Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Johnny_Sack

Inblaas uitblaas vraag

Recommended Posts

Collega's,

Ben bezig met een nieuw hok, zit nu te brainstromen hoe ik de luchtstromen het beste kan laten lopen. Gaat om 6x600 watt hok met 3000m3 afzuiger.

 

Ik ga gebruik maken van een kamer waar ik met mdf platen een extra wand voor de ramen ga maken. Nu kan ik in het dak geen extra pijp maken voor de uitblaas. Is het mogelijk om af te zuigen naar de ruimte tussen het raam en de mdf platen met het raam op een kier? Of zou dit niet genoeg zijn om de lucht af te voeren en of krijg je dan last van condens?

 

Ik zou op de zelfde manier het raam ook als (actieve) inlaat kunnen gebruiken maar dan zou ik binnen moeten afblazen in een kamertje er naast met raam op een kier en een ontvochtiger. Ook kan de deur wel open van de kamer waar ik eventueel zou afblazen zodat het ook verdeeld wordt over het huis. De verdieping waar ik ga kweken is verder niet bewoond dus als het zo warm als de tropen wordt maakt niet veel uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou het raam gebruiken als inlaat.

de warme lucht naar een naastgelegen kamer

gaat prima als je daar een raam open zet ;)

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf blaas ook uit in de woonkamer, zuig aan direct van buiten.

 

+ een demper op mijn aanzuig gezet (en uitblaas) om zo min mogelijk geluid te maken.

 

Voor mij werkt het prima, heb ook geprobeert om buiten uit te blazen maar als ik buiten ging staan rook ik de muffe geur van de filter en voelde een uitblazende windlaag.

 

Zoals je zegt, moet je wel een raampje of roosters open zetten in de ruimte waar je uitblaast, om overdruk te voorkomen onder andere.

 

Succes!

 

Mvg,

 

Mr. Infinity

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap het probleem niet zo goed, je kan toch een raamkast om je raam maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat kan wel maar 3000m3 uitblazen in zo'n kleine ruimte

zou ik niet doen als ik betere alternatieven zou hebben ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

via t raam gaat toch naar buiten...

 

 

gewoon een raamkast op je raam, uitblazen naar buiten, en aanzuigen uit huis,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de antwoorden!

 

Jeice raamkast bedoel ik ook, 3000m3 door een klein kiertje afblazen? Dat kan in jou ervaring?

 

Ik kan altijd eerst nog testen of het wil en dan nog veranderen. Het zal wel het meest ideale zijn denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Johnny, snap het probleem nogsteeds niet helemaal.

 

Als je raam een stukje open kan is 3000m3 het probleem niet. Maar dan voldoet een simpele plank tegen je raam niet, maar bouw je er dus een kast omheen.

 

 

 

is ook beter als je niet direct tegen het raam aanblaast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De verdieping waar ik ga kweken is verder niet bewoond dus als het zo warm als de tropen wordt maakt niet veel uit.

 

 

Welkom schimmel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Johnny, snap het probleem nogsteeds niet helemaal.

 

Als je raam een stukje open kan is 3000m3 het probleem niet. Maar dan voldoet een simpele plank tegen je raam niet, maar bouw je er dus een kast omheen.

 

 

 

is ook beter als je niet direct tegen het raam aanblaast.

 

Het is een beetje lastig uitleggen zonder foto's maar ik bedoel ook geen plank tegen het raam. Het zijn een aantal ramen met in het midden een raam die open kan. Er is een vensterbank van -+ 20 centimeter waar onder de muur onder de ramen loopr, dus geen gewone vensterbank als in een woonkamer. Mijn idee was om daar mdf plaaten tegen aan te plaatsen, dan is er dus een ruimte van omgeveer 4 meter breed, 1,50 hoog en 20 centimeter tot het raam ontstaat.

 

gallery_5015_7010_46251.jpg

 

Dit is vergelijkbaar, wat zwart is moet je wegdenken, dat loopt bij mij oor als raam. Ik kan dus eventueel een raamkast maken zodat de ruimte tussen de mdf platen en de ramen groter wordt.

 

Prutsertje, met een goede ontvochtiger moet dat wel onder controle te krijgen zijn?

Edited by Johnny_Sack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk het niet, als je dan zoveel geld uit gaat geven aan een goede ontvochtiger (want je praat dan al over proffesioneel spul) kan je beter een opti ophangen heb je aan een pijpje 110 genoeg als afblaas en inlaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

johny, er moet natuurlijk ook wat tussen het raam en het mdf komen te hangen, wat heb je daarvoor in gedachten?

 

Ik zou idd een plaat zetten zoals je in gedachten hebt, en dan een uitsparing maken waar ik die getekend heb. daar een kast opzetten +-35 cm uitstekend. je lucht aan de onderkant of de zeikant van de kast afzuigen.

 

https://www.wietforum.nl/uploads/1376825784/gal...13944_29273.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij hebt duidelijk meer paint skills dan ik. ;)

 

Er hangen nu lamellen voor, dat kan ik eigenlijk niet veranderen omdat het hele verdieping het zelfde is. Ik zat te denken om tussen de mdf platen luidspreker doek te plaatsen, anders ben ik bang dat de lamellen gaan bewegen.

 

Super idee van jou met die uitsparing, het handigste zou zijn van boven inblazen dan. Ik ga er ook nog een demper tussen hangen. Het enige waar ik me zorgen over maak is dat er condens gaat ontstaan. Aan de andere kant hebben de huizen daar bijna allemaal nog enkel glas dus zal wel op meer ramen condens staan in de winter. Zat te denken om misschien nog een ontvochtiger met slang op de uitsparing te plaatsen om het wat tegen te gaan.

 

 

Bedankt voor het meedenken. :P

 

@Prutsertje: Een opti is duidelijk de beste optie maar past voor de 1e ronde nog niet in het budget. Met een ontvochtiger ben ik volgens wel goedkoper uit als ik er van uit ga dat die ongeveer 80% van het vocht wat ik per 24 uur aan de planten geef ontvochtigd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al uitgerekend hoe ver het raam daadwerkelijk open moet staan

om dezelfde oppervlakte te krijgen als de diameter van je uitblaas? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

BBB dit hoeft niet persee toch, mag best wat meer druk op staan. Even kijken wat de fluit grens is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Druk ??, ik zet het raam op een kiertje en ik pers daar 3000m3 doorheen??

Dat gaat echt niet lukken met een softbox, die bouwt wel wat druk op maar niet onbeperkt. ;)

 

Gewoon voor de zekerheid even de oppervlakte van je diameter afzuiger opmeten,

en kijken hoever je raam daarvoor moet open zetten.

Dan pas kun je beoordelen of het gaat werken.

 

Even heel simpel gerekend. B)

 

Je slang is bijv. 25x25cm = 625cm2

Stel je hebt een raam van 50cm breed x 100cm hoog.

Als je die op een kier zet van 1 cm dan krijg je een spleet van ongeveer +- 150cm2

Maw. 625cm2 : 150cm2 = 4,1

Je raam moet dan minimaal een kier van +- 4 cm hebben.

 

Let wel we hebben het nu over uitblazen, bij passief aanzuigen moet dit minimaal 3x groter zijn :P

 

 

Als je zo'n raampartij hebt zoals op de foto, dan zou ik de raamkast zoals jeice die beschrijft over de bovenste 3 ramen maken.

 

1. Het oppervlakte is groter, hoeven dus minder ver open

2. Kunnen niet inregenen.

3. De lucht blaast naar beneden ipv. rechtdoor

Edited by BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas heeft het raam mijn bij niet van die kleine tuimel raampjes. :P

 

Bedankt voor je berekeningen BBB, ik ben zelf meer van het doen en dan kijken of het werkt. ;)

Uitlaat slang is 315mm, gaat trouwens ook om een 3250m3 afzuiger zag ik gister.

 

Als oplossing zat ik te bedenken om een T stuk op de afzuig slang te zetten en 50% via het raam naar buiten en 50% naar het kamertje er naast. Zo hoeft het raam minder ver open en is de LV in het kamertje er naast waar ik dan zou gaan afblazen ook wat beter onder controle te krijgen. Heb ooit eens met 3 keer 600watt in een tent binnen afgeblazen, toen had ik de ramen ook op kier en geen last van schimmel gehad.

 

BBB wat vind je van dit plan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal het gewoon doen en even een paar dagen proef draaien voordat je er planten in gaat zetten dan kan je het nog altijd aanpassen B)

vind trouwens wel dat je achter buren er dicht op zitten maar dat is mijn mening :P kan je niet door het dak heen? dan timmer je dat raam helemaal dicht kunst plantje voor het raam geen hond die wat ziet of wat opvalt ;)

Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zal het gewoon doen en even een paar dagen proef draaien voordat je er planten in gaat zetten

Hoe wil hij zonder planten zijn LV controleren ??

 

vind trouwens wel dat je achter buren er dicht op zitten maar dat is mijn mening
gallery_5015_7010_46251.jpg

Dit is vergelijkbaar, wat zwart is moet je wegdenken

 

kan je niet door het dak heen?
Nu kan ik in het dak geen extra pijp maken voor de uitblaas.

 

 

BBB wat vind je van dit plan?

Is wel een mooie optie / combinatie denk ik.

Zo kun je altijd nog kijken wat beter bevalt,....direct naar buiten+herrie (ik ken jou situatie niet)

of afblazen in een kamer met het raam open. (dan zie je van zelf wel of het te vochtig wordt)

Edited by BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites

aan en uitblaas in een raamwerk en lamellen..of iets dat kan bewegen...lijkt mij geen goed idee. Althans.. zo als ik dat een paar keer gezien heb, maar miss is jouw situatie anders... als er een verdieping beschikbaar is, miss de deur weghalen..een goedkope andere erin en dan de deur door 2/3 zegen..onder (of bovenkant) voor je buiswerk en de rest als deur gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo Mrt en BB bedankt voor het meedenken.

 

Mrt Lamellen waren inderdaad een probleem, had ook geen zin om de hele verdieping vervangen (1 kamer lijkt zo raar) dus blaas nu wel volledig binnen uit maar heb gekozen voor 2 lampen minder (4x600 plus boost) en heb maar een extra 500m3 afzuiger op een 110 pijpje gedaan die voor de keuken bestemd is plus ontvochtiger om schimmel schade te voorkomen. Raam staat ook op een redelijke kier. Tot nu toe is de LV max 63% maar net begonnen dus als ze straks groter zijn en meer gaan verdampen hoop het nog steeds zo is.

 

Allemaal niet ideaal maar werkt wel. Vraag me wel af hoe die gasten met 12 x 600watt op zolder zonder opti dit doen. Dan ontkom je toch niet aan een extra pijp op het dak?

 

Conclusie zo'n opti is toch wel verdomd handig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

12 of meer lampen?

 

Uitblazen onder de pannen

Velux raam incl raamkist

Sparing naar ondergelegen kamers

Schoorsteen.

Binnenshuis.

 

No problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

uitblazen onder de pannen wil ik je swinters ook wel zien doen :lol:

 

Ik heb tijden lopen kloten met inlaat/afzuig/uitblaas, ik ben blij dat ik een opti heb heb een ruck afzuigertje van 400m3 staat op 55% ongeveer met een klein filtertje en een uvonair erachter en blaas alles af in een 160 buisje.

Zon opti is echt de investering dik waard.

Edited by prutsertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja met sneeuw is het anders idd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...