Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

joyforgardening

Xardin artikelen

Recommended Posts

In mijn zoektocht hier op het forum en op internet naar de biologische/organische manier van kweken ben ik een aantal producten tegen gekomen die hier op het forum ook al eens behandeld zijn.

Ik ben gaan mailen met Xardin nadat ik op tuinkenner.nl terecht was gekomen

 

Beste xardin,

ik ben opzoek naar een aantal producten zag dat jullie producten leveren in de richting waar ik naar opzoek ben. Ten eerste de buffertabs. Ik wil graag weten hoeveel de NPK verhouding is van de 21grams buffertabs.

Tevens ben ik ook opzoek naar een bepaalde soort mycorrhiza. Van een andere site heb ik informatie omtrent het artikel. Het gaat om de volgende: http://www.sanniesshop.com/symbiosis-mycorrhiza-nl.html

Graag hoor ik welk product dit zou moeten zijn. Hoeft niet per definitie van jullie merk te zijn, want ik zag al een aantal andere artikelen op tuinkenner.nl

Ook wil ik graag weten of jullie de volgende producten hebben of iets soortgelijks:

- http://www.sanniesshop.com/bio-char-nl.html

- http://www.sanniesshop.com/perfect-start.html

- http://www.sanniesshop.com/bio-sannie-bacto-nl.html

 

 

Reactie vanuit xardin:

Daarvoor gebruiken wij BioBodem. Hier zitten alle genoemde Mycorrhizae en bacteriën in. Je mengt het eenvoudig met de aarde waarin je gaat kweken.

De planttabletten die we leveren zijn de genoemde tabs en bevatten een verhouding van 12-8-8.

Eenvoudig te bestellen via onze webwinkel: www.tuinkenner.nl - private

BioChar en Bio sannie bacto zijn allemaal terug te voeren naar 1 product, biobodem. Daarnaast kun je nog wat basaltmeel aan oudere grond toevoegen voor een betere structuur.

Zelf zijn we een geheel bio lijn aan het ontwikkelen met een voeding booster enz. Dat zal met een paar weken klaar zijn.

Met vriendelijke groet/kind regards/Mit Freundlichen GrÜβen.

 

Vervolgens wilde ik nog graag weten wat de verhouding dan zou moeten zijn en hier heb ik vervolgens een vervolg mail op gestuurd met als reactie:

De tabletten klopt wel het is 1 a 2 tabletten per 10 ltr., afhankelijk van de snelheid van groei van het gewas.

De biobodem is 15 gram per 10 ltr. grond. Kun je door de grond heen mengen.

Qua potgrond heeft het vooral te maken met de structuur van de grond.

Zeker als je deze wil hergebruiken is dat erg belangrijk. Vaak is het zo dat hoe goedkoper de grond hoe meer fijne delen en hoe minder lang te gebruiken.

Wij hebben zelf hovenierspotgrond ontwikkeld, dat is prima, ook voor wat langer gebruik.

Wel zit daar al wat voeding in, dus hoef je in het begin minder mee te geven.

Groeten

 

 

Aan de hand van de uitleg op sannie zou er dus een klein beetje biobodem bij het aanplanten in het wortelgat gedaan worden en de rest gemengd in de aarde.

Ik wil hiermee niet Sannie aanvallen want die doet het erg goed en bied leuke producten aan, maar op deze manier is het wat makkelijker om alles in grotere verpakkingen te kopen en kom je dan waarschijnlijk wat goedkoper uit.

Ik heb zelf een 10kg biobodem zak besteld en een pot xardin tabletten. Als tester heb ik een organische meststof erbij gekregen in een 1 liter verpakking.

Het is van innogreen en het heet Alova. De NPK verhouding is 1-1-1+Fe. Er stond bij dat het een tester is en er is dus ook nog niks over te vinden op internet.

De tekst overgetypt van de fles:

 

Vloeibare organische meststof verrijkt met nuttige bacteriën en schimmels.

Alova is een vloeibare organische meststof gebaseerd op aloevera gecombineerd met zeewier en humuszuur, en mirco-organismen. Door middel van fermentatie wordt deze organische meststof geproduceerd en vervolgens verwerkt tot een stabiel product. Het bevat verschillende voedingsstoffen die nodig zijn voor extra groei en opbrengst van het gewas in combinatie met bacteriën en schimmels die zorgdragen voor een verbetering van de bodemvruchtbaarheid en een betere (efficiëntere) opname van voedingsstoffen. Daarnaast verdrijft alove insecten van het gewas, in het bijzonder spint (bij regelmatig gebruik). Ook worden negatieve effecten van gewasbeschermingsmiddelen vermindert.

Werking door:

*Alova bevat spoorelementen, aminozuren, enzymen en de werkzame bestanddelen verbindingen (aloïne, barbaloin, etc), een natuurlijk antibioticum en bescherming tegen ziekten en plagen.

*Verrijkt met nuttige micro-organismen die werkzaam zijn in de bodem om de vastgelegde bodemvoorraad van stikstof en fosfaat los te maken en de wortels te beschermen tegen patogenen.

*Verrijkt humuszuur om het vermogen van uitwisselings van kationen in de bodem te verhogen en daarma de uitwisseling van voedingsstoffen te vergroten.

Algemene dosering:

Bladbemesting: 1.5% (1.5 ltr. per 100 ltr. water), 5 ltr per hectare

Tijdens knop & bloei periode meegeven met het gietwater en niet over de bloemen toepassen.

Als gietwater 2,5% (2,5 ltr. per 100 ltr. water)

In alle voorkomende gevallen, interval 2 a 3 weken.

Samenstelling van voedingsstoffen:

N: 1% P205: 1% K20: 1%, Fe: 345 ppm, Mn, Zn, Mg, Ca, B, Mo, Cu, Organische koolstof: 5%

Bevat de volgende Micro-organismen:

Rhizobium (Bradyrhizobium japonicum), Azospirillum so., Bacillus subtilis, Aspergillus niger, Lactobacillus sp. Fosfaat vrijmakende bacteriën (Pseudomonas putida) Alovera extract: Bevat aminozuren, mineralen, vitaminen, enzymen, glycoproteïnen en koolhydraten.

Voordelen en functie voor planten of de bodem

-Energiebron voor bodembacteriën.

-Versterking van de structuur van de planten en opheffen van plantstress.

-Vitaminen (B1, B2, B6, C, niacine, collin, etc) versnellen de celdeling en vormen het co-enzym van diverse metabolisme (stofwisselings) processen van planten, waaronder energie-pverdracht.

-Innositol geeft een beter fysiologische opbouw van de planten.

-Aloïne iso barbaloin, aloë emodin, enz. verhogen de weerstand en de gezondheid van planten, de bescherming tegen ziekteverwekkers van plantenziekten.

schudden voor gebruik vorstvrij bewaren.

 

 

 

Kortom een heel mooi stukje tekst en veelbelovend. Aangezien ik dit product als test heb gekregen ga ik dit ook zeker doen. Momenteel staan er 5 amnesia planten buiten met daarin de tabletten en biobodem van Xardin. Wanneer ze verduisterd gaan worden ga ik de Alova geven met een interval van 2 weken om te kijken of het de smaak en opbrengst ten goede gaat komen. In het hele proces zal gewoon kraanwater gegeven worden onafgezuurd, de ph wordt dus niet gecorriceerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee. Dit was de reactie die ik kreeg. Anders zouden de tabletten van plant health care wel hetzelfde zijn want op de website www.bioplantenvoeding.nl staat de samenstelling in die is 12-8-8. Heb iig bij een kennis wat planten voorzien van de tabs en bio bodem dus ben benieuwd wat het verschil zal zijn tussen dit en waar gewoon bij gevoed wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Sannie's tabletten zitten géén Mycorrhizae! Hoezo 'geen idee'? Je kunt toch die pot Xardin tabletten d'r bij pakken en de tekst die op het etiket staat vergelijken met de tekst die in m'n vorige post staat weergegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Xardin plant tablet 40 stuks

 

Plant-tablet

 

21 grams voedings tabletten voor planten

 

Mesttabletten met langzaam werkende meststoffen in combinatie met Mycorrhizae, humuszuren, zeewier en sporen elementen, voor een betere wortelontwikkeling, grotere opnamecapaciteit van voeding en water en beter bestand tegen droogte. Dit geeft een betere groei, vitalere planten, meer kleur en bloei. Plant-tabletten zijn bij uitstek geschikt voor het gebruik in potten bij vaste planten, bomen, heesters, hanging baskets en kuipplanten.

 

Dosering:

Nieuwe en bestaande beplanting:

1 tablet per 5 cm potdoorsnede (30 cm doorsnee = 6 tabletten)

Plaats de tabletten in het wortelbereik rondom de plant. Niet op de bodem van de pot.

Aanvullen met nieuwe aarde. Daarna aanwateren. Niet op de bodem van de pot.

Of 1 tablet per 4 ltr. potgrond

 

voorzien van het Bio-garantielabel BLIK (belgisch biologisch keurmerk)

 

Laat Ruud Snijders van Innogreen eerst maar eens met een gegarandeerde analyse op de proppen komen.

Er zit noch in die tabletten van Sannie noch in die van PHC 'Mycorrhizae', wat er dus duidelijk wel in die Xardin tabletten zit.

Zie ook hier (klik). Of het moet zo zijn dat de tekst op de site van www.tuinkenner.nl (klik) inmiddels verouderd is :verrygood

Edited by Running Water

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apart dat hij dan aangeeft dat het dezelfde zijn. Wat jij zegt klopt helemaal als dat wel in deze zit en niet in die andere dan is het sowieso niet hetzelfde. Betekend natuurlijk niet dat ze slecht zijn. Aangezien ze er nu inzitten zal ik wel zien hoe ze het met deze tabs doen. 20 euro is niet bizar veel om wat uit te testen. Ik zal de resultaten dan ook posten hier op het forum.

 

Bedankt voor je informatie running water!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk het is iemand die geld wil verdienen natuurlijk zegt hij dat het hetzelfde is.

Hij had moeten zeggen de werking is bijna hetzelfde alleen zit er wat extra's in.

Nu krijgen we het idee dat deze meneer niet echt weet wat die verkoopt en hoe kan die dan weten of het goed is voor onze plant?

Sannie weet het iig wel en het is zijn hobby en zijn werk.

Ik heb ook al eerder naar andere merken gekeken maar het is toch andere samenstelling.

Sannie is wel duur ja.

Maar het werkt wel.

 

Dat alova klinkt goed!

Edited by Nighthaunter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah maar de tabs van xardin en phc zullen wel verschillend zijn. En die van sannie zijn misschien hetzelfde als de phc tabletten. Die Ruud van xardin verteld dat die tabletten 12-8-8 zijn. En dat is niet helemaal zo. Maar hij zegt ook niet dat het dezelfde zijn. Ze zijn wel stuk goedkoper dan de andere.

 

Tuurlijk wil hij wat verkopen maar ik heb ook een mail gestuurd naar bioplantenvoeding en die gaven wat andere producten maar willen liever advies op maat geven, dus aangeven wat voor plant het is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een foto van de fles gemaakt op verzoek.

 

De tekst is niet echt leesbaar want het is rond (duh :verrygood) Dus gebruik mijn eerst post als referentie.

 

gallery_35680_15858_472041.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

apart, vraag me af of het wel in de kalkbehoefte van onze genetica voorziet :verrygood

 

tabletten discussie: hoeveel verschillende tabletten van 21gr zullen er nu gedraaid worden?

meer van 1 batch draaien en die dan via uitleverkanalen onder .. op de markt

zelf als enig ff een batch draaien omdat jouw formule.. dure gok want minder dan per 100.000 zal niet gaan denk ik (zal wel kunnen maar kosten ze € 5 pst) :D

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je wel een punt maar misschien hebben ze bij diezelfde fabriek wel tabletten laten maken met een iets andere samenstelling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi spul dat BioBodem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Aspergillus niger zie ik op het flesje staan.Hoop wel de goeie variant, want de andere variant zou ik niet graag in mijn grond willen hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Of the Aspergillus species, Aspergillus niger infects humans the third most often. A fungal ball in the lungs is eventually created by Aspergillus niger after it infects a person's lungs and begins to grow. The health effects of Aspergillus niger include hearing problems and even hearing loss. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is een schimmel die zich in je longen nestelt en als je het in je grondje stopt is de kans dat het op/in plantmateriaal zit wat jij consumeert of aanraakt ed dus maakt zeker wel wat uit.

 

Schimmels zijn overal en kunnen je makkelijk besmetten en je heel erg ziek maken.

je hebt ook goede maar flink wat kwade en ik vindt het best raar dat elmanito dit zo ff ontdekt

 

er zou dan dus op de fles hetzelfde moeten staan als bij Pokon:

niet voor vruchtdragende planten, ongeschikt voor menselijke consumptie oid (heb al lang niet meer zo'n flesje gezien :specool ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...