Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

The-Predator

Tensio meter

Recommended Posts

Goede avond,

 

 

Weet iemand of er tensio meters zijn met een extern scherm wat ik buiten mijn tentje kan ophangen.

 

De meters van blumat vind ik na 3 weken bloei echt niet meer terug.

 

Dus, als iemand wat weet.... laat het horen....

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen idee of het iets degelijks is maar ik heb ff voor je ge googled

en kwam dit tegen? zie wel een rood ledje op de sensor, die evt moet worden afgeplakt!

 

http://www.weerstationexpert.nl/alecto-ws-...chtigheidsmeter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik heb iets anders moois gevonden, beetje zelfde systeem maar dan van de concurrent.

 

http://www.bresser-online.nl/Webwinkel-Pro...o-Hygro%29.html

 

 

90 euro en dan ben je klaar voor 5 planten.

 

Apart scherm voor buiten de tent, weet je precies wat je plantjes drinken.

 

En dat voor de prijs van 2 stuks blumat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt mij opzich ook wel een mooi apparaat zijn dr al wat testen of reviews van bekend?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook heel benieuwd......voor die prijs. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou mooi zijn als iemand de bresser tensio kan testen. In vergelijking met de blumat

Vind vooral de losse display erg mooi, en dat je 5 stuks kan aflezen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die dingen met metalen pinnen zijn dezelfde metertjes als die dingen van een tientje. Niet echt betrouwbaar en vaak ook snel stuk.

 

Ik heb zelf digitale koppen gezet op Blumat sensoren en aangesloten op en Arduino bordje. Die kan ik op mijn computer of smartphone in de gaten houden.

 

Was toevallig gisterenavond net bezig met een update van mijn prototype (kop is ingekort en toegevoegde o-ring zorgt voor snellere afsluiting).

 

Je kunt die dingen ook ergens kant en klaar kopen voor 115 euro. Of ze zelf maken voor 15 euro aan onderdelen.

 

:edit: Nog even wat foto's van wat ik bedoel:

 

Nieuwe en oude model naast elkaar:

gallery_37858_15776_15030.jpg

 

Nieuwe model in onderdelen:

gallery_37858_15776_9968.jpg

 

Grafiekjes:

gallery_37858_15776_51821.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant. Ben zelf niet zo'n willie wortel maar waar koop je die kant-en-klare dingen dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier bijvoorbeeld: TensioTrans 1000 C

 

Dit is overigens wel anders dan wat ik gemaakt had. Die dingen van die site sluit je aan op een professioneel meetsysteem. Bijvoorbeeld deze tensiologger

 

Of je koopt een Arduino bordje en knutselt zelf wat in elkaar ;)

 

Als mensen interesse hebben kan ik wel een bouw beschrijving plaatsen om ze zelf te maken.

 

Voor 115 euro kun je ze van mij ook wel kant en klaar kopen trouwens ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kom je aan die digitale koppen? Dat is precies wat ik al heel lang zoek. In de toekomst wil ik een grote aardebak maken met een geautomatiseerd watergeef systeem. Hiervoor had ik een digitale tensiometer in gedachten welke uitgelezen kan worden op de computer. Klein programma'tje schrijven wat elk uur controleerd en een kleine tijdsperiode de waterpomp aanzet wat water in de drainageslang pompt wat van onder water geeft. Kan alleen nergens tensio's vinden met digitale uitgang. En die Brenner dingen in dit topic genoemd geeft geen drukwaarde, maar alleen een indicatie met 4 streepjes wat me niet echt precies genoeg lijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, die Bresser dingen werken geheid op de geleidbaarheid van de grond. Dan krijg je inderdaad zo'n nat tot droog indicatie. Kun je zelf ook maken met twee spijkers op vaste afstand van elkaar.

 

Ik heb die koppen zelf in elkaar gezet uit de onderdelen in die foto. Belangrijkste componenten zijn die tensio kegel en een druksensor.

 

Die sensor geeft een voltage tussen de 0V en 5V voor een druk tussen de 0 en -500 mbar (grofweg)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Precies, die Bresser dingen werken geheid op de geleidbaarheid van de grond. Dan krijg je inderdaad zo'n nat tot droog indicatie. Kun je zelf ook maken met twee spijkers op vaste afstand van elkaar.

 

Ik heb die koppen zelf in elkaar gezet uit de onderdelen in die foto. Belangrijkste componenten zijn die tensio kegel en een druksensor.

 

Die sensor geeft een voltage tussen de 0V en 5V voor een druk tussen de 0 en -500 mbar (grofweg)

 

Waar heb je die druksensor vandaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus even voor de pluggers en players onder ons:

 

Ik moet deze kopen: TensioTrans 1000 C en die kan ik aansluiten op deze: Tensiologger en dan is het plug en play? OF stel ik mij dat te utopisch voor?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou ik ook niet precies weten. Zo te zien zit er een SD kaart in die logger. Ik zie geen netwerkverbindingen oid. Ze hebben wel ook bewateringscomputers waar je die tensiometers op kan aansluiten.

 

Was ook meer een geintje, want met dat spul zit je al snel aan de 2 tot 3 mille en heel veel meer dan een standaard Blumat set lijkt het me niet te doen.

 

:edit: Als je een kant en klare optie wilt hebben zou je de Koubachi tensiometer kunnen overwegen:

Koubachi WiFi Plant sensor bij Fonq

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus even voor de pluggers en players onder ons:

 

Ik moet deze kopen: TensioTrans 1000 C en die kan ik aansluiten op deze: Tensiologger en dan is het plug en play? OF stel ik mij dat te utopisch voor?

 

Jij bent nogal wat van plan zo hier en daar ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat zou ik ook niet precies weten. Zo te zien zit er een SD kaart in die logger. Ik zie geen netwerkverbindingen oid. Ze hebben wel ook bewateringscomputers waar je die tensiometers op kan aansluiten.

 

Was ook meer een geintje, want met dat spul zit je al snel aan de 2 tot 3 mille en heel veel meer dan een standaard Blumat set lijkt het me niet te doen.

 

:edit: Als je een kant en klare optie wilt hebben zou je de Koubachi tensiometer kunnen overwegen:

Koubachi WiFi Plant sensor bij Fonq

vet man die ga ik me ook aanschaffen!!!! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je wel Wietefras. Daar kunnen we zeker mee gaan spelen. Heb je hem gekalibreerd met de aansluiting op het Arduino boord? Aangezien je toch moet weten welk voltage exact overeenkomst met welke druk. Maar ik denk dat ik daar wel iets moois van kan maken.

 

Als ik alleen al een extern scherm hierdoor zelf kan maken ben ik al geholpen, want bij mijn grote aardebak idee. Met een drainageslang kan je anders alleen water geven als het 'dag' is met een normale tensiometer die in de tent staat. En dat vind ik zeer onpraktisch.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jij bent nogal wat van plan zo hier en daar ;)

 

Andere mannen spelen PS3 en zoeken andere gadgets of kopen reptielen of postduiven. Hier heb ik voor mij de gadgets en de biologie in 1 en in tegenstelling tot normale hobby's kost het geen geld!

 

Was ook meer een geintje, want met dat spul zit je al snel aan de 2 tot 3 mille en heel veel meer dan een standaard Blumat set lijkt het me niet te doen.

 

Dan toch nog maar de potjes wegen in combinatie met mijn oude blumat metertjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dank je wel Wietefras. Daar kunnen we zeker mee gaan spelen. Heb je hem gekalibreerd met de aansluiting op het Arduino boord? Aangezien je toch moet weten welk voltage exact overeenkomst met welke druk. Maar ik denk dat ik daar wel iets moois van kan maken.
Die dingen zijn al gecalibreerd. Er is een formule om het voltage om te rekenen naar een tensio waarde

 

Stukje Arduino code wat ik daar voor gebruik inclusief een stukje commentaar uit de datasheet:

#define VSS 5.0
int sensorValue = analogRead(pin);
float voltage = sensorValue * (VSS / 1023.0);
//Transfer MPXV5050V vout to value
// VOUT = VSS x (0.018 x P + 0.92)
// Multiply by 10 for mBar/hPa
Tensio = -( voltage/ VSS - 0.92) /0.018 * 10;

 

Als ik alleen al een extern scherm hierdoor zelf kan maken ben ik al geholpen, want bij mijn grote aardebak idee. Met een drainageslang kan je anders alleen water geven als het 'dag' is met een normale tensiometer die in de tent staat. En dat vind ik zeer onpraktisch.
Als je voor een paar dollar een ethernet kaart erbij koopt kun je de data naar een webserver sturen. Of op de Arduino zelf een webserver draaien. Maar goed, simpelweg een LCD schermpje aansluiten kan natuurlijk ook gewoon.

 

Het grootste probleem wat ik had was om de boel luchtdicht aangesloten te krijgen en daarbij de druksensor niet stuk te maken tijdens het aan draaien.

 

Vergeet overigens ook niet dat zo'n tensiometer alleen een vrij lokale waarde meet. Als je een hele grote bak hebt kan het best veel schelen. Ik zie in een gewone pot al verschil afhankelijk van waar ik water geef.

 

Ik dacht overigens dat het niet de bedoeling was om 's nachts water te geven. Het leuke van die tensio loggers is dat je ook kunt zien wanneer je planten wakker zijn. Je ziet ze in de tensio grafiek echt "wakker" worden en gaan drinken als het licht aan gaat

 

Dit gaat allemaal wel wat ver off-topic. Ik zal eens een eigen thread maken met een beschrijving hoe ik die dingen in elkaar heb gezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...