Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

supernoob

Verslag: Kweken op startblokken

Recommended Posts

Zit een dik pak wortels onder de blokken maar verder zullen ze niet gaan aangezien er geen medium omheen ligt.

 

@Abramovitsj, ik blijf nu een tijdje ec +- 1.2 geven. Ik weet dat ze meer dan dat eten dus een overschot wordt vanzelf weggewerkt. Wanneer ik voor eind week 6 het blad nog lichter zie worden schroef ik iets op naar 1.4/5. Laatste 2 weken denk ik gewoon afgezuurd kraantjeswater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een laagje van 5 cm seramis onder de blocks lijkt mij echt een perfecte combinatie.

 

Meteen 70 liter herbruikbaar medium erbij.

 

Zet mij aan het denken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zit een dik pak wortels onder de blokken maar verder zullen ze niet gaan aangezien er geen medium omheen ligt.

 

@Abramovitsj, ik blijf nu een tijdje ec +- 1.2 geven. Ik weet dat ze meer dan dat eten dus een overschot wordt vanzelf weggewerkt. Wanneer ik voor eind week 6 het blad nog lichter zie worden schroef ik iets op naar 1.4/5. Laatste 2 weken denk ik gewoon afgezuurd kraantjeswater.

 

laatste 2 weken lijkt me een beetje lang aangzien je maar 2l medium hebt.

ik zou bv in en een na laatste week dan nog een weekje ripen meegeven en laatste week alleen spoelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit wat in achmesia. het ligt er voor mij een beetje aan hoe de planten eruit zien, wanneer ze nog donkergroen zijn ga ik 2 weken van te voren gewoon spoelen. ga wel afharder meegeven tot het einde.

 

dito @ predator, enkel hoe ga je dan bewateren, enkel over de seramis rondom alle blokken met een lans of zoiets? denk dat de blokken dan wel erg droog komen te staan, dus beste ook wat over de blokken zelf. moet zeggen dat dit ook wel makkelijk is, kwestie van de blokken optillen om te kijken of ze toe zijn aan een nieuwe waterbeurt. laat ze nu wat natter staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cool man..

zou mooi zijn als je ze aan het infuus kan leggen:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kon het topic nietzosnel vinden

wel een plaatje op zn site:

 

http://nomercyseeds.eu/12-12-systeem.htm

 

aardebakje, hydrokorrels(die fijne korrel)

 

maar zoals jij het doet gaat tot nu toe prima!

lache om eens te zien :P

 

Greetz Skunkmonster

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Druppelaars, in ieder blok een druppelaar.

 

wat is de toegevoegde waarde van seramis als je alleen de blokken bewaterd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit skunkmonster, wel wat omslachtiger. mooiste hiervan is dat je kan schuiven naar hartenlust.

 

topvorming gaat lekker, denk dat ze op grote blokken geen extra substraat rondom nodig hebben.

 

ik heb een redelijke tijd voorgegroeid omdat de bedoeling was om ze in de grotere bloeitent te zetten. maar je kunt ook direct op 12-12 gaan met 36 stekken. begin je bv met 49, en met een week gooi je de slechtste 12 weg.

 

bewateren kun je dan beter wel met druppelaars doen, want 36 met gietertje is een b**** wanneer het dicht is. zou best een mooi systeem zijn! maar daar heb ik geen zin in. :) mits je met druppelaars de blokken nog kan verplaatsen, jawel toch?

 

een vijver maken en eb vloeden zou kunnen, enkel zuigen de blokken zich helemaal vol, en met meer dus kleinere planten zou dat minstens 4 dagen duren voordat je weer een watergift kunt doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seramis is king in vocht vasthouden, je wortels groeien er prima in weg en door structuur geen beschadiging.

Je kunt de blokken (na aanslaan plantje) via de Seramis gaan bewateren van onderaf als je wilt zonder verzuipen, kwestie van water in de bak en je blok zuigt het op en de bovenkant van het blok zal mooi droog blijven dus minder alg en troep op je blok.

Kwestie van niet teveel water geven, bovenkant Seramis moet gedurende dag indrogen en restlaagje water is reservoir en door verdamping lv verhogende bron.

 

Die alg en EC troep komt langzamerhand echter wel in je Seramis onderlaag met alle voor/nadelen vandien en als je graag strak stuurt op EC en PH.. beter van niet denk ik, onnodige stress voor jezelf.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd, seramis zal toch bewatert moeten worden wanneer je er wortelgroei in wilt.

 

ook weer een voordeel van de blokken, je kunt ze optillen om te kijken of ze wat lusten :) en wat je zegt, het is wat makkelijker sturen met je ec/ph. merkte nu bv dat mn bladpunten verbranden, dus nu plens ik er gewoon elke keer 1.2 over totdat ik een hele lichte verkleuring in mn blad ga zien en dan switch ik naar 1.6

 

troep boven op het blok maakt me niet zoveel uit, daar groeien toch geen wortels :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen tot heel weinig aanslag met enkel de gold label hydro lijn. is wel anders als je bv rhyzotonic gebruikt. maar ook daar nooit negatief gevolg gemerkt van aanslag op de mapito. denk dat het belangrijker is dat er zuurstof bij je wortels zit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Algen op je blok trekt ongedierte aan (varenrouwmug is er gek op) en algen eten voeding op, gaat niet naar je plantjes, zonde toch?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb gisteren weer ec 1.16 gegeven... blad is nog steeds donkergroen. Denk dat er een aardige zoutophoping zat/zit.

Geen aanslag nog op de blokken zoals je kunt zien op de foto's.

 

dag 28 12-12

 

med_gallery_38563_16148_1368082.jpg

med_gallery_38563_16148_729224.jpg

med_gallery_38563_16148_1082329.jpg

med_gallery_38563_16148_268912.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker op die blokken :lol:

Enig idee of pp zaden ook zo small blijven ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan er netjes bij hoor, dacht dat je blokken met 1 plantgat had ;)

 

Mooi he strak sturen :D

Net op het randje en geen verbrandt randje :lol:

Blokken zien er ook erg schoon uit, netjes hoor :D

 

Ik blijf dit met belangstelling volgen, DWC hydro gaat niet in dit huis en dit zou een heel mooi alternatief zijn voor mij ipv slepen en afvoeren medium eens in de zoveel tijd zoals nu.

Heb deze kweekmethode altijd geassocieerd met druppelen of een NFT achtig iets, gewoon vloedden nooit bij stil gestaan :(

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ speedy, geen idee. Maar abramovisj doet dat toch direct op 12-12? Met een wat hoog start ec, en genoeg licht erop vanaf de start worden ze heus niet zo groot. Deze hebben best lang voorgegroeit en heb ze toch best klein kunnen houden.

 

@ lostchild. Heb wel wat verbrande puntjes, daarom hou ik de ec zou laag aan. Ik pak 2 emmers water uit mn voedingswater voor mn Haze, en dan verdun ik het nog, lol. tis een kwestie van gevoel aangezien ik geen drain heb. Deze krijgen al nr3 mee van woma als bloeistimulator/afharder. Geen N/MG voor het extra toegevoegde water.

 

Grote blokken heb je standaard met 2 gaten.

PS: ik vloed niet, ik geef met de gieter van boven. Kan wel.. maar zou ik pas doen vanaf het moment dat ze goed drinken, want ze zuigen zich helemaal vol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas bij abramovisj zijn plantjes spelen wel wat meer factoren mee halve gevulde potjes ... lampen hoog enz dus liever dan een mening van iemand die het op de normale wijze doet :lol:

Al zien ze er bij beide wel hetzelfde uit qwa opbouw stengels inplaats van bosjes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

......... :lol: .........ik blijf gefascineerd, bijna geen medium en over het algemeen prachtig groene planten, ik denk dat wel meer mensen hier wat in zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Krasi, het is voor mij ook nieuw en improvisatie, denk dat er nog wel meer uit te halen is wanneer je alles juist doet.

 

Helaas bij abramovisj zijn plantjes spelen wel wat meer factoren mee halve gevulde potjes ... lampen hoog enz dus liever dan een mening van iemand die het op de normale wijze doet :lol:

Al zien ze er bij beide wel hetzelfde uit qwa opbouw stengels inplaats van bosjes ;)

 

Je zou het eens kunnen testen, zaad kun je laten ontkiemen in steenwol stekpluggen, die steek je vervolgens in de blokken en dan gaan met die banaan. Nniet laten strekken, dan liever wat meer tijd voor uittrekken.

Het zou kunnen dat een zaadplant van zichzelf wat bossiger wordt dan een stek en dat hij ze daarom laat strekken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor. Die strek is echt een probleem bij me :lol:

Is al van dag 1 te zien hoe ze strekken en de lamp hangt echt wel op 55 a 60 cm...

 

Het éénige wat mij opvalt is dat ik vroeger dit niet had onder m'n 57watt TL lampen (die van 1,5 meter) maar dit was dan wel met stekjes die ik zelf maakte van m'n moederplanten)

 

 

Misschien door een hoge EC mee te geven in het begin maar weetnie hoe dit werkt met voeding voor op aarde... Moet ik dan zoveel voeding meegeven zodat ik bv. met een ec waarde van 3 zit maar dan zit ik ruim over de max. ml voeding per liter die aangegeven zit op de fles...

Ik zou graag m'n zaadjes eens willen ontkiemen in startblokken zodat ik m'n ec makkelijk kan sturen maar tot nu toe zie ik enkel stekken op startblokken en geen zaadjes die worden opgekweekt in pluggs..

 

Zou dit eigenlijk kunnen?

 

Ohja, hoe groot zijn je planten nu ong.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn planten zijn bijna 60 cm.

 

zaad ontkiemen kan zeker in stekpluggen, wanneer ze mooi geworteld zijn op startblokken. maar als je ze zoals jou 3 weken wil laten staan zou ik wel voor deze startblokken gaan en geen kleine. Meer dan ec 2.0 hoef je niet mee te geven om ze niet te laten strekken, lamp op 60 cm en je dag-nacht temp wat dichter bij elkaar houden. Blokken 1x goed inwateren of laten weken, blok uitknijpen zonder te beschadigen, stekplug erin. En dan wachten met water geven tot je merkt dat je startblok lichter wordt, zou niet zoals mij met 700 ml per keer watergift beginnen want dan hou je je blok te nat en duurt de worteling te lang.

 

Denk dat het voordeel is van aarde is dat je je zaadplantje tot het lobblad kunt begraven na het ontkiemen, dat gaat niet op startblokken. Ben geen zaad kweker, dus zou je even moeten rond koekeloeren op het forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...