Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

Vragen betreft cooltubes..

Recommended Posts

Ik zat te zoeken op het internet en vond iemand op een amerikaanse forum die water-cooled reflectors heeft (soort van cooltubes maar dan met water ipv lucht). hij beweert een 100l tank te hebben met water en een 'water-chiller' zodat hij de water kan recirculeren ipv een doorstromend kraan heeft. iemand idee of dat echt reëel is?

 

ik vond deze water chiller : KLIK HIER ,kan deze volgens jullie een grote watervat snel genoeg koelen om daarop een koelbatterij aan te sluiten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey jongens kijk eens even naar de 14 daagse weersvoorspelling, het word gelukkig wel weer ietsie koeler

 

http://www.weersvoorspelling.nl/weer-nederland/14-daagse

 

Ik zit met hetzelfde probleem alleen ik weiger om een lamp uit te schakelen, ik zet vaak de tent open in de kamer en wacht dan tot 3:00 snachts dan is het vaak wat koeler en doe ik hem weer dicht.

 

Vorig jaar hetzelfde probleem gehad, ik heb ook zon debiele.. ik bedoel, mobiele airco geprobeerd maar die dingen werken idd niet.

Adjust a wing lijkt me beter dan cooltubes omdat je met cooltubes idd licht verliest.

 

Ik ga de volgende kweek ook een hok bouwen en mijn tent weg doen ook ivm klimaat controle, misschien nog 3 van die adjust a wings kopen.

GR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk ook met adjustawings , zelfs met clipfan op elke kap maar het is alleen gunstig in de koelere maanden IMO, dan kan je ze lekker laag hangen. Heb nu 600w greenpowers erin en ze hangen op 70-80cm.. Lager is geen optie momenteel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_9381_2898_46301.jpg

 

med_gallery_9381_2898_34111.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is water gekoeld toch? Lijkt me wel vet, ik heb me een beetje erin verdiept en het blijkt dat je de water in je 'water-tank' moet koelen met een heat-extractor.. soort van radiator met een ventilator eraan of ertegenaan waar de warme water doorheen pompt en vervolgens terug naar de tank loopt. Helaas is bij mij de omgevingstemperatuur al graad of 28 dus zo'n radiator zal niet zoveel koelen lijkt me.. uiteindelijk heb ik een vat vol warm water die niks meer koelt en de lampen gaan doorbranden (denk ik).

 

Vandaar dat ik naar die waterchillers zit te kijken maar ik heb geen idee welke waterchiller geschikt is voor bijvoorbeeld een 100L watervat, en hoe snel zo'n chiller koelt.

 

 

ps. extra vraag: ik zie dat mijn plantjes last hebben van heat-stress (hoekjes van bladjes staan soort van omhoog door de hitte), als ik mijn 600w hps lampen naar 1meter hang, heeft dat nog zin of niet? (zit nog steeds in de groei)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht door water heen ;) ik denk dat je dan veel lumen verspilt door weerkaatsing de verkeerde kant op of gewoon verdwijnen.

en vergeet niet dat ir warmte stralen van de hps lampen goed zijn voor planten in bepaalde maten.

 

Nee, ik dacht zelf aan iets van een nieuwe/oude (energie klasse/budget - 90~120 watt) vrieskist/vrieskast (bovenlader of deur) en daar een bak water in zetten (50~100 liter) en die via 2 gaten door de vrieskist heen aan te sluiten op een stel buizen die door de hoeken van de tent gaan via computer radiatoren(tjes) (die kunnen meer druk aan en zijn lichtgewicht) aan te sluiten op een klein laagspanningsdompelpompje via Conrad (10 liter per minuut).

Het voordeel van de waterbak in een vrieskist/vrieskast te maken is dat die gelijk erg goed geïsoleerd is en als je een wat ouder type hebt zonder elektronica kan je hem eventueel via een timer aansluiten.

 

Tja als je blijft zoeken naar laat aantal wattage dan ben je zo het beste uit denk ik.

wattage = vrieskist 90 watt + pompje 5 watt + fans op radiators 15 watt = 110 watt voor ik hoop redelijk tot goede koeling.

Nieuw € = vrieskist 170€ + pompje 13€ + buizen/slangen 15€ + pc radiators en fans 30€ per stuk (3) = 290€

2dehans = vrieskist 40€ + pompje 13€ + buizen/slangen 15€ + whatever radiators en fans 15€ pp (2) = 100€

 

(valt in de winter ook goede verwarming van te maken via een simpele vat verwarming)

 

m.v.g. budgetman

Share this post


Link to post
Share on other sites
als ik mijn 600w hps lampen naar 1meter hang, heeft dat nog zin of niet? (zit nog steeds in de groei)

 

Als je EVSA's hebt waarmee je kunt dimmen wat is dan nog je vraag?

Des te hoger je gaat met die 600W stand, ze groeien er met gemak naartoe en wat dan als 12/12?

 

Je mag een partij geld uit geven aan van alles extra wat misschien je klimaat 2C doet zakken en je stoppen max gaat belasten naast onderhoud van dat spul maar ik zou, als het dan toch allemaal moet een mobiele airco in die kamer zetten en mijn licht tijden aanpassen, zit toch nog in de groei dus euuh ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Licht door water heen :jump: ik denk dat je dan veel lumen verspilt door weerkaatsing de verkeerde kant op of gewoon verdwijnen.

en vergeet niet dat ir warmte stralen van de hps lampen goed zijn voor planten in bepaalde maten.

 

Nee, ik dacht zelf aan iets van een nieuwe/oude (energie klasse/budget - 90~120 watt) vrieskist/vrieskast (bovenlader of deur) en daar een bak water in zetten (50~100 liter) en die via 2 gaten door de vrieskist heen aan te sluiten op een stel buizen die door de hoeken van de tent gaan via computer radiatoren(tjes) (die kunnen meer druk aan en zijn lichtgewicht) aan te sluiten op een klein laagspanningsdompelpompje via Conrad (10 liter per minuut).

Het voordeel van de waterbak in een vrieskist/vrieskast te maken is dat die gelijk erg goed geïsoleerd is en als je een wat ouder type hebt zonder elektronica kan je hem eventueel via een timer aansluiten.

 

Tja als je blijft zoeken naar laat aantal wattage dan ben je zo het beste uit denk ik.

wattage = vrieskist 90 watt + pompje 5 watt + fans op radiators 15 watt = 110 watt voor ik hoop redelijk tot goede koeling.

Nieuw € = vrieskist 170€ + pompje 13€ + buizen/slangen 15€ + pc radiators en fans 30€ per stuk (3) = 290€

2dehans = vrieskist 40€ + pompje 13€ + buizen/slangen 15€ + whatever radiators en fans 15€ pp (2) = 100€

 

(valt in de winter ook goede verwarming van te maken via een simpele vat verwarming)

 

m.v.g. budgetman

;) :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Budgetgrower

Je bent zeer creatief dat geef ik je toe. Ik heb een filmpje gekeken over van die watergekoelde hps lampen, met de juiste koeling apparatuur pomp je water van ca 5-8 graden koud en dat blijkt meer dan 80% van de hitte te absorberen van elk bulb. Het is een amerikaans concept wat mij erg aanspreekt, want dan heb ik geen extra afzuiger nodig en hoef ik niet nog een hotspot op mijn dak te hebben zoals met reguliere cooltubes.

Vergeet niet dat als je je bulbs op deze manier koelt dat je ze natuurlijk VEEEL dichter op je gewas kan hangen, dus dat maakt weer op voor die lumens die je door de water verliest.

 

Stel je zal door cooltubes/waterkoeling 20% lumens verliezen.. maar je kan je 600watter werklijk 20cm boven je gewas ophangen, dan heb je zelfs nog kans op hoger opbrengst misschien.

 

 

@lostchild

ik kan dimmen naar 400 watt, maar zoals de afgelopen week met 30 graden buitentemperatuur, zelfs met 400 watters zal ik de temp niet onder de 32 graden kunnen krijgen. ;)

Ik ben aan het scroggen (alweer) dus ik zit regelmatig ongeveer 1 maand in de groei.. als ik in de bloei kom kan ik inderdaad de koudste uurtjes van de nacht pakken op 12/12 maar het probleem is dat ze enorm last lijken te hebben van de hitte en staan bijna stil, ze groeien echt belemmerd nu. Dalijk moet ik 2 maanden groeien ipv 1 maand omdat het allemaal zo traag gaat.. en of ze dan nog een leuke opbrengst gaan geven door alle stress, dat is een ander verhaal. Maar ja, dus daarom zoek ik naar een alternatieve oplossing. :P

 

 

Edited by LED_KROKET

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stel je zal door cooltubes/waterkoeling 20% lumens verliezen.. maar je kan je 600watter werklijk 20cm boven je gewas ophangen, dan heb je zelfs nog kans op hoger opbrengst misschien.

 

@lostchild

Ik ben aan het scroggen (alweer) dus ik zit regelmatig ongeveer 1 maand in de groei.. als ik in de bloei kom kan ik inderdaad de koudste uurtjes van de nacht pakken op 12/12

 

Een cooltube op 20cm.. fijne lichtspreiding heb je met die dingen: gaat dus niet werken, wordt een lamp voor 50cm beschijnen dan met penetratie van lik me vestje.

 

Je hebt een tent........... klimatologisch gezien een ramp en al het geld (op een Opti oid na dan) wat je besteedt aan koeling is echt zonde want een tent is en blijft nu eenmaal super gevoelig voor omgevingstemperatuur omdat die dingen niet geisoleerd zijn.

 

Wil je het allemaal voor elkaar, bouw dan een hok met isolatie.

 

Snap je redenatie niet van pas in de bloei koudere uren pakken, kan je klok niet ingesteld worden op 16:00 aan -10:00 uit oid?

Een lamp minder aan of om&om schakelen vd lampen is ook nog een optie.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de cooltubes (de gewone versie :lees: aircooled) 15-20% verlies heeft tov de gewone spiegelkap.

Dan is dat toch geen probleem, als je een boost functie heb en gebruikt?

 

 

mijn voorgroei setup:

 

3x600w 400v EVSA Dimluxx pro series.

1000m3 afzuiger gedimd tot op 20%

Passieve inlaat

vloeroppervlakte 240x120

hoogte 1.55m

actuele lamp hoogte 70cm

 

aanzuig temp was 24 graden, en ben met alles aan+ boost functie niet boven de 26.6 graden uitgekomen.

Dus ik verlies 20% maar ik boost weer 10% ? Zal ik dan maar 10% lichtverlies hebben, maar wel de ideale omstandigheden?

Eind van kweek zal ik even het resultaat posten.

 

Iemand anders die hiermee al gedraaid heeft? met deze setup?

Edited by gappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou je met jouw opzet (Opti in da house) in godsnaam met cooltubes gaan draaien gap?

Boosten om verlies door een armatuur op te gaan vangen is aardig omgekeerd te werk gaan, dan beter klimaat technisch eea aanpakken en de boost gebruiken waarvoor ie bedoeld is, meer licht op de planten.

 

3x600W achter elkaar is op het randje overigens, de bulben zullen enorm opwarmen en er dan maar flink koude lucht langs blazen is nieh goeh, je hebt dan wel weer de mazzel dat alles in een tube systeem zit en geen open kap ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ruimte waar ik over praat betreft een voorgroei ruimte :-)

Zit met beperkte hoogte, en is gebouwd uit pure luxe.

Zodra de stekjes naar bloeihok gaan, houd ik er 40 over en die zet ik in bloei in de voor groei

ruimte., gaan op de helft van week 8 eruit, grotere hok met 8.5 weken.

Dus dan heb ik een week+2 dagen om voor te trekken.

Alles is dus pure winst. Dus al heb ik (licht) verlies alles is extra.

De tubes waarvoor ik heb gekozen is niet de 125mm versie maar de 160mm versie, tevens heb ik er een iets tegrote

buisvent erop gezet.

 

 

Grtzz

 

edit

tevens ben ik van een 6000m3 uitblaas naar een 500m3 uitblaasje gegaan met bloeihok

En ik wil niet weer met een grote luchtstroom naar buiten.

Dus nu heb ik t verdeeld en van t groeihokje in donkerperiode op ca 150m3

en buisvent uit.

met licht aan 225m3 en buisvent. 350m3 ( op twee plekken naar buiten)

Edited by gappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...