Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Sativied

De slachting van onschuldige blaadjes

Recommended Posts

"Bladeren verwijderen", meervoud dus. In een uitzonderlijk geval waar een blad tegen je mooiste top aan leunt, en je temp verschil tussen dag/nacht/binnen/buiten te hoog is en dauw krijgt, dan zou het eventueel verstandig kunnen zijn dat blad te verwijderen. Of een blad wat tussen de deur klemt oid. Daar heb ik het dus 'niet' over maar specifiek over gezonde (eventueel deels gezonde) bladeren verwijderen. Ik heb om het een beetje kort te houden deze keer 0 bronnen en expert quotes toegevoegd, maar bij twijfel vraag gerust, ik heb ze paraat.

 

Mijn punt is wederom niet iemand ergens van te overtuigen. Trek je eigen conclusies, en help eventueel mij de mijne veranderen/verbeteren met info/argumenten.

 

Argumenten om het niet te doen

1. Bladeren zijn essentiële voedingsreserves voor voedingsstoffen. De voedingsstoffen die mobiel zijn (N, P, K, Mg and S) kan de plant transporteren daar naar waar ze nodig zijn. Bijvoorbeeld van de oude bladeren na jonge scheuten of toppen bij een voedingstekort in het medium. Daarom zie je een voedingstekort van die stoffen meestal eerst in oudere bladeren en die van niet mobiele voedigstoffen in nieuwe/hoger in de plant. Handig dus die 'oude' bladeren, als reserve en om tekorten van de belangrijke en mobiele voedingstofften zo vroeg mogelijk te spotten.

 

2. Gezond blad verwijderen kan stilstand/vertraging veroorzaken omdat de hoeveelheid fotosynthese minder word voor de(zelfde) plant. Grote bladeren creëren een schaduw maar doen dat door licht op te vangen "voor de hele plant". Een essentieel proces voor het aanmaken van zowel takken, bloemen, toppen, suikers e.d.

 

3. Blad verwijderen vertraagd de transitie naar bloei, waardoor het strekken alleen maar langer doorgaat en je netto alleen blad kwijt bent.

 

4. Minder opbrengst door stress. Hoe minder de stress hoe meer de plant op natuurlijke wijze de cyclus doorloopt en hoe meer wiet er aankomt.

 

5. De toppen aan vertakkingen waar onder de fan leaf is verwijderd worden kleiner (wat inderdaad een beetje tegenstrijdig is met punt 2 maar weer uit zeer betrouwbare bron).

 

6. Teveel blad verwijderen tijdens het begin van de bloei periode kan het metabolisme van de plant zodanig verstoren dat het mannelijke delen gaat aanmaken (wil overleven en merkt dat de omstandigheden niet ideaal zijn), met eventueel zaadjes als gevolg.

 

7. Blad verwijderen verzwakt de plant en maakt het relatief meer vatbaar voor ziektes en ongedierte.

 

In de omschrijving van dit forum staat o.a. dat het voor tips is, dus bij deze:

 

- Als je de beentjes scheert onder een scrog net bijvoorbeeld, haal dan alleen de vertakkingen die het net/bladerdek niet gaan halen weg en laat de fan leaf er onder zelf zitten totdat de plant ze zelf laat vallen, op natuurlijke wijze, een proces dat begint bij de onderste fan leaves in de bloei en doorgaat tot aan haar dood.

- Zelf vroegtijdig blad verwijderen is zelden een goed idee of nodig, ook niet als ze licht/gelig zijn of een paar vingers/randjes al afsterven. Te veel blad als directe oorzaak van problemen kan eigenlijk niet, teveel takken wel. Dus lijkt er teveel blad, verwijder een tak. Dat verstoort de balans minder.

- When in doubt, don't. Als je twijfelt, doe het dan niet.

 

Argumenten om het wel te doen

1. Betere lucht circulatie in hele volle gecropte/scrogde/volle veldjes met vierkante potten pot-aan-pot en niet voldoende ventilatie en afzuiging bijvoorbeeld.

2. Om het af leren door te kijken wat er gebeurt in verhouding tot een kloon van dezelfde plant in dezelfde kweek maar die je niet geplukt hebt. :smoke

 

Als iemand nog een geldige reden heeft toe te voegen aan 1 van beide 'lijstjes', enlighten me please.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het formaat van een plant maakt ook uit, kleine plant lijdt er meer onderdan een grote. Zelf haal ik af een toe een bladje weg wat erg veel licht tegenhoud en er meer dan twee topjes onder zitten. Dit alles om iets meer licht in de plant te krijgen.

Edited by mrWeed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plant gebruikt blad ook als opslagcontainer voor zowel goede als kwade dingen, krijg je bijv. formaldehyde vergiftiging dan slaat de plant veel daarvan op in het blad en kun je best alles laten zitten ook al is het helemaal uitgedroogd.

Plant laat dan ook blad wat er nog aan zit niet zelf vallen en je moet echt je best doen om blad van plant af te krijgen.

 

Geheel blad weghalen zoveel mogelijk voorkomen, her en der een vinger zal niet gemist worden en bereik je vaak zelfde mee als met hele blad weg :smoke

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6. Teveel blad verwijderen tijdens het begin van de bloei periode kan het metabolisme van de plant zodanig verstoren dat het mannelijke delen gaat aanmaken (wil overleven en merkt dat de omstandigheden niet ideaal zijn), met eventueel zaadjes als gevolg.

 

Is mij (helaas) nog nooit gelukt :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

alle minpunten vallen weg als je niet teveel weg haalt

 

ik haal alleen blad weg als er teveel is.

 

voilla

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites
alle minpunten vallen weg als je niet teveel weg haalt
Zoals duidelijk in het begin van mijn post, heb ik het niet over een paar blaadjes weg halen, maar dat volgens jou alle minpunten wegvallen als je het niet "teveel" doet is nog geen geldige reden om het uberhaubt wel te doen. Als je niet teveel vingers van je handen afhakt kun je nog steeds iets vastpakken - maakt dat het verstandig om er ok maar 1 vinger af te hakken?

 

ik haal alleen blad weg als er teveel is.

Wanneer is er voor jou dan sprake van teveel blad? Welk blad is er 1 teveel en wat is volgens jou het nadeel van dat blad? Ik mis een onderbouwd argument om het wel te doen, met mate, in je reactie.

 

@BBB: Zoals ik al impliceerde, ik 'pluk' ze niet uit de lucht, en dat puntje is niet zo controverieel hoor. O.a., uit Marijuana Botany: an Advanced Study, van Robert Connell Clarke (leuk boek voor mensen die willen weten hoe het echt zit en de forum onzin van het kweken willen strippen) : "Removing large amounts of fan leaves will also interfere with the metabolic balance of the plant. Leaf removal may also cause SEX REVERSAL resulting from a metabolic imbalance." Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat altijd of zelfs snel gebeurd, als je het opzettelijk wil doen zijn er wel makkelijkere manieren ja, maar het is een risico (goh, moet "IK" nou wijzen op het risico van mannelijke delen...)

 

@lostchild: Interessante toevoeging. Niet helemaal on-topic: kon zo ff snel niet een plaatje vinden en vraag me nu af, hoe uit zich die formaldehyde vergiftiging? (blad kleur en verloop van de verkleuring bv)

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites
alle minpunten vallen weg als je niet teveel weg haalt
Zoals duidelijk in het begin van mijn post, heb ik het niet over een paar blaadjes weg halen, maar dat volgens jou alle minpunten wegvallen als je het niet "teveel" doet is nog geen geldige reden om het uberhaubt wel te doen. Als je niet teveel vingers van je handen afhakt kun je nog steeds iets vastpakken - maakt dat het verstandig om er ok maar 1 vinger af te hakken?

 

ik haal alleen blad weg als er teveel is.

Wanneer is er voor jou dan sprake van teveel blad? Welk blad is er 1 teveel en wat is volgens jou het nadeel van dat blad? Ik mis een onderbouwd argument om het wel te doen, met mate, in je reactie.

 

@BBB: Zoals ik al impliceerde, ik 'pluk' ze niet uit de lucht, en dat puntje is niet zo controverieel hoor. O.a., uit Marijuana Botany: an Advanced Study, van Robert Connell Clarke (leuk boek voor mensen die willen weten hoe het echt zit en de forum onzin van het kweken willen strippen) : "Removing large amounts of fan leaves will also interfere with the metabolic balance of the plant. Leaf removal may also cause SEX REVERSAL resulting from a metabolic imbalance." Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat altijd of zelfs snel gebeurd, als je het opzettelijk wil doen zijn er wel makkelijkere manieren ja, maar het is een risico (goh, moet "IK" nou wijzen op het risico van mannelijke delen...)

 

@lostchild: Interessante toevoeging. Niet helemaal on-topic: kon zo ff snel niet een plaatje vinden en vraag me nu af, hoe uit zich die formaldehyde vergiftiging? (blad kleur en verloop van de verkleuring bv)

 

Ben je ook hier weer Jorge Carvantes aan het spelen omdat je een boekje hebt gelezen. De mensen die jij hier Quote hebben jaren lang kweek ervaring, niet uit een boekje! Kijk eens in Bram zijn verslagen. Jij denkt echt alle kweek wijsheid in pacht te hebben he?!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben je ook hier weer Jorge Carvantes aan het spelen omdat je een boekje hebt gelezen. De mensen die jij hier Quote hebben jaren lang kweek ervaring, niet uit een boekje! Kijk eens in Bram zijn verslagen.

:lol: Zo voorspelbare reactie... Ik gebruik vele boeken, vele forums, inclusief discussies tussen mensen met 30-40 jaar ervaringen die ook nog's in staat zijn het te onderbouwen met logica, gezond verstand en kennis en niet zoals jij maar wat roepen.

 

Je zit 8 jaar op WF en weet niet wat een herma is...iedereen die een boek van welke reputable autheur of welke breeder dan ook leest ziet direct wat voor onzin hier op WF verteld wordt. Net als bij de growshops in NL... Ik was hier 6 jaar geleden ook al actief (oa verslagje met hermas en toen al de feiten...) toen was het nog een 'discussie forum' en niet een stelletje hopeloze religeuze papagaaien. Zoals ik in Budgetgrowers thread zei, ga zelf 's lezen, en je zult zien wat voor onzin je praat over hermas. Je weet blijkbaar niet eens wat het is (meeste van jullie hebben nog nooit een echte herma gezien), blijkbaar niet hoe fem seed gemaakt wordt.

 

Je bent een aap die een kunstje heeft geleerd zonder te beseffen wat ie aan het doen is.

 

Jijdenkt het beter te weten dan all experts die het kunnen onderbouwen, en dan ben ik degene die denkt alle wijsheid te hebben? :smoke: Nee kerel, ik ben gewoon niet zo'n fucking dumbass als jij en een paar andere schapen hier. Amerikanen halen ons in... alsof ze hier ooit hebben voorgelopen. Zonder een Nederlands forum waar echt gediscusseerd wordt op basis van argumenten, en zielige mensen en trolls gemoderate worden gaat dat nooit gebeuren ook. Zoek het lekker zelf uit - oh wacht, dat kunnen jullie niet... blijft dan maar lekker doorzwammen en andere mensen onzin aanpraten.

 

Jij denkt echt alle kweek wijsheid in pacht te hebben he?!
Typische zielige Nederlands reactie waarmee jullie jezelf zo lekker dom houden. Dat is wat jij zou denken als jij mij zou zijn. Jou beperkte reflectie. Omdat ik weet dat jij uit je nek lult over hermas zegt NIETS over wat ik denk voor wijsheid te hebben. Weer een domme conclusie zonder enige logica. Ik denk geen "wijsheid" te hebben, ik ben echte kennis aan het verzamelen en de forumonzin te debunken op basis van VELE betrouwbare bronnen.

 

In Marijuana Botany, An Advanced Study zegt Robert Connell Clarke, ongeveer het volgende over 1 van een aantal veelvoorkomende 'beliefs' als het gaat om bladeren verwijderen:

 

-Grote fan leaves creeren een schaduw op de binnenste delen van de plant, en kleine onderontwikkelde bloemen die meer binnen in de plant zitten zullen beter ontwikkelen als ze meer licht krijgen.

 

En zegt dan het volgende over die "beliefs": Weinig, als er al een bij zit, van die theorien achter blad verwijderen zijn geldig redenen, met als onderbouwing een aantal van de tegenargumenten uit mijn vorige post, en stressed daarbij ook hoe belangrijk het is voor de opbrengst om de plant zo veel mogelijk met rust te laten.

 

En, " het is efficienter for de plant om energie en diverse componenten uit bestaande chlorophyll te gebruiken dan opnieuw cholorophyll moeten aanmaken tijdens bloei tijd wanneer deze energie nodig is om toppen aan te maken. "

 

Mel Frank en Ed Rosenthal's MJ growers guide:

A common mistake that cultivators make is pulling off the large leaves on the main stem (sun or fan leaves), when the plants are young. [zoals mrWeed al zei, minder erg met grotere, volwassene planten, maar: ] These leaves are removed by cultivators who 'believe' that their removal will cause the undeveloped side shoots to grow. But fan leaves are net producers of sugar and energy, which are used by the side shoots to begin growth. Rather than encouraging new growth, the removal of fan leaves slows growth. [...] The biggest difference can be seen when leaves are removed from branches just prior to, or during, flowering. The buds that form from leaf axils with leaves removed are noticeably smaller than those where the leaves have been left on the branch.

 

Growers Bible van: Jorge Cervantes: Leave leaves alone! Removal of healthy leave hacks up a healthy plant. Removing large or shade leaves DOES NOT make plants more productive. This practice DOES NOT supply more light to smaller leaves and growing tips.

 

Greg Green Grow Bible: Don't remove healthy fan leaves.

 

Logan Edwards GROW GREAT MARIJUANA: Do not remove healthy fan leaves.

 

Zeer ervaren mensen en reputabele oldskool growers op ieder international forum: Don't remove healthy fan leaves.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sativied jij maakt tenminste boeiende topics!

Is al tijdje saai hier en dit en de kwestie amber maakt weer wat los.

Discussie is een noodzakelijk kwaad om het maar zo te zeggen.

Er zijn zoveel fabels en onzin vooral onder de oldskool kwekers die een bepaald systeem geleerd hebben en nooit wat anders geprobeerd hebben of snappen.

Ik bedoel hier dus niet alle oude kwekers mee he!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende ronde laat ik lekker al mijn blad zitten. Dat ik het tot nu weghaalde deed ik uit gewoonte zonder achterliggende argumentatie .

Ik ben niet te beroerd om fouten toe te geven.

 

De poster afbranden en hem amateur jorge noemen.... ik heb satvied niet op onzin kunnen betrappen, onderbouwd zijn uitspraken en als je dat nog niet wilt aanvaarden dan test je het uit. En dan kan je met je eigen argumenten er tegen in gaan.

Punt is wel dat hier af en toe raar advies gegeven word.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels gesloten, maar toch:

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=174163

 

Toch nog redelijk wat "ervaren kwekers" die het wel toepassen. Jorge, Ed en Greg weten ook niet alles, dat ze een boek hebben geschreven maakt ze idd nog niet de authoriteit, ze hebben het wel vaker bij het verkeerde eind gehad.

 

Ik kan atmo's posts betreffende dit topic trouwens niet meer vinden, deze discussie hebben we al eens eerder gehad volgens mij. Hij deelde je mening overigens, ik ook. Ik laat het blad liever zitten, maar kan wel begrijpen dat mensen ze gewoon weghalen. Stuk gemakzuchtiger dan bijvoorbeeld al de fanleaves/zijtakken uitbuigen, probeer dat bijv maar eens in een wat groter hok te doen, lekker tijdrovend gebeuren. Blad weghalen is zo gedaan.

 

Hele planten echt strippen van alle fanleaves; zoals in de US gedaan wordt, dat heb ik op de Nederlandse fora trouwens nog niet gezien hoor (op HJM na dan, die eergisteren z'n plant heeft gestript, lol). ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant topic,

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je het opzettelijk wil doen

 

Dat wil/wilde ik ook,...... maar het is me nog niet/nooit gelukt. (wil geen chemie gebruiken)

Maar dat is weer een ander verhaal. ;)

 

 

 

Als ik een kweek doe met 6.5 liter potjes, dan verwijder ik de onderste takken (niet losse bladeren)

Bij de overgebleven lager gelegen zijtakken knip ik de topjes er ook uit, maar laat de rest intact.

 

 

Ik krijg dus een grotere blad/top verhouding :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds ik met mijn handen in de aarde zit is mijn geleerd geen enkel blad te verwijderen.

Elk blad in de natuur heeft een functie,zelfs stervend blad!

 

Hier een stevend blad maar de stengel zal er niet afvallen!

De stengel zal als steun dienen om de tak te ondersteunen als ze zwaarder word door de bloei en het herfst weer(regen)

 

gallery_22925_15867_541629.jpg

Grote planten waar de schutbladeren van zijn verwijderd daar zullen de takken eerder van de stam scheuren.

 

Binnen is natuurlijk een ander verhaal maar als je timing goed is (bezetting) en je geen overkill hebt is er minder te snoeien. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is mij (helaas) nog nooit gelukt

 

Mij wel! :lol: Maar als ik ga femmen gebruik ik liever Tiresias Mist of de Soma methode.

 

Dat blad van PH had ik weggehaald binnen, puur om niet allerlei ellende aan te trekken die daar een feest gaan organiseren. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha.

 

Ik heb nog een argumentje tegen.....

 

Hoe ga je dat doen in een veldje van +20lampen met zeg 200plantjes? Event scrog? Je maakt meer kapot dan goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hangt ook een beetje van de plant af

heb nu bvb bij m'n white widows enkele oerbladeren moeten wegdoen omdat ze gewoon alles aan het verpesten waren

groter als een hand op m'n rijpende toppen aan het leunen, komt niet goed dacht ik, toprotgarantie

als je dan bvb m'n royal cheese planten bekeek was er gewoon geen reden om een blad weg te halen

alle toppen kregen prima licht met alle bladeren intakt tot oogst

 

wat ik wel doe is bij begin bloei m'n onderste 2 of 3 internodes wegdieven, komt toch alleen maar prul aan

 

my 2 cents

 

en jongens, geen ruzie maken, we hebben allemaal hetzelfde doel

 

cheers

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

@imotep

je had die bladvingers die over de toppen hingen ook weg kunnen knippen en rest van het blad laten zitten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doet ie het ook met halve blaadjes

 

Groene goete Ali

 

 

Doet ie het ook met halve blaadjes

 

Groene goete Ali

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb nog een argumentje tegen.....

 

Hoe ga je dat doen in een veldje van +20lampen met zeg 200plantjes?

 

first-world-problems.jpg

 

 

First world problems.

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote fanleaves die over toppen heen hangen probeer ik zo min mogelijk te verwijderen, dat is allemaal "kracht" wat je de plant afneemt. Wat ik bijvoorbeeld wel eens doe is dat soort bladeren onder de toppen te douwen als ze licht blokkeren.

 

Ik heb eens voor de gein bij een mannetje alle fanleaves eraf geplukt, wat als resultaat gaf langere takken. Vertraging in bloei nihil. Was ongeveer een meter in een specikuip. Als je dus een vrouwtje hebt staan met kleine tot geen zijtakken is dat een manier naast toppen om de zijtakken te boosten is mijn bevinding.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote fanleaves gewoon laten zitten maar "wegstoppen" tussen de hoofdtop en zijtak. Zo doe ik het altijd bij de indica's die zodanig groot blad aanmaken dat de zijtakken geen licht krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik haal alleen me blaadjes weg als ze na een flinke regen bui de onderste bladeren vieze bruine natte plekken vormen die wel rot lijken en haal ze dan ook weg omdat ik bang ben voor schimmels is dit erg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kheb de mijne in haar eerste maand onder de hps 2x in de week bijna kaal geschoren ... 3 a 4 dagen later is het terug een groen veld met blad

 

Die brijne natte plekken is dat dan in het blad zelf of is het een plasje bruine stof die op je blad blijft liggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...