Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
WoestijnVos

Grond hergebruiken

Recommended Posts

Hallo iedereen, zou graag mijn aarde willen hergebruiken maar de aarde zit vol wortels!

Nu vroeg ik me af of dit een probleem is? De grote wortels heb ik er al uitgehaald maar de aarde zit vol met kleinere wortels..kan dit kwaad? of heeft dit juist een voordeel?

 

ben gewoon benieuwd hierna :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kort gesteld:

 

als je organisch kweekt gaat dit perfect, als je geinteresseerd bent moet je maar eens zoeken op TLO (True Living Organisms)

kweek je met kunstmestoffen is dit minder voor de handliggend. Dan moet je er wat bio-leven aan toevoegen (bijvoorbeeld compostthee of er bestaan ook enzymproducten voor) en laten 'composteren'. Bovendien is de grond dan armer aan voedingstoffen dus zul je deze best wat moeten aanvullen met bijvoorbeeld beendermeel etc.

 

Er staat inderdaad al een hoop over geschreven.

 

Veel succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woestijnvos lees DIT eens.

Antwoord van TwinDaddy en Art.

Krasi gebruikt zijn grond al voor de 5de maal (OK nu zal het ondertussen wel voldoende zijn).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey bedankt voor die ene topic heb hem ff doorgelezen en ja opzich maakt het dus niks uit.

Ik ga mijn aarde gewoon hergebruiken maar die wel 1/4 de nieuwe aarde erbij dan moet het goed zijn lijkt mij zo :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey bedankt voor die ene topic heb hem ff doorgelezen en ja opzich maakt het dus niks uit.

Ik ga mijn aarde gewoon hergebruiken maar die wel 1/4 de nieuwe aarde erbij dan moet het goed zijn lijkt mij zo :lol:

nou dat zal ik maar niet doen! als je even verder kijkt zie je dat ik er laats een topic over ben begonnen over het opwaarderen van aarde en dat doe je niet met alleen 1/4 aarde erbij te doen en al helemaal niet als je met een licht mix hebt gekweekt

gaat je gegarandeerd problemen opleveren!

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou dat zal ik maar niet doen! als je even verder kijkt zie je dat ik er laats een topic over ben begonnen over het opwaarderen van aarde en dat doe je niet met alleen 1/4 aarde erbij te doen en al helemaal niet als je met een licht mix hebt gekweekt

gaat je gegarandeerd problemen opleveren!

 

Zal dat topic ook ff doorlezen dan, heb nog tijd voordat ik aan een nieuwe ronde begin dus zal nog veel gaan lezen over opwaarderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De oude aarde eerst 2 maal spoelen met een dubbele dosis Enzymen, daarna laten drogen en aanvullen met Wormenmest.

 

Dat had ik gelezen op de website van Canna, klinkt logisch, eventueel wat Bacto toevoegen en hoppa volgende ronde.. :lol:

 

Ik zit met zelfde probleem, heb 150 liter aarde staan die ik of moet afvoeren of moet laten staan voor volgend buiten seizoen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
De oude aarde eerst 2 maal spoelen met een dubbele dosis Enzymen, daarna laten drogen en aanvullen met Wormenmest.

 

Dat had ik gelezen op de website van Canna, klinkt logisch, eventueel wat Bacto toevoegen en hoppa volgende ronde.. :lol:

 

Ik zit met zelfde probleem, heb 150 liter aarde staan die ik of moet afvoeren of moet laten staan voor volgend buiten seizoen...

heb eens eerder de grond hergebruikt en alleen de bovenste laag ververst en kreeg in week 3 een duidelijk ca/mg tekort probleem, dus het lijkt me ook verstandig om er kalk aan te te voegen en dan heb je niet genoeg

aan wormen mest en bacto zit volgens mij niet echt kalk in maar dat weet ik niet zeker. en alleen spoelen met enzymen heeft echt geen zin,ben in verschillende growshops geweest en zeggen allemaal dat alleen spoelen met enzymen genoeg is

blijkbaar hebben die gasten hier in de shops nog nooit de aarde hergebruikt het is gewoon dikke onzin,alleen enzymen maakt alleen het medium schoon en doet niet je aarde opwaarderen.

Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind de genoemde bodemverbeteraars eigenlijk allemaal nogal duur in verhouding tot wat nieuwe aarde zou kosten. Ik begrijp dat dit in grotere setups natuurlijk een hoop gedoe met zich meebrengt, maar met een behapbaar tentje zou ik gewoon elke keer nieuwe aarde kopen en de hassle van het in- en uitvoeren ervan voor lief nemen.

 

Dat is overigens geen advies, maar gewoon mijn bescheiden mening :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vind de genoemde bodemverbeteraars eigenlijk allemaal nogal duur in verhouding tot wat nieuwe aarde zou kosten. Ik begrijp dat dit in grotere setups natuurlijk een hoop gedoe met zich meebrengt, maar met een behapbaar tentje zou ik gewoon elke keer nieuwe aarde kopen en de hassle van het in- en uitvoeren ervan voor lief nemen.

 

Dat is overigens geen advies, maar gewoon mijn bescheiden mening :wub:

 

 

Daar ben ik het met je eens mits de locatie het toestaat. Je kan niet op elke locatie met zakken aarde sjouwen elke ronde. Een paar keer kan dat wel maar op den duur gaat dat opvallen. Niet dat ik super para ben ofzo :lol:

Ik ga zelf denk ik 50/50 doen met een zootje bodemverbeteraars en buffertabs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die tabs is geldverspilling :lol: gewoon nieuwe medium erin

Of hydro kweken, je neemt alle rotzooi ziektes en tekorten mee volgende ronde in,, just my2 cents

 

Als je slim bent kiep je die zakken in voetbaltas en ga je 2x fitnesse, over hoeveel aarde aanslrpe praten we eigelijk??

OJA probeer wel recht te lopen :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je slim bent kiep je die zakken in voetbaltas en ga je 2x fitnesse, over hoeveel aarde aanslrpe praten we eigelijk??

OJA probeer wel recht te lopen :lol:

 

 

:wub: gaat om 200 liter maar dat bewaar ik dan wel en ga wel nieuwe halen..kan het altijd gebruiken voor guerrilla volgend jaar :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

200liter is toch niks dat zijn 4 zaken van 50 liter.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 zakken want er zit maar 44ltr in 1 zak van 50ltr dus 3x fitnessen dan maar :lol:

 

Grond kun je alleen goed hergebruiken als de ronde daarvoor zonder noemenswaardige problemen is verlopen.

Had je die wel dan beter verse aarde en de oude aarde afvoeren of de tuin in.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 zakken want er zit maar 44ltr in 1 zak van 50ltr dus 3x fitnessen dan maar :lol:

 

Grond kun je alleen goed hergebruiken als de ronde daarvoor zonder noemenswaardige problemen is verlopen.

Had je die wel dan beter verse aarde en de oude aarde afvoeren of de tuin in.

 

Ik heb al twee rondes gezeik met mijn hergebruikte opgewaardeerde aarde met beendm bloedm en kalk.

Steeds tekorten in week 6 ong.

 

Nu kan ik niet meteen 2000liter gaan vervangen, dus wat raad je mij aan?

Dacht zelf aan 1/4 verversen en die bio korrels van plagron?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enige wat ik deed was 1 handje pure wormenmest van een wormenkwekerij erdoor en een eetlepel kalk op 11 liter.

Zonder problemen 5 keer op gedraaid.

 

 

Je moet wel vanaf dag 1 je voedingsschema aanhouden en niet zoals op nieuwe grond pas na drie of vier weken gaan voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mn aarde gewoon gespeold, in een smartpot in de wasbak.

vervolgens een half potje no-mercy bacterial op 4 liter water toegevoegd.

Mn aarde weer in een grote bak gedaan in mn tentje, en daar die 4 liter water met bacto doorheen gemengd.

vervolgens 3 dagen laten indrogen, wel elke dag even alles doorscheppen.

Ik zit nu aan het eind van mn ronde. en geen enkel probleem gehad.

 

Ik gebruikte Janeco's light mix

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb uit betrouwbare bronnen ook vernomen dat een eetlepel kalk en een handje wormenmest per pot goed werkt.

ikzelf gaf altijd wat enzymen mee maar nu wat meer de eerste weken. en groeivoeding wat ik voorheen niet gebruikte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...