Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Didginous

Hier wat info over gebruik van CO2...

Recommended Posts

Hier wat info over gebruik van CO2...

 

 

CO2

 

 

Het verhogen van koolstofdioxide in je lucht kan je groeisnelheid de hoogte in doen schieten, misschien ze wel verdubbelen. Het blijkt dat de plant ontstaan is in een tijd waar er meer natuurlijke co2 in de lucht hing. De plant gebruikt de CO2 voor fotosynthese om zo suikers aan te maken die hij gebruikt om vezels aan te maken. Het verhogen van co2 in de lucht zou dus je planten meer mogelijkheid geven om suikers aan te maken en hierdoor kan hij veel sneller gaan groeien.

 

Omdat het nogal duur voor zo een installatie aan te schaffen heb ik hier enkele manieren om het te doen met dingen die je in huis hebt liggen. Goedkoop dus. Naar het schijnt is het het meest te gebruiken voor de bloei, want dan is de plant het grootst en is het moeilijker om lucht te laten circuleren rond de bladeren. Zou er toch mee stoppen minstens 2 weken voor het oogsten. Let wel op, het kan zijn dat je planten een stuk vroeger rijp zijn.

 

 

2 goedkope manieren om co2 aan te maken :

 

Manier 1

 

A list of whats needed

 

4,5 kg witte suiker

20 liter emmer met deksel

17 liter water

Een goed gebruinde toast.

Een soeplepel droge gist (voor brood te bakken)

 

Kook het water, laat het wat afkoelen, doe de suiker erbij en roer tot ze is opgelost.

Laat het dan verder afkoelen tot kamertemperatuur. Doe je dit niet dan zal het niet werken!

Nadat het suikerwater afgekoelt is laat je de toast op het water drijven.

Doe nu de gist op de toast dat op het water drijft.

 

 

Na enkele dagen zal de gist beginnen werken op de toast en bubbels (CO2 bubbels) beginnen maken in de emmer. Na een week zal ze nog meer beginnen bubbelen.

Beste is dat men een gaadje boort in het deksel van de emmer waar men dan een darmpje doorsteekt. Zorg dat er enkel co2 naar buiten kan via het darmpje. Hang het uiteinde van de darm nu boven in de ruimte. Hierdoor zal de CO2 via het darmpje naar boven gestuwt worden, uit de darm en op je planten. CO2 is namelijk zwaarder dan lucht. Het valt dus.

Er moet natuurlijk nog steeds genoeg verse lucht in je ruimte komen... Wat van groot belang voor gezonde planten.

 

 

Manier 2

 

Een andere manier om CO2 te verwekken (met zelfde principe) is ongeveer 56gr suiker 2 liter water in een 5liter bus (eerst steriliseren met bleekwater en water, dan spoelen). En dan nu... een paar cc's urine 8O erin doen, of je kan altijd gist-voeding ofzo gaan halen bij iemand dat zen eigen brouwerijtje heeft. Voeg gist toe, schud, en houden op 25°C. De komende 2weken zal dit zoiets van 14gr CO2 produceren voor elke 28gr suiker dat je nog toevoegt. Doe er in het begin nog wat extra suiker bij, als het proces begonnen is om de 3 dagen 28gr bijdoen.

Dit komt van iemand die beweerd dat zijn groei fenomenaal gestegen was en hij in 8 dagen 38cm groei heeft gemeten. Hij werkte met een 250 watt HPS lamp.

 

Als je nu ook zo een darmpje door de stop of de bovenkant van je bus steekt kan je de co2 weer lijden tot op je planten. Aangeraden is dat je het uiteinde van de darm in een potje water steekt. Zo kunnen er geen microben in en kun je zien als het werkt. Er zal dan drukvulling in je bus ontstaan tot er genoeg druk is om co2 via het water naar buiten te stuwen.

 

 

 

Ik gebruik ook een van deze manieren.

Maar dan wel om de reden dat er bij mij tijdens de nachtperiode voorlopig geen verse lucht kan aangevoerd worden omdat anders mijn ruimte te koud wordt. Men planten gingen nogal hangen dan in die periode... Door dat CO2 systeempje in mijn ruimte te zetten is hier een grote verbetering op :mrgreen: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het ook aan het uittesten. Ik gebruik manier 2 en er verschijnen inderdaad luchtbellen in het potje water. Om m'n 5 liter kruik te verwarmen heb ik een oude rugzak gebruikt met daarin m'n kruik uiteraard samen met een verwarmingsdraad, nu afwachten of dit resultaat gaat geven. :?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

als ik manier 1 en manier 2 vergelijk zie ik grote verschillen in de water/suiker verhouding...

 

water in liter suiker in gram suiker/liter

17 4500 265gr/l

2 56 28gr/l

 

ergens een nulletje vergeten?, scheelt namelijk factor 10x

 

 

Wie heeft er nog meer ervaring met deze truuk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

wat bedoel je met darmpje is dat belgisch voor rietje of zo?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Darmpje of slangetje. Met darm bedoelen wij zoiets als bvb. een tuinslang.

Het darmpje dat hier bedoeld wordt is zo'n slangetje dat gebruikt wordt voor de luchtpomp in een aquarium. Of de grootte van een slangetje dat op de ruitesproeier zit van je wagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja heb het ondertussen ook al ergens gelezen... maar het weer is hier al wat beter, wat warmer dus nu staat mijn ventilatie constant op. Binnenkort ga ik het hok indelen in 2 delen : ruimte voor planten en ruimte waar de verse lucht binnenkomt en ze desnoods behandeld kan worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

666, het is net andersom : planten nemen CO2 op en zetten die om in zuurstof. :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
als ik manier 1 en manier 2 vergelijk zie ik grote verschillen in de water/suiker verhouding...

 

water in liter suiker in gram  suiker/liter

17                            4500  265gr/l

2                               56    28gr/l

 

ergens een nulletje vergeten?, scheelt namelijk factor 10x

 

 

Wie heeft er nog meer ervaring met deze truuk?

 

 

Manier 1 werkt ook wat anders dan manier 2 denk ik... maar allesinds voeg je bij manier 2 nog wat extra suiker bij in het begin en voeg je dan nog om de drie dagen 28gr bij .. maar ik weet niet hoelang het duurt eer dat manier 1 uitgewerkt is, anders kon ik het wel even berekenen. Misshien is het bij manier 1 wel vier weken.

 

dan krijg je voor manier 1 :

 

(4500/17)/(4weken/2weken) = 132gr/l

 

manier 2 : 56gr + ((14dagen/3)x28) = 186,7gr suiker +wat extra euh... 40gr ofzo op 2l = ongeveer 115gr/l

 

en dat scheelt al een stuk minder :twisted:

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Je heb helemaal gelijk skipton,als de lampies aan zijn zet ze co2 om naar zuurstof--------------

 

Als de lampies uitzijn ,zet ze zuurstof om in co2(daar hadden wij het over,de donkere piriode :wink: :wink:

 

:twisted: 666 :twisted:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, ik wist niet dat de planten het in het donker andersom deden. :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou als het licht aan is zetten ze co2 om in zuurstof maar ze gebruiken ook zuurstof maar stoten de meeste zuurstof uit .

als je lampjes uit zijn gebruiken je plantjes geen co2 maar wel zuurstof

en stoten dan voornamelijk co2 uit .

 

en waarom gebruiken ze geen co2 als je lampjes uit zijn omdat ze dan geen glucose kunnen maken

omdat daarbij energie nodig is( lees licht) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als we met de lampen aan in het hok liggen te slapen, zijn we ons eigen co2 apperaat :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik loop de ganse dag met twee flessen op mijn rug om zo mijn uitgeademde lucht te kunnen bewaren...

 

's Avonds thuis aangekomen, sluit ik de flessen aan op mijn kweekkast en krijgen mijn plantjes CO2 die met liefde geproduceerd is!!

 

Ge moet ze eens zien groeien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon iets branden geeft ook co2 of uitademen tegen uwen plant(veel werk)

Share this post


Link to post
Share on other sites

of laboratorium bouwen een telkens 1 koolstof atoom en 2 zuustof atomen samenvoegen en laat je plant maar lekker smullen van je molecule koekjes!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

kunt ge dit ook toepassen als je plant gewoo in de kamer op het venstertablet staat?? is dit niet gevaarlijk voor co vergiftiging ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de kamer zou ik het inderdaad niet doen.

Het geeft trouwens een geurtje af dat niet zo aangenaam is. :lol:

Of je er een co vergiftiging ervan kan krijgen dat weet ik niet, maar ik zou er toch maar mee opletten en dit misschien enkel gebruiken in een geventileerd hok.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

co vergiftigin krijg je van CO (C1O1) niet van CO2 (C1O2)!!

CO=koolstofmonoxide (giftig) en CO2=koolstofdioxide (niet giftig) wel schadelijk voor gezondheid!!!

(ben goed in chemie)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben van die CO2-tabletten gaan halen. 1 tablet/100 liter water!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is dit een hele domme vraag, maar wanneer je een afzuiger gebruikt, zoals de meeste hier denk ik, die vaak de lucht in je hok ververst, wordt die co2 dan niet regelrecht afgezogen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Goed gezien ali. :wink:

 

Normaal gesproken werkt men met co2 uit flessen.

Die kwekers zorgen ervoor dat hun afzuiger een paar keer per uur voor enkele minuten aanslaat.

 

Dit doen ze net voordat er co2 in hun kweekruimte gebracht wordt.

Dit wordt aldoor herhaalt zodat zodra de lucht + co2 in je ruimte gebruikt is, je afzuigventilator aanslaat om de oude lucht uit je kweekruimte te zuigen.

 

Dan slaat die afzuiger dus af en dan wordt er weer nieuwe co2 in je kweekruimte toegevoegd.

 

In de lucht zit ongeveer 0,03-0,04% co2.

Het beste groeien wietplanten bij 0,12-0,15% co2.

 

Met co2 flessen en een goed afgestemd afzuig en co2 inbrengsysteem kan je waanzinnige reslutaten bereiken.

Maar op de bovenstaande manier zal je nooit een regelmatige co2 percentage in je kweekruimte hebben.

 

Het kan heel goed zijn dat je zelfs met een te hoog co2 percentage aan het werken bent op de bovenstaande methode,

dan werkt het averechts.

 

Je kan er namelijk het beste voor zorgen dat alles in je kweekruimte zo regelmatig mogelijk is.

 

Op de bovenstaande manier zit je met een wisselend co2 percentage dus dat is een grote onregelmatigheid.

 

Ik ben geen voorstander van co2 verrijking.

Voor die grote dure kwekerijen is het mogelijk om een goed systeem te realiseren maar voor ons kleine kwekers is het duur.

 

Bv. te veel licht werkt ook averechts zoals met alles dus begin eerst eens met jullie systeem om de andere factoren [verse lucht, licht, wind, water en voeding] zo goed mogelijk te maken voordat jullie hieraan beginnen.

Dan kan je namelijk al uiteindelijk tot grote oogsten komen van een waanzinnig goede kwaliteit.:wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben van die CO2-tabletten gaan halen. 1 tablet/100 liter water!!!
zijn die dan zo slecht. ze verkopen ze toch niet voor niets of zijn ze bullshit. gewoon voor geld in de kassa te brengen. in de I LOVE IT gebruikt hij ook gewoon de co2 flessen. en zeggen dat ik die ooit gebruikte voor te lassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer bedankt stanley, grote waardering vor mensen die de tijd nemen om iets haarfijn uit te leggen. ik denk dat ik wel begrijp hoe het in elkaar zit.

ciao, ali

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...