Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

Planten staan 1 week helemaal stil, vergeling en krommig blad

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik zoek weer even wat wijsheid want ik ben de draad even kwijt.

Ik ben bezig met een scrog (Special Cheese, stekjes) en ik zit al in week 7 groei, normaal zal ik maar 4 á 5 weken moeten groeien om mijn net vol te krijgen

maar ik krijg een behoorlijke tegenslag de laatste 3-4 weken.

Het begon met plotselinge groeistop, nieuwe blad kreeg soort van "De klauw" effect, daarna begon blad langzaam hier en daar gele spotjes te krijgen, en nu zijn sommige bladeren 100% geel/blond van kleur. Ook last van paarse bladstengels.

 

Informatie:

- 4x GHE Aquafarm's met hydrokorrels (gespoeld en gewaterd in ph 5.5)

- Ferro Analysevoeding (verder geen additieven)

- Ph schommelt tussen 5.2-6.0

- EC 1.6-1.9

- Temperatuur met lampen aan 29 graden, lampen uit 18-20 graden

- Eens in de 2 weken doe ik APTUS systemclean doorheen om onnodige zouten te verwijderen

 

Hier wat fotos:

gallery_31097_15743_31053.jpg

 

gallery_31097_15743_95226.jpg

 

gallery_31097_15743_24985.jpg

 

 

Wat vragen:

Ik merk dat de PH bij mij razend snel omlaag gaat. Soms maak ik mijn voedingswater aan ec 1.4 ph 5.9. Drie dagen later is de ph opeens 5.0, vijf dagen later is de ph 4.5!!!!! Hoe komt dat? Door teveel water verdamping? (te veel zouten blijven over)

 

Wat is er aan de hand? Mensen op amerikaanse forums zeggen Magnesium probleem, ik Mg+ gekocht van bionova, aan 1 van mijn systemen toegevoegd ruim 5 dagen terug, geen enkel verbetering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit ff mee te denken hier .....

 

Zou je misschien een overzichts foto kunnen posten ?

 

Ik heb dit zelf volgens mij ook eens meegemaakt .

 

BVD!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou t niet weten maar vallen mij 2 dingen op

 

ph schommelt tussen de 5.2 en 6.0? waarom laat je je ph onder de 5.8 komen? 6 is perfect.

 

en system clean?? verzadig je je korrels op die manier niet met kraanwater en systemclean? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jeice, ik laat mijn ph niet express onder 5.8 komen. maar die zakt uit zelf best snel..

 

System-clean van aptus voeg je toe aan je voedingsoplossing en die blijft 3 dagen actief.. Aquafarms zijn 24/7 recirculierende druppelsystemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha ok system clean kende ik niet. ik zou t persoonlijk niet gebruiken maar goed.

 

ph die zakt is ook nieuw voor mij, in dat geval zou ik wat hoger insturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de watertemp met lampen aan? Zuurstof issue?

 

Hoe komt dat? Door teveel water verdamping?

 

D'r zit toch zo'n peilstok op die bakken? Vul je bij, hou je bij wat je erbij gooit etc? Je zou nl redelijk simpel moeten kunnen vaststellen of ze veel zuipen of niet. Excel doet wonderen, alleen niet alles tot op de letter omschrijven. ;)

 

Theoretisch 'ja', maar bij een verhoging van de voedingsvraag zie je dit ook op recirculerend, omdat er dan stoffen aan je water onttrokken worden die de boel bufferen (maw EC te laag, maar dat zou ik niet snel opperen).

 

Mg inbalans zou kunnen, maar aangezien die altijd in balans moet zijn met je Ca (en ook met P geloof ik zo), is dat een beetje een 'gok'.

 

Lock-out door te hoge EC zou ook nog kunnen. B)

 

Je hebt er eigenlijk niks aan. Succes :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou een chloor toevoeging in het waterleidingbedrijf dit soort van tekorten kunnen veroorzaken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoelang ist geleden dat je je meters hebt laten ijken?

lijkt me toch een ph probleem...

 

gr

Edited by erik1973

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MeneerJansen

Denk het niet, ik had al een testronde gedraaid met 1 zo'n Aquafarm alleen toen via zaad ipv stek. Toen verliep het goed.

 

 

@Erik1973

2 weken terug een nieuwe ph meter gekocht, meteen laten ijken in de GS samen met mijn ec meter.

 

 

@Ponix

Sinds ze stil staan zie ik alleen bij 2/4 systemen de waterpeil zakken (ze drinken dus wel) bij die andere 2 helemaal niet.

water temp is gemiddeld 23-24 graden met lampen aan. Maar de bakken zijn vol met kleikorrels dus lucht genoeg voor de wortels neem ik aan.

 

 

 

 

Wat vinden jullie dat ik moet doen?

 

1. Alle systemen leeg-drainen en vullen met afgezuurd water, even 2 dagen alles spoelen en dan weer nieuwe voedingswater vullen?

 

2. Alle systemen leeg-drainen en meteen vullen met nieuw voedingswater?

Edited by LED_KROKET

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welk schema van Ferro volg je?

Toch wel het HYDRO schema mag ik hopen..heb je dat ook doorgegeven dat je op niet bufferend medium ging werken bij laten aanmaken voeding?

 

Lijkt mij dat er hier door een teveel van er een dikke onbalans is ontstaan met als gevolg rap dalen ph door lockouts ed.

Op aarde kon je wegkomen met niet aanzuren en fingers crossed maar op jouw systeem gaat dat helaas niet werken.

 

Ook is (te) hoge EC met de warmte van afgelopen weken niet goed, planten verbruiken enorm veel water dus veel meer water dan voeding geven om verbranding van oa de wortels te voorkomen. Verbranden je wortels dan sluiten ook de huidmondjes van blad en verpietert hele plant waar je bij staat.

 

Bakken legen en EC op 1.2 en PH op 6 (die daalt toch nog wel) alleen water A&B en enzymen en kijken of het niet verder gaat en er nog beetje groen terugkomt maar ik voorzie van niet, deze zijn al aardig aangetast en je zult er een klus aan hebben ze weer goed te krijgen.

 

7wk voorgroei (onder HPI nog steeds?) is veel te lang onder dat lichtgeweld van jouw, eind week 3 had je je al kunnen bedenken dat het veel te lang duurde en des te langer het duurt des te lastiger wordt het (lees planten lang in leven houden wordt moeilijker) ;)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

die ph kan sowieso niet goed zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vandaag alle systemen leeg gemaakt.

 

Ec 1.1 ph 5.8 alle systemen tot aan de max gevuld. Mocht de ph dalen gooi ik schoon water erbij.. Ik ga t deze keer zelf dagelijks reguleren en zonodig water en/of voeding erbij doen om de ec/ph levels zo constant mogelijk te houden.

 

In het GHE boekje staat dat je planten de ruimte moet geven om zelf de ph te regulieren maar dat gaat niet zo goed vanzelf,dus ik ga t handmatig doen.

 

 

@lostchild

Nee mijn analysevoeding is igg gebaseerd op aarde, ben pas helemaal overgestapt naar hydro. Maar mijn test ronde (new york city diesel) deed ik met dezelfde voeding en dat ging probleemloos. :s

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lijkt mij dat er hier door een teveel van er een dikke onbalans is ontstaan met als gevolg rap dalen ph door lockouts ed.

Op aarde kon je wegkomen met niet aanzuren en fingers crossed maar op jouw systeem gaat dat helaas niet werken.

 

Ook is (te) hoge EC met de warmte van afgelopen weken niet goed, planten verbruiken enorm veel water dus veel meer water dan voeding geven om verbranding van oa de wortels te voorkomen. Verbranden je wortels dan sluiten ook de huidmondjes van blad en verpietert hele plant waar je bij staat.

Met een kleine pot en een grote plant kom je er niet mee weg kan ik je uit ervaring vertellen :P

Helaas deze ronde last van met 1 pot. Te droog laten worden en dan bam water met ruim mest erin en in ene een mangaan te kort ;)

Kutjefuk maar ik weet nu waarom die pot niet lekker groeit. (Ik had eerder problemen met die pot.) Heb gespoeld maar de toppen zijn maar half zo groot als haar zuster en ze moeten nog een dag of 5 dus dat ga ik niet meer inhalen ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
In het GHE boekje staat dat je planten de ruimte moet geven om zelf de ph te regulieren maar dat gaat niet zo goed vanzelf,dus ik ga t handmatig doen.

 

 

@lostchild

Nee mijn analysevoeding is igg gebaseerd op aarde, ben pas helemaal overgestapt naar hydro. Maar mijn test ronde (new york city diesel) deed ik met dezelfde voeding en dat ging probleemloos. :s

 

GHE heb je niks mee te maken, doen wat Ferro zegt en anders niks met Ferro.

 

Ik vindt het helemaal niet zo gek dat je nu tegen problemen aanloopt met een aarde analyse voeding op hydro en tegen de tijd dat je normaliter in week 5 bloei zou zitten ongeveer nu.

 

Stuur Ferro een mail en vraag hoe je voeding in te zetten op hydro, je komt nu sowieso al flink wat ca/mg tekort wat altijd in ruimere mate in hydro voeding zit.

 

Daarnaast is het ondoenlijk om een plant 2mnd aan scrog te onderwerpen, ze had met 3wk het net al dusdanig vol moeten hebben dat je met de groeispurt vd bloei je net mooi vol had gekregen.

 

Test rondes zeggen niet zoveel als je niet met dezelfde genetica de ronde erna in het systeem draait.. nu heb je gewoon een goede ronde met die NYCD gehad en met deze strain gaat het niet zo lekker..

 

@growweed

kan prima hoor maar dan moet je wel inderdaad je watergeven op orde hebben en zorgen dat de ph niet te hoog of te laag (daar komt ook bij weten wat je voeding met je ph buffer doet) wordt en dat kan knap lastig zijn met grote planten maar dat is meer je eigen schuld dat ze zo groot geworden zijn ;)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
@growweed <<<<MRweed :P

 

maar dat is meer je eigen schuld dat ze zo groot geworden zijn smile.gif

 

 

Precies B) de mindere opbrengst wordt afgeboekt onder het kopje Leergeld , de pot wordt vervangen, op naar de volgende domme fout ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

ja ik was de GHE boekje ook niet aan het volgen maar ik dacht door de water 1x per week te vervangen het goed te doen zoals met die test draai. Helaas werkt deze strain iets anders.

anyways, ik zit nog met groeivoeding van Ferro, heeft het zin om ze in de bloei te zetten en dan een of ander algemeen hydrovoeding te gebruiken ipv de ferro analyse? iets als Canna Aqua ofso..

 

of kan ik het beste alles in de klikko gooien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou Ferro even mailtje sturen wat je als extra nodig hebt (ca/mg oplossing) om de voeding op hydro te laten werken.

 

Niet weggooien die planten maar inderdaad als aanpassing op Ferro niet kan de planten op een volwaardige hydro voeding zetten, heb je geen GHE meer?

Meeste GHE lijnen zijn geschkt voor zowel aarde als hydrophonie.

 

Zoveel mogelijk meer dan 50% aangetast blad verwijderen en wachten op uitgroei nieuwe scheutjes en hoe dat gaat en dan de klok om.

 

Als je na 3wk 18/6 je scrognet nog niet meer dan 50% vol hebt voldoet of de strain niet of zit er iets anders goed fout en dien je actie te ondernemen want niet produktief zo.

Door te scroggen groeit (door voortdurend binden en knakken) de plant normaliter als kool en krijg je een overcrowded net vaak omdat je net al zo vol is dat je met de groeispurt geen kant op kunt in de bloei.

 

Wat ook nog zomaar zou kunnen is dat de plant aan einde GHE farm zit dwz, bomvol wortels en een plant van meter of 2.5 maar dat heb je niet in de gaten met scrog en tsja

die had je natuurlijk nooit zo groot laten worden normaliter want die is niet makkelijk in leven te houden en vraagt veel aan verzorging en onderhoud als het niet in de strain zit om 16wk te staan.

 

Hoe kom je erop om na 7wk nu alles te gaan dumpen, bedenk je dat je dan weer 2wk 18/6 + 9wk bloei en 2wk drogen zomaar ergens in november zit voordat je weer wat rookbaars hebt?

Je kweekt hydro wise dus aanpak kiezen, tackelen en weer gaan met die banaan want je kan alles direct beinvloedden zonder bufferend medium.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
zou een chloor toevoeging in het waterleidingbedrijf dit soort van tekorten kunnen veroorzaken?

 

Het gebruik van chloor is sinds 2005 verboden.

 

Bron

Edited by BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds de laatste keer dat ik alle voedingswater heb vervangen zie ik eerlijk gezegd verbetering.

Aangetast blad herstelt niet, dat is mij bekend maar ik zie het probleem niet uitbreiden en zelfs bij de planten die het ergst aan toe zijn zie ik mooi groene nieuwe scheuten en blad, ik had ze gisteren avond vast gebonden allemaal en vandaag zoeken ze allemaal weer het licht op, dat is een goed teken.

 

Ik heb Ferro aan de lijn gehad en ze kunnen mij niet zo vertellen hoeveel Ca/Mg bij zal moeten, er moet een heel nieuw voeding aangemaakt worden die ook bedoeld is voor mijn substaat.

 

Mijn GHE voeding is op, ik ga straks naar de GS, denk dat ik de Canna Aqua ga nemen of de Hy-Pro.. GHE Flora spreekt me ook wel aan maar ik weet niet of ze die zouden hebben liggen.

 

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...