Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jakkes

Zelfbouw NFT-systeem

Recommended Posts

Hier weer een gek opgedoken die gaat proberen op hydro te kweken. Ik weet dat er een heleboel mensen hun bedenkingen hebben over hydro. Maar ik weet ook dat als je een goed systeem hebt en je hebt geleerd hoe je op hydro moet kweken, je geweldige resultaten kunt boeken. Dus waarom niet proberen.

 

De redenen waarom ik voor hydro gekozen heb is:

1. Ik wil niet meer met zakken aarde sjouwen.

2. Ik vind een nieuw systeem leuk om eens af te wisselen (en om te bouwen).

3. Ik ben een pietje precies en hou van meten en bijhouden van waardes e.d.

4. Ik hoop een super systeem te ontwikkelen (kans is klein).

5. Ik denk dat ik sneller kan kweken (zeggen ze op hydro).

6. De smaak ik anders en wil wel eens weten of het beter is.

 

Ik heb gekozen voor een n.f.t (Nutrient Film Technique) systeem. Dit heb ik opgebouwd met 4 stuks witte rioleringsbuizen (rond 160mm). Dit zijn dikwandige buizen, wat als voordeel heeft dat ze alleen aan de uiteinden ondersteund hoeven te worden (buigen niets door).

 

gallery_35845_15851_1670865.jpg

 

Hier zie je één van de vier buizen:

gallery_35845_15851_4981582.jpg

 

In deze buizen maak ik 5 gaten voor netpots in te doen. Ik zal ze niet alle 5 gebruiken (want dan worden het 20 planten / 1,2 meter), maar de lege netpots zorgen dan voor luchttoevoer in de buis.

 

Een kopse kant van de buis is voorzien van een mof. Hierin steek ik de afvoerbuis (rond 50mm) die naar mijn voedingsvat gaat. Ik hoop dat die 50mm buis niet te klein is zodat de wortels het gat gaan verstoppen. Maar dit zal snel genoeg blijken.

 

gallery_35845_15851_3212782.jpg

 

Hier zie je de buizen die in het voedingsvat komen.

gallery_35845_15851_3040219.jpg

 

Mijn voedingsvat is een 90 liter speciekuip met opbouw. In deze kuip heb ik een gardena regentonpomp. Deze kan een druk opbouwen van 2 bar en verpompt 4000 liter per uur.

 

gallery_35845_15851_2911750.jpg

 

gallery_35845_15851_2712944.jpg

 

Vanuit het voedingsvat gaan er waterslangen naar de verdeler. De leidingen zijn goed geïsoleerd voor het geluid.

 

gallery_35845_15851_3854180.jpg

 

Vanuit de verdeler gaat er een slang naar de kast toe, die zich opsplitst naar de 4 buizen. De buizen zijn ieder voorzien van 5 Gardena Micro Drip sprayers (360 graden sprayers). De pomp zorgt voor het inspuiten op hoge druk in de buis. Hierdoor wordt echt alles goed nat en komt er een hoge luchtvochtigheid in het systeem.

 

Hier een foto in de buis met sprayers.

 

gallery_35845_15851_4420794.jpg

 

De buizen bleken licht door te laten. Dit zorgt voor alg groei. Daarom heb ik ervoor gekozen om de buizen met leidingen dubbel te omwikkelen met zwart-wit folie. Dit heeft als bijkomende voordeel dat de aanvoerbuizen ook bedekt zijn en dus niet opwarmen door de lamp.

 

Hier de opstelling van de buizen als het klaar is.

 

gallery_35845_15851_5737491.jpg

 

Ik heb ervoor gekozen alles demontabel te houden. Wanneer het dus niet werkt is het de buizen verwijderen en er weer aardepotten inzetten. Dus geen risico dat mijn kast naar de maan is. Ik heb alleen 5 gaten die ik dicht moet maken. Dus geen ramp. Daarbij heb ik in mijn kast een waterdichte bodem (vijverfolier dubbel). Deze heeft een capaciteit van 250 liter. Dus als het misgaat zal het gehele voedingsvat erin kunnen, dus geen kans op waterschade.

 

Omdat ik door de sprayers onder hoge druk kan inspuiten, krijg ik een hoge luchtvochtigheid in de buizen. Hierdoor is het niet noodzakelijk om continu water te geven. Daarom heb ik een schakelkast gemaakt om zo heel nauwkeurig te kunnen verpompen. Ik wil er naar toe om per 15 minuten 10 seconden te pompen. Tevens heb ik een extra groep naar de plaats toe gelegd. Dit omdat de pomp toch 600 watt verbruikt en deze dus niet mag uitvallen, want dan zijn alle planten snel naar de maan. Hier dus geen risico genomen.

 

Het schakelkastje ziet er zo uit.

 

gallery_35845_15851_512269.jpg

 

gallery_35845_15851_1969669.jpg

 

Van links naar rechts. Schakelaar, NO-relais, stopcontact, tijdschakelrelais.

 

Ik weet een heleboel info, maar hoop dat jullie de moeite willen nemen om het te lezen en mij van tips te kunnen voorzien. Ik wil in augustus beginnen te starten met een nieuwe ronde. Ik zal dan op hydro en aarde gelijk gaan starten met dezelfde stekjes. Zodoende zal ik duidelijk de verschillen kunnen zien tussen beide systemen.

 

gr. Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt goed!

 

Je weet me te vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zeker weet ik je te vinden. Je hebt me al goed op weg geholpen hiermee, waarvoor dank. Nu nog eens de plantjes in leven zien te houden, haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik had een buisklemmetje wel op z'n plek gevonden hier en daar :verrygood Sorry, moest het ff kwijt. :D Ik neem aan dat je vast wel snapt waarom :D

 

Ehm, ik lees het nu pas rustig door en ik zie dit:

 

Een kopse kant van de buis is voorzien van een mof. Hierin steek ik de afvoerbuis (rond 50mm) die naar mijn voedingsvat gaat. Ik hoop dat die 50mm buis niet te klein is zodat de wortels het gat gaan verstoppen. Maar dit zal snel genoeg blijken.

 

Eh.. Wat jij wil is dat die buis echt weer leeg loopt, dus d'r moeten gewoon knieen op van 160 of doortrekken en gewoon op afschot laten drainen (is toch buiten je hok als ik het zo zie, dus) want nu blijft er nog een laagje water in staan. An sich niet zo'n drama, maar tis juist dat 'droogtrekken' waar je hier een groot voordeel mee kan behalen tov 'pure' NFT/DWC achtige varianten. Je zit al een stuk 'droger', daar niet van, maar 't mag echt weg dat water voor die paar minuten. Hebben ze echt niet nodig. Gooi d'r een knie op en je 'nevel' blijft langer hangen, dat dan weer wel!

 

En als je het zo laat, zet er dan wat 'druk korfjes' voor, dan verstopt je drain niet zo snel.

 

OFFFF, beide kanten afdoppen, gat onderin maken (90 rond ofzo) en daar een drukkorfje in hangen en vanuit je zelfgemaakte badje werken en niet die gripline bak.

 

Opties genoeg, dus... Ik mis alleen een voorfiltertje en een terugslagklep om water in je drukleiding te houden, want nu krijg je eerst een pufje lucht.

 

En dan nog komt het zo ook goed, twijfel ik niet aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Pierr000

Ik gebruik altijd Hypro A+B voeding. Dat was ik nu ook van plan. Eventuele toevoegingen zullen van Hesi zijn (PK 13/14, enzymen, wortelstimulator, etc.). Ik heb me hier nog niet zo in verdiept, dus weet niet wat wel of niet kan. Maar daar heb ik de komende weken tijd voor om uit te zoeken.

 

Maar wanneer je een goede tip hebt?

 

@Ponix

Je hebt gelijk voor wat betreft de buisklemmetjes. Ik neem aan voor de geïsoleerde buizen aan de buitenzijde (bij het vat). Ik ga het vat nog isoleren tegen geluid en daarna ga ik alles netjes maken. Ik ben er gewoon nog niet aan toegekomen. Maar ik ben een pietlut, dus ook dat gaat goedkomen.

 

Met deze opstelling blijft er vrijwel geen water in de buis achter. Echt 2/3 mm hooguit, en dan alleen voorin. De buizen liggen op een flinke afschot en daardoor lopen ze goed leeg. Inderdaad niet 100%. Maar ik moest hiervoor kiezen omdat ik het vat niet in de kast wilde (deze gaat overdags draaien en ik wil 's-avonds het water controleren). Of ik moest grote gaten in de kast boren wat ik echt niet wil als experiment. Maar ik zal het onthouden voor in de toekomst als ik aanpassingen ga doen.

 

Je bedoeld met drukkorfjes gewoon korfjes die voor het gat gaan om de wortels tegen te houden? Weet je wat ik daarvoor kan gebruiken?

 

Die terugslagklep wil ik inderdaad hebben. Ik heb al gezocht hierna, dus ook dat komt goed. Want dat lucht doorpompen maakt de meeste herrie.

 

Het voorfiltertje zit in de kast zelf (grijze stuk tussen de overgang van oranje en zwarte leidingen. Is dat genoeg? Deze filtert de grove stukken eruit zodat de sprayers niet verstopt raken.

 

Bednakt voor het meedenken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, als je voorfiltert met die micro drips met een micron van 150 komt het altijd goed. Ik heb tijden zonder voorfilter gewerkt en dat werkt ook prima totdat er dus een stukje plastic ofzo van het boren losraakt. De rest is niet zo'n issue als je met regelmaat eens een douche met peroxide geeft. En toch is het fijn als ie er tussen zit, scheelt wat ge-emmer. :verrygood

 

Drukkorfje, idd, gewoon voor het gat maken zodat de wortels daar wat tegen gehouden worden en niet in je drain gaan zitten. Als je een maat kleiner neemt dan valt ie in de buis, neem je 'em op dezelfde maat, dan kan je em bv omgekeerd op een sok kitten en die sok dan aan de binnenkant erop schuiven.

 

Als je nog een stuk 'verticaal' hebt dan kan je het beste zo'n terugslagklep met zo'n bal nemen (bal-keer-klep) en ik heb je het goedkoopste adres gegeven. Minste weerstand, meeste flow. Anders 1 met een veer pakken als je horizontaal moet.

 

Nogmaals: je hebt al een vele legere buis tov andere technieken dus dat komt wel goed en als dat afschot echt zo heftig is, niet gaan liggen te prutsen, stick to the plan! Enige dat ik wil overbrengen is dat ik na wat verschillende bouwsels tot de conclusie ben gekomen dat het snelst en meest 'leeg' drainende systeem simpelweg het meeste brengt met de minste issues.

 

Maw, buis -> knie -> reservoir is gegarandeerd 'opstoppingsvrij', brengt het meeste lucht in je buis en de 'splash' van je drain brengt weer extra zuurstof in je water, dus als het nou bevalt, ga die kant op denken. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...