hebben om te kweken zijn: een medium om de plant stevigheid te geven en waar de wortel door groeien. zuurstof. voedingstoffen en licht. bij een hydro systeem komt geen grond bij kijken. een hydro systeem werkt zo goed omdat de plant de hele dag door water krijgt maar het teveel aan water druppelt er onder aan weer uit en word vanzelf weer omhoog gepompt.

 

je kan ze heel goed koop zelf maken. benodigheden : een grote rubberen bak met deksel die geen licht door laat. een potje met allemaal gaten erin. een aqaurium pomp ( zo een met een bruisbal aan het einde) , een pomp die water zuigt en via een slang weer uitblaast en hydrokorrels.

 

snij in deksel van de grote bak een gat zodat je pot met gaten er precies in blijft hangen. je vult de pot met hydrokorrels. bruisbal op de bodem van de bak. pom op de zijkant van bak plakken slang tussen bal en pomp maken. ander pomp in de bak leggen en uiteinde slang bij de pot met korrels ui laten komen. klaar.

 

pro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pro heeft het goede systeem, maar makkelijker is nog on in plaats van de bruisbol een pijpje naar opnder in je pot te voeren en daar van onderaf lucht in te voeren. Het vocht komt dan vanzelf mee naar boven en loopt uit over de korrels. Gebruik bijvoorkeur de kleine kleikorrels (2 maten zijn er) en vergeet vooral niet op de bijbehorende ionisatiekorrels onderin je pot te gooien. Anders gaat je pH teveel stijgen. Gebruik cocosvoeding van canna....

Groetjes, Harry 072- 511 75 85

Share this post


Link to post
Share on other sites

wil nu juist lukken dat ik gisteren zo een bak ineen gestoken heb ,spijtig genoeg wist ik dat van dat buisje nog niet,heb het al eerder een getest met een stekje dat ik zoveel mogelijk keren op een dach water gaf en zelf ondeanks de vele keren dat i op een dag geen water kreeg groeide het enorm

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een vraagje aan een van julie laat ik het water 24uur op 24 lopen of telken vijf minute lope vijf minute stoppe ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bosmaaier. ik heb 1 plant buiten staan op hydrokorrels. Ik heb een systeempje gebouwd zoals Harry Alkmaar beschrijft. Ik ben absoluut geen liefhebber van kleikorrels, maar voor een buitenplant leek het me een leuk idee en ik had alle spullen er voor liggen. Het reservoir is ca 16 a 17 liter en was tot voor kort genoeg om 1 week op te draaien. Maar ja, ook een kleine plantje wordt groot en nu moet ik om de dag 2 liter water toevoegen. Ik voeg gewoon regenwater toe zonder voeding. Het is nu een grote gezonde plant geworden. Ik laat het systeem 24 uur per dag draaien.

Ik ververs iedere week het voedingswater en sinds ik me niet meer druk maak om de Ph gaat de plant als een speer. Ik voeg dus geen extra Ph min meer toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt de boel het beste 24 uur laten rondlopen, zo langzaam mogelijk. Het regenwater is prima spul. De ph daarvan is tussen de 4.8 en 5.5 over het algemeen wat afzuren verder overbodig maakt. Ook zitten er een aantal vrije radicalen in regenwater wat voorkomt dat je verzuurt (zie mijn stukkie schrijvsel hierboven). De pH korreltjes onder je kleikorrels is dan niet meer nodig. Waarschijnlijk had je die al niet, vandaar dat het niet zo lekker ging voor je regenwater ging gebruiken.

Har

Share this post


Link to post
Share on other sites

water loopt een half uur stopt dan weer een half uur pompje is nogal krachtig dermee dat ik er pauze's inlaat,nu heb ik ook een zuurstofpompje bijgeplaatst en die dinge groeie nu echt super snel

super neig bedankt voor de tips allen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
ionisatiekorrels onderin je pot te gooien. Anders gaat je pH teveel stijgen.

 

Harry, nou heb je me nieuwsgierig gemaakt.

Ik had al zo'n idee dat het toevoegen van regenwater heilzaam zou werken. Maar voor de binnenteelt wil ik niet afhankelijk zijn van regenwater, dat maakt het allemaal erg omslachtig.

Maar nu blijkt dat ik met ionisatiekorrels (echt, dit is volledig nieuw voor mij) de Ph kan stabiliseren dan komt een binnenteelt op kleikorrels ook weer een flink stuk dichterbij.

Hoe lang gaan kleikorrels eigenlijk mee? In de sierteelt schijnt dat 5 jaar te zijn maar die smijten niet zoals wij met veel voedingszuren.

 

Vraagje, leg je die ionisatiekorrels onder je kleikorrels of gaat dat gewoon mee in je voedingsvat? Hoelang zijn die ionisatiekorrels werkzaam?

 

Je beveelt Coco voeding aan. Heb je daar een specifieke reden voor? Momenteel doet mijn plant het zeer goed op de gewone classic A&B bloei van Canna. (daar heb ik ook nog veel van in voorraad) dus als het niet perse moet dan blijf ik liever

hieraan hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even wat antwoorden bij Harry Alkmaar opgevraagd.

 

1. ionisatiekorrels: hiermee wordt bedoeld voedingsblokjes voor groenblijvende planten. Naast de bekende voedingstoffen (voedingswaarde is te verwaarlozen voor onze kweek) zitten hier stoffen in die de Ph stabiel houden. De blokjes (hoeveelheid nog onbekend) gaan 3 maanden mee en kunnen gewoon bovenop de kleikorrels worden gelegd onder een drupplelaar.

 

2. levensduur kleikorrels, indien uitgekookt levenslang. Maar in de praktijk doen we dat niet zodat spoelen met citroenzuur en enzymen noodzakelijk is bij hergebruik.

 

3. Cocos voeding schijnt het dichtslibben van de kleikorrels te vertragen ten opzichte van gewone hydrovoedingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kweet hier soms iemand op kleikorrels?

en wat voor bakken gebreuken julie om deze intedoen enz...

Hoi,

 

 

Ik kweek nu al een poosje op hydrokorrels en dat gaat lekker.

 

Groet Merlyn. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
kweet hier soms iemand op kleikorrels?

en wat voor bakken gebreuken julie om deze intedoen enz...

Wat een gedoe hier met foto's!!!!!!! Je kunt foto's bekijken bij www.picturetrail.com vervolgens typ je merlyn666 in voilla........

Ik ben begin deze maand opnieuw begonnen en heb eindelijk eens de tijd om het fotografisch bij te houden.

Groet Merlyn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Even wat antwoorden bij Harry Alkmaar opgevraagd.

 

1. ionisatiekorrels: hiermee wordt bedoeld voedingsblokjes voor groenblijvende planten. Naast de bekende voedingstoffen (voedingswaarde is te verwaarlozen voor onze kweek) zitten hier stoffen in die de Ph stabiel houden. De blokjes (hoeveelheid nog onbekend) gaan 3 maanden mee en kunnen gewoon bovenop de kleikorrels worden gelegd onder een drupplelaar.

 

2. levensduur kleikorrels, indien uitgekookt levenslang. Maar in de praktijk doen we dat niet zodat spoelen met citroenzuur en enzymen noodzakelijk is bij hergebruik.

 

3. Cocos voeding schijnt het dichtslibben van de kleikorrels te vertragen ten opzichte van gewone hydrovoedingen.

Hieruit maak ik op dat de korrels in staat zijn de in het water aanwezige ionen aan zich te binden /en of te neutraliseren. in een oplossing van kalk/zouten bevinden zich altijd ionen. In leiding water maken die de ph hoog. Dus de korrels verlagen de ph van leidingwater al sik het goed begrijp . Dit is dus in feite een vorm van waterontharding .

 

Wanneer je precies de juiste hoeveelheid soda aan leiding water toevoegt onthard je je water ook . Er vind dan namelijk een neerslag reaktie plaats ,dwz er ontstaan onoplosbare zouten di enaar de bodem zinken . Ik ga nog ff uitzoeken of er geen schadelijke stoffen in het water achterblijven, en wat er gebeurd met de in soda aanwezige decahydraat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ionisatiekorrels, danwel tabletten voor groenblijvende planten, helpen geen zier. Ph stijgt binnen no time weer boven de 7. Ik ben nog immer op zoek naar een degelijke Ph stabilisator voor binnen gebruik.

Ik heb alleen nog geen Acid Buffer (korrels die claimen de Ph te stabilisren) geprobeerd maar daar is hier nogal lastig aan te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die ionisatiekorrels, danwel tabletten voor groenblijvende planten, helpen geen zier. Ph stijgt binnen no time weer boven de 7. Ik ben nog immer op zoek naar een degelijke Ph stabilisator voor binnen gebruik.

Ik heb alleen nog geen Acid Buffer (korrels die claimen de Ph te stabilisren) geprobeerd maar daar is hier nogal lastig aan te komen.

Je zou zelf een buffer kunnen maken in je voedingsbak, maar ik weet niet hoe dat de EC beinvloed en of t een kweek lang stand houdt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb juist twee kweekjes achter de rug waarbij ik 1/2 hydrokorrels en 1/2 gewone potgrond aangevuld met beendermeel,tuinkalie en koolzure magnesiumkalk.

Waar ik heel tevereden resultaten op behaald heb, maar vond over deze methode niet te veel terug en had besloten een mix te gaan halen in de growshop en hier eens op te kweken zonder iets toe te voegen buiten de canna terra voeding.

Ben nu in de helft van mijn kweekje en ben tot besluit gekomen dat ik de volgende kweek terug mijn eigen mix maak. De plantjes hebben in den beginne echt afgezian vande ph waarde van de grond. Heb uiteindelijk zelf nog toevoegingen moeten doen. Dit was een mix van b'cuzz bio aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Hydrokorrels wou ik dit jaar onder m'n grond in de serre verwerken om deze luchtiger te maken. Ben ik dus op zoek gegaan naar die hydrokorrels; En tot de slotsom gekomen dat een zak van 40 liter van die korrels zo'n 10 Euro kost. Maar die korrels zijn net hetzelfde als "Argex"-korrels wat in belgie verkocht wordt als toevoegmateriaal voor isolerende beton, die argex korrels kosten echter maar 5 Euro voor 40 liter!!! Enig verschil is dat de hydrokorrels er wat mooier uitzien, t'zijn echter allebei gewoon gebakken kleikorrels!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

iemand wel eens van DWC gehoord? is een systeem zonder water naar boven te pompen d8 ik ...pot hangt in resevoir bak met water en pot is gevuld met korrels met alleen de bodem in het water...en daaronder ligt in het water een luchtpompje ...die dan als het ware lucht met water tussen de korrels door borreld

Share this post


Link to post
Share on other sites

he allemaal

 

iemand wel es van dit systeem gehoord.

http://www.kweekruimte.nl/tek/AEb.htm

 

water wordt omhooggepompt voor 3 minuten en dan vloeit alle weer weg zodat er extra veel zuurstof tussen dde korrels en dus bij de wortels kan.

 

Klinkt mij wel als een goed systeem

iemand een mening over of enige ervaring mee?

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
he allemaal

 

iemand wel es van dit systeem gehoord.

http://www.kweekruimte.nl/tek/AEb.htm

 

water wordt omhooggepompt voor 3 minuten en dan vloeit alle weer weg zodat er extra veel zuurstof tussen dde korrels en dus bij de wortels kan.

 

Klinkt mij wel als een goed systeem

iemand een mening over of enige ervaring mee?

 

:P

Joah, en ik ken de goeie man van wie die site (en wat ook zelf het systeem heeft draaien) ook :)

 

Hij zit hier op het forum onder 'TechnoGrower'

 

Het is in princiepe een Eb en Vloed systeem.

 

Gr Mike.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...