Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Enzymen maken ook je beurs dunner......Een schema is een goed uitgangspunt. Als je meer ervaring hebt gebruik je het niet meer. Allemaal een beetje gelijk dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, ik ben nu eenmaal geen plantenlezer, dus hou ik het schema aan en dat gaat goed, dat jij dat dan weer anders interpreteerd is jouw probleem, we zijn nu eenmaal niet allemaal zo goed als jij he :D

Van jouw verslagen leer ik iig niks, wat die zijn er niet :D

 

 

tjonge jonge wat zijn we weer vriendelijk.. ;)

geef dan gelijk aan in je topic dat je geen meningen wil maar alleen schouderklopjes...

 

en klopt 3.0 heeft geen verslagen.. :lol:

nou van mij heb je ieder geval geen last meer.. :(

 

Ik begin niet met opmerkingen over jij doet het al een tijdje, met een knipoog.

 

Ik gaf alleen aan dat ik mijn medium al een tijdje hergebruik en dat dit goed gaat met enzymen, op het moment dat je de plant omhakt en de pot is nog goed vochtig en er zitten enzymen in dan breken de wortels goed af en is het medium makkelijker weer te mengen en te hergebruiken.

 

Verder sta ik juist open voor tips en adviezen , maar cynische opmerkingen van mensen die zelf geen verslagen maken kan ik missen als kiespijn.

 

@Racker, hoe zorg jij dan dat je wortels afbreken als je je medium hergebruikt?

Edited by prutsertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

naja dan proberen we het nog een keer :lol:

ik gebruikte bij hergebruiken ook enzymen maar zette die de gehele ronde in om het meeste al kwijt te zijn aan dood spul, en spoelde dan alsnog de laatste 10 dagen met alleen water..

ik plante dan naast de oude wortelkuit (kweekte in een bak) en heb zo 3 jaar zonder problemen de zelfde aarde gebruikt..

 

later gebruikte ik final solution voor het hergebruiken, dat uiteraard niet de hele ronde.. :D (niet weer boos worden op die knipoog he :( )

 

 

 

(kijk eens in mijn handtekening)

als ik kweekte en verslagen zou maken zou ik het zo als protege doen.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
naja dan proberen we het nog een keer :lol:

hij gebruikte bij hergebruiken ook enzymen maar zette die de gehele ronde in om het meeste al kwijt te zijn aan dood spul, en spoelde dan alsnog de laatste 10 dagen met alleen water..

hij plante dan naast de oude wortelkuit (kweekte in een bak) en heeft zo 3 jaar zonder problemen de zelfde aarde gebruikt..

 

later gebruikte hij final solution voor het hergebruiken, dat uiteraard niet de hele ronde.. :D (niet weer boos worden op die knipoog he :( )

 

 

 

(kijk eens in mijn handtekening)

als ik kweekte en verslagen zou maken zou ik het zo als protege doen.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan niet naast de oude wortelkluit planten in een 11 liter pot :lol:

 

http://www.goutholland.com/gout-zym-nl.html

 

bij nieuw medium zal het dus minder nodig zijn, maar volgens mij sterven er tijdens de eerste cyclus ook al wortels af.

 

Ik laat na de ronde de potten een week of drie vier staan, dan ga ik ze legen en opnieuw vullen en staan ze nog een paar weken te rusten voordat de nieuwe ronde start.

Ik durf het zonder enzymen niet aan, want als het dan niet goed gaat moet ik me weer de kolere sjouwen met nieuw medium.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Racker, hoe zorg jij dan dat je wortels afbreken als je je medium hergebruikt?

 

Niet.

 

Doe eens voor de lol een wortel in een glas water. Daarnaast hetzelfde maar dan met water + enzymen.

 

Alle 2 de ec meten en na een week nog eens.

 

Je ziet dan dat enzymen wortels niet omzetten in voeding (wat iedereen beweert)

Je ziet ook dat die wortel gewoon een wortel blijft.

 

Ik zie in de kweek ook geen enkel verschil met en zonder enzymen. Ik gebruik wel geen aarde, misschien dat het in aarde iets doet? Geen idee. Medium hergebruik ik een jaar of 3 voor ik het wegkieper. Dat heeft met de structuur van het medium te maken, niet met wortels.

 

Ik heb ook ooit de appelmoes test gedaan. Daar werkt t wel. Maar appelmoes is geen wortel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus jij zegt dat die wortel ook verteerd zonder enzymen als de potten maar goed nat zijn?

 

Want een medium in 11 liter potten vol met wortel is niet te hergebruiken.

Edited by prutsertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan wel zo zijn, maar wat is het verschil met en zonder enzymen?

 

Bij mij niets, en die oude wortels, wat kunnen die voor kwaad dan? Nogmaal ik weet geen bal van aarde. Ik trek de wortelkluit er mee uit en dat was t dan. Rest rot wel ooit weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan wel zo zijn, maar wat is het verschil met en zonder enzymen?

 

Bij mij niets, en die oude wortels, wat kunnen die voor kwaad dan? Nogmaal ik weet geen bal van aarde. Ik trek de wortelkluit er mee uit en dat was t dan. Rest rot wel ooit weg.

 

 

Ja, als ik de wortelkluit eruit trek is de pot leeg :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_10428_13158_35794.jpg

 

En met enzymen niet? of hoe doe je dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
volgens mij breken de emzymen zelf niks af maar helpen ze de bacteriën en schimmels bij processen als een katalysator waardoor het sneller gaat.

 

denk dat het hem hier in zit racker..

die bacteriën en schimmels zitten neem ik aan niet in het water dus zal de afbraak van die wortel en de opbouw van je ec in het water niet plaats vinden..

 

ik heb namelijk wel degelijk gemerkt dat ik lager moet zitten met me ec als ik de hele ronde enzymen mee geef..

dus die extra voeding moet wel los gemaakt zijn door de enzymen..

 

supernoob

ik heb jaaaaren fruit gekweekt hoor.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_10428_13158_35794.jpg

 

En met enzymen niet? of hoe doe je dat?

 

Lezen racker :lol:

 

Ik heb een dubbele serie potten.

Net na het omhakken vul ik de potten af op ongeveer het gewicht wat ze moeten hebben voor de start van de volgende ronde, na een week of vier rust trek ik het startblokje eruit en er zitten dan nog twee a drie kleine worteltjes aan, dan gooi ik de pot in een speciekuip, hussel een beetje, handje nieuw medium en pot weer vullen.

 

Als ik het startblokje er gelijk na de ronde uit wil trekken, trek ik alle wortels inclusief medium mee en heb ik dus een lege pot ;)

volgens mij breken in die 4 weken de enzymen de dode wortels af?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik een hok 4 weken laat stilstaan trek ik de potjes (ik heb potjes) er ook zo uit......Doe ik dat dezelfde dag dan trek ik me een ongeluk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik een hok 4 weken laat stilstaan trek ik de potjes (ik heb potjes) er ook zo uit......Doe ik dat dezelfde dag dan trek ik me een ongeluk.

 

Dus daarom vroeg ik aan je, als je ze dus alleen goed nat laat staan met water, zonder enzymen dan werkt het ook :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik een hok 4 weken laat stilstaan trek ik de potjes (ik heb potjes) er ook zo uit......Doe ik dat dezelfde dag dan trek ik me een ongeluk.

 

 

x2 Na een week al trouwens.

 

Enzymen maken daar echt geen verschil in. Wortels rotten sowieso weg net als als je bananenschil in de bosjes. Denk dat het op kokos sowieso wat makkelijker loskomt dan op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens over nadenken dan :lol:

 

Al doe ik met een kannetje van 5 tientjes ruim drie rondes.

Edited by prutsertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker Temperatuur speelt hier ook nog een rol.

 

Op welke temperatuur heb je die test uitgevoerd met de wortel in het glas water?

En volgens mij breekt licht ook de bacterien en schimmels af.

 

Dus als je het goed zou willen testen zou je beide(glas met enzymen+wortel, glas zonder enzymen+wortel) een paar dagen of een weekje in het donker moeten laten staan.

 

Of heb je dit al gedaan?

 

edit: ik weet trouwens wel zeker dat emzymen werken:

 

Heb je wel eens iemand met lactose intolerantie een glas melk zien drinken?

Die lopen groen en geel aan omdat ze het lactase enzym missen.

Edited by Amecheesia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk werken enzymen. Alleen dienen ze (bij mij) niet het doel waarvoor ze aangeprijst worden. De appelmoestest bewijst dat het werkt. Ik zie alleen het nut er niet van in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op aarde vindt ik het een luxe, je kunt het doen en ziet resultaat maar verschilt dit resultaat wel zoveel met wanneer je het niet zou doen?

 

Heb in verleden altijd enzymen gebruikt (Canna tijd: DWC en kokos) maar ook ik zie er nu het nut niet meer van in, na 2dg potten laten staan ff met vingers onder stekplug en lostrekken en zo de nieuwe plug erin.

De oude laag vormt met afbreken een zeer prettig bodemleven vd plant (er ff van uitgaande dat je geen fouten hebt gehad ronde ervoor) en zal geen problemen opleveren bij een nieuwe plens minerale voeding wat je met een medium waar enzymen veel hebben genitrificeerd en wat door het laten staan iets ingedroogd is geweest nog wel eens verbrande puntjes bladpuntjes geeft bij lekker vochtig gezette nieuwe aanplant.

 

Op hydro is het een manier om de ziektemakers buiten de deur te houden maar vaker een storende factor bij regeling van je ph en op DWC kun je niet zonder enzymen als je het vertikt om om de 2wk je hele bak te verversen :lol:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op hydro is het een manier om de ziektemakers buiten de deur te houden maar vaker een storende factor bij regeling van je ph en op DWC kun je niet zonder enzymen als je het vertikt om om de 2wk je hele bak te verversen :lol:

 

Je kunt op hydro gaan voor geheel steriel of voor bacteriën en enzymen te laten werken. Wanneer je er peroxide en geen enzymen ingooit, dan hoef je echt niet om de twee weken te verversen. Maar dat is weer een andere discussie.

 

Op aarde geef ik twee keer water met voeding en dan één keer water met enzymen. Dat doe ik de gehele kweek door. Zo kan ik de aarde gewoon hergebruiken, want het verteren van de wortels is door de enzymen al lang op gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op hydro is het een manier om de ziektemakers buiten de deur te houden maar vaker een storende factor bij regeling van je ph en op DWC kun je niet zonder enzymen als je het vertikt om om de 2wk je hele bak te verversen :lol:

 

Je kunt op hydro gaan voor geheel steriel of voor bacteriën en enzymen te laten werken. Wanneer je er peroxide en geen enzymen ingooit, dan hoef je echt niet om de twee weken te verversen. Maar dat is weer een andere discussie.

 

Da klopt volgens mij niet helemaal

waterstofperoxide is h2o2(Water met een extra zuurstof molecuul)

het duurt maar een paar dagen voordat het extra zuurstof molecuul afgestaan is.

dus blijft er alleen maar h2o over.

daarom kan je beter enzymen gebruiken in een dwc opstelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Enzymen maken ook je beurs dunner......Een schema is een goed uitgangspunt. Als je meer ervaring hebt gebruik je het niet meer. Allemaal een beetje gelijk dus.

 

 

alleen een zak bruin en een zak wit en een fles ph-min volstaat. ;)

 

maargoed, foto's en ontopic?

 

laatste foto's zagen er mooi uit iig.

 

wat is er mis met wortels in je medium? snap t probleem weer niet denk ik :lol:

 

succes

Edited by polletje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks mis met wortels, alleen wil ik wat medium overhouden als ik de stekplug eruit trek :lol:

Ander moet ik elke keer zon 55 zakken aan en afvoeren per ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alleen een zak bruin en een zak wit en een fles ph-min volstaat. wink.gif

 

 

Juist en een liter of wat waterstof peroxide...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...