Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

Vragen betreft cooltubes..

Recommended Posts

Hoi.. ik kweek op zolder en de laatste weken is het niet te doen gewoon.. afzuiging op max en ik hou het op 33-34 graden, lampen hangen zelfs stuk hoger dan waar ze horen.

 

Anyways.. ik zal graag willen weten hoe het zit met cooltubes, heb ik dan 2 afzuigers nodig? 1 voor de tubes en 1 voor de filter?

 

Scheelt het ook veel kwa hitte? Iemand die hier met tubes werkt, zal je kunnen bevestigen of het echt zin heeft?

 

 

thanks :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ahoy

ja een extra ventilator, om de lucht door je cooltubes te BLAZEN

toen ik een kast had van 1.2 x1.2 x1.2 met een 600 watt lamp

zou onmogelijk zijn zonder cooltube.

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ook je buis die vanuit je koolstoffilter normaal naar je afzuiger zou lopen eerst naar je cooltube kunnen laten lopen en dan vanuit de cooltube een slang naar de afzuiger.

Zo zit het bij mij ook aangesloten.

 

 

Dus krijg je het zo

 

gallery_27529_15909_4865435.jpg

 

Bij mij zuigt hij dus vanuit het filter door de cooltube en zo naar buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan zo, 2 aparte afzuigers (van veel lager M3 dan 1 afzuiger) werkt een stuk beter qua afregeling.

 

Toen ik nog een hok had (laag plafond dus ook cooltube) had ik met 600W 2 Stork afzuigers van 250M3 (€ 20 via MP)

de boel dik voor elkaar, 1 afzuigertje met 250M3 filter en een doorblazert superstil op de cooltube met gratis verwarming in de winter :lol:

 

Door de systemen gesloten te houden maak je er optimaal gebruik van en doorblazen is beter dan zuigen als het op een lamp aankomt die in de cooltube hangt meen ik me te herinneren maar dat is belegen kennis dus kan er helemaal naast zitten :wOOt

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pak dan een van de nieuwe typen.

Minder lumen reductie en betere licht spreiding,...die buizen vind ik ondingen.

 

gallery_15034_4311_32179.jpg

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites
je kan ook je buis die vanuit je koolstoffilter normaal naar je afzuiger zou lopen eerst naar je cooltube kunnen laten lopen

 

Kan alleen als je filteraansluiting dezelfde diameter heeft als de de cooltube,.........en dat is meestal niet het geval. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
je kan ook je buis die vanuit je koolstoffilter normaal naar je afzuiger zou lopen eerst naar je cooltube kunnen laten lopen

 

Kan alleen als je filteraansluiting dezelfde diameter heeft als de de cooltube,.........en dat is meestal niet het geval. ;)

 

Ja dacht ik al.. ik heb een tekening gemaakt om te zien of ik het begrijp (theorie).

gallery_31097_15743_44049.jpg

 

 

Maar de diameter van de filter kan toch nooit zo smal zijn als die van de cooltube slangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe je hebt op je tekening zou ik niet doen!

 

Je zuige die warmte door je box, je lagers gaan naar de klote, kan behoorlijk fout gaan.

 

 

Je moet blazen door de tubes, niet zuigen.

 

 

Draai nu ook met 3 x 600w, zelfde probleem, maar ik dim 1tje tot 400w.

 

Heb cooltubes geprobeerd, heb gelijk erna geinvesteerd in evsa's..

 

Kwa opbrengst is zelfde of ik 600w in cooltube of 400w normaal draai.

 

Maarja dat is bij mij ;) misschien bij andere draaien ze zelfde met cooltube als ze normaal zonder zoude .

 

 

Succes!

 

Mvg,

 

Mr. Infinity

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar de diameter van de filter kan toch nooit zo smal zijn als die van de cooltube slangen?

 

Dat zeg ik dus,...... ;)

 

Voor de cooltubes dus een aparte inblazer voor nemen.

 

 

med_gallery_9381_6500_111549.jpg

Edited by BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus de lucht die door de cooltubes gaat moet ongefilterd ergens weer uitkomen.

dit betekent dus inderdaad 2 afzuigers zoals @lostchild al zei. 1tje die naar buiten blaast puur voor luchtverversing MET filter.

en 1tje die IN de cooltubes blaast en de andere kant gaat ook naar buiten ongefilterd.

 

Ik blaas nu af via de schoorsteen, ik heb verder geen andere optie, 2 uitgangen heb ik niet. Kan iemand even bevestigen of de temp met cooltubes duidelijk verbetert of is het een kwestie van slechts 10-20% daling in temp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De gat waar je nu al uitblaast, kun je een broek stuk op zetten zodat je de uitblaas van je cooltube ook op aan kan sluiten.

 

Dus je uitblaas van je filter + uitblaas van cooltubes.

 

 

3 grade max dat ie naar benede gaat.

 

Je moet ook realiseren dat hoemeer cooltubes achterelkaar aangesloten zitten hoe minder de overige lampen gekoeld worden.

 

Dus de eerste cooltube krijgt verse koele lucht, 2e krijgt warme lucht, 3e krijgt hete lucht etc.

 

Had zelf 500m3 voor 3 maar werkte niet bepaald goed, daarna maar 1tje op 500m3 en dat werkte wel.

 

Temp ging van 33C naar 29 á 30C.

 

Maaaar hoe koeler je luchstroom naar de tube hoe beter natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieder 'temp' probleem (als je een goeie afzuiger hebt) is een 'aanvoer' probleem. Maw. je binnenkomende lucht is gewoon al te warm. Cooltubes gaan daar niks aan veranderen, scheelt je hooguit die paar extra bijkomende graden als de lamp aan is maar om op 'ideale waardes' uit te komen gaat dat je niet helpen.

 

- zolder (beter) isoleren

- 's nachts draaien

- airco/kanaalkoeler dat soort gein

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cooltubes is toch iets uit de jaren 70? 30% verlies aan licht enz enz? Een koelbatterij is een optie maar dan wel je ruimte ermee koelen en niet cooltubes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pak dan een van de nieuwe typen.

Minder lumen reductie en betere licht spreiding,...die buizen vind ik ondingen.

 

;)

Hortistar kappen zijn er al zo lang :jump:

Echter nog niet zo lang in NL verkrijgbaar, daarom misschien 'nieuw'?

 

Cooltubes hebben echt wel zin als je de systemen gescheiden houdt en max 3 buizen achter elkaar hangt en NIET in ruimte zelf lucht van de cooltubes uitblazen. Dan is het niet zo moeilijk om de omgevingstemp te hanteren in hok zonder idioot extra te moeten gaan koelen of afzuigen.

 

Je hebt verlies aan licht maar dat is nog altijd beter dan je planten te zien verpieteren of niet kunnen draaien waar je wel 'moet'

 

@mrfinity

dat broekstuk advies :P

verschillende luchtstromen gaat echt niet werken.. wie krijgt er voorrang?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild:

 

Ik dacht dat niet uitmaakte (2 uitblazen op 1 aansluiten)..

 

Ik trek zelf via een broekstuk uit 2 aparte kamers, heb zelf geen last van ;)

 

Maar wellicht uitblazen in broekstuk kan problemen opleveren.

 

 

mvg,

 

Mr. Infinity

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een kijkje genomen over die coolbatterijen en het lijkt me geweldig, maar de model die mijn tent matcht voor 3 lampen verbruikt iets van 218L water per uur, niet echt goedkoop, en iets van 1.7kw, even veel als 3 lampen zowat.

Ik heb een mobiele airco maar hij lijkt geen verschil te maken als ik hem aanzet naast mn tent, of moet ie echt IN de tent blazen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had ook geprobeert met een Everlast mobiele airco 10.000btu.

 

Had er een flens op geplakt (uitblaas airco) dan slang in tent. Achterkant van airco ook flens en liet hem trekke van de tent.

 

Leuk allemaal maar dat kreng verbruikt 1250w! (+ de kreng heeft ook een slang waar ze warme lucht afblaast, dus moet je ook ergens kwijt, en geloof me de hitte dat uit die slang komt..... Wordt je niet bepaald vrolijk van als je in je huis, woon of slaapkamer uitblaast)

 

Heb na 4 dage eruit gehaalt.... Schiet niet op, na die ronde geinvesteerd in grotere afzuiger + inblazer + evsa's.

 

Zou persoonlijk niet beginne aan die mobiele aircos, zijn er niet voor gemaakt voor de kweek...

 

Maarja wie ben ik ;)

 

Mvg,

 

Mr. Infinity

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee is ook zo. Ik had de mijne naast mn tent aangezet en de hetelucht slang via raam naar buiten.. Maar het leverde slechts 1% graad verschil.. Niet echt waard voor zo'n wattage wat erbij komt. Een airco met een buitenunit is niet echt mogelijk want de tent staat in de voorkamer-zolder etage aan de straatkant zeg maar... Geen idee wat ik verder zal kunnen doen om te koelen :s

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koel de kamer waarin de tent staat, probeer niet de temperatuur in de tent zelf omlaag te krijgen want als de temperatuur in de kamer zelf 25C is ga je dat echt niet lager krijgen met een airco die inblaast terwijl je lekker afzuigt en dat kost je handen vol stroom ook nog eens.

 

Met overdag tegen de 30C en 20C+ tot s'nachts is het knap lastig koelen zonder opti oid als je kamer zich niet aan de koele kant van je huis bevindt (in de winter weer nadeel).

 

Als je dimbare EVSA's hebt is dat ook mogelijheid, ga ik toepassen, 2x 600W gedimd tot 50% in een 120W omdat ik aan mijn t5 armatuur eea moet doen en me aardig verveel momenteel en die 2 IR's nog heb liggen.

Ik doe dit overigens alleen met zaailingen, stekken gaan of door het dak heen of trekken het niet en brengen een probleemkweek met zich mee waar de zaailing alles kan hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik werk met evsa's van bal maar ze zijn alleen switchable tussen 400w - 600w

best lastig kweken zo.. een opticlimate aanschaffen voor 3 lampen is niet echt waard vind ik, ik werk met een SJ240. Als mijn hele kamer een hok was was een opti misschien meer van toepassing geweest, bovendien is het aan je waterverbruik met zo'n ding niet te zien dat er iets niet klopt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaan chillers, die je kunt gebruiken om de water steeds te hergebruiken.

 

Opticlimateshop.nl volgens mij verkoopt hem, google het dan vind je hem wel, ding is wel groot!

 

Heb gezien bij een schematische situatie schets op internet van americanos die zelf een bassin maakten en daarin een chiller deden met pomp, die koude water naar de airco pompt en de warme water terug vloeid in de bassin en vervolgens wordt gekoeld.

 

Maar las ook paar kanttekeningen, als je te grote chiller in doet kan water bevrieze, svavond moet die ook uit, etc.

 

Maaaaarrr ik denk dat als er zoveel mensen een opti gebruiken valt het niet op anders waarom zou men zich zelfs willens en wetens in zo een situati plaatsen.

 

Mvg,

 

Mr. Infinity

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terug naar 400W dus alle 3 de lampen en volgend jaar andere maatregelen of de agenda (tent) vrij van eind juni tot ergens in augustus en opletten want in september is het ook altijd nog een keer raak (afgelopen jaren) met 25C ;)

 

Ik draai niet meer door vd zomer, heb nu net weer wat zaailingen ontkiemt en als die 2/3wk verder zijn kan het net maar vd rest is alles (zoals gepland) uiterlijk vorige week omgegaan na al 1wk langer op water door al die warmte, planten waren veel eerder klaar maar ik was nog op schema bezig toen ik dat ontdekte, kwam erg goed uit ook nog :jump:

 

Hogere nachttemperatuur deed het hem bij mij (naast kweken op kokos wat erg voordelig is met warmer weer ivm veel water kunnen geven), alles ging ineens HPS style onder de t5'jes :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb een kijkje genomen over die coolbatterijen en het lijkt me geweldig, maar de model die mijn tent matcht voor 3 lampen verbruikt iets van 218L water per uur, niet echt goedkoop,

 

Dat werkt ook alleen echt goed met een bron en dan draai je dus een pomp. Nu kan je dat op verschillende manieren opvangen zodat je niet altijd een pomp voluit hoeft te laten werken, dus op stroom kan je dan tov een 'airco' een hoop besparen. Kraanwater haalt het met deze temps niet!

 

Enige dat werkt is goed isoleren en zo min mogelijk warme lucht binnen trekken. Dan is de som dus ook dat je minimaal moet afblazen, of in ieder geval intern moet afblazen en gelijk terug moet koelen tot waar je 'em wenst te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja lastig kweken zo.. vorig jaar viel het best mee maar nu is het ongelooflijk. Buitentemperatuur 28-31 graden.. ruimte koelen is bijna onmogelijk. IPV 3x 600w draai ik nu met 1x 600w in het midden van mn tent.. ik zit gelukkig nog in de 18/6.. maar hopelijk kan ik wel met 2 stuks draaien s nachts als ik op 12/12 ga. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...