Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tontuinman

Identieke tweeling groeit erg ongelijk

Recommended Posts

Hallo

Ik heb twee identieke klonen in de tuin, naar verluidt zijn het 'Northern Light X'.

Van het begin af aan groeit er 1 normaal (snel) en blijft de andere erg achter.

Zo'n extreem verschil in levensvreugde/groeivermogen heb ik nog niet eerder gezien.

Daarbij komt: de achterblijver heeft hier en daar opkrullende blaadjes.

Als ik zo'n blaadje afpluk en onderzoek (8x loep), is er niets vreemds te zien...

Wie weet raad?

 

Verdere info:

- staan allebei in een vuilnisbak met potgrond met koemestkorrels doorheengemengd.

- de linker bak heeft een zwarte bovenrand, maar is verder lichtgrijs.

- de hele middag zon (voor zover...) in een omsloten tuin

 

Bedankt

Ton

 

EHwyYpc.jpg

yAW94OR.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De een staat in een witte pot en de ander in een zwarte. Dat kan verschillende bodemtemperatuur opleveren waardoor de een het beter doet dan de ander.

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit

Raar, want die met die zwarte pot is groter.

En meestal zeggen ze dat een zwarte pot juist niet goed is omdat die te warm word.

Je zou dus moeten zeggen dat de witte pot sneller zou groeien, maar nu dus niet :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

de eene is vierkant de andere rond....

maakt wel iets uit maar normaal niet zoveel,

 

heeft de een natter gestaan dan de ander,

hebben ze alle 2 net zoveel zon geghad ( de 1e al 15 minuten shaduw de andere nog volop in de zon i.e

 

hoe is de koemest verdeling gegaan,

 

zoveel factoren die invloed kunnen hebben

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

wortels haten zonlicht. dus die wortels bij de rand kunnen niet echt ontwikkelen in de witte pot.

 

Zwarte potten vangen inderdaad warmte , en aarde geeft hoe warmer het wordt meer voeding af (!!!) , daar komt bij dat een zwarte pot na een zonnige dag de warmte meeneemt de nacht in. dat is gunstig voor de groeisnelheid

 

witte potten zijn alleen te gebruiken als OVERPOT / bescherming tegen zonlicht , als je op lokaties werkt die heel heet worden ( subtropen , daken).

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals vermeld: de linker bak heeft een zwarte bovenrand, maar is verder lichtgrijs.

De linker heeft wel meer inhoud, maar dat 'weet' een plant op jonge leeftijd nog niet.

De rechter heeft een pietsje minder zon gehad, stond eerst een paar meter verder, maar dan gaat het over 10 minuten per dag of zo.

De koemest is gelijkelijk verdeeld.

Ik heb nu een extra laagje gestrooid, dit zijn dus géén blootliggende wortels...

 

Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in de kronkeling van de bladeren rechts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en elk zaadje is anders ..... natuur he :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Raar, want die met die zwarte pot is groter.

En meestal zeggen ze dat een zwarte pot juist niet goed is omdat die te warm word.

Je zou dus moeten zeggen dat de witte pot sneller zou groeien, maar nu dus niet :verrygood

Ja in theorie heb je gelijk maar met dit heerlijke klote weer kan de een te koud staan en de ander net aan goed. Nacht temps zijn erg laag momenteel :D

Maar het is altijd een beetje raden waarom dus wie weet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe zo "weet "die plant dat niet trouwens?

 

 

die wortels zijn na een week al bij de bodem ...

 

lijkt mij eerder dat jij eigenwijs bent , en van ons wilt horen dat een witte bak wel meevalt

 

EEN WITTE BAK IS KUT

 

alsjeblieft en succes ermee

 

ps: oh ja: dat omgekrulde blad zou wel eens direct resultaat zijn van uv licht op de wortels, en een onevenredige ec als gevolg van plaatselijk indampen van mineraalhoudend water.

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...