Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cityboxer

Amnesia, PUK voeding, 1000DE, Opti-Climate.

Recommended Posts

Sinds mijn laatste rondje is mijn voorraadje wiet inmiddels op van een maand of 8 geleden. Dit wordt dus pas mijn tweede rondje met co2 en een opti. Deze ronde probeer ik een oplossing te vinden voor de problemen van vorige keer. PUK heeft me gesponsort met hun volledige voedingslijn dus ik ga me exact aan hun voedings advies houden. De vloer is hier niet helemaal recht dus watergift van boven.

 

Dit wordt ook pas mijn tweede rondje Amnesia dus alle adviezen zijn welkom!

 

Zelfde setup:

240x240x215 Intense Secret Jardin

4x 1000 watt (ga niet hoger dan 1000watt ivm lichtintensiteit)

Opti 3500

Afzuiger 500m3 met 1000m3 filter

Co2 (wil niet hoger dan 1000-1200ppm)

 

Vernieuwingen:

60 Amnesia op Root Pouch (29cm diameter) in rijen van 8-7-8-7-8-7-8-7

Lucht verdeel slang geplaatst, ventilator er uit.

Andere luchtbevochtiger om klimaat en VPD goed te houden

PUK voeding

Temperatuurmeter geijkt (liep 2,3 graden uit het lood)

 

Even snel een paar fototjes

 

Lucht verdeel slang:

gallery_31853_16195_5166133.jpg

 

Potjes

gallery_31853_16195_1893605.jpg

 

EN de complete voedingslijn van PUK, met dank aan PUK

gallery_31853_16195_1440337.jpg

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes deze ronde! Ik zit er klaar voor.....:popcorn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren voorgroei begonnen. Eerste dag 22 uur licht (omdat het zo uit komt).

 

Volgens het PUK schema voeding gegeven. A + B start (alleen voor de eerste dag groei en later voor de eerste dag bloei) afgezuurd op 5.0. De baby's ingespoten met extreme spray op 40 graden. Zym, roots en crop moeten de gehele kweek gegeven worden.

Bemestingsschema PUK

 

Luchtvochtigheid heb ik op 85%, tempereatuur zou ik graag op 26 graden hebben maar ik kom niet boven de 24 graden uit nu met 1 lamp op 600 watt. Zelfs als de afzuiging uit staat.

 

Succes deze ronde! Ik zit er klaar voor.....:popcorn

 

Welcome! Ik hoop ook weer op jouw nuttige bijdrage!

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuke setup :lol: welke gebruik je om de vpd te checken ???

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooie opstelling.

 

waarom hang je de lamp niet hoger en dan op een hoger wattage?

 

Misschien omdat hij al tegen de 800 watt/m2 aan zit.

 

Smetteloze opstelling in ieder geval.. succes man :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooie opstelling.

 

waarom hang je de lamp niet hoger en dan op een hoger wattage?

 

Misschien omdat hij al tegen de 800 watt/m2 aan zit.

 

Smetteloze opstelling in ieder geval.. succes man :lol:

 

dat is knap met 1 lamp aan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
waarom hang je de lamp niet hoger en dan op een hoger wattage?

 

Die lichtintensiteit discussie hebben we in mijn vorige topic ook uitgebreid gevoerd. Even kort: 1000watt op 70cm beschijnt 1.2 meter en geeft ongeveer 1500 umol GEMIDDELD (met risico's op pieken). Boven 1500umol treedt er schade op bij de plant dus iets veiliger zou bij 1000watt een afstand van 75-80cm zijn. Op die afstand beschijnt hij al meer dan 1.2meter per lamp. Ik heb 4 lampen en mijn tent is 240cm dus iedere lamp heeft 1.2meter de beschijnen. Ik kan dus als ik al mijn lampen op 1000watt zet op 70cm de hele tent beschijnen met een gemiddelde lichtintensiteit van 1500umol. Nu moet je natuurlijk nog rekening houden met reflectie van de wanden en een heleboel andere zaken maar hier komt het grofweg op neer.

 

Het heeft dus geen zin om 1150watt in mijn opstelling te gebruiken. Ik moet ze dan hoger hangen om te zorgen dat er niet meer dan 1500umol op de planten komt en dus om mijn planten niet te beschadigen. Dat heeft dus geen zin. Dan gebruik ik 150watt per lamp meer maar moet ze hoger hangen om de planten te beschermen. De stroom gaat gewoon over de meter dus dan bespaar ik liever door de lampen ietsjes lager te hangen want daarmee is het beschijningsoppervlak ook al groot genoeg. Whazzup adviseerde zelfs nog 1 stand lager dan 1000watt te gaan. Boven de 1000umol heb je namelijk een stuk minder winst dan voor die 1000umol en je loopt wel het risico op een te hoge lichtintensiteit.

 

Ik citeer een stukje van Whatzzup die dit allemaal heeft uitgelegd in het vorige topic:

 

Even een paar constateringen:

 

1 . Er worden top oogsten gedraaid met een 1000W op 1.5x1.5. Diezelfde opbrengsten zijn moeilijker te halen bij 1.2x1.2 en waarom? Omdat je bij veel hogere intensiteiten dan pak hem beet 1000 umol ppfd minder efficientie hebt, simpelweg omdat de fotosynthese per mindcromol licht afneemt.

2 . meer licht is niet altijd meer opbrrengst omdat je, zoals je zelf ook al stelt, klimaat ook heel belangrijk is. Als je je klimaat niet kunt beheersen dan heeft het ook geen zin om meer licht te gebruiken. Bij 1500 micromol licht zit je heel dicht bij of zelfs boven het verzadigingspunt en dat is gewoon te veel. Het verzadigingspunt hangt ook af van de kwaliteit van het licht, het klimaat en de soort natuurlijk, maar meer is zeker niet altijd beter.

3 . Bij een enkele lamp of hoge vermogens gaat dat ten koste van de uniformiteit. Altijd, bij welk armatuur dan ook. Is dat erg? Ja en nee. Ja, als je teveel licht krijgt doordat je hoge pieken krijgt kan dat gewasschade of problemen oopleveren. Ja, als je op bepaalde plekken heel weinig llicht krijgt dan heeft dat ook consequenties als er hele planten in die lage intensiteit staan. Nee, er kan ook met een mindere intensiteit prima gekweekt worden en dit leidt zelden tot problemen.

4 . Wandverliezen zijn altijd groot. Een diffuse coating zzal ook reflecteren terug naar de lamp en het plafond. alleen een spiegel brrengt al het licht terug naar je plant, dus de verliezen op de wanden, elfs met 90% reflectie, zijn aanzienlijk en beïnvloedn de uniiformiteit aan de kanten. Hoe groter de ruimte, des te minder de wandverliezen. In grote professionele ruimtes hangen we aan de zijkant meer armaturen om dit op te vangen.

5. Overlappen van armaturen leidt tot een gemiddeld hogere belichting waardoor je meer afstand nodig hebt (en dus daarmee een groter oppervlak kunt belichten). Als je die afstand niet hebt kun je beter kleinere armaturen/lager vermogen gebruiken. 1000W is heel leuk en heel efficient, maar je moet het dan wel gebruiken waar het voor is gemaakt. Aan de wanden hang je de lampen dichter bij de wand dan de halve afstand normaal tussen de armaturen omdat je voor uniformiiteit afhankelijk bent van de reflectie van de wand. Dat betekent dat iedere afmeting ruimte een andere inensitteit heeft met een x aantal lampen per vierkante meter. De formule die ik gaf (ppf/m2 minus 10%) is een aardige richtlijn voor de gemiddelde ppfd, maar geefft geen garantied over de spreiding en uniformiteit.

6 . In een aantal berekeningen heb ik voor jullie uitgerekend hoe het lichtbehoud is als je de diepte in gaat. e hebt daarbij ook gezien dat je met meer lampen en meer overlap een beter lichtbehoud n de diepte krijgt.

7 . Voor elke reflector zijn er "sweet-spots" op bepaalde afstanden en opstelllingen, het is echt niet zo dat een uniforme belichting op een bepaalde afstand van je gewas dit ook garandeert voor alle afstanden tot je gewas. Dat geldt voor alle reflectoren.

 

Het heeft inderdaad geen zin om het vermogen op te schroeven als dat niet leidt tot een zinvolle verhoging in licht op je gewas of uniformiteit, en zeker niet als dat dusdanig hoge licht niveaus oplevert dat je gewas zelfs problemen gaat krijgen.

 

Wat betreft de opmerking van knakenpoetser: Ja, 750W is interessant. Alles wat interessant is houden we ons mee bezig, het is echter niet altijd even eenvoudig te vermarkten.

 

verder: de intensiteit in het gewas is in hoge mate afhankelijk van de dichtheid van het gewas en dus de manier waarop je kweekt. Het lichtbehoud op afstand is met de HR96 reflector bijzonder goed. Wat dat betreft kun je hem zzien als een diepstraler, met voldoende licht aan de zijkant om effectief te zijn in overlap situaties (wat je altijd moet doen voor een effectieve belichting!). Bij belichting met extra plasma hebben we gezien dat zelfs oonderin het gewas de bloemtrossen hard worden, maar dat is ook een gevolg van een opener gewas (de vorm waarin de plant groeit c.q, opstelling van de bladeren on licht te onderscheppen)

 

Het gaat altijd om de TOTALE hoeveelheid licht (ppf), de oppervlakte waarop gekweekt wordt, de hooogte van het gewas, de afstand tot het gewas, de reflectieve eigenschappen van de wanden, de opstelling van het gewas en op basis daarvan de keuze voor het type armatuur.

 

Ik denk dat er nog te veel gekocht wordt met het idee "big is beautiful" zonder na te denken over de consequenties voor licht, klimaat en gewas in een gegeven ruimte.

 

Een piek in de lichtopbrengst is maar heel relatief. Je hebt een gemiddelde hoogte van je toppen, een gedeelte steekt daar bovenuit en een gedeelte dit daar onder. Belangrijk is dat de hele bloeizone ( je top hoogte) voldoende licht krijgt, maar verbrande of gebleekte toppen wil je ook niet graag toch? Vandaar optimaal lichtbehoud in de diepte en niet te veel pieken bovenin. Je mag best op top hoogte boven de 1000 umol zitten, als je maar niet boven de 1500 gaat en gemiddeld op een aanvaardbaar niveau zit voor je gehele top.

 

Maar nogmaals, hoe verder je een plant pusht qua klimaat en licht, hoe belangrijker het ook is dat alle andere factoren optimaal zijn. Zie het als een auto: je kunt een perfecte motor hebben maar als de olie, de koeling en de brandstof niet optimaal is en je pusht hem iedere keer tot topprestaties zal hij al snel problemen gaan vertonen of die hoge snelheid niet eens halen.

 

Dus klimaat, substraat, genetica en voeding zullen ook optimaal moeten zijn wil je de plant dat maximale lichtniveau ook aankunnen. Als hij dat niet kan zie je dat door ondermeer omgekrulde bladeren, tekorten, schade zoals blekende toppen, guttatie, sub-optimale ontwikkeling, foxtailing, verbranding en andere problemen.

Edited by cityboxer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
leuke setup :lol: welke gebruik je om de vpd te checken ???

Share this post


Link to post
Share on other sites
leuke setup :lol: welke gebruik je om de vpd te checken ???

 

Ongeduldig? Haha

 

Maxi Controller. Ik heb ook nog een laser thermometer waarmee ik de bladtemperatuur kan meten.

 

gallery_31853_15074_2262202.jpg

 

@ Amech

 

Ik vind deze temp nu niet zo'n punt.Maar voor later is dat inderdaad een goede oplossing!

 

@Gativapro& Spacefrog; thnx! Ik heb geprobeerd de technische fouten uit mijn hokje te halen, nu moet ik werken aan mijn 'groene vingers'!

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een hele rare vraag, maar waarop staat de voeding op de foto? (ondergrond)

 

Veel plezier :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg vette setup

Succes bots

 

Ga je nou je klimaat sturen door middel van je bladtemp camera???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top materiaal, laat die Amnezen maar zwellen, succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat tips;

 

lampen direct aan stokken vastmaken bovenin, lvs eruit en een 200mm slang boven de stangen langs met gaten erin.

 

voedingsvat aanmaken met ec van 3.0 , ph5.5 om te beginnen, daarna afbouwen naar ec 2.0, ph altijd op 5.5 houden.

 

vanaf 2e week tot week 4 lampen op 1150 zetten, hierdoor druk je ze en bouwen ze beter blad op.

 

co2 vanaf begin op 800 en knallen met die toppen!

 

succes :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

City boxer, je hebt een hele mooie set up en je weet wat je wil.

 

Laat je niet gek maken door die forum gasten die het denken beter te weten.

 

Doe je ding!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie set

 

Die luchtverdeelslangen lekker laten zitten daar ga je een hoop plezier van beleven.

Ik weet niet wat je medium word maar met amnees zal ik niet zo'n hoge EC beginnen.

Ook lekker rustig beginnen met je CO2 met amnees elke genetica heeft zijn eigen behoefte en mijn ervaring met Amnesia is bij een te hoge CO2 gift erg luchtige toppen.

Als ik jou was zou ik de eerste ronde niet boven de 750ppm gaan

Ik heb er net een ronde op zitten met de PUK voedingslijn en ik moet zeggen dat het me best wel bevalt

 

succes :lol:

Edited by lion61

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen met complimenten voor de setup; thnx! Ik heb mijn huiswerk gedaan mbt het samenstellen van deze setup. Ik heb weinig ervaring maar niemand is groot geworden zonder groot te denken en dat begint natuurlijk met de setup. Het is iets moelijker om direct met alle verschillende techiek te werken, de eerste rondes zullen dan ook vast niet de besten zijn maar ik ga er vanuit dat daar op deze manier wel heel snel verbetering in komt.

 

Bedankt ook weer voor de kritische inbreng, dat is de reden dat ik een kweekverslag bijhoud. Jullie hebben allemaal je eigen manier welke natuurlijk allemaal de beste manieren zijn :lol: En daar kan ik mooi uit pakken wat ik kan gebruiken...

 

Racker; heel scherp :P Ik vermoed dat je me wilt wijzen op eventuele giftige stoffen in vloerbedekking? Of ga je nog dieper dan dat?!

 

Polletje; goede leuke ideeen waarmee ik ook zeker wat gedaan zou hebben als ik ze eerder had gehad. Die slangen boven die buizen langs levert inderdaad weer wat hoogte op. Ik heb de lvs van de luchtbevochtiger namelijk al wel boven de lvs van de opti hangen dus ik gebruik die hoogte deels wel. Ik wil als ik hier langer blijf draaien en veel problemen krijg met de hoogte de tent er uit gooien en de hele kamer ombouwen, dan heb ik 50cm extra hoogte en 2m2 meer oppervlak.

Ik wil de lampen nu graag nog zo laag mogelijk houden zodat de planten niet te hard groeien en ik betaal de stroom dus dat doe ik het liefst met een zo laag mogelijk wattage. Ik had al rekening gehouden met de mogelijkheid dat ik de lampen alsnog met een tyrip aan de buizen van de tent moet hangen als ze te hoog worden.

Wat betreft je voedingsadvies en co2 advies; ik heb je verslagen deels gelezen en ook bij PUK hebben ze je wel eens besproken. Jij gebruikt een afwijkende kweekwijze en ik heb te weinig ervaring om nu al eigenwijs te gaan zijn. Ik wil me deze ronde voornamelijk houden aan het PUK voedingsadvies maar als je ergens dingen ziet die je zelf absoluut anders zou doen laat maar horen want ik overweeg alles wel! Jij zegt vanaf week 2 tot week 4 bloei naar 1150watt en daarna weer terug naar 1000watt? Leg eens uit...

 

3.0, nee niet gemist, je ging alleen erg hard!

 

Bots; nee ik stuur mijn klimaat zelf. De VPD gebruik ik wel om eventueel bij te sturen in temp/co2/rv%.

 

SJ; Welkom, ik had ook niet anders verwacht! ;)

 

Krasi; Dat hoop ik wel! Ik kan jouw hulp daar ook vast bij gebruiken!

 

Hansworst; Magic :D Ik hoop dat je begrijpt dat dit niet een citybox kweekje is :lol:

 

Predator; Bedankt voor de support! Zolang mensen me niet persoonlijk beledigen en opmerkingen maken met het idee mij te helpen ben ik blij met iedere opmerking!

 

Miami; thnx! Welkom!

 

Lion; Bedankt voor de tips! Ik gebruik nieuwe PUK aarde. Wel weer typisch dat de een een EC van 3.0 adviseert en de ander juist een lage! Omdat ik zelf niet weet wat ik exact moet doen wil ik me dus houden aan het schema van PUK zodat ik op basis daarvan aanpassingen kan maken. Als ik het schema bekijk zit daar een typische opbouw in. Van laag naar hoog. Deze genetica zou in 9 weken klaar moeten zijn. We zullen zien wat hij nodig heeft maar ik was inderdaad van plan om een typische opbouw van EC te beginnen. Vanaf week 3 500ppm en dan dagelijks 20ppm omhoog tot een max van 1000-1200 of tot ik problemen met mijn klimaat krijg. Ik heb veel positieve verhalen gehoord over PUK voeding nu. Heb jij je gehouden aan hun schema?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

pol adviseert (en ik ga met hem mee) het hoge ec en de lampen op boost in die weken ivm de strek die de amnezen door maken.

dan druk je de planten zo erg dat ze geen strek hebben en dus de beste opbouw hebben voor een grote aan 1 gesloten hoofdtop.

 

wel snap ik je keuze weer om de veilige weg op papier (het schema) te volgen.. :P

maarja ik ben dan ook polletjes protege ! waar poll gaat gaat 3.0 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat Pol niet gelezen heeft dat het amnees is.

 

En Pol zegt ook rvs-slang eruit maar waarom je hebt het al gekocht dus waarom zou het nu nog anders doen :P

En neem van mij maar aan dat je er erg blij van word van die lvs-slangen

 

Mijn ervaring is meteen te hoge CO2 en amnesia geeft luchtige toppen.

Op RFX1 en 750ppm CO2 ben ik met de PUK voeding niet hoger gekomen als Ec 1.6,

En normaal start ik met Ec 1.1

Misschien ligt er ook aan wat er in je water aan EC zit bij maar 0.2/0.3

Maar wat je waardes ook zijn tijdens je kweek daar gaat mijn advies eigenlijk niet eens zo over.

 

Ik bedoelde eigenlijk als je te hoog op aarde start je een probleem hebt!! dus je kan beter lager starten en dan opvoeren ;)

Zo knallen als Pol zegt kan je alleen doen als je de plantjes goed kent en een hoop ervaring hebt.

Dan weet je precies wat je moet doen en dat is voor iedereen weer anders vandaar ook de verschillende adviezen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...