Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
leuke Hobby

Vergiftiging in CO2 / opticlimate ruimte

Recommended Posts

Ik heb jullie hulp nodig!

 

Situatie als volgt:

 

Niieuwe ruimte in oude kamer. Geen vijverfolie op de vloer wel AD Folie en zwart wit folie op de wanden en plafond. Ramen afgetimmerd met osb platen.

Wanden zijn van gipsplaat die zijn gesausd (door de vorige bewoner). Er is een voorportaal gemaakt (van OSB) waar de VSA's hangen en de relaiskast enzo.

 

Alle materialen die gebruikt zijn worden elders ook gebruikt met hele mooie resultaten.

Medium Steenwolslabs, 12x600W, Opti 6000 (jA HIJ KRIJGT HET KOEL). Voeding Bio Nova lijn.

 

Het enige anders is: Aardgas Generator van BioGreen (elders Propaan van hotbox).

 

Het probleem:

 

Begin Mei begonnen met 125x NLX. Dit ging goed tot twee weken bloei. Alles werd geel en zag er slecht uit. We hebben het eruit gehaald.

-poging 2, mooie (echt hele mooie) Lemon Haze stekken. Na twee weken eruit gegooid. Geen 1 ging groeien, wortels werden bruin, werden dwergen en geel

-poging 3, mooie amnesie stekken, twee weken 12/12 zelfde euvel.

 

Bij al deze pogingen stond de co2 kachel op de waakvlam

 

Poging 4,kachel helemaal uit, 4 dagen 18/6 toen 4 weken 12/12 alles ok. Week 5 co2 kachel aan op 700ppm (zit elders al eerder aan en hoger in PPM), binnen 8 dagen geel verdroogd en afstervend blad.

 

 

Het ziet er uit als met een zeil / Ethyleen (etheen) vergiftiging.

 

Bij PUK een meter meegekregen om te checken op CO (koolmonoxide) gas door slechte verbranding, net gechecked en geen slechte/gevaarlijke meting.

Co2 meter bij de sensor gehouden en beide gaven ongeveer evenveel PPM (780 tegen 750).

 

Wat zou het kunnen zijn?

 

OSB hebben we eens een heel hok van gehad, geen problemen.

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel klote man 3x is scheepsrecht zou je zeggen

waarom heb je co2 niet eens uit flessen geprobeerd? Als je ziet dat het pas gaat giffen als je dat aardgas gaat gebruiken.

Heel typisch dat dit 99 vd 100 keer met een hydrokweek gebeurd...

 

succes

grts. OK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, er zijn, meeste gebruikt, twee soorten gas voor je kachel; propaan (flessen) en aardgas.

 

Ik kan me niet voorstellen dat er wat anders is aan aardgas waardoor het mis gaat dan aan propaan.

 

Ik heb nu de kachel helemaal uit. Ik zag zelfs verschil (verslechtering) binnen 1 dag! Dan gaat het hard.

 

Een foto zegt meer, die staat op mijn telefoon. Ik zal hem even omzetten op de TV en dan via mijn gewone camera posten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder toevoeging alles ok, met toevoeging gaat het mis.

 

Misschien hok zo goed dat wanneer toevoeging alles teveel in overdrive gaat en dichtklapt?

 

@ouwe

op hydro zie je binnen een paar uur of er wat mis is met je plantjes, op aarde duurt het langer voordat je wat ziet (met ook lastiger herstellen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kreeg net telefoon van Biogreen, aardige behulpzame kerel.

 

Volgens hem maakt het niet uit of je NG (aardgas) of LPG (Propaan) gebruikt (met de bijbehorende generator natuurlijk).

 

Hij denkt dat de kachel (4kw) te groot is en de CO2 hoeveelheid te groot is voor de ruimte van 12m2/30m3

Dat begrijp ik niet want de controller gaat tot 750PPM en daarboven laat hij de kachel niet aanslaan.

Hij laat zijn hersens kraken en belt straks weer.

 

Elders staat ook zo een kachel en daar gaat het fantastisch ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien eens een foto maken van die kachel(co²) set-up , misschien vermarmt die kachel 1 van u osb platen of ergens een stuk plastic met alle gevolgen van dien .

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kachel staat 1.5m onder de opti op een Nobrando plaat, die is hittebestending, zodat de opti de co2 opneemt en via de uitblaas de ruimte in gooit. Ruimte eromheen is vrij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en erboven zit ook geen behandeld hout ofzo? (rekje van de opti misschien? )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien 1 van de gebruikte slangen? Wat heb je op de grond liggen? en heb je daar nog iets onder liggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heel typisch dat dit 99 vd 100 keer met een hydrokweek gebeurd...

 

alsof dat er ook maar iets mee te maken heeft... ervaren kwekers die 3 x planten eruit moeten trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check je ph eens !!

 

Grtz,

 

A-5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

PH 5.8 :P

 

Die monitor ik via een constante meter

 

 

 

gallery_10935_13910_4272906.jpg

 

Sorry voor de slechte foto.

 

@Don bone

Er ligt niks op de grond. De eerste keer dacht ik aan de vijverfolie dus heb ik die eruit gehaald.

Was het niet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kreeg net telefoon van Biogreen, aardige behulpzame kerel.

 

Volgens hem maakt het niet uit of je NG (aardgas) of LPG (Propaan) gebruikt (met de bijbehorende generator natuurlijk).

 

Hij denkt dat de kachel (4kw) te groot is en de CO2 hoeveelheid te groot is voor de ruimte van 12m2/30m3

Dat begrijp ik niet want de controller gaat tot 750PPM en daarboven laat hij de kachel niet aanslaan.

Hij laat zijn hersens kraken en belt straks weer.

 

Elders staat ook zo een kachel en daar gaat het fantastisch ;)

 

 

ik kweek nieteens met co2 maar dit lijkt me een beetje dom advies, om de door jou genoemde reden.

 

als het werkelijk het enige verschil is in deze ruimte, zou ik een rondje propaan proberen of gewoon helemaal niets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de verbranding van gas kan naast Co2 ook ethyleen vrijkomen. Dat is dan als er iets niet helemaal goed is met de verbranding.

 

Ik kan niks vinden aan de kachel maar aan gas kan je nou eenmaal weinig zien, maar laat ethyleen nou net het gas zijn dat veel mensen met verkeerde vijverfolie nekt.

 

Hij belde me net en bood aan om hem te onderzoeken in een lab waar ze alles kunnen meten. ik mag dan een Propaan Brander meenemen in de plaats.

Het schijnt dat sommige fruitsoorten Ethyleen vrijgeven en als je slechts een paar stuks fruit in een ruimte zou leggen (die niet doorgeventileerd wordt zoals bij een Semi-gesloten ruimte) je al problemen zou kunnen krijgen. Heavy shit dus dat Ethyleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan dit enkel op aardgas vrijkomen, anders zou ik een ronde zonder co2 kweken om het probleem uit te sluiten.

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat weet ik niet. Ik lees veel maar sommige dingen zijn complex.

 

Ik heb de kachel helemaal uitgezet en hoop dat het niet erger wordt. 75% is al slecht dus het is moeilijk te zien maar als de andere 25% niet verslechterd dan kan het toch haast niet anders zijn dan de generator ook al zeggen velen dat dat niet kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hele leuke opstelling zal wel veel geld hebben gekost :P en dan 2 oogsten de prullebak in gooien B) zo te zien is Co2 kweken niet ze makkelijk als het eruit ziet volgens mij kun je gewoon beter terug gaan naar propaan,waarom

ben je eigenlijk overgestapt op aardgas als je met propaan zo goeie resultaten had? ;) aan het medium kan het niet liggen als je ph en ec goed zijn ik zal dat aardgas snel eruit gooien en lekker verder gaan op waar je

altijd goeie resultaten mee hebt gehad en anders eens proberen op een ander medium grond of mapito ofzo, succes!! B)

Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij de verbranding van gas kan naast Co2 ook ethyleen vrijkomen. Dat is dan als er iets niet helemaal goed is met de verbranding.

 

Ik kan niks vinden aan de kachel maar aan gas kan je nou eenmaal weinig zien, maar laat ethyleen nou net het gas zijn dat veel mensen met verkeerde vijverfolie nekt.

 

Hij belde me net en bood aan om hem te onderzoeken in een lab waar ze alles kunnen meten. ik mag dan een Propaan Brander meenemen in de plaats.

Het schijnt dat sommige fruitsoorten Ethyleen vrijgeven en als je slechts een paar stuks fruit in een ruimte zou leggen (die niet doorgeventileerd wordt zoals bij een Semi-gesloten ruimte) je al problemen zou kunnen krijgen. Heavy shit dus dat Ethyleen.

Peren en/of bananen zijn de grootste ethyleen opwekkende fruit soorten

Ethyleen is tevens ook een gas dat gebruikt word om bijvoorbeeld mango's, advacado en canteloup/galia meloenen sneller te laten afrijpen voor ready to eat producten (moeten dan egt binnen 3 dagen gegeten worden anders zijn ze rot )

(Wij kregen flink op ons donder als we peren/bananen onder zachtfruit(oa aardbei) stapelde want die overleefde de rijs dan niet eens van ons naar klant)

 

Maargoed weet je wel welke fruit je niet in de buurt van je inlaat wil hebben /waarde in een lab mee kunnen gaan testen ,

Echter deze waardes zijn ook bij de greenery te verkrijgen voor bij bijvoorbeeld keurmeesters;)

 

Ik denk dat je echter eerder een onvoledige verbranding heb van het gas, door tewijnig zuurstof

 

Ps wanneer is die continu meter voor het laatst geijkt?

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reden van aardgas is het niet hoeven slepen met flessen en er was toevallig een gasleiding in de buurt.

 

Wbt de onvolledige verbranding, ik meen dat er dan CO moet vrijkomen. Die meter van PUk gaf geen kik hierop. Heb hem tegen de slang (uitblaas) vd optie gehouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk eens wie we daar hebben meneer die kweekverslag plaatst en niet afmaakt ?maarehh 4kw biogreen te groot voor je ruimte van 12m2?beetje raar ik doe het zelf op 9m2 ook met een biogreen en op aardgas dus gas uit de kraan en gebruik normale gasslang die orange bij mij worden ze niet geel!!

 

ge nieuweling

Edited by nieuweling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de intensie was goed en hadden PUK beloofd de gesponsorde voeding te laten zien. Maar op deze manier is dat kansloos..

Eenmaal opgelost maak ik graag een verslag waarbij ze goed uit de verf komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is AD folie? ik heb ook pas na 5/6 pogingen een keer een normale opbrengst, ergste is dat die normale opbrengst me zonder co2 ook vaak wel lukt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zoiets, bij mij ging het weg toen ik er EPDM folie in legde ipv pvc folie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...