Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Don lorro

BM van GHE te gebruiken icm Sanny's bacto

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Aangezien sanny's way organisch is en de schimmels van GHE ook om deze eens samen te proberen. Ik zou dan BM ipv de miccorhizza gebruiken aangezien deze een soortgelijk effect zouden hebben. Ik weet alleen niet zeker of de schimmels in de BM zichzelf ook vermeerderen maar dat lijk mij wel. Deze zou ik dan willen gebruiken samen met de buffertabs en Bacto een een minimale hoeveelheid bac bloei.

Hebben jullie enig idee of de BM en de overige organische toevoegingen elkaar bijten? Of dat dit misschien juist een perfecte aanvulling op elkaar zou zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij bijt geen 1 bio product elkaar niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehhhh, BM (beneficial microbes) van GHE is ontwikkeld voor 'water-cultuur'. Zou best kunnen werken met een watergift op aarde, maar goed, ik zou daar niet vanuit gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie BM maar als een 'enzyme' uit een andere voedingslijn en we weten allemaal dat een enzyme preparaat funest is voor een zorgvuldig opgebouwd bodemleven, opvreten die handel :verrygood

 

Dat iets biologisch is wil nog niet zeggen dat de uitwerking of symbiose met iets anders organisch of biologisch ook kan.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ ponix Op de site van GHE staat duidelijk dat het product BM (Trichoderma harzianum) te gebruiken is op aarde. Kijk ook maar eens naar een kweekschema van bijvoorbeeld de General Organic lijn. Die is voor op aarde bedoeld maar kan ook prima op andere substraten.

 

@ lostchild ik begrijp je verklaring dat het gezien kan worden als een enzym. Toch lijkt het mij dat dit net even anders werkt aangezien dit echt een schimmel is die de wortels beschermd en versterkt. Ook worden de voedingsopname mogelijkheden vergroot. Vandaar dat het mij het idee gaf dat het gezien kon worden als een soort miccorhizza. Er staat namelijk op de verpakking dat er grote hoeveelheden sporen een andere schimmels in zitten.

Maar goed als je denkt dat het een averechts effect heeft dan waag ik het er niet op denk ik. Thnx man!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
en we weten allemaal dat een enzyme preparaat funest is voor een zorgvuldig opgebouwd bodemleven, opvreten die handel :verrygood

 

Als we dat allemaal moeten weten heb je vast wel een linkje of bron ?

 

Googel het ff :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: die PH

wel informatief die link die je gaf, nu de naam nog zien te onthouden van die schimmel.

 

Het bodemleven is zelfregulerend en voorziet zichzelf in de benodigde enzymen,het toch toevoegen van enzymen kan tot gevolg hebben dat de functie's in het bodemleven elkaar gaan tegenwerken.

 

KLIK

growguide

 

Kans dat het als extra katalysator gaat werken er er weet ik veel wat gebeurt qua uitglijder is aanwezig, krijgt BM de schuld strakkies waar bacto hier alleen al genoeg zal zijn en ook al aanwezig is.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een enzym is een biologische proteine katalisator. Proteinen bestaan uit een of meerdere lange peptide kettingen.Deze zijn op hun beurt weer opgebouwd uit twintig natuurlijke aminozuren. Een aminozuur is algemeen een organische verbinding

 

Trichoderma harzianum bacteriën kunnen daar prima bij (niet onthouden gewoon knip&PLAK)

 

Maar er is idd Oorlog in de bodem :lol:

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trichoderma schimmels moeten in beperkte mate gebruikt worden om mycorrhiza schimmels voldoende kans te geven te koloniseren.

In onze bacto zit een kleine hoeveelheid trichoderma verwerkt om vijandige schimmels buiten de deur te houden, hier is trichoderma erg goed in. Daarom moet mycorrhiza in het vroegste stadium door de aarde gemengd worden.

 

Enzymen worden door het bodem leven zelf aan gemaakt in de juiste hoeveelheid, in grijpen hierop kan de balans verstoren.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Don Lorro

 

Dat ontken ik ook niet, maar voor zover mij bekend is het ontwikkeld voor watercultuur om BioSevia te laten 'werken', omdat je in zo'n situatie geen bodemleven hebt maar je wel een catalysator nodig hebt voor BioSevia.

 

Maw. als je BioSevia op aarde gaat gooien (hypothetisch he), dan heb je BM niet echt nodig want d'r is al bodemleven (als het goed is). Tuurlijk mag je het van GHE erop gooien en het liefst ieder rondje met nieuwe flessen beginnen, da's logisch. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...