Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Didginous

Hier wat info over gebruik van CO2...

Recommended Posts

Veel mensen op dit forum denken dat eenvoudig de CO2 verhogen de opbrengsten gigantisch de hoogte in doen schieten. Veel reëler is de kans dat de opbrengst enorm tegenvalt, zelfs minder is dan bij de gewone manier van kweken. De kans op vergiftiging (van de planten) is erg groot.

 

Bij het verhogen van de CO2 moet rekening gehouden worden met allerlei extra aanpassingen aan de manier van kweken. Als voorbeeld neem ik de temperatuur en de luchtvochtigheid. CO2- verhoging heeft ook alleen zin als de temperatuur op 30-32 ºC en de RV op 70% gehouden wordt. Ook de standaard voedingen voldoen dan niet meer daar de planten dan ook veel meer vragen (logisch: sneller groeien vraagt meer bouwstoffen) en het voedingspatroon moet dan ook nog eens aangepast worden.

 

De manier die Stanley benoemde wordt inderdaad het meeste gebruikt. Begin van een heel uur wordt de (berekende) hoeveelheid CO2 ingespoten in de kweekruimte, na 50 minuten wordt de ruimte 10 minuten lang geventileerd. Ik betwijfel of met deze fluctuatie in de samenstelling van de omgevingslucht van de planten ook die maximale extra winst behaald wordt welke in eerste instantie beoogd wordt (ik bedoel daarmee de verhouding tussen de investering in een CO2-systeem en de 'extra' opbrengst).

 

Wil je het goed doen dan moet je eerst zorgen dat de warmte van de lampen de ruimte niet kunnen verwarmen (bijvoorbeeld dmv. watergekoelde lampen). De ruimte moet dan kunstmatig op temperatuur gehouden worden (verwarming en/of airco). De luchtvochtigheid (RV) MOET rond de 70% gehouden worden. Beter is het dan om heel licht te ventileren en de verse lucht te voorzien van CO2. Met behulp van een CO2-sensor (= erg duur) moet de hoeveelheid CO2 in de ruimte tussen de 1200 en 1500 ppm gehouden worden (normaal is 300 ppm). Deze manier verbruikt iets meer CO2 maar lijkt mij beter voor de plantjes.

 

Dus wil je het serieus goed doen met CO2-verhoging, trek je portemonaie en investeer dan voor het hele pakket en hou op met in een emmer te zeiken en daar dan een stukje brood in te deponeren.

 

:twisted: :twisted:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Zoooooooooooooooo. 8O :lol:

Bedankt voor die precieze uitleg van het co2 systeem babbeltje, hier hebben de forumleden pas echt wat aan. :-D :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb met CO2 geexperimenteerd en ik moet zeggen dat het omslagpunt tussen meer opbrengst en vergiftiging erg moeilijk te bepalen is zonder de juiste apparatuur.

Over een jaar hoop ik mijn nieuwe kweekruimte klaar te hebben waarin ik totale controle heb over het klimaat (luchtdruk, temperatuur, luchtvochtigheid etc etc) zodat ik ook weer met CO2 ga werken. Opbrengsten van 1,5 gram per Wattage aan verlichting zijn dan reëel, en dan heb ik het nog niet over kunstgrepen zoals klieven, buigen of zelfs ScroG-methode.

 

De reden dat dit nog minstens een jaar duurt komt doordat mijn hokkie ondergronds komt met daarboven nog een gebouw op. Tja, en voor deze laatste heb ik een vergunning nodig :-D :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...