Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
spint

Afzuren

Recommended Posts

Ik ga voor het eerst een zadenkweek doen maar wat ik nergens heb kunnen vinden is het afzuren van het water. Ik gebruik de organische voedingslijn van bac en zodra de stekken in me aardebak stonden zuurde ik niet meer af. Hoe zit dit nou bij zaden? Bij het ontkiemen in spongepots zag ik dat je moet afzuren naar 5.8 ofzo maar als de spongpots in de 8cm voorgroeipotjes gaan moet ik het water afzuren wat ik gebruik om ze van te voren in te wateren en wat ik geef zodra ze in de potjes staan?

 

Grtz Spint

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij organische voeding hoef je normaal niet af te zuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt dat weet ik maar de net uitgekomen zaadplanten krijgen in de voorgroeipotjes alleen water met bac wortelstim en die is ook ph verhogend. Vandaar mijn vraag afsturen of niet.......

 

Grtz Spint

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk het niet....

 

zoals je zelf al weet moet je bij organische voeding niet afzuren, volgens mij wordt ph- niet organisch gemaakt, en dan is heel je bio-gedoe naar de klote...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou eventueel met natuurazijn of citroenzuur kunnen afzuren. Maar is met bio op aarde in mijn (zeer beperkte) ervaring inderdaad niet per se nodig. Als je besluit te gaan knutselen aan de zuurgraad wel altijd zorgvuldig meten natuurlijk, zowel het verse gietwater als de doorloop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het gaat echt om het bewateren van de voorgroeipotjes. Dit is alleen water met baco en verder geen voeding dus er is nig niks biologisch/organisch aan.

 

Grtz Spint

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja klopt dat weet ik maar de net uitgekomen zaadplanten krijgen in de voorgroeipotjes alleen water met bac wortelstim en die is ook ph verhogend. Vandaar mijn vraag afsturen of niet.......

 

Grtz Spint

 

Sannies bacto werkt ook bevorderend voor de wortelgroei, zou de bac wortelstimulator bij twijfel inruilen voor wat sannies bacto, is ook nog eens een stuk voordeliger.

 

Ik doe hetzelfde als jij, gebruik zowel wortelstimulator van Bio Nova in combinatie met sannies bacto, dat heeft nooit problemen gegeven, maar alleen bacto op zich moet al voldoende zijn!

 

Groet,

knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nu ook die buffertabs gebruikt zit je helemaal goed.

Voor ontkiemen van de zaden gebruik ik altijd spa water met een ph van 6.0 en bacto oplossing.

 

Ontkiemd en in de aarde krijgen ze hier gewoon kraanwater met dik ph 8.6 en als ik hem halverwege de kweek

na meet zit de aarde eerder tegen de 5 dan 6ph aan.

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok duidelijk thanx. Sannies bacto gebruik ik sowiso icm bac wortel stim en symb. schimmeltjes.

 

Buffer tabs gebruik ik niet maar gebruik al jaren Plagron Bio supermix, komt op hetzelfde neer.

 

Grtz Spint

Edited by spint

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij het gebruik van songepots en bacto hoef je niet af te zuren en is het zelfs sterk af te raden !

 

Het afzuren van je water doe je alleen wanneer je een inert (hydro) medium gebruikt, aarde is juist gek op de kalk welke je met afzuren weg haalt.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok niet afsturen dus.

Heb dat ooit 1x bij stekken gedaan die ik in kleine voorgroeipotjes had gedaan en die werden gelijk geel. Stekken zaten in steenwolpluggen dus wellicht was dat het euvel.

 

Grtz Spint

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deleted

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm dat hoop ik niet want heb net de spongepots overgoten met onafgezuurd water en bacto :lol:

 

Grtz Spint

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spongepots,... Hij bedoeld Buffertabs ;)

 

Weet bijna wel zeker van niet :lol:

 

Buffertabs is pas iets voor na ontkieming, inwateren met water waar je bacto aan hebt toegevoegd en verder niks aan doen behalve dan de spongepots niet uit laten drogen en op tijd verpotten, ph waarde regeling heeft een ontkiemende zaailing niet heel veel aan op een anders dan inert medium :D

 

ST vergat vast dat de spongepot ook eea aan behandeling heeft ondergaan :P

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk Lostchild,...had ik niet aan gedacht inderdaad

en het ging over ontkiemen,...

 

Teveel hericules vermoed ik :lol:

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...